Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
mitenkä paljon sitä roteiinia pitäis voimanostajan saada päivässä? Onkos suklaasta haittaa voimantuotantoon, eli vaikuttaako se heikentävästi, siis lähinnä sokeri siinä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rabid: kyllä siellä välissä kannattaa maksimiakin tehdä ainakin herättelymielessä ja osina perusvoimatreeniä. 7kk on pitkä aika hinkata pelkkää perusvoimaa, varsinkaan pidempiä sarjoja siellä kympin huitteilla. mun asiakkailla toi 5-8kk on suht tyypillinen jakso hypätä kelkkaan mukaan, vaikka suurin osa on ollu mukana paljon pidempäänkin. hyvät mahikset tossa on saada kyllä ne perusvoimatasot ylös ja sen tuliski olla se päätehtävä. hieman myös riippuu sun voimatasoista miten se homma rakentuis.

esetku: ei oo mitään millintarkkoja määriä ja ehdottomuuksia olemassa. jos haluut painoa ylös eli ois sarjanvaihto mielessä, kannattaa tietenkin syödäkin sen mukaan. joillekin toimii hiilaripainotteisempi paljon paremmin kuin proteiinipainotus. hassua, mutta ehdottoman yksilöllistä jälleen kerran. 2g/kg on semmonen voimaurheilijan hyvä perusmäärä. hiilareita en lähtis liikaa rajoittaan, koska kyse on teholajista. suklaan vaikutukset voimantuottoon on aika minimaaliset, ellet syö sitä kuutiotolkulla. saa sitä nyt hieman herkutella joskus.

Mä oon huomannut nyt reenatessa et reeni kulkee paremmin kun oon keskittynyt lähinnä hiilareiden syömiseen ja roteeni tulee kakkosena. Kumpaakaan en ole tarkkaan laskenut mitä tulee päivän mittaan. Reeni kulkee hyvin kun on sellainen täysi, hyvä olo ruuasta. Nälkäisenä on veto pois eikä ole paukkuja reenata. Ylimäärästä rotskuu tulee vaan palkkarissa, muuten ruoasta mitä sitä sitten tuleekin. Joo toi suklaa on kyl simmonen et tulee mussutettua...eli syön jatkossakin. Kiitti taas :)

alaselkää ei suositella venytettäväksi suorin jaloin juurikaan ja takareisi-pakara-alaselkä -jumpat teettäsin kyllä muuten. pienillä painoilla niinku tossa sanottiinki, ei kuitenkaan oo haitallinen. sijoittuu sinne jumppailuosastoon ja toistomäärät sillon kestovoiman puolella ja yhden jalan versioita myös.

https://www.youtube.com/watch?v=bs_Ej32IYgo tässä olis tämmönen juutuupin videon tynkä.. Mitä mieltä olet voisiko noista kyykky tekniikoista ottaa mallia? Nyt teen kykyt niskakyykkyinä, mut kun vertaatohon videoon niin oon pyrkinyt menemään alas niinkuin peruuttaisin istumaan...teen sen vissiin väärin? Pitäisi ilmeisesti laskeutua suoraan alaspäin?

kyykkyä voidaan tehdä tosi monilla tavoilla riippuen tavoitteesta ja tarpeesta. jos aatellaan semmosta yleiskyykkyä toi on suht ok ohjevideo.

Mun tavoite on aina kauden päätyttyä saada uudet maksimit..oon miettiny pitäiskö kuitenkin alkaa tekee kyykkyä tanko pikkasen alempana eikä tekisi enään niskakyykkyä..tai aloittas taas eri tyylillä uusien maksimien jälkeen kun uusi peruskausi alkaa..
Nyt niskakyykys oon pyrkinyt pitää kyynärpäät sillai et ne olis suurinpiirtein kohti lattiaa. Onko väärin jos kyynärpäät sojottaa jonkinverran takaviistoon kun tanko on takaolkapäiden yläpuolella missä se aiemmin olikin..?

Tuosta sun perusvoima kyykkyohjelmasta toisesta ketjusta niin kannattaako treenata reisiä muuten kuin pelkällä tuolla kyykkäyksellä (ojennukset yms) vai onko tuo kolme kertaa viikossa jo tarpeeksi, että muuten menee vaan jalat tukkoon? Jos kannattaa niin millaisilla sarja/toistoilla tai muita neuvoja?

Varmaan tyhmä kyssäri mutta saako tuolla perusvoima kyykkäämisellä myös jalkoihin (huomattavasti) lisää massaa? Jos kerran sitäkin haluaisi myös, vai kannattaako valmistautua siihen ettei koivet kasva voimalussa paljoa ja vedellä sitten bodailua omina sesonkeinaan.

Ja entäs muuten, mikä olis hyvän pitunen taukosarjojen välissä? Jos olen oikein ymmärtänyt niin jotain n. 2-3 min?

Onko sillä käytännön merkitystä miten mitkäkin lihasryhmät ja liikkeet jakaa pitkin viikkoa, jos työmäärä pysyy samana?

Oletuksena, että ei oo mitään "ehin salille vaan 3krt/vko"-rajotuksia, vaan salilla voi käydä vaikka joka päivä, jos ei nyt sentään kahesti. Voiko yksinkertastetusti sanoa, että parempi jakaa mahollisimman useaan osaan? Tehä vähän, mutta usein? Kyse siis voiman hankinnasta, ei maksimaalisesta patin kasvatuksesta, vaikkei sekään haitaks olis.

Tällä hetkellä pari hieman ristiriitasta tavotetta: yhen käden leuka ja yhteistuloksen reipas nostaminen. Näistä tuo leukailu kuitenkin se "kiireellisempi" ja kesää kohti painoa pudotellessa paremmin yhteensopiva.

Luin läpi tuon ykl-tredin ja tarkotuksena on jättää lisäpainoleuat toistaseks tauolle, keskittyen muutamaan kevennettyyn ykl-variaatioon joiden kaveriks muutama horisontaalinen selkäliike apuina, esimerkiks näin:

1. Ykl negat, sternum-leuat
2. Ykl vastapainolla, levee kulmasoutu
3. Yk ylätalja, käsipainosoutu

Viestin alkupuoleen viitaten, oisko noita järkee jakaa vielä jopa kuudelle päivälle eli joka toinen päivä ykl-variaatio ja joka toinen päivä apuliike? Eli selkää melkeen joka päivä, mutta vain vähän kerrallaan. Tuossa ois siis viikon treenit vetävien osalta, samankaltaista sitten työntäville ja jaloille...

Luin läpi myös kyykky kolme kertaa viikossa-tredin ja kiinnostas jonkun aikaa keskittyä tekemään samaa liikettä montaa kertaa viikossa, yleensä tullu tehtyä jaloillekin vaikka pari treeniä/vko mutta toisessa kyykky takaa, toisessa edestä jne. Voiko sanoa suoraan että kyykky kehittyy kyykkäämällä (3 krt/vko) vai muuttuuko liian ykspuoliseks ja nousseeko tulos paremmin, jos teen vaikkapa yhen kyykyn, yhen etukyykyn ja yhen maven viikon mittaan?

Lisäyksenä viel, että siis onko jotain optimaalista taukopituutta sarjojen välissä vai onko kehitys (lähes?) sama vaikka vetäisi setit vaikkapa tunnin tauoilla (liioiteltuna).

rage: kyllä se täysin yksilöllistä on noiden määrien suhteen. se on se ainoo oikein vastaus tässä. mutta en alkuun laittais sinne mitään muuta. massaa saat taatusti, jos ruokapuoli on kunnossa ja raudat kasvaa. tauot isoissa liikkeissä liikkuu siellä 3-5min välillä. jos haluut voimaa ei kannata liika lyhyitä taukoja pitää, ettei tehot kärsi.

turisas: yhden käden variaatioita voi ja kannattaa tehdä jopa joka päivä. nousujohteisuus noissakin mielessä. ideaalisti sulla ois tanko ja vähä apuja kotona. eritasovedot oikein tehtynä (veto aina ylempään käteen), osatoistot varsinkin alaosalle, kirjotuskoneleuat, negat, staattiset jne käyttöön. usein, mutta kohtuullisen iiseinä ne kannattaa tehdä. hermosto tykkää.

kyykky kehittyy kyykkäämällä, mutta missä sen heikot kohdat on määrää ne avut. etu-, puoli-, zercherkyykyt jne.

Mitäs mieltä jto oot tosta alaselän ja vatsan reenaamisesta jos ohjelmassa tehdään viikon sisällä 2kertaa kyykkyreeni joissa apuliikkeinä toisessa etukyykky ja toisessa suorinjaloin veto ja kaikki liikkeet tehdään ilman vyötä?.nyt tehnyt reenin päälle vielä selänojennuksia ja vatsoja lisäpainolla sekä ilman ja tuntuu että alaselkä jumissa lähes kokoajan.tähän yhdistettynä vielä fyysinen työ niin avot...vyötä on kuitenkaan varmaan turha harkita tällaisessa tilanteessa jos keskivartaloon halutaan voimaa?

alaselkäjumia pitää sit lievittää. joko kyykkäät/ vedät väärin tai kuormitat sitä muutoin liikaa. vyön käyttö ei ehkäise keskivartaloa toimimasta. mutta se treenin järkevöittäminen sitten on kaikin puolin...järkevää.

en lähtisi. haittaa liikaa mun lajia. ja miten mä lähtisin ei todellakaan toimisi sulle tuosta vaan. ei mitään hajua miten kun et kerro mitään taustoista ja kehityksestä saati sarjapainoista ja omasta koostas jne... on nuo telepaattiset kyvyt suhteellisen onnettomat.

en lähtisi. haittaa liikaa mun lajia. ja miten mä lähtisin ei todellakaan toimisi sulle tuosta vaan. ei mitään hajua miten kun et kerro mitään taustoista ja kehityksestä saati sarjapainoista ja omasta koostas jne... on nuo telepaattiset kyvyt suhteellisen onnettomat.

Aivan oikein, olipas varsin kömpelö esitys minulta! Elikkäs treeni on ollut bodaustyyppistä (eli sitä perus 3 sarjaa/liike failureen) viimeiset 10 vuotta. Leunveto liikkeenä on ollut mukana ison osan ajasta, ja lähinnä omalla painolla. Välillä käytetty myös lisäpainoja, 8*20kg , 3*40 ja 2*50kg ennätyssarjat. Yhteispainoa tuohon maksimitestiin pitäis tulla 160kg. Loppuveto on varmaan suurin haaste

sorzo: noin yleisesti aatellen vallan hyviä nostoja. ei nyt oppikirjakamaa, muttei kauaskaan heitä. semisumossa hieman tanko meinaa karata eteen alussa ja se tulee aiheuttaan feiluja jatkossa, ellei pysy aisoissa. leuoissa voisit antaa hartioiden liikkua enemmän eli alhaalla päästä ne korviin ja alota se liike vetämällä hartiat alas ja vasta sitten käsiveto. kyynärpäät taakse lopussa. tää siis vaan apuliikeajattelun kautta. muuten ok.

lihapyörykkä: enemmän vaihtelua treeneihin. vähemmän failurea, mutta enemmän sarjoja. nousujohteisuus määrissäkin siis. koska taso on tollanen, lisäpainot aina käytössä. aika hyvin tohon sopis toi mun 3*4->6*6 -systeemi. alotat vaikka 3*4*30:lla ja yrität saada parissa kuukaudessa 6*6*35. ykkösiä kannattaa tässä vaiheessa viljellä ylirautaherättelyjen muodossa mukana. jos sä 23.5. kisoihin oot menossa sitten aikaa perustreeniin on aika vähän. kuukausi painotusta siellä 4-6 toiston alueella ja sitten piikkaus kohti kisaa. jos loppuveto on suurin haaste sit sille spesiaalihuomioo. kaikilla se sinne jossain vaiheessa hyytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom