Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
videon kanssa ja neutraalimpaa opetellen. samalla toi korostunut lordoosi voi aiheuttaa lonkankoukistajaongelmia myös, joten hyvä olis saada kuntoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Videolla on viimeinen sarja, joka oli kohtuu tiukka mulle. Tekniikkavirheet kyllä näkyy hyvin.
Mutta mitä tehdä ruodolle?
Kyllähän toi melko hävyttömältä näyttää. (n)
Minun kyykyt näytti aikalailla samalle kun aloin v.2009 muistaakseni treenaamaan tavoitteellisesti ensin starting strengthillä, sen jälkeen parin mutkan kautta single factorilla. Eli sellaista aika monotonista perusvoimajyystöä molemmat ohjelmat, pääsin kuitenkin 5x150 sarjapainoihin kyykyssä, mutta jestas mikä järkytys oli kun videoin jonkun sarjan suoraan sivusta. Ei ne mun kyykyt nytkään taydellisiä ole mutta ei kaadu enää eteen eikä lantio kippaa alhaalla että perusasiat on sillain ajan myötä korjaantunut.

Sun ongelmaan voisi auttaa jos 3x5 sijaan tekisit kyykyn pyramidina jossa ei tulisi liian grindaavia sarjoja vakiopainolla, luulisin.

Niin onhan se maltti valttia tässäkin, tuppaa vaan unohtumaan.:whistle:
Jatkuvasti vaan yrittää ahnehtia liikaa, vaikeeta nääs "ottaa takapakkia" :LOL:
Käsittämättömän vaativa liike kyllä itselle kyykky.

Ehkä mä siksi siitä pidänkin, haastetta piisaa.
Mikäs on kyykkyssä järkevä pyramidi, noin toistojen lukumäärää ajatellen?

takapakinkin käsite on hieman häilyvä ja käytännössä joka treenissä pitäs pystyä tekeen ennätyksiä jollakin tasolla. sarjoissa, toistoissa, kiloissa, tekniikassakin. asenne vaan pitää olla semmonen, että ne maksimit ei oo ainoa toimintaa ohjaava tekijä.

pyramidien kuuluu voimanhankinnassa olla lähes aina laskevia eli suurin rauta ekana lämppien ja nousujen jälkeen aina. jos leikitään, että maksimi on 140 ja eka työsarja olis vaikka 120 kilolla, lämppäosuus vois mennä keppijumpan tms jälkeen näin:
2*8*50, 6*70, 4*90, 2*110, 1*130 (ylirautaherättely)
työsarjat sitten vaikka 120, 112,5 ja 105 ja kaikissa pari hyvää toistoa varaa.

toistomäärät ei määrittele hyvää pyramidia tai muutakaan treeniformaattia noin vain. kaikki riippuu tavoitteesta ja millanen painotus ko. treenikaudella on.

pyramidien kuuluu voimanhankinnassa olla lähes aina laskevia eli suurin rauta ekana lämppien ja nousujen jälkeen aina.

Mihin perustat tuon väitteen, että lähes aina laskeva pyramidi voimanhankinnassa? Syökö nousevan pyramidin ekat sarjat tehoja liikaa, vai mitä?

Olisiko jto:lla jotain vinkkiä mitä tehdä pohkeille, kun tuntuvat koristreeneissä menevän tukkoon/jumiin/hapoille todella helposti huomattavasti nopeammin kuin muut lihakset? Venyttely ei ole oikeastaan auttanut. Pitäisikö niitä koittaa vahvistaa päkiälle nousuilla tai kestävyyttä hyppynarulla?

jarska: jep ja ei oo väitä, vaan faktaa. hermostohommia. kyse siis semmosista nousevista pyramideista, missä ne ekat pidemmätkin on oikeita työsarjoja, eikä lämppiä.

skillster: mikään noista määritelmistä ei oo tosia, mutta tajuun sun ajatuksen. niis heikko voimataso tai ne on vaan niin jumissa liiasta tekemisestä, ettei veri kierrä. tärinää autonvahauskoneella, hierontaa, venyttelyä hyvin säännöllisesti. lisäksi voimatreeniä, että saa se tekeminen reserviä.

Joo, oli vähän vaikeuksi pukea sanoiksi. Voimatreeniä kannattaa varmaan tehdä, sekä polvi suorana, että koukussa? Onko jotain suuntaa antavaa benchmarkkia voimatasoista mihin tähtäisi? Toki varmaan sekin aika yksilöllistä.

ei mitään benchmarkkeja ole tuohon olemassa kyllä. alota vahvistelu ja kato tapahtuuko muutoksia 3kk aikana. pohjenousuja pari kertaa viikossa. 3-4x10-20 sekä polvi suorana että koukussa. laaja liikerata ja ei haeta mitään yletöntä pumppia.

2*8*50, 6*70, 4*90, 2*110, 1*130 (ylirautaherättely)
työsarjat sitten vaikka 120, 112,5 ja 105 ja kaikissa pari hyvää toistoa varaa.
Tähän liittynee nyt oletus, että voimatasot tippuu sarjojen edetessä? Mulla tuo menisi nimittäin niin, että jos 140 on ykkönen, olisi 120 vitonen ja jos sillä otetaan RPE8, niin se on tietysti kolme toistoa. Seuraava olisi sitten 3x112,5 RPE5 ja viimeinen 3x105 RPE2.

