Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
No hyvä, jos tuo helmasynti on poissa ainaki. Kyllähän jokanen kyykky samanlainen pitäs olla, mutta aika vaikee sanoa tässä kummempaa, ku ei mitään näe. Nilkan liikkuvuuskaan ei juuri koskaan oo ongelma syvyyden saamisen suhteen.
Veikkaan että se johtuu jalkavoimien puutteesta kun ne ovat erilaisia.
Ehkä joudun ottaan sun valmennuksen jos ei se ala sujumaan 🙂

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tervehdys. Nyt on 3kk peruskausi väännetty mavelle (3x4->6x6), ja tarkoitus olisi tämän kevyen viikon jälkeen ensimmäistä kertaa ikinä aloittaa piikkaus.
Ongelmaksi tässä muodostuu, että kesäloma alkaa ja ehdin tehdä vain kaksi harjoitusta, jonka jälkeen tulee kahden viikon tauko salista.
Kysymys kuuluukin, että miten piikkausta kannattaisi aloitella ja jatkaa tuon tauon jälkeen? Ja onko aloittelijalle sopiva piikkaus maveen esim. pari vkoa 3:lla ylös, kevyt, pari vkoa 2:lla ylös, kevyt, 1max,1max? Vai mitään parempaa vaihtoehtoa?
Eka postaus, toivottasti edes kohtuullisen ymmärrettävästi kysytty.
Kiitos jo etukäteen.

Onko sillon paussin aikana mahdollisuus tehdä yhtään mitään? Siis ihan omalla painolla ees? Vai laitetaanko sut kokovartalokipsiin?

Hankalahan toi on sen takia, ettei oo tietoo, miten sun kroppa reagoi siihen pitkään lepoon. Käytännössä tällai kuitenkin:
1. Kakkosilla ylös ja vipassa sarjassa pieni vara.
2. Ykkösmaksimi
3-4. Kevyttä terävää ylläpitävää treeniä pari kolme kertaa viikossa.
5-6. Sama kuin viikot 1 ja 2.

Mökkireissu. Eli jumpata voi ja eiköhän ainakin joku oksa löydy, mistä pystyy leukoja vetelemään.
On se kamalaa, kun on salikärpänen puraissut, niin ikäänkuin vähän harmittaa lähteä rouvan kanssa lomareissulle :).
Jää hyvin alkaneet p.kaudet penkissä ja kyykyssäkin vaiheeseen.
Mutta kiitos. Koitetaan miten käy..

Mulla oli muutama valmennettava, kellä ei eristysaikana ollut oikeestaan mitään punttivariaatiota käytössä. Silti kovalla asenteella soveltaen tehtiin ja ku salille taas pääsi, oli tulostaso noussut jopa. Eli nauti kunnolla emännän kanssa. Se on tosi tärkeetä. Mutta siel mökillä saa tehtyä ihan varmasti treeniäki ja ihan voimamielessä.

Tässä salitauolla kun on nyt tullut treenattua kahvakuulalla paljon, kokeilinpas viime kerralla turkkilaista ylösnousua ja tykästyin liikkeeseen kovasti. Tähän liittyen pari kysymystä.

Mitä mieltä olet liikkeestä yleisvoiman kehittäjänä?

Koska liike on monivaiheinen ja pitkäkestoinen, voisin kuvitella että tämä vaikuttaa myös siihen, millaisia toisto- ja sarjamääriä kannattaa käyttää. Varmaan ainakin toistomäärältään lyhyempiä sarjoja kuin esim. kyykyssä ja penkissä ym. perus levytankoliikkeissä?

Lyhyempiä juu. 1-3 toistoo. Ihan ok liike, mutta käden voimat tulee rajoittaan aikalailla sitä koko touhua. Mutta yks muiden joukossa kyllä.

Onko köyden kiipeämisestä apua, jos tavoitteet on leuanvedon ja ykl:n kehittämisessä? Läheisellä ulkopuntilla on 3m köysi, jota tykkään kiivetä osana leuanvetotreeniä. Kaks tällasta treeniä viikossa, joista toisessa oon tehnyt jotain ykl:n kevennettyä variaatiota ja toisessa kiivennyt köyttä ylös alas mahdollisimman nopeasti. Liikejärjestys menee näin: muscle upit -> avustettu ykl / köyden kiipeäminen -> normileuoista joku variaatio. Yhteensä noin 10 sarjaa.

No parempia apuja toki on lajisovellukset, mutta tietyllä tavalla tehtynä toki ihan hyvää kamaa. Noissakin se köysikiipeemisen liikelaajuus, nousujohteisuus jne pitäs ottaa huomioon. Ei aina samaa toisto- ja sarjamäärää jne. Eli mitä pidempiä vetoja saat tehtyy sitä parempi tietenkin. Pelkkä nykyttely ei tuu viemään eteenpäin. Mahdollisimman nopee pitää jokasen noston olla aina, mutta jos se sun köysykiipeilynopeus on 20cm liikelaajuuden luokkaa, se ei oikein etene. Eli jos nyt menee toi 3m matka vaikkapa 8 muuvilla, työstä vähemmäksi ja lisäpainoja mukaan myös.

Kiitos vastauksesta! Alan kiinnittämään huomiota liikelaajuuteen. Lisäpainojen kanssa ehkä sitten eritasoleukoja köydellä, kun tuntuu hieman pelottavalta ajatukselta roikkua köyden yläpäässä raudat vyöllä.

Köydessä sit lukottelujakin eri nivelkulmiin ja laskeutuessa myös sekä selkeellä jarrulla ja mieluiten yhdellä kädellä. Vedä sit ne eritasovedot aina siihen ylempään käteen ja mieluusti sen ulkopuolelle, että sen alakäden apu olis suht minimaalinen.

Tervehdys, toivottavasti tästä kysymyksestä olisi muillekin hyötyä. Aihetta on käsitelty aikaisemminkin ja olen asiaan yrittänyt perehtyä, mutta kysytään silti.

Minkälaisiin asioihin piikkaillessa pitäisi kiinnittää erityistä huomiota? Viittaan lähinnä treenien sarjamääriin, sarjakovuuteen ja riittävään treeneistä palautumiseen ennen seuraavaa treeniä (yleisellä tasolla). Lähinnä mietityttää kuinka monta kovaa esim RM3-RM1 uskallan ottaa treenissä kun pohjakokemuksia piikkailusta ei ennestään ole. Itse olen tehnyt noususarjoin (n. 2-3 sarjaa) ja jos suunniteltu (arvioitu) maksimisarja meneekin hyvällä teholla läpi, saatan kokeilla vielä korotusta painoon tai tehdä samalla painolla vielä toisen sarjan. Kovia sarjoja tulee siis 2-3 / liike. Näiden päälle vielä joitakin kevyempiä perussarjoja toistoalueella 5-10.

Onko näin, että piikkaillessa olisi treenattavan lihasryhmän olla täysin palautunut ennen seuraavaa treeniä?

Useampien piikkailukausien jälkeen tulosten nousujohteisuus ym. antavat tietysti suuntaa tuleviin piikkailujaksoihin. Mutta näin ensimmäistä kertaa piikkaillessa, onko jotain asioita joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta ei tulisi tehtyä radikaaleja virheitä? Kiitti!

Hieman ois hyvä tietää, mitä toi sun noususarjat jne pitää sisällään ja millä kiloilla. Ekoja kertoja piikkaavan ei kannata monimutkasia ajatella. Harvemmin toki muidenkaan.

Täysin ei tarvi olla palautunut, mutta kyl siihen kannattaa pyrkiä, ellei tarkemmin oo tajua kropan reaktioista hienoiseen ylitreeniin. Panosta nostotehoon eniten ja ellei oo testi kyseessä, älä tee loppuun asti. Jos viikossa on vain yksi lajitreeni ja vain yksi huippusarja, voi se olla aika tiukkakin.

Piikkaaminen on paljon yksilöllisempää kuin perustreeni noin yleisesti ajatellen. Kaikki sarjamäärät, tiukkuudet, palautukset, kevennykset jne jne on katseltava jokasen kohdalla erikseen. Mulla eroaa eri nostajilla hyvinkin paljon kisaan valmistavat jaksot ja varsinkin vipat kaks viikkoa.

Omalta kohdaltani ensimmäinen maven vajaa piikkaus meni seuraavasti: parhaat sarjat pk:lla 5x135 ja 2x4x140, 4x4x130.
Eka viikko 2x130,140, 150 ja 1x160 (2x160 koitin, mut oli ns. liian tiukka), jäi freesi olo.
Toinen viikko 2x130,1x140,150,160,170 (melko maksimi, ehkä se 2,5 kg ois menny lisää, mut alla oli 1,5h "alkulämpö" palloilusta, joten olen olosuhteisiin nähden ihan tyytyväinen.
Viikolla muutakin palloilua/ salia, ja nyt ihan hakattu olo vieläkin, vaikka nosto keskiviikkona.
Tämä olo kyllä tarkoituksella, koska tosiaan parin viikon tauko seuraavaksi.

Jos on tulossa selkee paussi, ei oo pahaksi hakata hieman yli. Veto tykkää suht useilla aika pitkästä palautumisesta ja mulla jotkut tekee kovemman vedon vain joka toinen viikko. Tuostahan olis hyvä jatkaa pari ykköstelyviikkoa tai sitten ainakin pitää ylirauta mukana perustreeneissäkin jatkossa.

Hieman ois hyvä tietää, mitä toi sun noususarjat jne pitää sisällään ja millä kiloilla. Ekoja kertoja piikkaavan ei kannata monimutkasia ajatella. Harvemmin toki muidenkaan.

Täysin ei tarvi olla palautunut, mutta kyl siihen kannattaa pyrkiä, ellei tarkemmin oo tajua kropan reaktioista hienoiseen ylitreeniin. Panosta nostotehoon eniten ja ellei oo testi kyseessä, älä tee loppuun asti. Jos viikossa on vain yksi lajitreeni ja vain yksi huippusarja, voi se olla aika tiukkakin.

Piikkaaminen on paljon yksilöllisempää kuin perustreeni noin yleisesti ajatellen. Kaikki sarjamäärät, tiukkuudet, palautukset, kevennykset jne jne on katseltava jokasen kohdalla erikseen. Mulla eroaa eri nostajilla hyvinkin paljon kisaan valmistavat jaksot ja varsinkin vipat kaks viikkoa.

En hoksannut laittaa tarkempia taustoja kysymyksen oheen.

Esim mave, peruskausi n. 6x6x130
Piikkaus vko 1.
3x130, 3x140, 3x145

vko 2:
3x130, 3x140, 3x150

vko 3 kevyt

vko 4
2x130, 2x150, 1x160 (tavote oli 2x160), 1x160 oli tiukka. 1RM ehkä 165 kg luokkaa.

Perussarjoja päälle 1-2 x 6-8 x 130

Myös muissa liikkeissä (penkki, pystypunnerrus, leuat, kyykky) suurinpiirtein vastaavilla sarjoilla.

Yritän jaksotella mave vs kyykky, joten kyykyssä en ole edes kokeillut vielä 1RM. Kyykky 2RM 110 kg. Penkki 3RM n. 87,5 kg.

Oma paino 82 kg.

Treenitaustaa on aika paljon, mutta viimeiset 5 v huonosti. Tammikuussa 2020 aloitin treenaamaan kunnolla, 1 lajitreeni viikossa, paitsi penkin apuna kapea penkki treeniviikon aikana. Treenejä 3 viikossa.

Mavessa ainakin tuntuu, että ehkä hiukan turhan kovia noi treenit ja voisi toimia paremmin esim. 1 kova / 2 vko.

Ja... ei liika kovia nousuja ennen pääsarjaa. Jos 2x160 oli tavoite, ei siihen alle vedetä 2x150, vaan joku 1x140 vaikka vipana. 6x6x130 pitäs tulla 170-175, ellei oo tosi selkeetä heikkoo kohtaa nostossa.

Ja... ei liika kovia nousuja ennen pääsarjaa. Jos 2x160 oli tavoite, ei siihen alle vedetä 2x150, vaan joku 1x140 vaikka vipana. 6x6x130 pitäs tulla 170-175, ellei oo tosi selkeetä heikkoo kohtaa nostossa.

kiitos vinkistä. Tietämätön kun olen niin oli ehkä omissa kuvitelmissa ajatus, että hermosto pitää saada kunnolla hereille kovimpaan sarjaan. Mutta se varmasti on hereillä jo 1x140 jälkeen. 2x150 söi varmaan tehoja jo kovimmasta. Tämmöisiä vinkkejä kaipasinkin kun tämä on mulle uusi juttu.

Tosiaan itellä piikkaustavotteena olis juurikin joku 170 kg. Jostain syystä irtiottokyky 1rm rautoihin ei ole mulla kovin hyvä. Noston irrotus on vaikea mutta kyllä toi 160 tuntu tiukalta myös koko nostomatkan. Ei kyllä ollut muutenkaan aivan fressi olo työviikon jälkeen pe illalla. Ehkä nyt pientä taukoa kovasta mavesta ja parin viikon päästä taas ylöspäin.

Kyllä se hermosto hereillä on jo, vaikka et kauheesti noususarjoja teekkää. Ainakaan tuossa aiemmassa määrin. Jos se 200 alkaa kiinnostaa, hyppää mun talliin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom