Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
rivessä on lavat takana lähdössä jo ja oikein hyvä tuki ryhdille. tempaus vielä parempi otteen leveyden takia. mavessa kyllä lavanlähentäjät tekee hommia, mutta niin tekee muukin kroppa. tee tempausotteella vaikka.

ton pitäs korjaantua suht nopeesti, jos panostat sinne lapoihin, takahartioihin jne ja hetkeksi himmaat penkit, leuat/ylätaljat ja kapeet soudut. lisäksi paljon liikkuvuutta rinnalle ja latseille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos vastauksesta. Puhutaanko viikoista vai kuukausista? Fyssarin kans tää on organisoitu, mutta pitää asiantuntijoilta kysellä aina vähän ristiin niin ei oo yhden tietolähteen varassa. Kontrollikäynti 5vk päästä, pienet rintalihakset (ei kyl isoja löydykkää) hiero auki, sanoi et ne ainankin kiristi. Pitänee himmata normimavea hetkeks myös.

riippuu miten paha vika ja mistä erityisesti kiinni. suht huomattavia vastaavia oon korjannu muutamassa viikossa. jos fyssarilla selkee taju voimaharjoittelusta, asia parempi. pec minor vetää eteen kans, mutta se pääsyy on lihasepätasapaino siis. ryhtiä ei siis pitäis pitää lihaksilla, vaan sen tulis olla kunnossa ku ollaan rentona myös. ainahan tässä kyse on myös yksilöstä eli mikä se oikee ryhti ja hartian asento on just sulle, eikä pelkästään yleisesti ajatellen. onko kipuja jne, vaikuttaa myös.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin sulla on valmennuksessa myös urheilijoita joiden päälaji ei ole punnuksien liikuttelu vaan pääpaino on aerobisen lajin puolella?

Onko sulla tapana näissä tapauksissa seurata urheilijan treenipäiväkirjaa esim garmin connect, polar flow etc, lähinnä treenin sisältöä ajatellen vai mitenkä raportointi toimii aerobisen treenien suhteen sinun suuntaan?

Olen ollut aiemmin valmennuksessasi punttipuolella mutta lajivaihdoksen myötä olisin mahdollisesti kiinnostunut palaamaan valmennukseesi pyöräilijänä mikäli sulla tilaa on ja ajatusmallit kohtaisivat.

juu on mulla monenlaisia, mutta voima on se mun juttu. joissakin lajeissa se on pääominaisuus ja joissakin pohjaominaisuus. ku oot mulla aiemmin ollut, tuttua noi sulle.

kestävyystreenien seuranta menee hieman erilailla, koska treenistä toiseen -progressiota ei voi eikä kannatakaan tehdä. käytännössä se menee enemmän muiden muuttujien kautta, referenssitreenien, sykealueiden ja kynnysten seurannalla jne.

Himmailin tän viikon yläkropan liikkeissä kokonaan, kun tuntuu et olkapää on ärsyyntyny noista vaakasouduistakin. Ens viikolla ajattelin jatkaa taas about seuraavilla treeneillä yläkropalle (tulee siis kaksi treeniä tehtyä viikkoon salilla ja yksi kotona):

Ma)
Tempaus 3-6*2-4
Soutu kahdella kädellä painopakallisessa laitteessa 2*12-15
Facepull 3*12-15

Ke)
Vaakasoutu renkailla 3*6-10
Ojentajat renkailla 3*8-12
Hauikset renkailla 3*8-12
Takaolkapäät renkailla 3*8-12

Pe)
Maastaveto tempausotteella (pitäskö tähän olla pukit, en oo aikasemmin testannu?) 3-6*4-6
Alatalja yhdellä kädellä 2*12-15

Pyrin nyt jättämään vaakasouduissa sen alkuvenytyksen vähemmälle tosta olkapään kipuilusta johtuen, se tuskin sitä ainankaan vähentää. En myöskään vedä mitään failuresarjaa, eli raskaimpiinkin sarjoihin pari varaa.

Vaikuttaako sinusta volyymi järkevältä kuntoutuksen kannalta? Funtsin myös että jos tekisi painopakallisen laitteen sijasta esim. käsipainoilla kulmasoutua penkkiin nojaten. Tai ylipäätänsä onko tää järkevä liikevalikoima tähän touhuun? Fyssari ohjeisti siis tekeen soutuja ja vältteleen työntäviä, kuten sinäkin tuossa ylempänä, mutta etenkin nää määrät on mulle nyt vähän mysteeri.

"lisäksi paljon liikkuvuutta rinnalle ja latseille" - voitko suositella tähän jotain liikkeitä? Nyt olen venytellyt rintalihoja ottamalla oven yläkarmista tukea, ja selkää ottamalla jalkapohjasta kiinni ja ja vetämällä selkää taaksepäin.

määrät asettuu kohilleen itekseen, kuhan tarkkailet kropan jaksamista. aika ok vaikuttaa kuitenki. venyttelyyn löytyy youtubesta materiaalia aika paljon. samankaltaisia ku tuo kuvaamasi.

Onko normaalia, että takakyykystä (low bar) tulee aika voimakkaat domsit reiden lähentäjiin? Toki ne domsit tulee myös sinne minne kuuluukin eli reisiin ja pakaroihin, mutta toisinaan kyykyn jälkeen on melkein pahin lihasarkuus reiden lähentäjissä. Lähinnä pohdin, että mahtaisko johtua jostain tekniikkavirheestä yms?

Mikä funktio pohkeiden treenaamisella on voimanostajan harjoittelussa? Nilkan huoltava?

