Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli tässähän nyt päästään ilmeisesti siihen lopputulemaan että aiemmin käyttämäni progressiomalli on ollut muilta osin ihan jees, mutta nyt kun hommat on alkaneet junnaamaan paikoillaan niin olisi pitänyt vain lisätä yksi sarja, eikä yrittää puskea useampaa toistoa per sarja.Jto tähän jo vastasi että ei tuollaiset suorat progressiot ole mistään kotoisin, mutta haluan lisätä vielä yhden jutun liittyen asian mikä toistuu monen omissa ehdotelmissa. Eli jos suoraa progressiota haluaisi jostain syystä käyttää vakiopainolla, niin tuolla tyylillä se ei tule ikinä onnistumaan. Harvalla tulee niin hyvin kehitystä että ottaa tällä viikolla neljä toistoa, seuraavalla viisi ja sitä seuraavalla kuusi. Paljon kauaskantoisempi tapa on lisätä ensin sarjoja ja sitten toistoja. On aina helpompaa lisätä yksi sarja kuin yksi toisto. Eli 3x4, 4x4, 5x4, 6x4, 3x5, 4x5...
Tähän yhteyteen tätä on kyllä melko turha mainita koska noi nyt vain ei toimi järin hyvin, mutta jotain tuollaista voi käyttää tavallaan progression pohjana mitä sitten lähtee sekoittelemaan. Halusin mainita tästä koska se on hyvä pitää vastaisuudessa mielessä monia progressiomalleja suunnitellessa, että sarjoja on helpompi lisätä kuin toistoja.
Juuri näin olen tehnytkin, eli etukäteen olen päättänyt vaan sen seuraavan treenin painot ja koittanut saada sillä tehtyä enempi kuin edellisellä kerralla. Ei ole siis ollut tuommoisia useamman viikon plänejä mitä painoja milloinkin pitää käyttää ja minkäverran. (paitsi silloin kun HST:tä tein) . Tuo leuanvetokehityskin oli siis katsaus menneisiin treeneihin. Ja nimenomaan siten että katsoin vihkosta että viimeksi meni ekassa sarjassa 5 -> nyt pitää mennä 6 ja vedin sen sitten ja olin tyytyväinen. Ja progressiota tuli tuollatavalla.@s18 Tossa jto:n progressiossa ei oo kyllä tarkoitus suunnitella montaa viikkoa eteenpäin, kun kyseessä on nimenomaan joustava systeemi jossa mennä päivän kunnon mukaan. Lähinnä sulla pitäis olla alkutaso ja tavoite. Kaikki muu elää huomattavan paljon ja sun tehtävä on säätää sen mukaan lyhyellä tähtäimellä. Ihan turhaa päättää, että nyt teen tänään 4x4x100kg penkissä, kun niitä sarjoja saattaakin tulla kuusi ilman, että vedät tappiin asti. Tai satanen saattaa olla niin kevyttä, että teetkin 2x4x100 ja 2x4x105. Tai rauta painaa niin paljon, että teetkin 2x4x100 ja 2x5x95. Ennemminkin kannattaa ennen jokaista harjoitusta miettiä viime kertaan perustuva rauta, toistomäärä ja minimitavoite mihin pyrit. Ja treenin lopussa sulla on taas karkea suunnitelma miten etenet 1-2 seuraavaa treeniä.
Ja se mitä toi alkutaso ja lopputavoitteen välinen sisältö on, voi vaihdella huomattavasti. Mutta hyviä sääntöjä on: 1. vaihtele toistomääriä usein 2. vaihtele kuormaa usein 3. jätä pääsääntöisesti sarjoihin 1-2 toistoa varaa 4. kokonaisrasituksen pitää kasvaa pitkällä aikavälillä. Noita kun noudatat niin ei voi mennä pahasti pieleen ja jää vielä paljon pelivaraa miten toteuttaa niitä treenejä.
Jto tähän jo vastasi että ei tuollaiset suorat progressiot ole mistään kotoisin, mutta haluan lisätä vielä yhden jutun liittyen asian mikä toistuu monen omissa ehdotelmissa. Eli jos suoraa progressiota haluaisi jostain syystä käyttää vakiopainolla, niin tuolla tyylillä se ei tule ikinä onnistumaan. Harvalla tulee niin hyvin kehitystä että ottaa tällä viikolla neljä toistoa, seuraavalla viisi ja sitä seuraavalla kuusi. Paljon kauaskantoisempi tapa on lisätä ensin sarjoja ja sitten toistoja. On aina helpompaa lisätä yksi sarja kuin yksi toisto. Eli 3x4, 4x4, 5x4, 6x4, 3x5, 4x5...
Tähän yhteyteen tätä on kyllä melko turha mainita koska noi nyt vain ei toimi järin hyvin, mutta jotain tuollaista voi käyttää tavallaan progression pohjana mitä sitten lähtee sekoittelemaan. Halusin mainita tästä koska se on hyvä pitää vastaisuudessa mielessä monia progressiomalleja suunnitellessa, että sarjoja on helpompi lisätä kuin toistoja.
3*87% on onneton sarjatulos, mutta loistava osotus sun irtiottokyvystä. meehän ihan klassisesti parin viikon pätkissä. saat hyvin niitä lyhyempiä sarjoja ja treenattua räjähtävyyttäkin kevyemmillä romuilla. tehot siis korkeella joka nostossa.
eli 7 treenin pätkä esim:
1. 2*120, 130, 140, 150, 130, 140 tai joku missä huippusarjaan jää varaa vielä 5kg.
2. 2*125, 135, 145, 155, 135, 145 tiukempaan huippusarjaan tai tekninen kakkosmaksimi.
3. kevyempi, vaikka 2*3*120, 3*2*130
4. 1max, 3*3*75%
5. 1max, 3*3*80%
6. kevyt taas 2*3*120, 3*2*130
7. 1max, max*85%
tämä siis olettaen, että teet penkin kerran viikossa. jos useemmin, sit kannattaa miettii tota nelostreenin tiukkuutta.
Oon huomannut, että ihan ku mulla olis jonkun sortin toispuolisuutta selän alueella. Penkkiä tehdessä sen oon huomannut selkeiten, ku saa tosissaan rutistaa, että pysyy tanko tasasesti molemmin puolin. Tyyliin selkä epäsymmetrisesti penkissä kiinni tai jtn. Mut tässä huomaan sen selkeiten ja näkyy tossa videollaki. Yhen käden punnerruksia siis ja tässä tapahtuu tollast ihme twistausta, minkä yhdistän samaan ilmiöön. Esim. oikeella kädellä(oon myös oikee kätinen) jotenki erittäin hankalaa löytää edes tasapaino ja pitää se koko liikkeen ajan. Sama käsipaino kulmasoudussa asennon hakemisen kaa yms. Any thoughts? Sen muistan, et on ollu aina näin, mut en oo enempää asiaa miettinyt. 3 settiä vedin näitä vähän eri kulmista kuvaten. Näyttää hämärämmältä omaan silmään miltä tuntuu.