Kaipaisin vähän vinkkejä ja näkökantaa millaisella treenityylillä ja millaisia liikkeitä kannattaisi lähtä tekemään uudessaa nopeusvoimatreeniohjelmassa.
Taustatietoja: Olen treenannut salilla aika tarkalleen 12 vuotta ja pääpaino ollut treenissä aina kehonrakennuksessa, jossa tähdätään myös voimanhankintaan. Eli olen pyrkinyt hakemaan treeneissä voimaa ja samalla lihaksia. Tuloksista sen verran että tämän syksyn aikana tullut seuraavia tuloksia tehtyä: penkki 5*160kg, 1*180kg, etukyykky 5*160kg, maastaveto 9*250kg(josta tuo sigun videokin on). Tuntuu vaan, että tuollaisessa treenissä aikalailla kehitys tullut tienpäähän ja jos sitä tapahtuu, niin hyvin hidasta ja mitään oleellista parannusta ei ole odotettavissa. Ja sen takia tahtoisinkin parantaa niitä ominaisuuksia missä on vielä parannettavaa ja ajattelin että seuraavat 2-3 kuukautta vois panostaa lähes pelkästään nopeusvoiman kehitykseen ja pitää bodailut lähinnä ylläpitotreeninä.
Eli tarkoitus olisi ottaa ainakin painonnosto liikkeet mukaan. Tosin kun tarkoituksena ei ole varsinainen painonnnosto, niin taidan tehdä rinnallevedot ja ylöstyönnöt eri päivinä. Olen tuota rinnallevetoa tehnyt ja jokin tossa kusee. Se on aivan suhteettoman heikko verrattuna esim tuohon maastaveto tulokseen. Ja olen sitä sen verran aikasemmin treenannut, että tekniikka menee ainakin sinnepäin. Siis monesti salilla olen nähnyt rinnallevetoa tehtävän lähes samoilla painoilla mitä itse(eli kymppiä paria kevyemmällä) ihan hirveällä tekniikalla ja kaiken lisäksi oma mave on ihan oikeasti ehkä 2x kovempi. Joku tuossa on pakko kusta aika pahasti. Yksi syy ainakin on siinä, että vasen kyynerpää on murtunut pentuna ja siellä on jotain rustoa painamassa hermoa ja en saa kättä tarpeeksi koukkuun ja mikäli meinaan rinnalle asti painot ottaa on ote ihan pakko avata melko aikaisessa vaiheessa ja tanko ikäänkuin heittää tohon olkapäille. Ja tuosta syystä tekniikan kanssa on hiton tarkkaa ja tuo luo vähän rimakauhua nostoihin ja sen lisäksi tekniikan harjoittelu on vaikeaa, koska en voi tehdä sarjoja otteet aukomisen takia vaan pitää tehdä ikään kuin useita ykkösiä putkeen.
Suurin epäselvyyttä aiheuttava kysymys itselle tuossa rinnallevedossa on, että kuinka paljon tuota pitäisi tehd, siis minkä verran sarjoja, toistoja ja monta kertaa viikossa, että sen pitäsi alkaa kulkemaan? Ja millaisia apuliikkeitä nimenomaan rinnallevetoon kannattaisi tehdä?
Ajattelin myös tempauksen ottaa ohjelmaan kokeilin sitä itseasiassa ensimmäistä kertaa tällä viikolla ja se tuntu oikeastaan yllättävän helpolta. Ainoa ongelma että olkapäät ei taipuneet sellaiseen asentoon, että tanko olisi pysynyt pään päällä kyykyssä ollessa, mutta sou not. Eiköhän se pikku venyttelyllä ala pysymään. Ja samat asiat kiinnostaisi tämän tempauksen suhteen kuin rinnallevedon.
Tukilihasten vahvistaminen on myös eräs tavoitteista, sillä luulen että juuri ne ovat heikoin lenkki minulla, enkä saa kropasta kaikkea voimaa niiden takia irti. Onko mitään erityisiä vinkkejä miten niitä kannattaisi treenata noita painonnostoliikkeitä ajatellen?
Siitä vielä haluaisin kuulla mielipiteitä, että miten nuo bodailuliikkeet kannattaisi suhteuttaa noihin nopeusvoimaa tähtääviin liikkeisiin? Itse olen ajatellut, että kun on esim on jalkapainotteinen treeni, niin pumppailee etureidet loppuun kevyesti että saa pumpin jne. Eikä ehkä välttämättä edes joka viikolla. Onko tuohon kenelläkään mitään ideoita?
Tuli vähän epämääräisiä kysymyksiä tähän postiin, mutta heittäkää mielipiteitä, jos on johonki tähän liittyvistä kysymyksistä sanottavaa.