Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tavoitteena on pääsykokeet eli voimatasot ovat toissijaisia 2800 on alaraja mikä täytyisi päästä. En ole koskaan juoksut ja huomaan että kierros menee suht nopeasti täysillä, mutta siihen se sitten jääkin. Eli peruskuntoa alkaa nostamaan jollain 5-6km lenkeillä? Millaista saliharjottelua suosittelisit, edes ylläpitämään ja vähän lisäämään perusvoimaa? varmaan 1-3 kertaa viikossa salilla ja 2-3 kertaa lenkillä viikossa ja sit jotain intervalli tyylisiä lyhyitä pyrähdyksiä aina välillä? Elo painoa kun on tavoitteena pudottaa se reilu 10% niin juoksu kulkisi paremmin.
 
Mitä mieltä kahvakuulailusta? Ite en oo perehtynyt, mutta omalla logisoinnilla aattelisin, että kaikki noi swingit sun muut olis aika terveellisiä liikkeitä esim. ku mavettelen suht paljon.
Mul on himassa vaan mutsilta pöllittyjä höpöhöpö kuulia(4,6 & 8kg), mitä oon käyttäny lisäpainoina useemmassa liikkeessä. Salilta löytyy joku 12-15kg painonen kuula. Näitten lisäks, en oo kuulia juurikaan kokeillu, ni olis hyvä osaa arvioida, minkä painosella kuulalla saa ees jtn aikaseksi? Joku 30kg kuulaki maksaa yli satkun, ni ostaisin kerralla semmosen kompaktin, mikä ei oo liian kevyt, eikä liian raskas. Jos silleen hatusta siis heittäsit, ni minkälainen kuula palvelis jonkun aikaa? Noita swingejä lähinnä tekisin.
Jos sulla on kotona niitä 30mm reiällä olevia käsipainon levyjä, nii mites olis säädettävä kahvakuulan kahva..? Ja siihen lätkitään sit niitä levyjä tarpeen mukaan. Kahva maksaa 20€. (Tosin 22.5kg näyttäis olevan maksimi paino ilmoituksen mukaan. Sit taitaa loppua tangossa pituus) Mä oo kans sellasta suunnitellut ja mulla olis itsetehtyjä levyjä siihen. Sen 75kg, kun lyön kahvaan kiinni, lipee ote ja kahvakuula lentää väliseinästä läpi, niin voipi tulla vaimolta noottia! :D
 
immortality: juu peruskestoo pitää saada lisää. iisejä lenkkejä ja lenkkien osia pikkuhiljaa määriä lisäten. 2kk ainaki pohjiin panostusta. sitten vasta intervalleja tms kovempitehoista mukaan. nopeutta pitää kehittää myös koko ajan ainaki kerran viikossa. puntilla yksjakonen 2-3× viikossa niinku ajattelitkin.

vaginaattori: ihan ok välineitä. hyvin vanhaa kamaa ennen levytankoja, mutta käyttökelposia. mitään ihmeitä ne ei tee eivätkä mitenkään toiminnallisempaa voimaa tuo toisin kuin usein markkinoidaan. hyvin monipuolista sen treenin kuitenki pitää olla.
 
Jos sulla on kotona niitä 30mm reiällä olevia käsipainon levyjä, nii mites olis säädettävä kahvakuulan kahva..? Ja siihen lätkitään sit niitä levyjä tarpeen mukaan. Kahva maksaa 20€. (Tosin 22.5kg näyttäis olevan maksimi paino ilmoituksen mukaan. Sit taitaa loppua tangossa pituus) Mä oo kans sellasta suunnitellut ja mulla olis itsetehtyjä levyjä siihen. Sen 75kg, kun lyön kahvaan kiinni, lipee ote ja kahvakuula lentää väliseinästä läpi, niin voipi tulla vaimolta noottia! :D
En suosittele tota säädettävää kahvakuulaa sitten yhtään. Teoriassa hieno keksintö, mutta ei se toimi. Ei ainakaan kuten kahvakuula. Se tanko mikä siinä keskellä menee, ei tunnu kovin mukavalta kun se kolahtaa käteen jotakin tempausta tehdessä.
Tietysti jos jotain pehmustetta käyttää niin voi olla ihan siedettävä.

Edit: Tietysti noita on erilaisia, jotkin voi jopa olla ihan hyviä. Mutta ei ainakaan tämä:
taurus-adjustable-kettlebell-4-kg-01_600.jpg
 
En suosittele tota säädettävää kahvakuulaa sitten yhtään. Teoriassa hieno keksintö, mutta ei se toimi. Ei ainakaan kuten kahvakuula. Se tanko mikä siinä keskellä menee, ei tunnu kovin mukavalta kun se kolahtaa käteen jotakin tempausta tehdessä.
Tietysti jos jotain pehmustetta käyttää niin voi olla ihan siedettävä.

Edit: Tietysti noita on erilaisia, jotkin voi jopa olla ihan hyviä. Mutta ei ainakaan tämä:
taurus-adjustable-kettlebell-4-kg-01_600.jpg
Mä olin katsonut sellaista mallia, jossa kierretanko on pystysuuntainen. Eli kahva ja kierreosuus on kiinteä ja lukko tulee pohjaan.
 
Mä olin katsonut sellaista mallia, jossa kierretanko on pystysuuntainen. Eli kahva ja kierreosuus on kiinteä ja lukko tulee pohjaan.
No se vois olla ihan toimiva, mutta ei sekään kovin mukavalta näytä. Riippuu siitä mitä kiekkoja siihen latoo ja missä järjestyksessä.
 
Terve!

Oon nyt tehnyt noin parin kuukauden hypertrofiapainotteisemman peruskauden, ja perään vajaa pari kuukautta hybridisarjoja. Treenit ovat menneet mukavasti, painot nousseet tasaisesti. Syksyllä pitäisi tehdä kuntotestissä penkkipunnerruksessa maksimitoistot 30:ssa sekunnissa, rauta 48 % tämän hetken maksimista. Kokeilin tuota viime viikolla, sain 30 nostoa. Pitäisi saada nostettua 36:een toistoon asti. Tuntuu ettei vaan saa puskettua toistoja riittävää tahtia. Lopussa toki alkaa myös tahti hyytyä. Olisiko tähän jotain spesifiä treeniä, vai haenko perusvoiman ja maksimin noston kautta?

Kiitos ja hyvää kesän jatkoa!
 
kahvakuuliksi: https://static.wixstatic.com/media/....png_srz_745_596_85_22_0.50_1.20_0.00_png_srz :)

vorna: maksimia ja perusvoimatasoja ylemmäs ehdottomasti. se saavutettu reservi tuo tolle testiajalle parhaan tuloksen ilman mitään epäilystä. syksyllä eli testiin on aikaa paljonko? 2kk ennen alat lisään iisejä pidempiä sarjoja perusvoimasarjojen perään ja tekeen ehkä yhden intervallitreenin viikossa normivoimailun sijaan. kuukausi ennen testiä suurin osa treenejä pitkiä suoria sarjoja tai intervalleja. 30 sekkaa on penkissä hieman edullisempi lyhyen liikematkan takia ja toistoja voi paukuttaa suht paljon. veikkaisin, että sinne 45 nurkille menis.
 
kapee käsiasento? on siel aika kova paine. et sen kummemmin väärin tee mitään, mutta herkkyyttä vaan sattuu oleen mokomalle. medial epicondylitis on yks mahis vaivalle.
 
kapee käsiasento? on siel aika kova paine. et sen kummemmin väärin tee mitään, mutta herkkyyttä vaan sattuu oleen mokomalle. medial epicondylitis on yks mahis vaivalle.
Eli kannattanee kokeilla leveämpää käsien asentoa? Tosin tanko vaihtaa silloin hieman paikkaa, mutta kokeilen.
 
käsiähän siellä kyykyssä ei oikeestaan tarvita. ne vaan on osahommissa rakentaas tangolle paikkaa ja pitääs tasapainoa. eli kannattaa keskittyä kyynärnivelten liikkuvuustreeniin ja kyykyissä siihen, ettet käsillä tee juuri mitään.
 
Oletko teettänyt valmennettavillasi isometrisiä maastavetoja? Millaisia settejä käytännössä ja onko tullut tulosta? Kokeilin tänään tota huvikseni niin, että pinnat 5 senttiä polven alla ja niihin 120 kilolla 3-4 sekunnin täysi puristus. 4x2 setit tommosta. Aika hauska variaatio, mutta en ole varma pitäiskö tota tehdä 2-3 kolmen toiston sarjoja vai pidempiä ykkösiä. Ilmeisesti toi kuormittaa hermostoa ihan reilusti eli kovin usein ei kannata tehdä.
 
ei se staattinen treeni niin pahasti hermostoo kuormita, mutta tuppaa kerään kuonaa helpommin ku normaali ja sit ajautuu spesifeistä nivelkulmasyistä helpommin tasanteisiin.

mitattavuus ois myös tärkee asia ja siks "täysi puristus" ei mulle riitä. eli mieluummin sit tietyllä kilomäärällä tietyssä kohdassa tietty aikamäärä.

enemmän teetän noston ongelmakohdissa staattisia osioita kuin ite staattisia juttuja pelkästään. ne on kuitenki suht lajiriippuvaisia ja esim kiipeilijöille paljo enemmän teetän. grippiin ja kehonhallintaan.
 
ei se staattinen treeni niin pahasti hermostoo kuormita, mutta tuppaa kerään kuonaa helpommin ku normaali ja sit ajautuu spesifeistä nivelkulmasyistä helpommin tasanteisiin.

mitattavuus ois myös tärkee asia ja siks "täysi puristus" ei mulle riitä. eli mieluummin sit tietyllä kilomäärällä tietyssä kohdassa tietty aikamäärä.

enemmän teetän noston ongelmakohdissa staattisia osioita kuin ite staattisia juttuja pelkästään. ne on kuitenki suht lajiriippuvaisia ja esim kiipeilijöille paljo enemmän teetän. grippiin ja kehonhallintaan.

Eli enemmän kuormaa myös jatkossa? Mites noi toistot ja isometrisen osan pituus?
 
kuorma mitattavissa ainakin, eli ei pinnoja vasten vetämistä, ellei oo anturia. ota painot vaikka pukeilta ja vedät ne lyhyesti haluamaasi kohtaan ja pidät siinä. yhen toiston kesto 2-5 sekkaa ja toistoja sarjassa 1-4. aikalailla noita kannattaa varioida, ettei tuu tasanteita, mutta eipä toi se laji ole, joten harvemmin on huolta. pitäs kuitenki näkyä normivedon heikon kohdan poistumisessa suht nopeesti ja sitä kautta sitä työkohtaa kannattaa tarkastella.
 
Sain jto:lta fiksuja vastauksia aiemminkin, niin kokeillaanpa heittää täällä tyhmä kysymys voimatreenistä ja dieettaamisesta. Oon aloittelemassa Wendleriä, tavoitteena saada voimatasoja ylös. Rasva% on peilin kanssa arvioiden n. 30, mitat 169/78. Minkälaisilla miinuskaloreilla kannattais elellä, että treeni kulkis, mutta rasvaa sais hissukseen alemmas? Olin pari päivää n. 1700 kalorilla järkevästi syöden, makrot ok. Treeni tuntui takkuiselta. Pitääkö vain kokeilla, mikä tuntuu sopivalta vai oisko jotain idioottivarmaa systeemiä?
 
Back
Ylös Bottom