Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
se on tossa se ainoo kans mitä kattelin. riippuu sit kuinka paljon sulla kyykky on vetoo perässä myös eli miten haluut painottaa asioita.

No itse asiassa kyykyt ja penkit kulkee hyvin, mutta veto tökkii nyt tällä hetkellä ja haluisin sen nousuun, että pääsisin entisestä perinteisen tyylin tasosta ohi. Mulla oli jonkin aikaa Mike Tuchschererin intermediate runko eli ma:kyykky ti:veto+kyykkyvariaatio to:kyykkyvariaatio pe:vetovariaatio, mutta olin aina tiistaina huonosti palautunut ja veto tuntui hitaalta ja heikolta. Toi viikon toinen veto(yleensä polven alta) on kulki yleensä paljon paremmin. Nyt tosiaan vaihdoin tota jakoa vähän sopivammaksi itselle.

Sarjat tulee edelleen tolla Tuchschererin RTS tyylillä eli yleensä valitaan joku toistomäärä(vaikka vitonen, vaihtelee viikottain) ja noustaan yhteen huippusarjaan, jossa kuitenkin 1-2 toistoa varaa. Tuon jälkeen tiputetaan tosta sarjasta ns. load drop joka on viikosta riippuen 3-6 tai 6-9% ja tehdään tuota samaan toistomäärää kunnes jää taas se 1-2 toistoa varaa. Oon tykännyt tosta erittäin paljon. Vähän samankaltainen sun 3x4-->6x6 progression kanssa sikäli, että lisäillään volyymiä, vältellään failurea ja otetaan päivän kunto huomioon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten huomioit treenaajan iän treeniohjelmaa suunnitellessa? Itsellä tulee nyt kesällä 46 mittariin ja tuntuu, että alamäki on alkanut ja vauhti vaan kiihtyy:) Jokainen pienikin tauko vie kunnon aina alemmas ja vanhojen voimatasojen saavuttaminen tuntuu aina vaan vaikeammalta. Saatikka, että pääsisi vanhojen tulosten yli.

Eli onko jotain erityistä mitä pitäisi huomioida treenissä kun ikää tulee? Volyymia pienemmäksi? Frekvenssiä harvemmaksi? Intensiteetti? Kevyt viikko useammin?

Teetkö siis lähtökohtaisesti samantyylisen treeniohjelman 25 vuotiaalle vs 45 vuotiaalle?

Tämä viikko on maksimitestausta ja tänään tuli penkkiin kymmenen kilon korotus, oon siihen tyytyväinen, mutta onko liikaa jos ensi viikolla kokeilee maksimeja uudestaan? Vai olisiko parempi siirtyä vain uuteen ohjelmaan?

joppa: miksi energiankulutus pienenä? jos portaat on SE juttu, sit niitä. muuten kyllä yhdistelmät toimii hyvin eli sekä pk-tasosta tasavauhtista, vauhtileikittelyjä että intervalleja.

oranki: missä se sun veto pökkää? juu toi malli on hieman iisimmällä volyymillä ku mun ja sopii usein treenattaessa joillekin paremmin. tossakin hyvää on se, että isompi rauta otetaan ekana. avain noissa kas kummaa on se, ettei hakata loppuun asti. aina tulee se seuraava treeni.

anve: sama tuli täyteen viikko sitten. kehitystä tulee koko ajan, mutta ainahan se asettaa erilaisia haasteita. lähtökohta muuten terveelle hepulle on aika sama oli ikä mikä tahansa, mutta kyllä mä modailen sitä mahdollisimman paljon sen mukaan miten treenit etenee. mun ohjelmat on aina yksilökohtasia ja seurattuja.

esim. hormonitasot merkkaa paljon, joten sen mukaan yleensä vanhemmilla määrää on hieman vähemmän ja treenejä myös. tää kaikki kuitenki on täysin tapauskohtaista. on mulla jengissä mm. pari 50+v heppua, jotka treenaa lähes joka päivä. pitkä urheilutausta kummallakin. treeni kuulemma pitää virkeenä :)

esetku: ota uus testi vaan. ellei nouse, sit uuteen perustreeniin.

allusd: jos kyseessä on rakennevika, sitä ei sillon noin vaan "korjata". keskikroppa tulis olla kovasti vahva etupuolelta varsinkin ja sitten aikalailla liikkuvuutta lonkankoukistajiin jne. ohjeita noihin on aikalailla netti täynnä ja yhen tossa ese laittoki jo.

joppa: miksi energiankulutus pienenä? jos portaat on SE juttu, sit niitä. muuten kyllä yhdistelmät toimii hyvin eli sekä pk-tasosta tasavauhtista, vauhtileikittelyjä että intervalleja.

Mulle itelleni on syöminen vaikeaa (toisinaan on paha olo mahan rakennevian vuoksi ja toisinaan ei muuten vaan tee mieli syödä), ja kuitenkin voimanoston puolesta olisi hyvä syödä riittävästi. Eikä kasvavat lihaksetkaan haittaisi. Jostain syystä on myös vähän sellanen olo, että tommosta yleiskuntoa tarvis parantaa hieman. En nyt tiedä, kuinka helposti muihin verrattuna, mutta hengästyn nykyään helpommin kuin ennen.

oranki: missä se sun veto pökkää? juu toi malli on hieman iisimmällä volyymillä ku mun ja sopii usein treenattaessa joillekin paremmin. tossakin hyvää on se, että isompi rauta otetaan ekana. avain noissa kas kummaa on se, ettei hakata loppuun asti. aina tulee se seuraava treeni.

Ei nyt toistaiseksi ole mitään selvää heikkoa kohtaa tossa puolisumossa, nostot vaan on olleet hitaita ja tekniikka on ollut vähän semmonen epätasainen. Viimeksi vähän muutin tota setuppia ja tuntui teknisesti tosi hyvältä, mutta taas aivan liian hidasta kovien kyykkytreenien jäljiltä. Ehkä tossa on nyt sekin, että oon turhan pitkään ottanut lyhyttä ja liian kovaa sarjaa. Ajattelin, että pakittelen alemmas painoissa ja teen kunnolla pohjaa 4-8 sarjoilla ja jätän mieluummin sen pari kolme toistoa varaa niin, että tanko alkaa taas liikkua paremmalla nopeudella.

Mulla on aina noi perusongelmat, että tuppaan välttelemään pidempiä sarjoja ja oon ahne, mistä johtuen teen turhan tiukkoja sarjoja. :)

joppa: no sit osa energiasta litkuina. smoothiet jne menee usein paremmin läpi. maksalaatikko-liha-banaani-smoothie oma suosikki ;)

oranki: perusahneus on perusvika. kuuluu ihmisille. harvemmin muille kädellisille.

Moro, mulla tulee kyykyt ja penkit tällä hetkellä 4 päivän välein,. Miten tälläiseen suunnitelmaan kannattaisi ripotella apuliikkeitä, jos kyykyt ja penkit tulee tehtyä sen 4 päivän kierrolla.
- voisko mennä kutakuinkin ihan tälläsenään.
treeni 1. Kyykky 5*5 + raskas apuliike
Treeni 2. Penkki 5*5 + Raskas apuliike
Apuliikkeet normien mukaan valittu heikkouksien mukaan. Yleensä otan perusvoimaa pyramidityylisesti nousten parilla kolmella ja tuntuman mukaan hinkannu siellä parit sarjat ylhäällä riippuen aina päivän tuntumasta. ajatus oliski saada vähän mietteitä siihen miten tota kannattais lähtee muokkaa fiksummaks ja niin että tulis kantaan pidemmälle että ei tuu ainakaa seinä heti vastaan. Vai kannattaisko toi jakaa ihan selkeesti eritavalla? Nopeustreenejä suunnittelin ottaa mukaan toisena treeninä mutta ajattelin niitä napata mukaan sitten kun pääsee hommaan vähän paremmin taas kiinni.

Voimatasot on: jk 185-190 ja pp 130-135. en oo hetkeen kokeillu mutta tuohon haarukkaan asettuu tällä hetkellä aika lähelle ainakin. Treenejä tulee 1on 1off tyylisesti ja jaettuna kahteen. kyykky päivänä vatsoja kylkiä vähän pohkeita. penkki päivänä tulee selkää, olkapäitä, hauista. olkapäille lähinnä vipareita. ensimmäisenä apuliikkeinä oon ajatellu kyykylle, hyvää huomenta, selänojennusta, polvikyykkyä. penkille kapeeta penkkiä, lattiapunnerrusta eri oteleveyksillä ja välillä ranskalaista. nyt on tullu reenailtua vähä miten sattuu ilman mitää sen suurempaa suunnitelmallisuutta ja täytyis homma saada taas käyntiin.

no yks mahis ois tehdä apuliikeversio pääliikkeestä vuorokerroin. esim.
1. penkki
2. kyykky
3. penkkivariaatio (kapea, medium, lattia jne)
4. kyykkyvariaato (etu-, zercher-, puoli- jne)

vaikuttais ihan hyvältä ja antais vähän varaa kikkailla niitä heikkouksia pois, riittääkö ihan tuollasenaan vai lisäisitkö tuohon vielä jotain täydentäviä apuliikkeitä?

penkkitreeneihin yläselkää, hartioita, kiertäjäkalvosinta miksei hauistaki. koipipuolelle sit riippuu hieman mikä se päivän pääliike on. keskikroppaa raskaasti lisänä. 4-5 liikettä per treeni siis.

Mitä mieltä jto olet tarvitseeko etuolkapäille erillistä liikettä jos treeniohjelmassa tulee paljon punnerruksia (penkki,vinopenkki,kapea,lattia jne.) eli riirrääkö olkapäille jos tekee vain sivu- ja takaolkapäitä sitten erikseen?

Mitä mieltä olet Jim Wendlerin 5/3/1 ohjelmasta ? Voimaa olis tarkoitus saada etenkin kyykkyyn ja oon vähän miettinyt, että tekisinkö tolla Wendlerin ohjelmalla vai 3x4 -> 6x6.

Mitä liikkeitä suosittelisit rinnalle tehtävän, jos on pakko pitää olkapään takia hieman taukoa työntävistä liikkeistä. Kyseessä ei ole kiertäjäkalvosimeen liittyvää kipuilua, mutta jotain outoa kipua tuossa olkapään päällä, lähellä epäkästä. Melkeen tuntuu siltä, että kipu olisi siinä luussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom