Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan semmonen askelkyykky sivulle, side squat. Ne venyttää aika rajustikin alhaalla, joten ota tunnustellen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jack Mullings: Aika yleistäkin. Joka liikkeellä on melko usein oma ideaali kehitysmalli. Treenitiheys, teho, volyymi jne. Esimerkkinä vaikka eräs herra työsarjojen osalta per viikko keskeltä peruskautta:
Kyykky 1 treeni, 3 sarjaa. Penkki 4 treeniä, 20 sarjaa. Veto 1 treeni, 2 sarjaa.

s18: No se kipupaikka pitää kyllä tarkasti selvittää eka. Kyllä Sartorius voi kiree olla ja sen takia lämpissäkin tollasta voi käydä. Vähä erikoista kyllä. Se ei tosiaan kauheesti mikään primääriliikuttaja kyykyissä ole. Staattinen treeni alkuun eli asentojen pito. Liikerata: nosta jalan sisäsyrjää vehkeisiin kiinni seisten tai istuen. Liikeradan osissa 10-30s pitoja, ellei kipuja ole. Leveät painopistekyykyt jne myös ok, mutta mieluusti eka staattisia ja sitten vasta liikkeen kanssa. Jos ei kummempaa ole, pitäs parantua nopeestikin.

Tattista. Voiko tosta vetää johtopäätöksiä myös lihasmassakaudelle ja treenata silloinkin noita hitaammin palautuvia lihaksia harvemmin tai pienemällä volyymilla vai kannattaako vaihtelun vuoksi treenata aika-ajoin isolla volyymilla ja pyrkiä ylikuormituksen sekä kevennyksen kautta superkompensaatioon?
 
Kyllä kaikessa treenissä pitää kaikkee tuollasta ottaa huomioon. Niin se vaan menee. Kauheen isoja ylikuormituksia ei kannata tehdä ja jyrkkäpohjasen superkompensaatiokaaren tilalle mieluummin se treenistä toiseen palautuminen aika korkeelle arvoasteikossa.
 
Olisko vanhukselle ehdottaa joka päivästä kuntojumppaa? Jotain vuosia sitten olin sairaalassa muutaman viikon, viereisessä huoneessa oli +100v pappa millä oli joku päivittäinen ohjelma. Olin ite sen verran tillintallin kans et en tajunnut ohjelmaa kirjoittaa ylös. Ainakin semmosesta putkesta otti tukea nojas taaksepäin ja teki vähän kyykkyjä. Nyt ite 6vk tehnyt vaan pihahommia ja koiran kanssa lenkillä teki höpönassua pelkästään nostaa käsiä ylös ja tunnustella olkapäätä. Et oisko joku suositus paljon tarttis tehdä et saa keksit jatkossakin ylähyllyltä. Mutsille kelasin jotain sellasta kans.
 
Vanhus eli yli 70v? Ihan perustoiminnallinen touhu on kaikkein parasta:
- sängylle tms istumaan ja ylös
- maahan mahalleen ja ylös seisaalleen siitä sitten keinolla millä vaan.
- tavaroiden nostelua ylähyllylle ja sieltä alas
- kauppakassien kantelua
- portaiden nousuja
- jne...

Eli ihan mitä vaan tavallisen elämän touhuja treeniksi. Mielikuvitus oikeestaan ainoa raja. Toistomäärät semmosia, että alkuun sais muutaman tehtyä. Joka toinen päivä vaikka pientä lepposaa kehitystä tavoitellen. Ei se treeni mitään kuntosalia tarvi. Esimerkkinä 76v äitini, joka pääsi sohvalta ähkien pari kertaa ylös eräs joululoman alku. No siinä sitten sitä reenailtiin ja parissa viikossa lukema oli tasan 30, ilman kummempia ähkyjä.
 
En löytäny pn-ketjua. Teen riveä kerran sataan vuoteen, mut tuo on varmaa kaikista salilla tehtävistä liikkeistä jännittävin liike tehdä. Eilen koin jonkun pikkuruisen valaistuksen, ja sain motivaatioo alkaa vähän treenaan tota. En tiiä kuin pitkälle pääsen omin neuvoin, mut aion nyt panostaa ja kattoo vitusti videoita. Liikkuvuus pn-liikkeisiin mulla on 10/10, ja oon myös hyvin räjähtävä luonnostaan, joten pari juttua on ainaki kondiksessa. Voisin olla kiinnostunut tosta sun ohjatusta valmennuksesta. Nuo tuntuu myös siltä, et noit voi tehä salilla vaikka joka päivä. Mitä mieltä siitä?
 
Painonnostoliikkeiden, varsinkin tempauksen etävalmennus on aika haastavaa, ellei se tekniikka oo hyvin tasalaatuista. Tekniikkariippuvaisuus on liika korkee. Eli käytännössä tekemisen pitäs olla priimaa mahdollisimman lähelle maksimia.

Mä en aloittelijoita ota mukaan lainkaan sen takia, että se pedagoginen osuus pitää mun mielestä tehdä paikanpäällä ja harvemmin menee kerralla päähän ees.

Jos kuitenkin kriteerit on kunnossa, valmennus on aina ok. Yleisesti ajatellen pystyy kyllä tekeen hyvinkin usein ja varsinkin, jos on opetteluvaihe menossa.
 
Painonnostoliikkeiden, varsinkin tempauksen etävalmennus on aika haastavaa, ellei se tekniikka oo hyvin tasalaatuista. Tekniikkariippuvaisuus on liika korkee. Eli käytännössä tekemisen pitäs olla priimaa mahdollisimman lähelle maksimia.

Mä en aloittelijoita ota mukaan lainkaan sen takia, että se pedagoginen osuus pitää mun mielestä tehdä paikanpäällä ja harvemmin menee kerralla päähän ees.

Jos kuitenkin kriteerit on kunnossa, valmennus on aina ok. Yleisesti ajatellen pystyy kyllä tekeen hyvinkin usein ja varsinkin, jos on opetteluvaihe menossa.
Joo en mä etänä meinannu vaan nimenomaan paikanpäällä. Opin nopee ihan käytännön tekemisellä, jos opettaja on huolellinen, ja osaa oikeesti sanoa mikä meni väärin. Ehdotan tuota 50e/kerta diiliä, ja jos alkaa ahistaa ni puhalla homma poikki :d? Jollekki oon kuitenki rahani valmis antaan.
 
Joo en mä etänä meinannu vaan nimenomaan paikanpäällä. Opin nopee ihan käytännön tekemisellä, jos opettaja on huolellinen, ja osaa oikeesti sanoa mikä meni väärin. Ehdotan tuota 50e/kerta diiliä, ja jos alkaa ahistaa ni puhalla homma poikki :d? Jollekki oon kuitenki rahani valmis antaan.
Ja lisättäköön, että jos saisin tähän pn-hommaan vaan sellasen hyvän boostin osaavissa käsissä, ni osaisin kyllä jatkaa varmasti ite eteenpäin omin nokin siitä sit.
 
Juu kyllä se onnistuu. Oon mä opettajana ollu 25v, joten kohtuudella osaan asiani tuoda esiin. Hinta mulla on muu, muttei ny erityisesti korkeempi.
 
Mitkä on mielestäsi parhaat apuliikkeet, jos tavoitteena on parantaa lisäpaino leuan (vastaote) maksimi ykköstä?
Ei erityistä heikkoutta liikkeen vaiheissa.
 
Ei siihen hirveesti apuja tarvita, jos tilanne on toi. Kapea kulmasoutu, polvien nostot lisäpainoilla, levee soutu, yliveto, penkki, ojentajatalja, hauiskääntö.
 
Juu kyllä se onnistuu. Oon mä opettajana ollu 25v, joten kohtuudella osaan asiani tuoda esiin. Hinta mulla on muu, muttei ny erityisesti korkeempi.
Harmi ettei tääl oo tosiaan pn-ketjua. Yritän aina udella salilla jos nään jonkun riveevän yms. Tänään tuli semmonen neuvo, että lavat tulis olla takana, mut kädet rentoina.
Ookko samaa mieltä? Ainaki tosi hankala yrittää eristää nuo sektiot toisistaan, ku kädet ja lavat on niin liitoksissa toisiinsa.
 
Harmi ettei tääl oo tosiaan pn-ketjua. Yritän aina udella salilla jos nään jonkun riveevän yms. Tänään tuli semmonen neuvo, että lavat tulis olla takana, mut kädet rentoina.
Ookko samaa mieltä? Ainaki tosi hankala yrittää eristää nuo sektiot toisistaan, ku kädet ja lavat on niin liitoksissa toisiinsa.
Tuolla painonnostovideoita ketjussa aika ajoin näitä tekniikka keskusteluja. Kannattaa sielläkin kysellä
 
Ollut viime aikoina vähän kireyttä toisen lonkan seudulla ja kyykkyt sekä maastavedot kulkenut huonommin. Voiko tuo kireys näkyä voimantuotossa etenkin pakaroissa, kun kyykyissä ilmennyt polvien lähenimestä mikä ei ole aiemmin ollut ongelma?
 
Veikkaisin tällasissa kommenteissa ekana gluteus mediusta ja siis sen kireyttä ja/tai heikkoutta.
 
Tavoitteena toistoleuanvedon kehittäminen, nyt menee 15, tavoite 20 eli kohtuullisen kova tavoite. Ykkönen menee 45 kilolla, 25 kilon lisäpainolla menee viitonen. Omapaino on 85.

Salilla pystyn tekemään lisäpainojen kanssa pari kertaa viikossa, mutta kotona ilman lisäpainoja vaikka päivittäin.

Voisiko klusterisarjoilla olla hyvä tapa lähteä hakemaan kehitystä? En ole leuanvetoon klustereita kokeiluut, joten voisi toimia ärsykkeen vaihtelunakin. Ja jos klusterisarjat ovat hyvä vahtoehto, niin millaisella progressiolla olisi hyvä lähteä liikkeelle?
 
Back
Ylös Bottom