Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Rintarangan mobilisointi voi auttaa enemmän kuin ranteiden, ranteisiin tulevat kivut on helposti vaan oire ei syy. Paljon penkkiä ja leukailua niin eteen kääntyneet olkapaat ja jäykkä ranka haittaa varmasti. Eniten kuitenkin auttanut itsellä vaan säännöllinen etukyykkyily ja etukyykky-pidot. Vähän ehkä masokistinen luonne, mutta itselle etukyykky nykyään oikeasti "mukava" variaatio jota kiva tehdä. Bonuksena hommasta parempi kaari penkkiin.

Itsellä myös penikat ärtyy etukyykystä enemmän kuin muista kyykyistä, kestävyyspuoltakin tullut harrastelua joskus ja rasitusmurtumakin sääressä ollut mitkä varmaan vaikuttaa vieläkin. Kävely ja tibialiksen venyttely sekä vahvistus vastuskumeilla auttanut niin että pärjää tuon kanssa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Morjensta jto. On tässä pitemmän tauon jälkeen taas tullut reenailtua, jippii!

Sellaista arvelin kysellä, että onnistuuko nuo kevennykset/kevyet viikot niin että keventää esimerkiksi penkin ja leuat ja vetää kyykyn edelleen kovaa? Vai kantsiiko kropalle antaa kokonaisvaltaisesti kevyempi viikko, kuten ennen olen tehnyt?

Jotenkin vaan olisi mukavampi tehdä edes ala tai yläkroppa himppa reilummin, vaikka toista puolta keventääkin..
 
ihan hyvin noinkin joskus. tossa tapauksessa esim se kyykyn kevennys voi olla edellisviikolla. saat sitten palautuneempana tykitellä meneen.

se kokonaisvaltainen palautuminen on tärkee juttu, mutta jos tuossa muuten kevyellä viikolla on vain yks kova treeni se voi hyvinki palvella tarkotuksia. eihän se kroppa tiedä niistä 7 päivän työviikoista mitään.
 
Joo no sittenhän tuo menisi mulla aika hyvin, kun viimeisen "kovan kyykkytreenin" otin maanantaina ja torstaina sitten nopeuskyykyn vaan.. Penkissä ja leuoissa taasen oli viime viikolla rankempaa treeniä..
MM 6x6 penkin osalta tuosta 3x4-6x6 tsydemistä..

Pitänee siis ensi viikolla keventää penkkiä ja yläkroppaa ja ottaa vaikkapa kyykyssä yksi kovempi treeni ja vaikkapa nopeuskyykkä..?
 
ei se nopeuskaan kehity, jos kroppa väsy. eli se nopeusvoima ei oo kropalle lepoo ollenkaan noin vaan.
 
Joo tuolla meinasinkin että kevennän yläkropan treenit ja otan kyykyssä pari treeniä joista toinen nopeusmalli, jos tuo ei kuulosta tyhmälle?

Ensi viikolla.
 
Terve, jotain häilyviä suuntaviivoja lähdin hakeen tällä viestillä.

Hommasin kotiin punttivermeet pari kk takaperin ja sain siitä kimmokkeen ruveta tekeen yksjakosta aiemman kaksjakosen vääntämisen sijasta. Ekan kuukauden tein 3-4 krt/vk ja keventelyjen jälkeen läks mopo keulimaan ja tein 5-6krt/vk kun niin kamalasti innostuin ku kulukee. Ja flunssanhan se sit iski päälle.

Onko ylipäätään mitään järkeä yrittää ajaa sisälle 5-6krt/vk -tahtia, jos 3-4krt ”riittää”? Ja jos asennoidun että pysyn siinä 3-4krt/vk, onko ideaa tehä nopeustreenejä penkille ja kyykylle esim 1krt/vk viikon ekana treeninä? Ja muis treeneis sitte vain perus määräntakomista kohti ääretöntä.
 
jos kehittyy jollain mielestään riittävästi, onko se lisätty treeni sitten lisättyä kehitystä? ollenkaan aina ei.

mä en mieluusti jakele ohjelmiin kauheen yleisluonteisia ohjeita, ku ne ei oo niin päteviä. joku voi tehdä nopeutta joka treenissäkin. ja toisaalta kaikki toistot pitäs jytkiä kovalla teholla.
 
Tietenkään ei kehity riittävästi. Lähinnä näkökulmaa siihen, että onko mitään itua yrittää hamuta vaikka sitä 5-6krt per viikko muutakuin sen jonkun norjalaisten tutkimuksen innoittamana. (:D) yleisesti kun ihmiset tuntuvat haukkovan henkeä jo siitä kolmesta kerrasta viikossa. Täydellä teholla tietty aina toistot, kuhan kyselin ideaa nopeustreenistä, Ymmärrän että väärä paikka sanoa sun täälä kun joku esittää ympäripyöreän kysymyksen että "kyllä ehdottomasti sä tarvit sen ja sen määrän nopeustreenejä muiden lisäksi". Täytyy lähtee noita nopeusjuttuja vaan kokeileen.
 
no sitten sun pitäs tehdä millilleen niinku se tutkimusmalli ja olla sen tutkitun porukan lahjakkain...

mulla on tallissa myös yli 10 kertaa viikossa treenaaviakin muutama. ei se este ole, mutta se treenien suunnittelu on isommassa osassa paljon. tee kuukausi ja sit kevennä. pitäs olla jo jotakin mitattavaa kehitystä. nopeuteen itteensä video ja aikajana auttaa sen räjähtävyyden kehittymisen seuraamisessa paljon.
 
Lisäpainoleuan maximitesti:
Nyt ketoilua miinuskaloreilla ollut päällä joku kolme viikkoa viikonpäivinä ja viikonloput suht normisyöntiä 100-150hiilaria/päivä, joten paino kuivana noin kaksi-kolme kiloo vähemmän(?) kuin lihat täynnä hiilaria (paino tippunut vain kilon?). Saako noista hiilareista/nesteytyksestä enemmän hyötyä maksimitestissä kuin mitä alemmasta kehonpainosta, jos mietitään lisäpainon ratkaisevaa merkitystä eli ns. tulosta? Enkka on pysynyt samana kaksi vuotta eli himpun yli 50kiloo ja nyt se ei edes kunnolla mennyt just ennen kevyttä viikkoa kun koitin ennen vikaa reeniä submaxeja. Ajattelin vielä kevyen viikon ketoilla alikaloreilla ja sitten siirtyä reenin kehityksen takia normikaloreille tai jopa hieman yli. Teen siis nyt tota 3*4-->6*6 kiertoa ja viime suo meni yhden käden leukaa reenaillessa ja en tehnyt ollenkaan lisäpainoleukoja.

Vastaus voi toki olla että riippuu henkilöstä ja jompi kumpi, mutta onko teoriapohjaista ajatusmallia tai tutkimuksia tehty vastaavasta tilanteesta?
 
no en mä ketoosia nää ollenkaan fiksuksi tehourheilijalle, kuten oon sanonu. painonmuutoksia tärkeempää on funtsia ne treenit kuntoon. selkeesti näin nyt ei oo sulla ollut. mitenkään erityisesti ne hiilarit ei yhtä maksimisuoritusta auta kuitenkaan. bensaa ykkösen rykäsyyn ei paljoa tarvii.
 
No kattellaan miten tää systeemi alkaa pyörimään kun siihen keskittyy. Aika samoissa pysy kahden käden maksimi vaikka teki vain yhden käden progressio juttuja omasta päästä. Haluisin vain päästä vimosista jenkkakahvoista eroon mut kaipa ne hiljakseltaankin siitä katoo ku pysyttelee kohtuu kaloreissa ja treenaa tehokkaasti. Hyvin on silti ketoosissakin kulkenu reenit.
 
jaa mä vai? no paljo mahdollista, jos imatran urheilutalolla pyörit. peruskausi vielä menossa ja tulee punttisalillaki käytyä. ei mun naama oo salatietoa.
 
no niin hyvä homma. kyl sinne ens viikollaki eksyy taas, vaikka noita lajitreenejä alkaa olemaan enemmän jo :)
 
Kas vain ketju on ollut hiljaa vähän aikaa. Kiitos hyvistä ohjeista Juhalle. Olen pohtinut jaksottelua...tulisiko se yleensä olla masters kaverilla erilainen kuin nuorella. Tähän kytkeytyy intensiteetti, prosentit. Käytännössä törmäsin itse (40v) seinään ja aloin pohtia kantsiiko a.kenenkään tai b.40 v ihmisen tehdä 12 viikkoa niin että pienin rauta on 80%. Tällä 12 vk ohjelmalla homma toimi pari kuukautta mutta en oikein ennättänyt realisoida nousuja kun meno hyytyi (sairastuminen ja työpaikan vaihto saattoi tosin jarruttaa yhtä paljon kuin ohjelmointipuutteet).
Tässä ohjelmassa joka neljäs viikko oli iisimpi määrällisesti mutta jotenkin syytän noita jatkuvast melko isoja prosentteja siitä että teho ja terävyys huononi parissa kuukaudessa. Kyseessä mulla oli kolmen treenin painonnosto pohjainen ohjelma jossa nostot, kyykky ja vedot 1-3 sarjoina keskim 85% (80-95). Kokonaismäärä 180-210 toistoa viikossa eli n 60 per treeni mistätulee reilu 20 työsarjaa per treeni. Minusta tuo määrä on pienehkö. Syksyllä tein selvästi enemmän pienemmillä painoilla ja hommat toimi paremmin. Volyymiprogressiolla sain välillä klassiset ylirasitusoireet ja ne hoitui kevyillä viikoilla (3:1). Syksyn pohja oli määrällisesti hyvä...nyt sitten isommilla painoilla voimaa ei tule yhtään, vaikka yliårasitusoireita ei ole, hermosto ilmeisen väsynyt kun esim tempaus ja ylöstyöntö eivät liiku korkealle. Luulen että alan tehdä yhden kerran viikossa 5-8 toiston sarjoilla ja poikkean tuosta ohjelmasta tarvittaessa about kerran kuussa käymällä vain 60/70 % painoissa.
PS 30 vuotiaana tämä nyt kyseenalaistamani ohjelmointi toimi ok ainakin olympianostojen osalta. Jaloille se ehkä oli liikaa kun ek/jk ei paljon noussut, temp/työntö oli kuitenkin 120/150. Tämäntyylin ohjelmaa löytyy osoitteesta qwa.org.
 
Back
Ylös Bottom