Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Haluaisin varmistua yhdestä asiasta. Jos teen http://www.liftcalculator.com/ sivuilla annettavaa 5/3/1 routinea. Siellä on aina varsinaisen
harjoitteen jälkeen avustavat(assistance) liikeet. Jos esimerkiksi teen penkkipunneruksen ja sen jälkeen avustavana Dumbbell Bench
Press 5x15. Kun haetaan parasta voimakehitystä, niin miten nuo avustavat kannattaa(tai kuuluu) tehdä intensiteentin ja taukojen suhteen.
Onko merkitystä vetääkö pitemmällä tauolla vai bodybuild tyyppisenä 1min lyhyella tauolla esim.? Entäs kuinka tiukkaa, haittaako jos on
kaikki failureen asti, vain viimeinen vai onko kaikissa jätettävä toisto/pari vajaaksi. Tehdäänkö nuokin että tiukennetaan sarjoja mennessä
1 sarjasta kohti 5:ttä sarjaa. Eli miten avustavat kannatta tehdä, että auttaa parhaiten voimansaannissa. Tää ei siis koske itse noita perus-
liikkeitä, jotka on tarkkaan ohjelmoitu. Väittivät jotkut tosiaan, ettei avustavia saisi kovin tiukkaa tehdä. Mulle on pakko joku kertoa vielä
että uskon jos niin on..:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä ohjelmoin ite mieluiten enkä suoraan kommentoi valmiita pohjia. tuossakin on pirusti mahiksia vaihteluun tyypistä riippuen. helpompaa tai loppuun asti riippuu sekin monesta muuttujasta. mutta että 5x15 aina avuille? juu ei mun ohjelmissa.
 
ei ollu väärin kysytty ollenkaan. valmiiden ohjelmien kommentointi vaan ei oo kovin hedelmällistä täällä pikasesti tehtynä ilman kaikkee taustatietoo jne. semmonen pikakommentointi yleistää liikaa eikä oo reilua kysyjää kohtaan. kaiken ohjelmoinnin tulis olla yksilöllistä. se tässä oli se mun pääajatus.
 
jos kyse on lajivoiman puutteesta, esim vedon grippi ei pidä, teetän pääasiassa riipuntoja lisäpainoilla. siirtyy samantien lajiin. samoin voi ne lämpät ja noususarjat tehdä myötäotteella ja vaikka ilman peukaloa treeniksi. vaihteluksi avokädellä eli tanko enempi sormenpäillä. fat gripz yms tuo vaihtelua myös. jousigrippereillä kannattaa tehdä myös staattisia pitoja paljon, jos haluaa niistä hyötyä. ei pelkkää pumppailua.
 
Mitenkäs noiden voimakausien pituudet meni? Tavoitteena kestovoimatyyppisten tulosten maximointi, eli kuorma luokkaa 45kg/60sek. Lajit takakyykky ja penkki, leuoissa pärjään hybriditreeneilläkin eli samassa reenissä sekä perusvoimaa, että pari sarjaa kestovoimaa, mutta penkki ja kyykky haastavin.
Eli milloin kestovoimatyyppinen treeni kannattaa aloittaa ennen testejä ja kannattaako tehdä samalla perusvoimasarjoja ns. hybridinä "tukeakseen perusvoimaa" taustalla? Riittääkö 3vk tai esim. 4vk?
Nyt on siis 3kk pätkä perusvoimatreenejä takana ja jossain vaiheessa varmaan pitäisi niitä pidempiäkin sarjoja treenailla..
 
pelastuslaitoksen kokeisiin menossa? 4 vkoa ois jo tosi hyvä aika. pari kk aika ideaali.

kyykyssä suurin ongelma on itse mekaaninen tekeminen. penkissä liikerata on paljon lyhyempi ja täydet pinnat helpompaa saada. kyykyssä millä tahansa painolla 40 toistoo mittasyviä kyykkyjä on jo pirun hankalaa.

yks treeni intervalleja 50kg:lla. sarjan pituus 5-7 toistoa ja palautus 30...20s lyhentäen kohti testiä. ideaalisti saisit tehtyä 40-50 toistoa treenissä. esim progressio 8x5x50/ 30s --> 8x7x50/ 20s.

toinen treeni viikossa pienellä yliraudalla (50kg) pidempää sarjaa 3-4 kpl, muttei sarjoja loppuun asti. 2-3 toistoo varaa. viikko ennen testiä testiraudalla toistoa vajaa sarja tai kaks 10min tauolla.

kummanki treenin lämpän ja nousujen perään voi tehdä ylirautaherättelyjä tyyliin 2x1x90%, 2x4x80% ja sitten noi kestot.
 
Joo kyllä. Ok, no pitääpä testailla, kiitoksia ideoista. Ehkä ois tosiaan fiksua tehdä edes pienellä yliraudalla, nyt kun on tullut vain 45kg testailtua..
Onko hyötyä tai haittaa perusvoimatreenissä (jos siis vaan tavoitteena maksimaalinen tulos 45kg/60sek) kestovoimakaudella? Oon aina vaan tykännyt pitää perusvoimatreenit edes hybridinä mukana "pään takia", koska jos leuoissakin rupeaa tekemään pitkää sarjaa niin hetkessä perusvoima tippuu vaikka toistomäärä omalla painolla kasvaakin. Ei ole siis oikeastaan koskaan rohkeus riittänyt heittää perusvoimatreenejä syrjään, varsinkaan kun takakyykyn tulos on luokkaa 1,6x op ja oli tarkoitus yrittää nostaa 1,75x op ennen kestovoimatreenejä, mut taitaa aika jäädä kesken.
Mites toi treenitiheys, onko syytä tiputtaa kestovoimakaudella tai kärsiikö vetää entisellä tiheydellä vai? Nyt vedän 2-jakoisella ala- ja yläkroppajaolla 2on1off 2on 1off...
 
noilla yliraudoilla pysyy voimatasot aika ok. kestokaudella sen maksimin toki tuleekin hieman tipahtaa. keho opetetaan taloudellisemmaksi.

mikä sun voimataso penkissä ja kyykyssä nyt on? ootko kokeillu missä meet tällä hetkellä testitasojen suhteen?

testiin piikatessa pari treeniä viikossa per laji noilla mun mainitsemilla keinoilla. viimenen viikko ennen testiä kevyesti, jos 4 viikkoa tekee.
 
Joo, no ehkäpä sen sen maksimin kehtaapi antaa sitten tipahtaa - huoletti vain että nouseneeko koskaan maksimimäärä toistoja (tavoite 45 tst/45kg/60sek kyykyssä ja 47/45kg/60sek penkissä, joskin kyykyssä tosiaan pidän älyttömänä sitä nopeutta jolloin olen tyytyväinen johonkin 38 toistoonkin), jos ei perusvoimassa ole ns. "hyvä tulos" pohjalla.
Penkissä menee 100kgx8 salipenkkinä eli jotain 120kg maksimi, ehkä 100kgx5 puhtaasti. Takakyykyssä taso luokkaa 120kgx3, (tavoite oli 120kgx6), omapaino luokkaa 83kg. Penkin perusvoiman jälkeen olen testannut joskus 45kg, että 30-35 tst kohdalla hapottelee jo aikalailla. Takakyykyssä nyt sen 45kg/45 toistoa sinällään jaksaa jos jaksottaa varsinkin, mutta aika menee täyteen tosi nopeasti.. Puhtaasti menee ehkä joku 34 tms/60sek.

Tjoo pitää testailla, kiitoksia.
 
juu aika monia noihin tai vastaaviin testeihin oon koutsaillu myös. nyt keskityt siihen rytmiin kans kunnolla. aika on sun vihollinen. testirauta ei sun voimatasoilla paina yhtään mitään, joten testiomaista reeniä ja tiukkaa tikkaamista. penkissä pitäs mennä 50x ja kyykyssäkin kunnon mittasyvyydestä yli 40x ku otat asiakses.
 
Kirjoittelit tuolla kestävyysosiopuolella: kaikki riippuu kaikesta eli sen mukaan mitkä on tavoitteet kannattaa se treeni suunnitella. voima tuo reserviä kestävyyteen ja noin 15v sitten jo juttelin asioista mm. hiihtomaajoukkueen valmentajien kanssa. silloin asialle hieman hymisteltiin, mutta nykyään meno on täysin eri ja norjassa voimaharjoittelu on otettu pidempään tosissaan, eikä vain tehty kuntopiirejä.

Mikä on mielestäsi riittävä voimataso kestävyysjuoksussa (keskimatkat)? Olen viitisen vuotta juoksennellut ja sitä ennen voimailua muutama vuosi. Nyt on tullut 1 kerta viikossa tehtyä koko kroppa vain ylläpitävänä (kyykyt, rive, mave, pystypunnerrus, leuanvetoa yms.) ja teen lähinnä terävän ykkösen päivän fiiliksen mukaan tyyliin rive 95kg, mave 140kg, puolikyykky 140kg, pystypunnerrus 70kg jne. Puntin ennen ja jälkeen 20min jotain aerobista härveliä ja puntit suht nopeaan niin saa samalla pitkähkön kevyen pk-reenin. Tuommoinen voimareeni kyllä tuntuu piristävän muun kestävyysharjoittelun vastapainona. Oma paino nyt noin 68kg 171cm, hieman voisi pudotella kesää kohti 65kg pintaan. Syksyllä kävin 2 kertaa viikossa puntilla mutta tuntui että paino vain rupesi pakosti nousemaan, oli kyllä enemmän liikkeitä ja pidempää sarjaa. Mitään kuntopiirejä ei tule tehtyä muuten.
 
ilman sen suurempia ajatuksia sun ongelmakohtien analyysiin jne noi on varsin hyvät yleisvoimatasot.
 
nyt keskityt siihen rytmiin kans kunnolla. aika on sun vihollinen.r

mahdollisimman tasainen rytmi? mulla oli testit muutama viikko sitten (ei pelastusopiston) ja tein etunojat tyylillä 20 - pieni lepäily yläasennolla - 15 pieni lepäily - 10 pieni lepäily - loput pois ja 51 tuli hyväksyttyjä. mä en siis valmistautunut tähän mitenkään, ku ei ollu pääsykoe. kai tuo ihan ok 33 painoindeksillä on.
 
