Sain jto:lta fiksuja vastauksia aiemminkin, niin kokeillaanpa heittää täällä tyhmä kysymys voimatreenistä ja dieettaamisesta. Oon aloittelemassa Wendleriä, tavoitteena saada voimatasoja ylös. Rasva% on peilin kanssa arvioiden n. 30, mitat 169/78. Minkälaisilla miinuskaloreilla kannattais elellä, että treeni kulkis, mutta rasvaa sais hissukseen alemmas? Olin pari päivää n. 1700 kalorilla järkevästi syöden, makrot ok. Treeni tuntui takkuiselta. Pitääkö vain kokeilla, mikä tuntuu sopivalta vai oisko jotain idioottivarmaa systeemiä?
1700kcal on lonkalta heitettynä hemmetin vähän aktiiviselle sun kokoiselle ihmiselle joka tekee punttia neljästi viikkoon. Kannattais lähteä liikkeelle siitä, että ihan rauhassa selvittää sen oman peruskulutuksen ja kun se on selvillä, vähentää siitä vaikka 300 kaloria. Työläältähän se voi tuntua alkuun (kokemusta on), mutta sen jälkeen ei ainakaan tarvii arpoa että paljonko kärsii syödä.
Itse aloitin tosiaan elämäni ekan dieetin kolmisen viikkoa sitten. Kroppa on tyyppiä paskamahainen voimailija, tavoitteena olla vähän vähemmän paskamahainen, mutta enemmän voimailija pitkässä juoksussa. Tollanen - 300kcal/vrk vaje on siitä mukava ainakin omalla kohdalla, että reenata jaksaa varsin hyvin ja paino tulee hitaasti, mutta varmasti alaspäin.
Toinen varsin hyvä vaihtoehto on se, että syö sen peruskulutuksen verran, mutta ottaa aerobista liikuntaa lisäksi jolla luo sitten lisääntyneen kulutuksen kautta sen kalorivajeen. Tätä tapaa itekin suosisin, jos ei kaikenlainen aerobinen liikunta maistuis pas... puulta.
Keskeisin pointti kuitenkin oli se, että ei oikein kukaan osaa kertoa, mikä se sun kulutus on. Siinä on kuitenkin niin monta muuttujaa, että trial and error-hengellä vaan testaamaan. Lopussa kiitos seisoo.
edit: Omat dieettikalorit on tosiaan n. 3700Kcal/vrk, vaikka aktiivisuustaso on salin ulkopuolella näin kesälomilla hyvin alhainen. En edes uskalla arvata, paljonko sitä sais mättää naamaan jos ois metsätyökausi menossa. Omat mitat 192/~125.
Tarkoituksena siis tuoda esiin sitä, että iästä, aktiivisuustasosta, työn kuormittavuudesta, aineenvaihdunnallisista eroista ym. johtuen se oma kulutus voi olla täysin eri luokkaa, mitä lonkalta heitettynä vois luulla. Siks kannattaa selvitellä se ihan rauhassa, niin ei oo enempää/vähempää miinuksilla, kun ois syytä.