E: laitoin tänne ketjuun kun tuli mieleen tuosta sun perusrungosta johon kuuluu pohkeet :)

aksu: stabiloi asentoa kyykyssä ja vedossa sekä tekee hyvää polvinivelen terveydelle.

j.jake: juu anatomiakirja käteen. kiinnityskohta- ja työsuuntajuttuja. ei olkapään eteen, mutta olkaluussa hieman etupuolelle ja siis kiertää olkaluuta sisään. päinvastoin ajatellen esim. leuoissa myös rinta tekee töitä.

Viimeksi muokattu:
Miten lähtisit lähestymään/korjaamaan epätasaista ojennusta penkissä? Minulla on vaikeuksia päätellä johtuuko epätasaisuus voimaepätasapainosta, kehon mittasuhteista vai liikkuvuusongelmassa. Epätasaisuutta ilmenee ihan lämppäsarjoista lähtien mutta se korostuu kovissa nostoissa. Varsinaista kipua tai epämukavuuden tunnetta nostaminen ei luo mutta kuvittelisin sen ainakin pitkässä juoksussa altistavan vaivoille.

Eksentrinen vaihe lähtee aika nätistä asennosta mutta noin puolessa välissä oikea käsi kippaa huomattavasti alemmas ja ala-asennossa oikea kyynärpää on huomattavasti lähempänä kylkeä kuin vasen vaikka olen pyrkinyt keskittymään siihen. Slingshot vähentää eroa muttei poista sitä. Konsentrinen vaihe on kauttaaltaan epätasainen. Viime aikoina on ilmennyt omituista kipuilua oikeassa kyynärpäässä, liittyykö mahdollisesti siihen?

Voimaepätasapainoa en oikein osaa arvioida mutta olen aina ollut vahvasti sekä vasenkätinen että -jalkainen.

Mitään ehdotuksia mistä voisi johtua ja mitä kokeilla? Tiukka rintalihas? Latsi? Olkapäissä jotain liikkuvuuseroa?

Olisin todella kiitollinen vinkeistä.

eka se syy selville. se on valitettavasti tossa sun tapauksessa se tärkein juttu. yleensä ei sitten hiplaillessa ja muuten testaillessa mitenkään hankalaa ja paljon tullut noita selviteltyä. näin netissä aika hakuammuntaa. monenlaisia syitä tuohon on ja monista syistä aiheutuviakin. osa ns. ookoo ilman kauheeta tarvetta korjata, mutta jotkut sitten on terveydelle haitaksi ja jotkut vievät tehoja ite suoritukselta.

eka tossa nyt kuitenkin kannattaa lähtee korjaamaan ite suoritusta tasapainosemmaksi ja tehdä jokanen toisto pelkästään noilla laatukriteereillä. sarja loppuu, ku ei pysy hallussa. jos liikkuvuus on ongelma, se pitää saada kuntoon. jos voimapuolella epätasapainoa, sekin jne jne jne.

Paluu voimatreeneihin kesän ja syksyn pallopelien jälkeen ja kyykyn lämmittelynsarjoja tehdessä huomasin, että meneepä alakroppa solmuun ala-asennossa (ajattelin että liikkuvuus heikentynyt 5kk takaisesta). Jätin kyykkäilyt tekemättä ja päätin tehdä vain yhden jalan liikkeitä näin ensimmäiseksi treeniksi ja sieltähän paljastui n. 5% voimaero jalkojen välillä. Kävin sitten fyssarilla ja siellä todettiin vasemman jalan olevan noin 1,5 senttiä lyhyempi kuin oikea jalka johtuen lantion vinoudesta (ei siis varsinaista eroa jalkojen pituudessa). Sain sieltä ohjeet venytyksiin ja liikkuvuustreeneihin eli niillä nyt alkuun. Quadratus lumborum tuntuu vasemmalla puolella olevan merkittävästi jäykempi.

Pohdittavaa jäi kuitenkin sen osalta, että miten tästä olisi hyvä jatkaa voimatreenejä kun ongelman saa hoidettua, eikä voimaero tuosta kavennu? Pakaroihin lisää voimaa ja yhden jalan liikkeitä ennen kyykkytangon alle menemistä?

QL on aika yleinen toispuolisuutta aiheuttava. toinen mokoma on gluteus medius. joka tapauksessa liikkuvuus symmetriseksi ja normaalia voimatreeniä sen ehdoilla. saa sitä kyykkyäkin tehdä, mutta kuvaile ittees takaa varsinkin, että näät, kiertyykö kroppa nostaessa. hyvää oppia sulle ja saat pidettyä ne laatukriteerit korkeella tehdessä.

Tuohon kysymykseen liittyen, mitkä on sun mielestä parhaat yhden jalan liikkeet voimaeroa tasaamaan? Askelkyykkyä en ole onnistunut vielä tekemään niin että polvi (rustovaurio) siitä tykkäis.

yleisesti ajatellen kaikki, mitä pystyy yhellä raajalla tekemään. jos polvessa on rustovaurio ja se estää koukistuksen tai staattisetkin treenit, on kyl aika vaikeeta reisiä treenailla.

polvikulman rajoittaminen on yks mahdollisuus, jos on kivuton. eli vajaita liikeratoja. staattiset pidot eri nivelkulmissa myös yks vaihtoehto. joillakin esim. prässi pelaa hyvin ja kyykyt ei ja joillakin toisin päin eli eiku kokeileen vaan, jos sieltä edes jotakin liikkeitä löytyis, mitä voisit tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom