Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Miltä tää kuulostaa:
1. Rinta, hauis, penkki 3x15-30 oma paino, tauot 3-5min aluksi
2. Jalat, vatsa
3. Lepo
4. Olkapäät, ojentajat, vatsa, penkki hieman kapeammalla otteella esim. 5x10 yliraudalla
5. Selkä
6. Jalat, vatsa, penkki alkuun esim. 8x6 yliraudalla
7: Lepo

Nostan suht "kapealla" otteella normaalistikkin, pikkurillit 1-2cm merkkejä kapeemmalla tai korkeintaan merkeillä. Ja ei varmaan failureen kannata ainakaan kaikkia sarjoja tehdä? Lisäksi varmaan leveitä soutuja yms tarpeen ottaa tuonne lisäksi, kun tulee punnertelua melkosesti?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tee noi penkit ekana ainaki 1 ja 4 päivinä. leveet soudut kuuluu tukena kaikille. jätä varaa ja totuttele siihen anaerobisempaan menoon. ennen kisaa pidennä ykköstreenin taukoja ja tee pari treeniä suht tiukkoina lähes 10min tauoilla. pari sarjaa riittää.
 
Rupesin vuoden alusta tekemään Stronglifts-ohjelmaa. Nyt ongelmaksi on muodostunut kyykyt. Etureisissä on kolme kertaa tullut työsarjojen aikana revähdys, jonka takia olen joutunut jättämään kyykkytreenin kesken. Viimeisimmällä kerralla painoa oli 87,5kg, jolla olen ennen Strongliftiä saanut ihan nätisti 5x5 tehtyä. En muista koskaan aiemmin tällaisia revähdyksiä sattuneen. Aiemmin olen tehnyt 5x5 kyykkyjä vain kerran viikossa.

Onkohan 3krt/vko 5x5 kyykkyjä tällaiselle ei täysin noviisille nostajalle yksinkertaisesti liikaa? Ilmeisesti pakko jättää Stronglifts väliin, koska nyt homma tuntuu kyykkyjen osalta pään hakkaamiselta seinään. Se olisi harmi, koska muuten ohjelma tuntuu tosi hyvältä. Kenelläkään ajatuksia, jolla saisin hommaa eteenpäin?
 
Rupesin vuoden alusta tekemään Stronglifts-ohjelmaa. Nyt ongelmaksi on muodostunut kyykyt. Etureisissä on kolme kertaa tullut työsarjojen aikana revähdys, jonka takia olen joutunut jättämään kyykkytreenin kesken. Viimeisimmällä kerralla painoa oli 87,5kg, jolla olen ennen Strongliftiä saanut ihan nätisti 5x5 tehtyä. En muista koskaan aiemmin tällaisia revähdyksiä sattuneen. Aiemmin olen tehnyt 5x5 kyykkyjä vain kerran viikossa.

Onkohan 3krt/vko 5x5 kyykkyjä tällaiselle ei täysin noviisille nostajalle yksinkertaisesti liikaa? Ilmeisesti pakko jättää Stronglifts väliin, koska nyt homma tuntuu kyykkyjen osalta pään hakkaamiselta seinään. Se olisi harmi, koska muuten ohjelma tuntuu tosi hyvältä. Kenelläkään ajatuksia, jolla saisin hommaa eteenpäin?

Mä vähän epäilen että ei ole kunnon revähdyksiä vaan jotain muuta. Ja 5x5 kolme kertaa viikossa tuskin on liikaa jos vähänkään totuttanut ensin, mut yksipuolista kyllä. Jto varmaan kehottaa vähän muuttamaan :D Ja 5x5x87.5kg voidaan kyllä melko noviisiksi laskea vielä, että älä huoli, kehitystä kyllä vielä on pankissa vielä piiitkäksi aikaa. :)
 
Mä vähän epäilen että ei ole kunnon revähdyksiä vaan jotain muuta. Ja 5x5 kolme kertaa viikossa tuskin on liikaa jos vähänkään totuttanut ensin, mut yksipuolista kyllä. Jto varmaan kehottaa vähän muuttamaan :D Ja 5x5x87.5kg voidaan kyllä melko noviisiksi laskea vielä, että älä huoli, kehitystä kyllä vielä on pankissa vielä piiitkäksi aikaa. :)

Kiitos vastauksestasi. Voi olla ettei revähdys ole lääketieteellisesti ihan oikea termi. Ainakaan mistään vakavasta revähdyksestä ei ole ollut kyse, koska jo n. viikon huililla olen päässyt jatkamaan normaalisti. Jonkinlaisia lihasvammoja ne olivat jokatapauksessa. Hyväksyn mielelläni määritelmäsi "melko noviisi". Se lienee aika hyvin linjassa oman määritelmäni "ei täysin noviisi" kanssa. :)
 
Onko jto:n mielestä myös bodailun kannalta järkevää kokeilla yksi jakoista eri liikkeillä, jos treenikertoja ottaa 3-5 viikkoon. Toteuttaisi eri liikkeillä lähes joka treenin niin, että pääliikkeet kulkee mukana. Oliko tästä olemassa sulla jotain hyvää jakoa täällä valmiina?
Voisi olla esim näin
1. Veto, penkki, reidenojennus, leuat, olat voima
2. Kyykky, kulmasoutu, rinnan supistava, kädet superina, olat pumppi

Tai sitten kaikki treenit ihan eri liikkeillä eli 3-5 erilaista treeniä samoille lihasryhmille ja
pohkeet, vatsat ja muuten lisää jaksamisen mukaan liikkeitä. Volyymi täytys pitää melko korkeena, koska nyt lihasta kohden toistomäärät on nelijakoisessa niin korkeat, että tuolla ne toistomäärät tippuu varmaan reilustikin, mutta jos ottaa yhden liikkeen jossa paljon sarjoja, niin voisi toimia.

Käytätkö alfalipoiinihappoa valmennettavillasi tai tiedätkö sen tehosta?
 
Aikoinaan valittelin sulle rintaranka vaivaa,kyfoottinen selkä, lapaluun seutu oli todella tuskainen seutu. Noh asiaa ollaan saatu kuntoon ja paremmaksi paljonkin, Kipuja ei oikeastaan ole enään. suurinosa johtui lantion asennosta ja sitä korjaamalla oon saanu kipuja pois, vaikka tuntuu että perse vieläkin ihan yhtälailla pystyssä. Millaista kolmijakoista suosittelisit jos leukoja vetelisi paria kertaa viikossa?((Ykkösjuttuna) Tällähetkellä oon tenhny
1. selkä ja kevyesti rintaa. (Leukoja lisäpainoilla)
2.jalkoja, olkapäitä
3.kädet.(Leukoja lisäpainoilla)

Keskiropalla tulee lämmiteltyä melkee joka reenissä ja tehtyä noita lantionnostoja sun muuta miehekästä ;) Ongelma vähän nykyisessä on,että kun teen epäsäännöllistä vuorotyötä enkä voi päättää päiviä millon käyn salilla, niin joskus joutuu ottaa kolme reeniä putkee, joskus jokatoinen päivä ja joskus monta tuskaista lepopäivää yms..
Ennätys on 40kgx3 leuoissa ja ne vois vaikka kehittyäkin siitä kun panostais oikeesti! Ja kyllä, teen leveellä otteella selkää leuanvedon vastapainoksi :)
 
Kyselisin kanssa tuosta voimapunnerruksesta. Nyt menee 15 toistoa tiukasti omalla painolla (100kg), kuinka lähteä parissa kuukaudessa parantamaan tulosta?
 
laiskapeska: laji itessään on hyvin monipuolinen voimaakin ajatellen, vaikka taito onkin pääosassa. yleisvoimaa kannattaa hankkia pääasiassa ilman lajisovellusten miettimistä ja ihan perusvoima-alueella 5-12 toistoa. se siirto tapahtuu sitten lajiharjoituksissa. oma päälaji on myös huomattavan motorinen (kiipeily) ja lähes kaikki treeni voitais tehdä lajisovelluksina, mutta riippuen heikkouksista ja esim voimaepätasapainoista kannattaa kyllä rautaakin veivata. ehdoton painopiste ja fokus tulee kuitenkin olla lajiharjoittelussa ja sen suoritusten pilkkomisessa voimaharjoittelun tarpeisiin.

