Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
PS. Päätin vetää samalla setillä kaposen penkin, mahtuu hyvin. Pausekyykyt pidän kevyenä, liian raskaina ennen vetoa voisivat viedä liikaa mehuja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten saisi pidettyä penkkipunnerruksessa käden pystysuorassa kun ne lähtee vaeltamaan aina sivulle kun eikös penkkipunnerruksessa käden tulisi osoittaa kello 12 eikä esim kello 2 päin en tiedä tajusiko kukaan mutta kiitos jo etukäteen vastauksista.

Leviatan: Juu toi oli vain hypoteettinen malli yhelle kuukaudelle täysin irti kaikesta realismista, ku en sun tekemisiä tarkemmin tiedä. Mä kyllä teetän erilaisia variaatioita pääliikkeestä ihan tuollakin menolla eli niissäkin saattaa olla toi ylirautaykkönen myös.

LeoJ: Mulla on digitaalikello, en osaa sanoa. No siis jos ylhäältä katellaan ja sun pää on klo 12 ja vehkeet klo 18 suunnassa pääosin, olkavarsien tulis osottaa sinne klo 16 ja 20 suuntaan suurin piirtein. Ei ainakaan suoraan sivulle. Eli en nyt ihan tajunnut, mitä tarkotit ja mistäpäin kellotaulua kattelet, mutta kyynärpään pitäs kyllä tangon alla pysyä. Ojentaja on heikompi suhteessa hartiaan useimmiten tuossa tilanteessa, jos kyynärpää heilahtaa sivulle tangon alta ku nostat. Kyljissä ei kyynärpäiden pidä olla toki. Eli kapeempia versioita mukaan treeneihin ja mee laadullisesti noissa eli keskity pitää se kyynärpää aisoissa. Sit sarja loppuu, ku ei pysy.

Tarkotan että pitääkö kyynärpään ja ranteen välinen alue eli forkut olla pystysuorassa kun tanko on rinnalla eli että kun katsotaan vaikka minua kun teen penkkiä vaikka edessä päin olevalta penkiltä niin silloin se olisi klo 12 mutta kysymys on voiko forkut osoittaa vaikka klo 2 kunhan kyynärpää on tangon alla

Määrittele "edessä päin oleva penkki". Eli huomattavan sekavaa tekstiä :) Mutta juu ne kyynärpäät tangon alla on SE juttu.

Tarkotan että pitääkö kyynärpään ja ranteen välinen alue eli forkut olla pystysuorassa kun tanko on rinnalla eli että kun katsotaan vaikka minua kun teen penkkiä vaikka edessä päin olevalta penkiltä niin silloin se olisi klo 12 mutta kysymys on voiko forkut osoittaa vaikka klo 2 kunhan kyynärpää on tangon alla
Niin sä tarkoitat, että jos sua katsotaan sun kropan suuntaisesti vaikka jalkopäästä kohti päätä niin pitääkö kyynärvarret olla pystysuorassa? Vastaus on ei. Sehän on ihan täysin kiinni oteleveydestä missä kulmassa kyynärvarret on. Sivusta katsoen taas kyynärvarret pitää olla pystysuorassa. Se on sama asia kuin kyynärpäät tangon alla.

Jees tuota tarkoitinkin.tarkoitus siis lihasta ja voimaa saada 1-jakoisella teen ja olen 16v.miettiin vaan tuota juttua kun testotimon videossa oli tuo että pitäisi olla pystysuorassa edestäpäin katsottuna,mutta näköjään tässäkin asiassa eri koulukuntia.

Jees tuota tarkoitinkin.tarkoitus siis lihasta ja voimaa saada 1-jakoisella teen ja olen 16v.miettiin vaan tuota juttua kun testotimon videossa oli tuo että pitäisi olla pystysuorassa edestäpäin katsottuna,mutta näköjään tässäkin asiassa eri koulukuntia.
Onhan sellainen eräänlainen aloittelijan ohjenuora olemassa, että kun tanko on rinnalla ja kyynärvarret pystysuorassa joka suunnasta katsottuna, niin oteleveys on silloin sopiva. Mutta ei se mikään sääntö ole eikä ainoa tapa.

Onhan sellainen eräänlainen aloittelijan ohjenuora olemassa, että kun tanko on rinnalla ja kyynärvarret pystysuorassa joka suunnasta katsottuna, niin oteleveys on silloin sopiva. Mutta ei se mikään sääntö ole eikä ainoa tapa.

Niin niin,otan sellaisen otteen ensi kerralla kun penkkaan joka tuntuu hyvältä ja katson että kyynärpäät pysyy tangon alla niin eiköhän ala tulosta tulemaan kun saa tankoon lisää rautaa.

Niin niin,otan sellaisen otteen ensi kerralla kun penkkaan joka tuntuu hyvältä ja katson että kyynärpäät pysyy tangon alla niin eiköhän ala tulosta tulemaan kun saa tankoon lisää rautaa.
Kyllä. Noin se hoituu. Kai noita ohjeita tehdään sen takia, että aloittelijan on monesti helppo seurata tarkkoja ohjeita, kun ei tiedä vielä asiasta mitään eikä osaa soveltaa. Kuka on joskus opetellut soittaan kitaralla sointuja, tietää miten tarkasti sitä seuraa aluksi opetettuja otteita ja laittaa sormet juuri niille paikoille kuin käsketään. Kun hommaan pääsee jyvälle, niin ajatus siirtyykin niistä sormista otelaudalle ja käytettävät sormet ja niiden järjestys saattaa muuttua sen mukaan mikä oli edellinen sointu ja mikä on seuraava sointu.

Ideaalisti jalkopäästä katellen sun kämmenet on hieman leveemmällä kuin kyynärpäät, ku tanko on rinnalla. Eri oteleveyksiä kannattaa joka tapauksessa käyttää apuversioina. Sivulta katellen sit aina kyynärpää tangon alla.

Olen nyt kyykännyt kolmisen kertaa viikossa ja vähän on ollut ehkä hakemista, että miten sitä kannattaisi kyykätä. Olen pohtinut seuraavaa kaavaa:

Viikko 1:
a) 3*5*70%
b) 3*5*72%
c) 3*5*74%

Viikko 2:
a) 3*5*75%
b) 3*5*77%
c) 3*5*79%

Viikko 3:
a) 1*5*60%, 1*5*70%, 1*5*80%
b) 1*5*65%, 1*5*75%, 1*5*85%
c) 1*5*70%, 1*5*80%, 1*5*90%

Viikko 4 (kevennys):
a) 3*5*60%
b) 3*5*65%
c) 2*5*65%, 1*5*69%

Prosentit sellasia suuntaa antavia tuossakin, mutta ideana on, että uusi sykli alkaisi aina 2.5 kiloa ylempää. Esim. kyykyssä menisi näin, jos oletettu maksimi on 150 kiloa:

Viikko 1:
a) 3*5*105
b) 3*5*107.5
c) 3*5*110

Viikko 2:
a) 3*5*112.5
b) 3*5*115
c) 3*5*117.5

Viikko 3:
a) 1*5*90, 1*5*105, 1*5*120
b) 1*5*97.5, 1*5*112.5, 1*5*127.5
c) 1*5*105, 1*5*120, 1*5*135 (ennätys)

Viikko 4:
a) 3*5*90
b) 3*5*97.5
c) 2*5*97.5, 1*5*105

Ja uusi sykli lähtisi 3*5*107.5 jne.

Onko tuo aivan läpeensä surkea ja kannattaako edes yrittää vai olisko jotain fiksumpaa tapaa lähteä toteuttamaan tuota?

En suosittele liian suppean toistoalueen käyttöä saati sitten pelkästään yhtä ja ainoaa toistomäärää kuin aika lyhyitä aikoja. Muutenkin se liian lineaarinen "2,5kg lisää per kierto" jne voi olla hieman monotonista ja kehitys ei jatku. Jos tota modaisin ja prosentteja olis pakko käyttää, se menis näin:
Viikko 1:
a) 3*5*70%
b) 5*3*77%
c) 2*8*65%

Viikko 2:
a) 3*5*75%
b) 5*3*82%
c) 2*8*70%

Viikko 3:
a) 1*5*60%, 1*5*70%, 1*5*80%
b) 1*3*70%, 1*3*80%, 1*3*90%
c) 1*8*70%, 1*8*75%

Viikko 4 (kevennys):
a) 3*5*65%
b) 5*3*75%
c) 2*8*60%

Joo, kiitos! Tässä just funtsin sitä, että miten lähteä kehittymään silleen suht simppelillä kaavalla kyykyssä, penkissä ja vedossa. Penkki ja kyykky 3 kertaa viikossa ja veto kerran viikossa. Olisko se pöllömpi idea toteuttaa tuota progressiota kyykyssä ja penkissä ja ottaa vedolle vaikka ihan toi 3x4 - - > 6x6?

Eipä yhtään pöllömpää. Noihin sopii yliraudatkin ainakin kerran viikossa esim tohon b-treeniin.

Eiköhän näillä lähdetä liikkeelle. Sitä mä vielä pohdin, että kun tuo ensimmäinen 4 viikkoa on taputeltu, niin kuinka kannattaisi lähteä kevennyksen jälkeen liikenteeseen? Kannattaako ensimmäisen syklin jälkeen ennemmin nostaa toisto- tai sarja määriä, esim. aloittaa toinen sykli vaikka 3*6, 6*3, 2*9 vai lisätä kuormaa, esim. jos on tehty vaikka 3*5*100kg, niin seuraavassa syklissä säilyttää toisto- ja sarjamäärät samana ja aloittaa seuraava se esim. 3*5*105 jne.?

Tää voi olla suht mielivaltaistakin, kunhan eteenpäin mennään yleismielessä sarjoissa, toistoissa ja kiloissa. Lisää vaikka kahteen ekaan treeniin kiloja ja kolmanteen toistoja. Kolmannessa kierrossa sitten kahteen ekaan toistoja ja sarjoja ja kolmanteen kiloja. Kakkostreeni on ns. pääharjoitus ja sitä ennen pitäsin eniten lepopäiviä. Tällaset prosenttiohjelmat ei kuitenkaan kauheen hyvin ota huomioon niitä yksilöominaisuuksia, mutta toi pelaa aika ok, jos 85%:lla tulee 5-6 toistoa. Ihan eria asia ois, jos sillä paukttaa kympin tms.

Joo, jonkin verran oon päässy tähän juttuun sisälle ja todennut, että noita prosentteja pidä tuijottaa liian sokeasti.

Mites vielä sitten, kun teen vedolle tuota 3x4 - - > 6x6 niin tuon ketjun ensimmäisen sivun malli tuntui ihan pätevältä, mutta siinä ei ollut erikseen kevennyksiä. Tarviiko niitä tuossa ollenkaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom