Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Miten herkästi kantsii voimaepätasapainoja lähtee korjailee? Esim. yhden jalan prässissä vasen jalka on selkeesti mulla heikompi. Samoin silmämääräisesti oikea reisi on vähän isompi kuin vasen. Ero on melko selkeä kun jalat suoristaa ja jännittää reisiä. Käsipainoilla olen aina tehnyt vasemmalla kädellä liikkeen ensin ja oikealla tehnyt sit max saman verran toistoja, vaikka ei välttämättä ois tullukaan tiukka sarja. Tää maalaisjärjellä kuulostaa järkevältä, mutta onko oikeasti sitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lantion seudulla ilmeneviä tosi herkästi eli nyt heti. liikkuvuus ja voimapuoli pitäs olla suht symmetrisiä. yläkropassakin juu, mutta se ei oo terveysmielessä ihan niin kriittistä. heikko puoli on jostakin syystä heikko ja se syy pitäs selvittää. jos kyse on hermostosta, ei sitä voi väkisin yrittää vahvistaa isommilla määrillä jne. jos kyse on vain huonosta/ toispuoleisesta tekniikasta, sit se pitää laittaa kuntoon heti ja kaikki tekeminen pitää lähtee noista tasapainon saavuttamisen kriteereistä.

lantion seudulla ilmeneviä tosi herkästi eli nyt heti. liikkuvuus ja voimapuoli pitäs olla suht symmetrisiä. yläkropassakin juu, mutta se ei oo terveysmielessä ihan niin kriittistä. heikko puoli on jostakin syystä heikko ja se syy pitäs selvittää. jos kyse on hermostosta, ei sitä voi väkisin yrittää vahvistaa isommilla määrillä jne. jos kyse on vain huonosta/ toispuoleisesta tekniikasta, sit se pitää laittaa kuntoon heti ja kaikki tekeminen pitää lähtee noista tasapainon saavuttamisen kriteereistä.

Kiitos vastauksesta. Uskosin et johtuu vasemman polven rustovauriosta tuo heikkous, tuohon ei oo vaan aikasemmin tullu kiinnitettyä huomiota aikasemmin. Pitää lähtee tekeen enempi noita yhden jalan liikkeitä myös.

hyvä apu, mutta riippuu mm. nostajan mitoista mihin sit osuu. mulla on nytkin mukana semmonen penkkaaja, kellä tanko jää sentin rinnasta ala-asennossa ja sitten toinen, kellä tanko jää melkein 15cm päähän rinnasta. eli automaattinen autuaaksitekevä apu se ei ole. vastaa lankkupenkkiä eniten, vaikka lattialla yleensä saa paikat löysättyä vielä enemmän. se löysääminen vaikeuttaa tietenkin tekemistä, mutta rankempi apu mun mielestä on eriasteinen leijustoppailu noston ongelmakohdissa.

eli eli... selkeesti penkin ittensä kohdalla tiukka analyysi ongelmakohdista ja lattiaversiolle kokeilujakso 2-3kk. jos se kehittyy hyvin samalla vieden normaalipenkkiä eteenpäin (!!!), se on hyvä apu. ellei näin käy, pitää homma analysoida uudelleen ja/tai vaihtaa liike.

Pinnapenkin hyödyt/haitat versus lattia/lankkupenkki? Äkkiseltään tuo pinnapenkki tuntuisi käytännöllisemmältä, paremmin säädettävältä ja voi tehdä yksinkin. Räkin puutteessa tuon voi tehdä myös korkealla nostettujen varmistusrautojen päältä.

Miten herkästi kantsii voimaepätasapainoja lähtee korjailee? Esim. yhden jalan prässissä vasen jalka on selkeesti mulla heikompi. Samoin silmämääräisesti oikea reisi on vähän isompi kuin vasen.

Kuinkas sattuikaan omani kanssa identtinen tapaus silmään kun pitkästä aikaa avaan ketjun. Olen aika paljon treenannut ja vasen jalka ollut aina heikompi, enkä sen korjaamiseen sen enempää panostanut (on niin "tylsää"), niin arvaa olenko saanut maksaa laiskuudestani? Erittäin paljon erilaisten kipujen ja tulehdusten muodossa. En ylläty, jos tästä on aiheutunut pysyvää ruston kulumaakin.

hyvä apu, mutta riippuu mm. nostajan mitoista mihin sit osuu. mulla on nytkin mukana semmonen penkkaaja, kellä tanko jää sentin rinnasta ala-asennossa ja sitten toinen, kellä tanko jää melkein 15cm päähän rinnasta. eli automaattinen autuaaksitekevä apu se ei ole. vastaa lankkupenkkiä eniten, vaikka lattialla yleensä saa paikat löysättyä vielä enemmän. se löysääminen vaikeuttaa tietenkin tekemistä, mutta rankempi apu mun mielestä on eriasteinen leijustoppailu noston ongelmakohdissa.

eli eli... selkeesti penkin ittensä kohdalla tiukka analyysi ongelmakohdista ja lattiaversiolle kokeilujakso 2-3kk. jos se kehittyy hyvin samalla vieden normaalipenkkiä eteenpäin (!!!), se on hyvä apu. ellei näin käy, pitää homma analysoida uudelleen ja/tai vaihtaa liike.
Kiitos! Moni sitä näyttää saleilla tekevän ja osa jopa ketjuilla ja olen miettinyt että miksi. Lienee selkeästi voimanostajien liike, vähemmän noissa eri lajien urheiluissa olen nähnyt hyötyjä.

juu on aika sama tekeekö lattialla, lankuilla, pinnoilla, mummolla tms, jos se voimantuottokäyrä ja nivelkulmat on samat. en mä tuossa muille kuin penkkiä itteensä kehittäville tarvetta näe, paitsi jos on vammoja ja ei pysty niiden takia laskeen tankoo rinnalle asti. kuten sanottua, tarveharkintainen apu, ei taikatemppu missään nimessä.

mummolle ei mummolla oikeestaan. poteitou potaatou. jos ei se pysy vakaana, voi olla hankalaa juu, mutta menee sitten enempi sinne stabiloivaan suuntaan se treeni. toki sillonkin se iso kohdelihas tekee yhtälailla töitä. paljon riippuu myös mummon yhteistyöhalukkuudesta ja onko mustikkapiirakka vielä uunissa.

Viimeksi muokattu:
Oliko yliraudoille jotain prosentuaalista ns ohjearvoa? (Esim +10% verrattuna työsarjoihin) Vai oliko se vain: 1-2 toistoa raudalla, jolla jää pari toistoa varastoon?
Yritin haulla etsiä vastausta, mutta ei ainakaan nopeasti löytynyt.

ei prosentuaalista ohjetta, mutta pitkiä työsarjoja ennen ei oo tarve niin korkeelle mennä niissä. esim jos sun maksimi ois 140 ja treenisarjoiksi teet 3x8x100, yliraudaksi riittää aika monille 1x115-120. jos taas treeni ois 6x4x115, ylirautana 1x125-130.

peruskaudella kannattaa jättää vähintään se pari hyvää toistoa varaa ja keskittyä niihin perusvoimasarjoihin enemmän. satunnaiset tiukemmat ei yleensä haittaa, jos selkeesti kulkee. tääkin on kiinni siitä, miten pahasti se tiukempi (1 varaa) vaikuttaa työsarjoihin ja toisaalta herättääkö ne iisit tarpeeksi. yksilökamaa jälleen.

Mie kysäsen täällä, jos joku muukin sais evästä tulevaan:

Jos ajattelisin että rupeaisin jossain vaiheessa panostamaan vetoon, kunhan saan reiden kuntoon, niin sie kun tiiät miun heikot kohdat / ongelmat jne niin hyvin ja nostohistoria suht tuttu, näkisitkö tarpeelliseksi ottaa kuitenkin jotain kyykkyvariaatiota vetoa silmällä pitäen, vai keskittyisitkö enempi vain vetovariaatioihin. Veto jos jää, se jää polven alapuolelle, eli varmasti pukit jne toimii hyvin.

Kyykky miulla selkeesti jostain syystä ärsyttää tuota reittä eniten eli varmaan se polvikulman suuruus / pienuus, miten se nyt sanotaan, on merkittävässä roolissa, kun vetohan lähtee miulla paljon enempi jalkasuorana vs syvyydestä otetut kyykyt, joten aattelin ihan jatkoakin silmällä pitäen että jos panostusta siirtää vetoon ja tekisi kyykkyä vain esim kerta viikkoon suht keveästi että pysyy edes liikeradat muistissa.

paljo riippuu miten se veto palautuu. turha kuitenkaa ärsyttää reittä yhtää ylimäärästä. yks mitä voisit kuitenki tehdä on etarit penkille tai leijuina. niissä sitten polvikulma semmonen 80-90° eli aika korkeita. sais apuja reisiin ja pidettyä polvinivelenki terveempänä, ku ei pelkästään takaosastoo kiusaa. pukit sulle selkein apu voimapuolelle on, mutta paljo kannattaa panostaa siihen räjähtävyyteen lähdöistä alkaen.

paljo riippuu miten se veto palautuu. turha kuitenkaa ärsyttää reittä yhtää ylimäärästä. yks mitä voisit kuitenki tehdä on etarit penkille tai leijuina. niissä sitten polvikulma semmonen 80-90° eli aika korkeita. sais apuja reisiin ja pidettyä polvinivelenki terveempänä, ku ei pelkästään takaosastoo kiusaa. pukit sulle selkein apu voimapuolelle on, mutta paljo kannattaa panostaa siihen räjähtävyyteen lähdöistä alkaen.

Joo nää on vasta semmosia alustavia pohdintoja. En nyt uskalla reittä tosiaan kiusaa, kun se herkkään vaikuttaa sit jo penkkiin kun ei saa jalkoja painettuu lattiaan kunnolla.

Jotain semmosta aattelin et joka toinen veto "kovaa", eli 2-3 toistoa varaa ja näissä vaihtelis lattiasta vetoo ja pukkeja eri korkeuksilta, sit joka toinen nopeutta kuormia vaihdellen. Korkeita etukyykkyjä vois ottaa sit sen pari kertaa viikossa, toinen selkeesti keveemmin.

E: tuota korkeaa etukyykkyä alan kyllä samoin tein ottaa ja kokeilen onko sen jälkeen reisi samalla tavalla arka kun täyssyvän kyykyn jälkeen.

Mitenkä hyvänä apuliikkeenä (esim tuohon fuxin tapaukseen) näkisit trap bar vedon etenkin yläkahvoilla?Itsehän olen tykästynyt tuohon ja jto osaa varmaan arvioida onko se ollut hyvä apu? Toki oma heikko kohta on hiukan alempana..

Jos alottaa voimaohjelman nii pitääkö prosentit laskea vai voiko tehdä esim.vain niin että 3x4-6 ja ainaku tulee 6 nii lisää 2,5kg painoa

antti: on se hyvä apu, mutta jos valita pitäs, pukkiveto voittaa. sun tapauksessahan kyse on yleisvoiman lisäämisestä ja varsinki siitä, että hankit sen trap barin ja halusit käyttää sitä :)

leoj: en oo ite käyttäny prosentteja valmennuksessa yli 10 vuoteen. en kyllä pidä tuota toistakaan vaihtoehtoa ainakaan parempana.

Kuinka iso osa valmennettavista käy muuten ihan paikanpäällä näyttämässä äijälle tekniikkaansa isoissa liikkeissä? Nykypäivänä tietty netin kautta onnistuu hyvin tekniikan arviointi, mutta kai live-ohjaamisellekin vielä löytyy käyttöä.

kyllä niitä säännöllisesti tänne ajelee. kyl se tekeminen joskus pikkusen kuitenki eroo videoista, vaikka kuinka tarkasti niiden kuvaamisen ohjeistan. paljon sitten tykkäävät vaan turista kaikes rauhas treeneistä tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom