Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
WSB kun tuli suosioon aikoinaan niin moni huomasi että liian kirjaimmellisesti otettuna box-kyykyssä kakkoset ja penkissä 3:t 50-60 % kuormalla ei tuoneet yhtään lisää maksimiin. Tuo kuorma rautana + vetokumeja niin että yläasennossa onkin >85 % niin alkoi tapahtua.
Kumit/kettingit siihen touhuun on melkein pakko(no pakko ja pakko) olla että pystyy oikeasti puskemaan ilman että selkä irtoaa penkistä. Muuten yläpäässä rupeaa läpsyttelemään kun nosto on jo voiton puolella ja siinä se koko homman pointti menikin roskiin. WS-conjugate on muutenkin sellanen systeemi jota ei kukaan oikeasti ymmärrä ja sitten haukutaan alimpaan helvettiin kun se toimii vaan varustenostajille ja roinan kanssa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mikäänhän apu ei toimi, ellei sille ole kohdetta. Jos esim penkin alaosa on ongelma, on aika turha tehdä lankkupenkkejä. Tai jos vedossa rauta painaa eniten ekat 20cm, ei kummareilla tee mitään. Jne jne...

Monesti WSB:stä on napattu suoraan vain jotakin eksoottisen oloista ja oletettu sen tuovan ihmeitä. Kuitenki ko. ideologiaa pystyy modaamaan omiin tarpeisiin hyvin laajasti ja varsin erilaista touhuamista siellä onkin.

Kyllä ne tosi kevyet nopeusvoimatreenit ihan hyviä on, mutta monet ei vaan tajua, miten älyttömän psyyken vaatii saada esim 30%:n raudoilla rekrytointi kohdalleen. Onnistuu yleensä huomattavasti helpommin 60-70% raudoilla ja on toki voimailijalle yleisessä mielessä toimivampaakin.
 
Anatomiaan liittyen. Vähän englannin kielen termit unohduksissa, mut jos tekee kapeeta penkkiä/kapeeta tai timantti punnerrusta, ni eikö nuo treenaa rintaa tietyllä tapaa enemmän(yleinen käsitys on että ovat ojentaja liikkeitä)?
Omat kokemukset/tuntemukset tukee tuota teoriaa, ja mielestäni toi on anatomisestikki ihan loogista. Tapahtuu ns. ''Pec-deck'' efekti, eli rintoja tulee puristettua enemmän yhteen. Ei tää tieto mun maailmaa mullista, mut onko tuo rintaa aktivoiva elementti pääasiassa vaan olkavarren lähennyksestä(transverse adduction tjs) johtuvaa?
 
Anatomisesti ehkä, mutta ei se oo tuossa koko kuva. Varsinkin kun käsivarressa on se kyynärnivel vielä.

Kapeemman penkin ja punnerruksen saa bodymielessä rintadominanteiksi kyllä, jos pystyy mielikuvana korostamaan kyynärpäitten sisäänpainamista eli tekeen työtä olkavarren lähennyksessä.

Usein kuitenkin se kuorma siirtyy paljon ojentajille paremman mekaanisen edun takia, että enemmän kuormaa nousisi. Eli painetaan kohti tankoa/maata.

Eli onnistuu toki, mutta vaatii painoja pois ja semmosta vahvaa läsnäoloa ja mielikuvaa, että noi menis just rinnalle.
 
Olet JTO muistaakseni joskus ottanut esille, että silloin tällöin kannattaisi tehdä ärsykeen vaihteluksi toistomaksimeja, niin oon jäänyt mietityttämään, että onko se yksi loppuun asti vedetty sarja riittävä reenin kannalta? Jos siis volymiprogressio jakson aikana volyymi liikkuu kiloissa mitattuna siellä 1500-3000kg välillä, niin yhdellä loppuun vedetyllä sarjallahan volyymi jää helposti sinne 500-1000kg välille. Onko tässä siis ideana, että hermosto kuormittuu tuolla tarpeeksi ja antamalla lepoa sen päälle saadaan kehitystä tapahtumaan jakson aikana?
 
On se käytännössä ihan tarpeeksi. Yleensä teetän pari sarjaa kyllä, jos normaalisti tehdään 4-8 kpl. Kaikki ei silti tee niitäkään ihan loppuun asti. Ei ole tarve ja pysyy ehjänä.

Sen volyymin ei tarvi koko aikaa olla nousussa muutenkaan. Muutenhan siellä salilla oltais jossain vaiheessa koko päivä.
 
Mites tuota Juhasein, kun oon reenaillut pitkään tuota strict hauiskääntöä ja se kiinnostaa, niin nyt aloin miettimään vähän apuliikkeitä siihen.

Oisko se ihan hullua ottaa stoppeja siinä kohtaa missä tanko kauvvimpana kropasta? Ehkä vois jotain negojakin ottaa iisisti?

Nyt Miula menossa siihen proge:
3*8 / 4*6 / 6*4 / 12*2

Reenit 3-4 x viikossa. Eli kierrätän tuota numero mantraa ja joka kerta hippusen lisää painoa

Maksimin ottanut 64 ja kesän lopulla viimeistään ois tavoite ottaa 70kg
 
Joo kyllä se heikon paikan stoppailu on aika viksu tapa saada siihen nivelkulmakohtaista jerkkua.
 
Kumit/kettingit siihen touhuun on melkein pakko(no pakko ja pakko) olla että pystyy oikeasti puskemaan ilman että selkä irtoaa penkistä. Muuten yläpäässä rupeaa läpsyttelemään kun nosto on jo voiton puolella ja siinä se koko homman pointti menikin roskiin. WS-conjugate on muutenkin sellanen systeemi jota ei kukaan oikeasti ymmärrä ja sitten haukutaan alimpaan helvettiin kun se toimii vaan varustenostajille ja roinan kanssa.
En ota kantaa kun en tunne tuota conjugatea, mutta aikanaan WSB:llä oli ihan artikkelit for naturals hommasta.
Ja siinäkin mainittiin että ohjelma on tarkoituksella rakennettu niin että sillä kait voi myös raw ukot harrastella, käsittääkseni
myöskään kumit ja ketjut eivät olleet tarkoituksella painotettuina/pakollisia mitenkään.
SIIS: Heidän omasta jutustaan saa kyllä kuvan että ne "normaalit" jutut on sitten roinaaville varustenostajille suunniteltu :)
Kun erikseen mainitaan speciaalissa että myös raw myös natu jopa ilman....
Mutta luulin ymmärtäneeni sen artikkelin aikanaan ja mielestäni sen periaatteiden mukaan rakennettu ohjelma on yhä mukavin ei itse tehty. + toimii!
 
Paljonkos sulla olikaan oma paino?
Itselläkin 70kg tavoitteena ja paino pyörii 82-84kg. 65kg@81kg tehty viime vuoden lopulla. Nyt tosin takapakkia vammojen takia.

En oo nyt hirveesti vaakaan käyttänyt kun koitan mennä treeni edelle mutta uskoisin että tuossa 86-88 se pyörii.

Prioriteetti miulla penkissä kun lähdin nyt tosissaan jahtaamaan sitä 200 penkkiä, mut tuo strict kääntö menee siinä sivussa kivasti 🙂 hauskaa hommaa!

Toivottavasti pääset tavoitteeseen ja kestät ehjänä 💪
 
Mä tutustuin Simmonsin juttuihin aika syvällisesti 90-luvulla ja Sakke aikalailla sitä hommaa markkinamielessäkin täällä ajoi läpi. Käytin itekin omissa treeneissä ajoittain.

Kyllä se koko perusideologia sopii ihan hyvin raw-nostajille ja natuille myös. Kysehän on nimenomaan hyvin vahvasti yksilöidyistä jutuista ja lähes kaikki varsinaisessa WSB-tallissakin treenas eri tavoilla. Tietyt periaatteet siellä kulki mukana, mutta hyvin moni teki kyllä kaikkea muuta kuin sitä peruskamaa, mitä WSB:stä on ollut yleensä esillä.

Kumit ja ketjut on vain liikeradan voimakäyrän siirtämiseen tarkoitettuja apuja ja sen takia sopivat erittäin hyvin ihan kaikillekin tavoitteellisesti treenaaville. Tärkeintä kuitenkin olis pitää selvillä se mitattavuus eli paljonko vastusta ja missä vaiheessa liikerataa sitä tulee. Tässä on noiden ainoo ongelma melkein vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itekkin tuli reenailtua pitkään WS systeemillä. Sain kyllä sillä kehitystä, mutta silloin olin myös tosi reilulla plussalla, eli lihotin itseäni tosi paljon.

Saa tuon systeemin tosiaan hyvin muokattua mihin suuntaan vaan. Ite tein siinä pieniä virheitä, ja varmasti hiukan parempaa kehitystä olisin saanut, mutta vuosien saatossa on kyllä käynyt selkeäksi että jos käytetään tätä länsi vs itä asetelmaa reenisuunnittelussa, kyllä se itellä kallistuu selkeästi enempi tuonne itään päin.

Muutamat jutut mitä nyt tekisin toisin:

- "Nopeusreenit" järkevämmin. Moni raaka kyykkääjä tekee tuossakin ne nopeus kyykyt boxille ja istuu sitten taakse, vaikka raakakyykky tyyli on ihan erillainen. Tein itse ihan saman virheen. Eihän se nopeus ainakaan ideaalisti siirry itse "kisasuoritukseen", kun liike ihan erillainen :)
- LattiaPP oli itellä liian isossa roolissa ja muutenkin jälkikäteen mietittynä se PP frekvenssi oli liian pieni, samoin kuin volyymi. Penkissä tulos nousu selittyi melko varmasti vain REILULLA kehonpainon nousulla.

Nuo nyt nopeasti kaiveltuna ne mitkä on jäänyt päällimäisenä mieleen. Myös vedon + kyykyn apuliikkeet olisi voinut valita paremmin, mutta niissä ei ihan niin metsään menty. Toki kyykyssäkin se volyymi + frekvenssi oli liian pieni, mutta ei niin pahasti metsässä kun penkissä.
 
Viimeksi muokattu:
En ota kantaa kun en tunne tuota conjugatea, mutta aikanaan WSB:llä oli ihan artikkelit for naturals hommasta.
Ja siinäkin mainittiin että ohjelma on tarkoituksella rakennettu niin että sillä kait voi myös raw ukot harrastella, käsittääkseni
myöskään kumit ja ketjut eivät olleet tarkoituksella painotettuina/pakollisia mitenkään.
SIIS: Heidän omasta jutustaan saa kyllä kuvan että ne "normaalit" jutut on sitten roinaaville varustenostajille suunniteltu :)
Kun erikseen mainitaan speciaalissa että myös raw myös natu jopa ilman....
Mutta luulin ymmärtäneeni sen artikkelin aikanaan ja mielestäni sen periaatteiden mukaan rakennettu ohjelma on yhä mukavin ei itse tehty. + toimii!
Nämä ennakkoluulot aina ihmetyttää, ei se WSB-tyylinen treeni/konjugaatiometodin käyttö ole siitä riippuvainen douppaako vaiko ei. On yksilöitä joilla se toimii ja päinvastoin. Yksilökohtainen vaihtelu lienee palautumiskapasiteetissa jo niin suuri, että se jo merkkaa douppaamista enemmän miten tiheästi ja kovaa voi treenata. Kumien ja ketjujen käytön hyödyllisyys variaatioissa korreloi sen kanssa, mikä se noston heikko kohta on. Nopeusvoimatreeneissä ovat ylipäänsä hyödyllisiä. Itse en WSB:tä käyttäisi valmentajan roolissa raakanostajalle kuin lyhyinä jaksoina maksimivoimalle. Tai sitten täytyisi olla hyvin pitkän treenitaustan ja vahvat pohjat omaava nostaja. Uskon, että keskimäärin perinteinen jaksotus on toimivampi systeemi kuin jatkuva >95% 1RM ykkösten hakkaaminen.

Mutta tuossakin pätee se, että jos on itse itseään "valmentava" harrastelija/elämäntapatreenaaja kyseessä, niin kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia lähestymistapoja treenaamiseen. Tuolla kokeiluperiaatteella kyllä ajan kanssa löytää toimivat treenimetodit yksilötasolla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nämä ennakkoluulot aina ihmetyttää, ei se WSB-tyylinen treeni/konjugaatiometodin käyttö ole siitä riippuvainen douppaako vaiko ei. On yksilöitä joilla se toimii ja päinvastoin. Yksilökohtainen vaihtelu lienee palautumiskapasiteetissa jo niin suuri, että se jo merkkaa douppaamista enemmän miten tiheästi ja kovaa voi treenata. Kumien ja ketjujen käytön hyödyllisyys variaatioissa korreloi sen kanssa, mikä se noston heikko kohta on. Nopeusvoimatreeneissä ovat ylipäänsä hyödyllisiä. Itse en WSB:tä käyttäisi valmentajan roolissa raakanostajalle kuin lyhyinä jaksoina maksimivoimalle. Tai sitten täytyisi olla hyvin pitkän treenitaustan ja vahvat pohjat omaava nostaja. Uskon, että keskimäärin perinteinen jaksotus on toimivampi systeemi kuin jatkuva >95% 1RM ykkösten hakkaaminen.

Mutta tuossakin pätee se, että jos on itse itseään "valmentava" harrastelija/elämäntapatreenaaja kyseessä, niin kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti erilaisia lähestymistapoja treenaamiseen. Tuolla kokeiluperiaatteella kyllä ajan kanssa löytää toimivat treenimetodit yksilötasolla.
Mä olen Westside metodeista aiemmin ottanut elementtejä treeniin ihan mututuntumalla. Siis siten että yrittänyt iskeä heikkoon kohtaan erikoisliikkeellä. Nyt ostin Westside method- kirjan ja yritellyt mahdollisuuksien mukaan noudattaa sen ohjeita. Itse tykkään tuosta pääliikkeen vaihtelusta. Mulla kuuden viikon kierto liikkeissä. Olen valinnut itellä vaikeita liikkeitä kuten esim. z-kyykky boxille jne. Nopeudet kyykyssä otan kaikki matalalle boxille 30-35cm, ketjuilla, kumaeilla ja ilman. Kaikki pysäytyksellä. Penkissä suosin nopeudessa lattiapenaa jonka JP fux mainitsi myös. Mulla ojentajat heikkot kun yläselkä ja rinta ja sen takia noin. Sama periaate kun kyykyssä. Eli kumi,ketjut ja ilman. Kuuden viikon kierron jälkeen kierto uusiks ja samat liikkeet ME treeneissä max1 mutta ketjuilla. Eli n. 85-90% + ketjuilla ylirautaan. Kolmas kierto taas ilman ketjuja samat liikkeet ja uudet ennätykset ME liikkeissä ilman ketjuja. Tästä olis paljon kirjotettavaa mutta tässä tosi karkee esimerkki miten itse treenailen WSB- meiningillä. Perus VN liikkeitä ei kovaa ollenkaan paitsi kisassa. Penkissä treeneissä vain kapee ja med. ote. Joskus ylileveellä. Kisassa kuitenkin max oteleveys. Ite aattelen tärkeimpinä juttuina omaan treeniin boxin pywäytyksellä ja kovan ojentatreenin. Apuliikkeethän valitaan tässä tarkkaan ja treenataan lujaa.
 
Paljon merkkaa siihen palautumiseen myös sen sarjatiukkuuden säätely. Jos pari toistoa jää varaa ja satsaa siihen tehontuottoon kunnolla, nou hätä. Paljon helpottaa myös kausijako ees jollain tasolla eli että siellä mukana olis myös pidempää sarjaa.
 
@jto

Tuli bongattua tuolta leuanveto ketjusta että ketoosi on myrkytystila.
Jos viitsit hieman jotain avata niin mielelläni oppisin mistä on kyse(empiirinen kokemus ois itellä
että parempi olla kuin hiilareilla, siksi yllätyin[varsinkin kun monasti puhutaan terveyshyödyistä asian yhteydessä]).
 
Lähinnä mua kiinnostaa, ketkä puhuu terveyshyödyistä. Netti on täynnä kaikenlaisia paasaajia, ketkä kovaan ääneen arvostelee kaikkea muuta kuin sitä omaa juttua. Ketoosin pohjalta monet tekee pääasiassa bisnestä sen tultua uudelleen muotiin tässä joku aika sitten.

Myrkytystila sanana nyt oli pieni provokaatio multa (vrt. ketoasidoosi), mutta ketoosin oletettu kaikkivoipuus ruokailussa on hieman samaa kuin crossfit ratkaisuna kaikkiin urheiluongelmiin. Samaa fundamentalistista markkinointia.

Mulla oli itelläkin jo 90-luvulla muutama pitkä ketoosi- ja vhh- kokeilu ja ne meni ihan ok. Tutuissa on muutamia hiilariherkkiä, joilla maha menee sekaisin lähes mistä tahansa hiilareista ja edelleen ei edes tiedetä, miksi. Myöskään ketoosi tai vhh ei oo tuonut oloon mitenkään erityistä ratkaisua, mutta maha sietää oloaan hieman paremmin.

Jos ketoosi siis toteutetaan mahdollisimman fiksusti, se on sillon ihan ok. Ellei normaaliruoka aiheuta ongelmia, en nää syytä siihen siirtyä. Jos painoa haluaa alemmas nopeesti, se toimii toki, mutta sillonkin mieluummin edes vhh, varsinkin jos urheilee teholajeissa.

Monesti vaan ketoosille hypätessä kuvitellaan esim. kovien rasvojen olevan luvallisia ja niistä muodostetaan lähes pääosa ravinnosta. Jos annetaan itelle lupa syödä rasvamakkaroita jne ketoosin varjolla, mennään metsään.

Ketoosi on crossfitin kaltainen myös siinä, että siihen suhtaudutaan usein hyvin fanaattisesti ja harrastajat puolustavat agendaansa täysin ehdoitta. Tämä tietenkin tukee niitä bisneksen tekijöitä, ketkä koijaa sitten ihmisiä ihan urakalla. Mä olen tällaista toimintaa vastaan.

Hiilaripitoinen ruokavalio ei sekään anna lupaa kiskoa kaikkee höttöö naamaansa. Niinkin monesti kuvitellaan. Tää ruokailun ympärillä oleva juttu lähtee mulla siis liikkeelle ekana siitä terveellisyydestä ja sitten tietenkin valmennusmielessä siitä, että se ruoka tukis urheilua mahdollisimman hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen kun voimailussa olet painottanut, että kannattaa jättää sarjojen loppuun toistoja varaa, ettei mene failureen. Miten siinä tilanteessa, jos esim. tekee penkkitreenejä ja kasvattaa toistoja, sarjoja tai kuormaa ajan mittaan progressiivisella nousulla, niin jossain vaiheessahan päädytään siihen pisteeseen, ettei sarjojen loppuun jää enää toistoja varaa, vaan vedetään ihan all out? Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, kun ei voi enää kasvattaa ylikuormitusta ilman, että sarjat menee ihan loppuun saakka? Pidetäänkö sitten kevennysjakso, pudotetaan kuormia ja aloitetaan uusi nousu?
 
Back
Ylös Bottom