Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jto sanoi:
asiantuntemattomuudesta.

ken lain on tuttu, mutta toi ohjelma tietenkin on yhtä tylsä kuin mikä muukin, ellei siinä ole kehon tarvitsemaa muutosta.

Ahaa...what? No kuin kauan kannataisi treenata tuolla systeemillä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuvataiteesta ei nyt olla vielä kysytty, joten tässä sellainen jto:lle :)

Onko sinun mielestäsi Leonardo da Vincin taulussa Viimeinen ehtoollinen Jeesuksen vasemmalla puolella oleva henkilö mies vai nainen? :jahas:
 
Innostuin tässä syksyllä itsekin seinäkiipeilystä, joten
lisää kiipeilyä koskevia kysymyksiä jto:lle...

Sormivoimani ovat suhteellisen onnettomat, koska en ole niitä treenaillut oikeastaan
yhtään, jos maastavetoa ei lasketa mukaan.
Miten usein kannattaisi kiipeillä alussa, jotta välttyisi ikäviltä sormivammoilta?
(Esim. alussa 1-2 krt viikossa -> muutaman kuukauden päästä 3 krt viikossa?)
Miten usein sormivoimia kannattaisi alussa treenata muilla tavoin? Staattista treeniä
kannattaa ilmeisesti treenata vähemmän, koska sormet saavat sitä jo kiipeilyssä?

Olen kankea kuin rautakanki. Mitkä venyttelyliikkeet soveltuvat parhaiten juuri
kiipeilyyn? Miten usein venyttelytreenejä kannattaa tehdä ja miten ne kannattaa
käytännössä toteuttaa? Muutkin vinkit venyttelyä koskien ovat hyvin tervetulleita.

Miten kiipeilijän kannattaa treenata punttisalilla?
Tällä hetkellä treenaan kaksi kertaa viikossa tyyliin:
1. päivä
- jokin punnerusliike olkapäille
- maastaveto (4*4 -> 6*6)
- kapeapenkki
- vatsa
- leuat (tikapuu)
- takaolkapäät

2.
- penkki (4*4 -> 6*6)
- julle
- jalkaprässi (kyykky ei oikein sovellu mulle)
- leuat (lisäpainoilla) (4*4 -> 6*6)
- vatsa
- ranteet

Onko tämä ok?

Btw. Minkälaisella ohjelmalla itse treenailet nykyään punttisalilla,
kun päälajisi on kiipeily?
 
rainbow:
- aivan. kiipeile erilaisia reittejä (släbi, vertti, nega) 3-4krt/vko. se riittää lähes täysin. pyri tekemään kaikki muuvit mahd. helpolla, eli tekniikkaa!
- kaikenlaiset puristimet ei liity kiipeilytreeneihin. ne käy lähinnä lämmittelyyn, jos siihenkään. edelleen: parasta treeniä myös sormille on se kiipeily.
- otelaudassa roikutaan eri otteista tai tehdään lyhyitä probleemia eri otteissa liikkuen. periaatteessa sen käyttöön ei ole tarvetta ollenkaan, jos vaan kiipeää riittävästi myös erilaisia lyhyitä reittejä (3-10 muuvia), jolloin voimat kasvaa, eikä vaan kestävyys. kiipeily on ensisijaisesti liikkumisen laji, jossa voimalla ja kestävyydellä on tärkeä rooli.
- kirjallisuutta on kirjastot täynnä erilaisiin kiipeilyyn liittyviin juttuihin, mutta varsinainen valmennuskirjallisuus on aikalailla lapsen kengissä lajin kilpailuhistorian ollessa aika nuori vielä. paras on ehkä neumannin performance rock climbing.
- kiipeät siis yläköydellä kutosia? sillä ei oikeastaan ole mitään väliä, mutta suosittelisin ehdottomasti liidaamista jo aika alkuvaiheista lähtien. se on kuitenkin varsinaista kiipeilyä. ite en ole koskaan kursseja käynyt, mutta eipä ne turhia ole nekään.
- suosikkimaa on kreikka (kalymnos), koska osaan kielen (opiskelin joskus ateenassa ½v) ja tykkään siitä muutenkin. espanja on toinen kiva paikka. mä kiipeen sporttia ulkomailla yleensä, joten noissa on tullut käytyy useemmin. ranska, saksa, itä-eurooppa jne ehkä, jos uusia paikkoja katselee, mutta tykkään mennä samoille paikoille kiipeen vaikeempia, mitkä aiemmin on jäänyt
tekemättä. muutaman vuoden olen harrastanut.

hunter killer:
sitten ku tulee seinä vastaan... tee mieluummin vaikka näin:
1. ...1*90, 2*8*70
2. ...1*93, 5*80, 10*70
3. ...1*95, 2*6*80
4. ...1*98, 4*85, 7*80
5. ...100, max*90, max*80

eli pikkuhiljaa ylöspäin maksimissa ja perussarjoissa. perussarjaakin voi aallottaa vaikka vuorokerroin 70-75% ja 80-85%.

rawson:
heh... en pidä brownin kirjaa oikein minään, joten vastaan, että kyseessä on eräs opetuslapsista. nyt pitää myös muistaa, että tuohon aikaan ei juuri naisia edes luetteloitu minnekään... mikä siis on lopullinen totuus, ei tiedetä. joka tapauksessa da vinci-koodi -kirja, johon kysymys viittaa on hetkeen aikaan suurinta höpöhöpöä, mitä on esiin tullut. valitettavasti, sillä monet ottaa sen historiateoksena...

marchi:
aina kun lisäät ohjelmiisi kausivaihtelua, ollaan hyvillä teillä. esim. kääkässä tänään 3*15 ja ens kerralla 2*20 jne... suna kyllä keskittyisin lyhyempiin sarjoihin kyykyssä, että saat voimaa... välille 4-8 vaikkapas. ei noi pitkätkään pahaa tee, mutta ne ei oo ratkasu siihen sun heikkoon tulokseen.

jeejee12:
lue rainbowille annetut vastaukset... kiipeile joka toinen päivä ja keskity liikkumaan vaivattomasti. jalkatekniikka hyvin tärkeetä. tasapaino siis. eri kaltevuuksia, eri pituisia reittejä jne. voimaa tulee lyhyillä bouldereilla ja kestävyyttä pitkillä reiteillä. tee vaikka viikossa 1 voimatreeni bouldereilla tai muuten lyhyillä jutuilla esim. projektoiden vaikeeta reittiä. toiset kaks keskityt määrään ja tekniikkaan ja hieman helpompiin reitteihin.

kiipeilyn otetreenit on pelkästään staattisia, mutta en niitä näe tarpeellisiksi. monet luulee, että ne on oikotie hyvään kiipeilyyn. hyvä liikkuminen on. se tulee just kiipeemällä paljon erilaisia reittejä.

punttihomma ihan ok. ite teen tällä hetkellä puntilla lähinnä tukihommia. erilaisia punnerruksia, leukoja, vatsaa!, jonkin verran jalkoja. vaihtelen aika vapaasti toistoja välillä 1-15. aika paljon teen punttitreenejä myös kotona. kiipeilyä tulee 3-5krt/vko. lisäksi yritän jaksaa lenkkeillä, vaikka se on niin tuhannen tylsää...

huh... ja nyt pääasiaan, eli kiipeilemään. edessä 4h boulderointia kaverin lualassa :D :D :D
 
Kiitokset vastauksesta!

Notkeuden treenaaminen jäi vielä epäselväksi. Miten notkeustreeni kannattaisi ohjelmoida/toteuttaa?

Ja ei kun aamulla seinälle!
 
jto, pitäs nyt ekana tsekkailla et onks se kyykky ees sinnepäinkään. Loukkaantumisriskin vuoksi mä jtn pitempii sarjoja keilailin.
 
notkeutta saa venyttelemällä ja tekemällä laajaliikkeisiä juttuja rasituksenkin alla. ite olen hieman huono neuvomaan notkeudessa, koska olen luonnostani aika kumiukkeli. ohjesäännöksi: mieluummin usein ja vähän kuin harvoin ja paljon. pitkät sarjat lisää lihaspituutta. tee lämpän jälkeen.

marchi: pitää katella, koska meen next urtsille, niin katellaan se kääkkäkin.
 
jto, nyt oon tehny tuota sun jossain threadissa ehdottamaas 3x8,3x6,3x4 systeemiä mavessa, mutta tuntuu tuo 3x8 vetävän selän aika tukkoon. kannattaisko tuota muuttaa, että tekis ton 3x8:n tilalla vaikka 6x4 tai jotain sinnepäin. huomenna pitäis mennä vetämään 3x6x130, eikä loppua tunnu näkyvän :D ...mutta jos sulla tuohon jotain ehdotuksia olis niin kuulisin mielelläni :)
 
jos olen noin jossain kirjotellut, oon varmaan unohtanut kertoo, ettei vedossa noita 3*8:ja kantsi tehdä. en juuri koskaan suosittele vedolle noin pitkiä sarjoja. kuten sanoit, vetää tukkoon. syklitä mieluummin 3*6, 3*4, 3*2 vaikkapas.
 
hunter killer:
sitten ku tulee seinä vastaan... tee mieluummin vaikka näin:
1. ...1*90, 2*8*70
2. ...1*93, 5*80, 10*70
3. ...1*95, 2*6*80
4. ...1*98, 4*85, 7*80
5. ...100, max*90, max*80

eli pikkuhiljaa ylöspäin maksimissa ja perussarjoissa. perussarjaakin voi aallottaa vaikka vuorokerroin 70-75% ja 80-85%.

;) Kiitos täsrä.
 
Kysyisin ihan noin yleisellä tasolla, että miten perus/max-voimaa kannattaa treenata
voimakestävyyspainotteisella treenijaksolla? Jos perus/max-voimaa on treenaillut
perus/max-voimajaksoilla 2-4 krt/vko, niin riittäisikö 1-1.5 krt/vko perus/max-voimatreeniä
voimakestävyyspainotteisella jaksolla voimatasojen ylläpitoon (voimakestävyyttä samalla
jaksolla voisi treenata esim. 2-3 krt/vko)? Miten perus/max-voimatreeni kannattaisi
tällöin toteuttaa? Vaihtelu on ilmeisesti avainsana tällaisellakin treenijaksolla, mutta
miten voisi menetellä käytännössä, jos on vaikkapa käyttänyt 4*4 -> 6*6 progressiota
perusvoimatreenissä?

Toinen kysymys yleisellä tasolla: milloin voimakestävyystreenissä kannattaa käyttää
paikkaperiaatetta ja milloin kiertoperiaatetta?
 
ihan hyvin voi ylläpitää 1krt/vko-tahdilla. esim. ykköseen ja pari työsarjaa päälle. tai esim. 2*3-6*80-90% melko tiukkoina. voimakestävyyttä 2-3krt/vko on ok, kunhan ei niissä loppuun itseään polta.

kestovoimaa treenataan kuntopiireillä haettaessa yleistä kestävyyttä ja vaikutusta verenkiertoelimistöön. paikkaharjoitteluna homma voidaan toteuttaa, jos halutaan enemmän paikallisempia vaikutuksia. mielestäni kuitenkin parhaat tulokset saadaan kuntopiirinä. voidaan myös tehdä sillai, että kuntopiirissä on saman lihasryhmän liikkeitä 2-3 peräkkäin ennen siirtymistä muihin.
 
Mitäköhän tarkoittaa että maastavedossa nousee saman verran n.8 cm pukilta kuin n.20 cm pukilta? Vai pitäiskö noissa ees näkyä eroa?
 
yleensä mitä korkeemmalta saa kiskoa, sen enemmän nousee, mutta toi lähinnä osottaa, että sun maastalähtö lienee hieman heikko suhteessa. lisäksi normaali keskivaihe on vahva, joka yleensä tuppaa olemaan se heikko kohta monilla. yläosa sulla on taas suhteessa heikko.
 
jto sanoi:
yleensä mitä korkeemmalta saa kiskoa, sen enemmän nousee, mutta toi lähinnä osottaa, että sun maastalähtö lienee hieman heikko suhteessa. lisäksi normaali keskivaihe on vahva, joka yleensä tuppaa olemaan se heikko kohta monilla. yläosa sulla on taas suhteessa heikko.
Onko mitää tehtävissä? Vai onko peli menetetty :):D
 
jto sanoi:
jos olen noin jossain kirjotellut, oon varmaan unohtanut kertoo, ettei vedossa noita 3*8:ja kantsi tehdä. en juuri koskaan suosittele vedolle noin pitkiä sarjoja. kuten sanoit, vetää tukkoon. syklitä mieluummin 3*6, 3*4, 3*2 vaikkapas.
oot sen kyllä monasti maininnukki ja itsekin olin kyllä asiasta tietonen. sekin vaikuttaa osaltaan että oon alkanu kyykkäämään hieman leveämmältä. jos alkaisi tekemään tuon uuden mallisi mukaan. ei varmaan haitanne jos ottaisi ennen tuota 3*2 pari sarjaa rinnallevetoa?? oon alkanu siitäkin liikkeestä innostumaan :)

edittiä ja vähän offtopicia, mutta mites mokoman voimamieshommat sujuu?? joko on 100kg rinnallevetäisty?? :D
 
No niin jto. Olen tässä yrittäny kahtella vähän mave ohjelmia, mutta en löytny. Oisko nyt 7kk yhteensä tätä treenailua takana... Oon tehny nyt 3 viikkoo 4*6 mavee, että toisella viikolla nostin painot. Oisko nyt 83%:lla menty, että silleen aika tiukkaan. Vois varmaan vähentää vähän, no nyt on tosin tulossa kevyt viikko. Sellanen mukava aloittelijalle sopiva. Mikähän ois hyvä kesto, varmaan joku 2kk perusohjelma.

Ite kyllä ajettelin, että tekisin toisto määrät seurv.5(4vk.)4(4vk)3(4vk)1(4vk), mutta onkohan liian virta viivainen ja osaanko pitää raudat tarpeeks alhaalla.
E: tuo malli näyttäis olevan kyllä vähän pidempi kuin 4vk, mutta tostahan vois ottaa jonkun välistä. Kyykkyyn ja penkkiin teen 4:n viikon välein muuttuu toisto määrät:3*10,3*7,3*5,3*3,3*1(ihan perusjuttuu vielä, ei mun painoil paljo merkitystä oo)
 
huumor sanoi:
edittiä ja vähän offtopicia, mutta mites mokoman voimamieshommat sujuu?? joko on 100kg rinnallevetäisty?? :D
NO ihan ok. Vedon ja kyykyn piikkailu täs kesken, jonka jälkeen otan leuan vedon vähäks aikaa 1. liikkeeks. 105kg tuli rinnallevetästyä ennen kun alotin ton piikkailun. Kevväämmällä sit aletaan panostaa enempi toiminnalliseen voimaan.:whip:
 
mokoma sanoi:
NO ihan ok. Vedon ja kyykyn piikkailu täs kesken, jonka jälkeen otan leuan vedon vähäks aikaa 1. liikkeeks. 105kg tuli rinnallevetästyä ennen kun alotin ton piikkailun. Kevväämmällä sit aletaan panostaa enempi toiminnalliseen voimaan.:whip:
okei. pitäs alkaa itsekin tohon riveen panostaan, hieno liike. kovia treenejä :whip:
 
Back
Ylös Bottom