huukka: en ohjaa käyttöä, mutta voi jotku käyttääkin. yksijakosella voi kyl bodaillakin menestyksellä, vaikka pääasiassa suosittelen hommaan monijakosempaa tekemistä. mitä sitten vaikka neljässä treenissä tekis, riippuu taas yksilöstä. voihan se vaihdella jatkuvastikin ja vaikka vuorokerroilla yleisliike ja eristävämpi.

jormapetteri: no tossahan sulle jako jo on, jos leukoja haluut kehittää. eipä se haittais tehdä kolmenakaan päivänä. jaon suunnittelu lähtee aina tarpeesta ja se ei täs ihan sulla selviä.

gunship: riippuu mitä oot tehny. annoin aiemmin jo ohjeet itseasiassa samaan tarpeeseen. kurkkaahan hieman taaksepäin.
 
Oon tehnyt pääliikkeissä lyhkäsempää sarjaa 4-6 toistoa ja siitä aina treenin loppua kohden pitempää hapottavampaa sarjaa eristävimmillä liikkeillä, erikoistekniikoita (pudotukset, rest-pause, supersarjat) siellä täällä. Kerran viikkoon isot liikkeet penkki, kyykky, pystäri, kapea penkki, dippi, mave), ohjelmana 5-jakoinen ollut käytössä. Penkissä maksimi varmaan jotain 150-160kg luokkaa, en ole kokeillut aikoihin, kapealla otin kuukausi sitten suht helpon 145kg.

Luin kyllä tuon ylempänä antamasi neuvon, mutta mietityttää millaisilla sarja, toisto ja rautamäärillä mun kannattas lähteä liikkeelle? En mä esim. mitään 3x15-30 sarjoja pysty tietenkään nyt tekemään omalla painolla kun se maksimi on 15 toistoa. Ja sitten nuo 5x10 yms 8x6 todella lyhyillä palautuksilla ja yliraudoilla tuntuu myös mahdottomilta, kun menee paikat hapoille äkkiä.

Jäi sekin hieman vielä epäselväksi tuossa ylempänä, että jos tekee vaikka sen 3 penkkiä viikossa, niin meinaatko että pitää tehdä noi kolme erilaista treeniä viikossa, vai asteittain siirtyä eteenpäin?
 
Viimeksi muokattu:
2-3 noista treeneistä viikossa eli koko pakettia kehitetään. sun kannattaa tehdä omalla painolla noi pitkät intervallit ja yrittää leikata lepoja pikkuhiljaa. lyhyissäkään ei tarvi ku 5-10kg ylimäärästä. pitkät sarjat jätät pois ja teet vaan pari semmosta treeniä piikkaukseksi ennen kisaa. sulla on kehonpainoo sen verran, että maksimivoima on rajote. sun pitää saada jatkossa se korkeemmalle, että saat kestosarjoihin reserviä. nyt et keskity enää kuitenkaan siihen, mutta teet noita ylirautaherättelyjä kuitenkin ennen pidempiä sarjoja.
 
Jees hyvä nyt selkis kunnolla. Ja joo maksimia toki pitää hiilata ylös kun se tietty vaikuttaa toistoihin positiivisesti. Mutta nyt olis kiva käydä eka kokeilemassa mitenkä nuo toistohommat menee ja sen jälkeen olis tarkotus sitten alkaa maksimiin panostamaan.

Millasena pidät mahdollisuudet, että kuinka ylös vajaassa 2 kuukaudessa kerkeän toistot saamaan tuosta viidestätoista?
 
riippuu täysin sun ominaisuuksista. jos sussa löytyy penkkilihaksissa kova anaerobinen potentiaali, sillon voi tulla vaikka yli 30. ellei siellä ole kauheesti kestoo koskaan ollut, eli esim 85% maksimista on aina ollut semmonen 5-6 toistoa maksimissaan, en usko, että juuri 20 yli koskaan ees pääsisit.
 
Selvä juttu. Sellasta vielä, että millaisena tuo suoritustekniikka kannattaa treeneissä pitää? Videoita mitä oon katellut kisoista, niin saa melko ronskiakin pomppua käyttää. Eli teenkö treeneissä suht siistillä alaslaskulla, vai ihan reilusti pikkupompulla jokainen toisto? Ainakin voisi kuvitella, että kun treeneissä tekee puhtaammin ja saa toistoja ylöspäin, niin kisoissa sitten voisi päästellä helpommin menemään. Tuon 15 toistoa mitä tein omalla painolla, niin oli ilman pompautuksia tehty.
 
kisatyylillä treenaat. se mikä nyt sitten on ronski pomppu, kannattaa aika tiukkaan miettiä, ettei tuu niitä hylättyjä.
 
Jakoni:
- Kyykky, maven avut
-penkki, yläkroppaa
-mave, kyykyn avut
- kapea pena, yläkroppaa

Olen palannut pitkältä tauolta voimailuun, ja ajattelin aluksi duunailla pari kuukautta vähän pitemmillä toisto-alueilla. Apuliikkeethän tulisi valita heikkouksien mukaan, kysymykseni kuuluu, että kantsiiko esimerkiksi pystypunnerrusta veivata ollenkaan 2 kertaa viikkoon penkatessa, vai vetääkö liian tukkoon? Ongelmani siis on, että tuohon kapea penkki päivään tekisi vielä mieli saada joku työntävä liike. Penkkipäivänä teen toisena liikkeenä dippiä..vai onko filosofia vähemmän on enemmän parempi? Tääkin on kyllä vissiin aika turha kysymys, itteään kuuntelemalla ja testaamalla nää kai selviää. E. tän parin kuukauden laajemman toistoskaalan aikana ois tarkotus saada vähän myös kadotettuja lihoja takaisin. Kai tätä systeemiä pystyis jollain 2x8- 4x10 tyyppisellä progressiolla vetämään..
 
kyllä se voi mukana olla ainakin osaksi. näät kyllä itekin sitten miten alkaa vaikuttaa, ku romua tulee lisää. tolla volyymiprogressiolla toimii vallan mukavasti sisäänajo.
 
Olen treenaillut lisäpainoleuanvetoa reilun vuoden verran. Vielä en ole kisoihin uskaltautunut, mutta vakaa aikomus olisi mennä, kunhan saan jonkinlaista varmuutta tähän touhuun.

Treeniohjelma tällä hetkellä sellainen, että lisäpainoleukoja teen joka toinen päivä. Välipäivinä leukoja tukevia apuliikkeitä tai lepoa. Toistot 1-6 välillä, eli enempi sellaista hermostollista kuin hypertrofista. Pyramidisysteemillä teen, eli esimerksi 6 x 50 %, 3 x 65 %, 2 x 80 %. Tuota sitten joku 3-4 kierrosta. Treenijakson edetessä toistomäärät vähenevät ja painot kasvavat.

Olen treenimielessä koittanut piikata muutaman kerran, jotta saisin kisavalmisteluja varten kokemusta. Sinänsä tuloskunto onkin noussut ihan kivasti, mutta ongelmaksi koen sen, että se myös laskee todella nopeasti. Eli jos vedän treenijakson päätteeksi testissä ennätysraudat, niin viikon/parin päästä maksimivoimataso on laskenut samalle tasolle kuin edellisen treenijakson alussa. Eli joudun oikeastaan aloittamaan uuden treenijakson taas "nollasta". Olisiko mitään vinkkejä miten saisi paremmin säilytettyä voimatasoja piikkauksen jälkeen, jotta uuden kauden voisi aloittaa edellistä paremmalta tasolta?
 
Back
Ylös Bottom