kierojalka: niin mikä sun kysymys on? rytmillä en tarkota, ettei kannata levätä välissä. ku alkaa pumputtaa hyvä oiskin levätä hetki ennen sitä eikä vasta ku on tuhannen pumpussa. eli tarkotan täs sitä, että pyritään tekeen mahdollisimman tehokkaasti töitä se testiaika. ei mitään nättejä rauhallisia toistoja, muttei kyllä liikaa saa rykiä myöskään. epätaloudellista semmonenki voi olla. toi hypoteettinen 50 toistoa koski penkkipunnerrusta 45 kilolla ja tolle kysyjälle, ei etunojapunnerrusta. painoindeksi ei kerro juuri mitään kyllä.
 
Juuri tuota tarkotin, että millanen sen rytmin pitäis olla. Kiitos.

Ymmärsin kyllä, että aikaisemmissa viesteissä oli kyse siitä penkki-kyykky-leuanveto-istumaannoususta. Painoindeksillä viittasin suhteelliseen voimaan, mutta ei tuo indeksi tosiaan aikuisilla juuri mitään kerro.

@Vaginaattori siinä on minuutti aikaa, ni ei siellä kauheen kauaa kannata lepäillä. Tuntu vaan luontevalta tehdä se tolleen. Intissä oli 2 minuutin testejä, ni siellä varmaan kovakuntosenkin on pakko pitää breikkejä yläasennossa.
http://www.ukkinstituutti.fi/alpha tollasesta kokonaisuudesta oli kyse
 
Lölz. Unohin, et näis on yleensä aika. Ehkä pitäydyn vaa omis standardeis, koska aikarallit ei nappaa.
Mut sarja ei silti lopu noissa testeissä, jos vaikka päästät kädet kokonaan irti leuanvedossa?

Leuanvedossa ei saa päästää irti ja punnerruksissa on pysyttävä siinä asennossa. Ja siis jos katot vaikka puolustusvoimien taulukoita, ni sä tikkaat kyllä täydet pisteet siellä kaikissa liikkeissä, et pidä vaan ne omat standardit. Ne on luultavasti paljon kovemmat, ku nää yleistestit.
 

View: https://www.instagram.com/p/BdpaprADbsc/



View: https://www.instagram.com/p/BfA2sMDDSdi/


Onko arvon mestarin silmiin ylläolevissa vedoissa jotain pahempaa vikaa, muutaku että ois voinu 1-2 vikaa toistoa jättää ns varastoon?

Vuosikausia olen noin vetänyt, mitään ei ole mennyt rikki enkä koe että alaselkä hirveästi pyöristyisi. Hirveen kaunishan 5rm sarja ei ole kun kaikki otetaan irti.

Toki muutkin saa kommentoida, omamsi ilonseni jumppailen, tavoitteena 300kg vetää joskus mutta sitä tärkeämpää on pysyä terveenä ja pystyä liikkumaan jatkossakin.
 
Ku sanoit, et muutki saa kommentoida, ni kommentoin. Selkeestihän oot aikas vahva, ja toi tyyli toimii sulla.
Mä vaan jo aiemmin katoin, et aika omaperänen tapa. Tää toki voi olla tietämättömyyttä mun osalta, mut vetääkö monetki tälleen normimavea?
Perse tosi korkeella, ja melkeen suorin jaloin siis. Kysyn, koska en oo ite esim. ikinä ees koittanut tommosella polvikulmalla. Täs voi hämää myös seki mua, et ihmisil on niin erilaisia mittasuhteita, ni mun, tai jonkun muun tekemänä toiki näyttäs iha erilaiselta. Näennäisesti siis. En siis tässä yritä mitään neuvoa tosiaan, koska itellä on ihan omat puutteet vedoissa, enkä koe olevani oikee ihminen tähän. Pähkäilen siis vaan, sun pähkäilyjes lomassa =D.
Mulla ei yksinkertaisesti ole etureisissä voimaa irrottaa niillä. Kaikki voima on selässä ja takareisillä, oon esimerkiksi suorin jaloin vetänyt 200 kilolla sarjaa niin että suunnanvaihdon teen just ennen ku osuu lattiaan eli paine pysyy koko ajan keskikropan lihaksilla. Yhet siniset lähtee tangon päistä pois jos oppikirjavetoja teen tai sumolla vedän, ja sumo kipeyttää mun lonkan.

En ole kovin hyvä kyykkääjäkään enkä ikinä tule sellainen olemaankaan. Vedän just niin miten mun lihaksilla ja mun välityksillä saa isoimmat raudat liikkeelle ja tuolta se näyttää. Varjopuoli jalat noin suorina irrottamisessa on mulla se että raskailla painoilla (itsellä +220kg) on suht vaikea pitää lähtöasennossa alaselkä neutraalina.
 
Back
Ylös Bottom