Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
riippuu täysin lajista ja tavoitteista. täysin. mitä tarkotat nopeusvoimakestävyydellä???
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mitä ihmettä tää tarkottaa??? ei oikein lauserakenteet avaudu.

2*90, 95, 100 tehdään kaikki kakkosina. viimeseks mainittu toistomäärä pätee.

maksimikausi = piikkailu, ottaa = tehdä. Siis eka olin ajatellut, että en tekis tällä kertaa kyykyn maksimia ollenkaan, koska se on niin huono. Sitten ajattelinkin, että jos kuitenkin tekisin, mutta sellaisilla painoilla, että tanko tulee pystysuoraa linjaa ( eikä jullena ) ylös. Eli siis kyykkymaksimini, niin, että selkä linkkaa on jotain 75 kg. Ja ihan puhtaalla tyylillä se on jotain 65 kg.

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, jos piikkailisinkin ton sun ohjeen mukaan sen kyykynkin (eka meinasin vain maven ja penan), sellaisilla painoilla, jotka tulee puhtaasti ylös. Näin.
 
laji on vapaaottelu. en tiedä ilmeisesti oikeaa termiä, mutta tarkoitan siis kykyä tuottaa räjähtävää voimaa useita kertoja. onko se sitten jotain pikavoiman ja voimakestävyyden väliltä...
 
Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, jos piikkailisinkin ton sun ohjeen mukaan sen kyykynkin (eka meinasin vain maven ja penan), sellaisilla painoilla, jotka tulee puhtaasti ylös. Näin.
No ei itseään kannata teloa. Ota painot millä pystyt tekemään hyvällä tekniikalla, tai se tekniikka ei siitä ikinä parane mihinkään.
 
kyllä mä helena luulisin :) tajuavani maksimikauden ja piikkailun jne, mutta joskus tuntuu, että olet ulkomaalainen kirjoittaessasi, no offence really. toi sun äskeinen postaus taas oli ihan selkeetä suomea. kyllä se kyykyn parantuminen hyvin usein merkkaa myös vedon parantumista, jos jullet jne pysyy mukana, eli panosta nyt kyykkyyn kans, mutta tekniikan ehdoilla.

ox... no kyllähän se sitten menee ihan kaavalla sun esittämässä järjestyksessä voimakestävyys vipana. periaatteessa maksimi- ja perusvoimaa voidaan tehdä samalla jaksolla. en nää ykkösiä jne niin tärkeiksi. lajinopeusvoimaa pitäs sitten treenata lähes vuoden ympäri, koska se on hermosto-ominaisuus, eikä säily niin hyvin.

noi nopeiden solujen kestävyysominaisuuksien treenaaminen onkin sitten taitolaji. toisaalta jos on hyvää pohjaa kummassakin, ei se niin paha ole. kompromisseja kuitenkin aina. hyvä voimataso ja pitkälle treenattu lajinomanen räjähtävyys auttaa, että matsin lopussakin homma menee kovaa. lajikestävyys ja voimakestävyys sitten säästää sitä, eli jos anaerobinen kynnys on korkeella, ei mennä niin nopeesti hapoille. aika paljon siis tekisin peruskestävyyttä lajinomaisesti (!).
 
kyllä mä helena luulisin :) tajuavani maksimikauden ja piikkailun jne, mutta joskus tuntuu, että olet ulkomaalainen kirjoittaessasi, no offence really. toi sun äskeinen postaus taas oli ihan selkeetä suomea. kyllä se kyykyn parantuminen hyvin usein merkkaa myös vedon parantumista, jos jullet jne pysyy mukana, eli panosta nyt kyykkyyn kans, mutta tekniikan ehdoilla.


Luulin, että ihmettelit, kun puhuin ottamisesta... Tiedän kyllä puutteeni. Pitäisi vähän enemmän miettiä, kun kirjoittaa. :nolo:

Mitä mieltä olet prässistä takareisien vahvistajana?
 
juu ottamista nyt sitten on kaikenlaista :)
prässi ei mikään erityisen hyvä ole, ellei tee sitä tosi syvälle ja jalat mahdollisimman korkeella levyllä. tällöinkin iso osa rasituksesta menee pakaroille myös.
 
ok.kiitos.

mihin kategoriaan tippuu harjoitukset missä otetaan esim. 3-5 toistoa kyykkyä ja tämän jälkeen heti syvyys/kyykky hyppyjä siihen asti kunnes teho selvästi tippuu?
 
en nää noille juuri käyttöä. tuhlaamista enempi. räjähtävää voimaa vois treenata, jos eka tehdään tiukahko maksimivoimakyykky esim. 4*85% ja sitten MUUTAMA (3-5) räjähtävä esim. iskukyykkyhyppy.

kestovoimaa treenataan enempi rauhallisemmalla tahdilla, esim. 3*30*30%. jos taas ollaan kilpailuun valmistavalla kaudella tms., voidaan treenata nopeusvoimakestävyyttä tekemällä mahdollisimman räjähtäviä ehdottoman lajinomaisia (!!!) pikavoimajuttuja lyhyinä 6-10 sekan sarjoina epätäydellisellä palautuksella (syke 110-120 -> uusi sarja).
 
hitto, kun en osaa kirjoittaa. tarkoitin juurikin tuota että vähänkin tehot tippuvat eikä selvästi tippuvat... mutta asia tuli selväksi :)

kun lajissa ei voimatreenin osalta haeta erikoistumista liikkeissä, niinkuin esim. voimanostossa, niin onko rakentavampaa lajia ja yleisempää voimanhankintaa ajatellen varioida pääliikkeitä tiheäänkin tahtiin. esim jos ajattelee neljän viikon settiä jossa joka viikko ottaa liikkeen eri variaation esim. etukyykky, syväkyykky, puolikyykky ja askelkyykky sitten neljännellä, kevyellä viikolla.
Tai vastaavasti sumoveto, perinteinen veto, pukiltaveto ja veto tempausotteella?

kiitos perusteellisista vastauksista.
 
periaatteessa isoja liikkeitä voidaan vaihdella, mutta näkisin paremmaksi vaihdella hieman harvemmin, eli esim. kuukausi samoilla liikkeillä. saat paremmin niihin rautaa. treenaa aika määräpainotteisesti, äläkä maksimivoimaa. eli 2-5*4-10 on aika hyvä linja.
 
Mitkä ovat painonnostotangon ja voimanostotangon erot?
 
"6*2*80
6*3*80
6*2*80

6*4*80
6*2*80
6*5*80

6*2*80
6*6*80
6*2*80

5*5*85
6*2*80
4*4*90

6*2*75
3*3*95
6*2*70

2*2*100
6*2*70
3*2*60

1max"
Kalastelin tommosen muokatun ryssäohjelman tolta pakkiksen syövereistä ( :D ) ja nyt mietin, että jos ton ottas kyykkyyn, niin mites jos kovimmat sarjat ja maximit ottas polvisiteillä, niin pitäskö noita prosentteja sit muokata? Eli pitäiskö kaikki laskee polvisiteillä otetusta maximista vai ihan raakamaximista?
 
Mitkä ovat painonnostotangon ja voimanostotangon erot?

Voimanosto tanko on jäykempi ja merkit lähempänä toisiaan. Muistaakseni 81 cm virallinen välimatka, painonnostotangossa vähän kauempana toisistaan. Usein painonnostotangot näyttävät olevan myös tiheämmällä/hienommalla karhennuksella. En tiedä sitten onko tuo virallinen ero.
 
Kaipaisin vähän vinkkejä ja näkökantaa millaisella treenityylillä ja millaisia liikkeitä kannattaisi lähtä tekemään uudessaa nopeusvoimatreeniohjelmassa.

Taustatietoja: Olen treenannut salilla aika tarkalleen 12 vuotta ja pääpaino ollut treenissä aina kehonrakennuksessa, jossa tähdätään myös voimanhankintaan. Eli olen pyrkinyt hakemaan treeneissä voimaa ja samalla lihaksia. Tuloksista sen verran että tämän syksyn aikana tullut seuraavia tuloksia tehtyä: penkki 5*160kg, 1*180kg, etukyykky 5*160kg, maastaveto 9*250kg(josta tuo sigun videokin on). Tuntuu vaan, että tuollaisessa treenissä aikalailla kehitys tullut tienpäähän ja jos sitä tapahtuu, niin hyvin hidasta ja mitään oleellista parannusta ei ole odotettavissa. Ja sen takia tahtoisinkin parantaa niitä ominaisuuksia missä on vielä parannettavaa ja ajattelin että seuraavat 2-3 kuukautta vois panostaa lähes pelkästään nopeusvoiman kehitykseen ja pitää bodailut lähinnä ylläpitotreeninä.

Eli tarkoitus olisi ottaa ainakin painonnosto liikkeet mukaan. Tosin kun tarkoituksena ei ole varsinainen painonnnosto, niin taidan tehdä rinnallevedot ja ylöstyönnöt eri päivinä. Olen tuota rinnallevetoa tehnyt ja jokin tossa kusee. Se on aivan suhteettoman heikko verrattuna esim tuohon maastaveto tulokseen. Ja olen sitä sen verran aikasemmin treenannut, että tekniikka menee ainakin sinnepäin. Siis monesti salilla olen nähnyt rinnallevetoa tehtävän lähes samoilla painoilla mitä itse(eli kymppiä paria kevyemmällä) ihan hirveällä tekniikalla ja kaiken lisäksi oma mave on ihan oikeasti ehkä 2x kovempi. Joku tuossa on pakko kusta aika pahasti. Yksi syy ainakin on siinä, että vasen kyynerpää on murtunut pentuna ja siellä on jotain rustoa painamassa hermoa ja en saa kättä tarpeeksi koukkuun ja mikäli meinaan rinnalle asti painot ottaa on ote ihan pakko avata melko aikaisessa vaiheessa ja tanko ikäänkuin heittää tohon olkapäille. Ja tuosta syystä tekniikan kanssa on hiton tarkkaa ja tuo luo vähän rimakauhua nostoihin ja sen lisäksi tekniikan harjoittelu on vaikeaa, koska en voi tehdä sarjoja otteet aukomisen takia vaan pitää tehdä ikään kuin useita ykkösiä putkeen.

Suurin epäselvyyttä aiheuttava kysymys itselle tuossa rinnallevedossa on, että kuinka paljon tuota pitäisi tehd, siis minkä verran sarjoja, toistoja ja monta kertaa viikossa, että sen pitäsi alkaa kulkemaan? Ja millaisia apuliikkeitä nimenomaan rinnallevetoon kannattaisi tehdä?

Ajattelin myös tempauksen ottaa ohjelmaan kokeilin sitä itseasiassa ensimmäistä kertaa tällä viikolla ja se tuntu oikeastaan yllättävän helpolta. Ainoa ongelma että olkapäät ei taipuneet sellaiseen asentoon, että tanko olisi pysynyt pään päällä kyykyssä ollessa, mutta sou not. Eiköhän se pikku venyttelyllä ala pysymään. Ja samat asiat kiinnostaisi tämän tempauksen suhteen kuin rinnallevedon.

Tukilihasten vahvistaminen on myös eräs tavoitteista, sillä luulen että juuri ne ovat heikoin lenkki minulla, enkä saa kropasta kaikkea voimaa niiden takia irti. Onko mitään erityisiä vinkkejä miten niitä kannattaisi treenata noita painonnostoliikkeitä ajatellen?

Siitä vielä haluaisin kuulla mielipiteitä, että miten nuo bodailuliikkeet kannattaisi suhteuttaa noihin nopeusvoimaa tähtääviin liikkeisiin? Itse olen ajatellut, että kun on esim on jalkapainotteinen treeni, niin pumppailee etureidet loppuun kevyesti että saa pumpin jne. Eikä ehkä välttämättä edes joka viikolla. Onko tuohon kenelläkään mitään ideoita?

Tuli vähän epämääräisiä kysymyksiä tähän postiin, mutta heittäkää mielipiteitä, jos on johonki tähän liittyvistä kysymyksistä sanottavaa.
 
Jonkin aikaa olen tehnyt tällaista kaksijakoista ohjelmaa. Minkälaista progressiota kannattaisi tehdä vai olisiko järkevintä jaksotella tyyliin 2 vko 12 toistoja, 2 vko kymppejä tms. Tähän asti olen tehnyt vaihtelevasti fiiliksen mukaan.

Treenit teen kolmesti viikkoon tai joka toinen päivä, miten nyt perheellinen mies salille ennättää. Ohjelma näyttää tällaiseltä:

kyykky 2x
Reisikoukistus 3x
Jalkaprässi 2x
Ranskalainen 2x
Hauiskääntö kulmatangolla 2x
Vatsarutistus 2x


Mave 2x
penkki 2x
ylätalja 2x
Pystypunnerrus kp 2x
viparit taakse 2x
Dippi 2x
Pohkeet 4x


Etukyykky 2x
Reisikoukistus 3x
Jalkaprässi 2x
ojentajat taljassa 2x
Hauiskääntö kp 2x
Kyljet 2x


kulmasoutu 2x
Vinopenkki 2x
Leuat 2x
Vipunostot sivuille 2x
Dippi 2x
Pohkeet 4x
 
Painonnostotangon halkaisija on 28mm ja voimanostotangon 29mm.

onpas pieni ero. näppi tuntumalla ero tuntuu suuremmalta. painonnosto tanko tuntuu ainakin omaan käteen tosi ohkaselta. tosin erohan on ympärys mitassa reilu 3milliä jos halkaisijan ero on milli eli kaippa se jokaisella isohkolta se ero tuntuu.
 
Back
Ylös Bottom