Tai sitten pitäisi nostaa toistomääriä: 3x120 RPE8, 6x112,5 RPE8 ja 9x105 RPE8.

Ja koska olen tällainen Diesel, niin mulle on tuntunut tosi hyvältä ottaa esim. 5 sarjaa niin, että nousen painoissa RPE7:stä RPE9:ään ja taas takaisin.

Olisiko jto vaivautunut kommentoimaan kysymystäni tuosta aloittelijan treeniohjelman muutoksesta. Postasin sen alkuviikosta tänne (Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne | sivu 1068 | Pakkotoisto.com) mutta kukaan ei ole vielä ainakaan kommentoinut asiaa. Tarkoitus olisi siitä lisätä volyymia treenissä siten että 3-jakoisesta ohjelmasta siirtyisin 2-jakoiseen ohjelmaan jonka tekisin kahdesti viikossa että lihakset saisi kaksi kertaa suoraa osumaa viikossa. Lähinnä vaivaa aiheuttaa tuo että miten nuo liikkeet saisi järkevästi järjesteltyä 2-jakoiseen. Jotain ehkä pitäisi pudottaa pois.

.
Minun kyykyt näytti aikalailla samalle kun aloin v.2009 muistaakseni treenaamaan tavoitteellisesti ensin starting strengthillä, sen jälkeen parin mutkan kautta single factorilla. Eli sellaista aika monotonista perusvoimajyystöä molemmat ohjelmat, pääsin kuitenkin 5x150 sarjapainoihin kyykyssä, mutta jestas mikä järkytys oli kun videoin jonkun sarjan suoraan sivusta. Ei ne mun kyykyt nytkään taydellisiä ole mutta ei kaadu enää eteen eikä lantio kippaa alhaalla että perusasiat on sillain ajan myötä korjaantunut.

Sun ongelmaan voisi auttaa jos 3x5 sijaan tekisit kyykyn pyramidina jossa ei tulisi liian grindaavia sarjoja vakiopainolla, luulisin.

Tässähän on sekin että olen jostain ihmeen syystä nyt hakenut "parempaa" asentoa kyykätä, katsoin vanhempia videoita ja niissä homma toimii mielestäni paremmin kun kyykkään leveämmällä ja jalkaterät reilusti ulospäin.
Ei pitäis liikaa säätää ja ylianalysoida näitä. :whistle:
Toki pitäähän se oma optimaalinen tapa hakea, mulla se vaan tuntuu kestävän piiitkään!

powerhousu: juu toki kaikki laskevanki pyramidin sarjat olis tarkoitus perustreenissä vetää suht samalla värillä/ RPE:llä/ RIR:llä eli toistomäärät toki kasvaa 99% nostajista, ellei nyt sitten ihan karmeen huono sarjakestävyys ole.

isot kuormat ensin on kuitenkin hermoston työkyvyn kannalta selkee juttu ja se alustava lämppä ja kropan herättely on isossa osassa koko treeniä. lähes kaikki mun valmennettavat käyttää ylirautaherättelyjä ympäri vuoden ja monet vannoo niiden nimiin todella vahvasti oli diesel tai ei. joku tarvii enemmän ja tietynlaista valmistavaa ennen työsarjoja, mutta sitä tää on. jonku lämppä kestää tunnin ja 15 sarjaa ja toisella alle puolet siitä, vaikka taso olis sama.

vp83: pelkkä määrän lisääminen ei riitä, ellei se muu ohjelmointi ole kunnossa. en juuri arvioi ihmisten ohjelmia, koska pintaraapaisuna se ei anna mulle tarpeeksi tietoa eikä olis järkevää myöskään treenaajaa ajatellen. helppohan tuosta on kaksjakonen tehdä toki, jos pelkkää jakoa ajattelee. hyvä malli olis esim:
1. penkki, penkin apu, yläselkä, kädet
2. kyykky, kyykyn/ vedon apu, keskikroppa, grippi
3. leuanveto, penkki/variaatio, yläselkä, kädet
4. veto, kyykyn/ vedon apu, keskikroppa, pohkeet

brilleaux: jatkuva muuttelu ja hakeminen vie myös pohjaa tekemiseltä. joku pysyvyys pitää olla, että kroppa pystyy tottumaan. se tottuminen ei ole mikään huono asia ollenkaan.

Jeps tänään tuli ilmoitus ja haettu heti töiden päätteeksi. Muhkeampi teos kuin oletinkaan, selailin jo kertaalleen läpi ja kohta aloitetaan paneutumaan tosissaan. Penkkimax noussut jo 2,5kg itseluottamusperusteisesti, kun on tietoa taustalla nyt!

Onko mitään hihavakioo missä suhteessa pitäs pystyä latomaan painoja tankoon kun tekee lantionnostoa maasta ja Zercher-kyykkyä verrattuna kyykkyyn? Itelle suht uusia liikkeitä mut kun noita nyt kehutaan vähän siellä sun täällä ni ajattelin ottaa apuliikkeiks testiin.

ei ole. paljo riippuu tekemisen tyylistä ja sun heikkouksista. ei ne mitään yleishyviä apuja ole, mutta käytän tietyissä tapauksissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom