Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Oli puhetta jossain vaiheessa siitä jos alkaisin tekemään kyykkyä kolmasti viikossa, niin onko mahdollista tehdä myös kahtena kyykkypäivänä lisäksi penkki ja yhtenä julle? Minkä laisia apuliikkeitä kyykylle vai tarvitseeko suuren märän vuoksi? Keskivartalo on selvä, mutta onko jotain muuta vielä?

Kiva kuulla tähän JTOn vastaus !
Mä tein ton 3krt/vko kyykyn samalla ku on ohjelmassa oli painonnostotreeniä ja tein kyykyn apuina keskivartalon lisäksi yleensä noin kerran viikkoon sjmv ja välillä lisäksi kevyttä askelkyykkyä, ja noilla homma toimi mulla hyvin. Sillon kun aloin perseilemään ja tekemään liikaa esim. mavea kyykkyjen päälle niin paikat meni ihan tukkoon, eli malttia ei riittänyt. No näistä oppii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
spitfera: lyhyt selkä, pitkät reidet, lyhyet kädet. jos kisaamaan meet, sumo se onpi sit hyvä vaihtoehto. jos muuten vaan treenaat, ihan sama vaikka käyttäsit pikkupukkeja. hyvä liike se veto on kuitenki.

esetku: riippuu täysin nyt siitä, millanen sisältö noissa kyykkytreeneissä on. jonku voi tehdä apuliikemäisesti penkille tai edestä jne. jullen käyttö pitää vetovoimat hyvin tallessa ja riippuen kyykkytyylistä on myös apu. keskikropan lisäksi ei kyykky muuta apua kaipaa. t90 jo tossa kävikin pari sudenkuoppaa läpi.

allusd: pidä kevyempiä jaksoja välissä tai viikko ilman vetoa joka 3-4. vko. lisää määrää jakson aikana, älä vähennä. eli mieluiten jos aattelis runollisen lineaarisesti, 3*3, 4*4, 5*5 kuin päinvastoin. perään sitten vaikka hybridityylillä maksimia hieman ulos perusvoimasarjat säilyttäen ja a vot, selekä tykkää lujaa. bodarille pukkivedotkin on oiva liike. 5-10cm lumpion alareunasta se lähtö ja hieman säästät lantioo, mutta samalla vörkit vedon heikkoja kohtia. sarjapituudet voi bodymielessä olla lähellä kymppiäkin. kerran ite erehdyin tekeen 5cm polven alta about 25 toiston sarjan ja se oli suhteellisen tyhmää se :)

spitfera: lyhyt selkä, pitkät reidet, lyhyet kädet. jos kisaamaan meet, sumo se onpi sit hyvä vaihtoehto. jos muuten vaan treenaat, ihan sama vaikka käyttäsit pikkupukkeja. hyvä liike se veto on kuitenki.

Juu kyllä kisat on mielessä tulevaisuudessa, tosin ihan klassinen penkki tai voimapunnerrus eli jätetään se voimanosto pois. Kokeilen ensi vetoreenissä miten hyvältä tuo pieni koroke tangon alla tuntuu :) Sumoa en ole koskaan tosissaan edes koittanut, en tykkää yhtään joten vedellään kapeelta jatkossakin.

Kuinka paljon suosittelisit erilaisten tankojen käyttämistä jullessa? Pitäiskö lähes aina tehdä vaan ihan tavallisella suoralla tangolla vai oisko fiksua vaihdella esim. camber barin, SSB:n ja suoran tangon välillä ihan vaikka joka kerta?

Kiva kuulla tähän JTOn vastaus !
Mä tein ton 3krt/vko kyykyn samalla ku on ohjelmassa oli painonnostotreeniä ja tein kyykyn apuina keskivartalon lisäksi yleensä noin kerran viikkoon sjmv ja välillä lisäksi kevyttä askelkyykkyä, ja noilla homma toimi mulla hyvin. Sillon kun aloin perseilemään ja tekemään liikaa esim. mavea kyykkyjen päälle niin paikat meni ihan tukkoon, eli malttia ei riittänyt. No näistä oppii.

mulla ei oo tarkoitus tehdä mavea ollenkaan, vaan julle keskiviikkosin ja penkki ma ja pe samoilla sarjoilla kuin kyykky.Toi X on penkki eli samat sarjat

1. ma: 3*4*80 x
ke: 10*2*65 julle
pe: 2*5*75, 2*4*80 x

2. ma: 2*3*80, 2*2*85 x
ke: 12*2*60 julle
pe: 4*4*80 x

3. ma: 3*4*82 x
ke: 14*2*55 julle
pe: 3*5*75, 3*4*80 x

4. ma: 2*3*80, 2*2*85 x
pe: 6*4*80 x

5. ma: 3*4*85 x
pe: 3*4*75, 3*3*80 x

6. ma: 2*3*80, 2*2*85 x
pe: 5*3*85 x

7. ma: 4*3*87 x
pe: 2*3*80, 2*2*85, 2*1*90 x

8. ma: 2*3*80, 2*2*85 x
pe: 5*2*90 x

9. ma: 4*2*80 x
pe: 2*3*85, 2*2*90, 2*1*95 x

10.ma: 3*1*70 x
ke: 3*2*50 julle
pe: TESTI/KISA

ja sitä tän jälkeen:
1a 2*3*80, 2*2*85, 1*90 x
1b 3*3*65, 3*2*70 julle
1c 2*(3*80, 2*85, 1*90), 3*75 x

2a 3*(2*80, 2*65) x
2b 2*2*85, 2*2*90, 3*75 julle
2c 3*3*70, 3*2*75 x

3a 2*(3*85, 2*90, 1*95), 3*75 x
3b 3*(2*70, 2*75) julle
3c 2*80, 1*95, 2*80, 1*95, 2*80 x

4a 2*3*65, 2*2*70, 2*3*65 x
4b 7*1*90 julle
4c 2*3*60, 3*2*65 x

5a 2*3*60, 3*2*65 x
5b 2*2*85, 2*1*90, 1*95, julle 1*97(aloitusrauta), 1*100-105 jos 1*97 x helppo.
5c 4*1*80

6a --
6b keskiviikko 3*2*50 julle
6c lauantai KISA: 1*97, 102, 110... x

niin tosta jullesta...jätänköhän sen liikkeen liian ylös, meen alaspäin apaut 30 senttii vaan ehkä..pidän selän kaarella siis niiku alkaisin tekee soutua ja sit kallistan ylävartaloa jalkojhen ollessa hieman koukussa ja perse pakittaa taaksepäin pikkasen

sopiiko nämä apuliikkeiksi:
Apuliikkeet:
ma:vatsa lisäpainoilla, jalkojen nosto
ke: vatsa taljassa,
pe: kyljet, selän ojennus

Kun puhutaan, että treeni ei saisi kestää kovin pitkään (tyyliin 60min on maksimi jonka jälkeen kortisolitasot alkaa nousta yms?) niin mikä on sun kanta? Mulla on melko normaali aika kun salille astun ja sieltä pois niin n. 2 tuntia, joskus ylikin. Yläkropan treeneissä ja varsinkin kun punnerruksia luvassa, yläkropan lämmittelyihin ja esim penkkilämmittelyihin menee ainakin 20 minuuttia ennenku pääsen tekemään ensimmäistä kovaa sarjaa, jalkatreeneissäkin teen huolellisen 15-25min alkulämmittelyn. Mutta jos lasketaan aika ensimmäisestä kovasta sarjasta viimeiseen sarjaan, niin se menee yleesä siihen n. 1,5 tuntiin. Pitääkö tässä hemmetti soikoon alkaa sekunttikellosta katsomaan se 1-2min jotta tempo varmasti pysyisi aina kovana apuliikkeissä. Treeni on siis bodytreeniä (modattu 4-jakoinen) pääasiassa eli liikkeitä melko reilusti, pääliikkeet tosin teen voimapainotteisesti ja suht pitkillä 4-6min palautuksilla.

Mitä mieltä olet suorasta hauistreenistä voimanostossa, onko tarpeellista? Mulla on nyt pitkästä aikaa hauista ohjelmassa, mutta ei jotenkin huvitä pätkääkään ja vedän kuitenkin vastaoteleukoja pari kertaa viikossa.

Kyllä joku on pahasti pielessä jos ei hauista huvita treenata ;)

Mikä on mielestäsi huonoin välitys/kropan malli maveen? Mulla on pitkät jalat jotka haittaa aloitusasennossa, saa kunnolla keskittyä että saa selän hyvään asentoon. T-Nationissa oli yhdessä maveartikkelissa neuvottu, että mikäli tuota selkää ei jostain syystä saa hyvään asentoon, niin kannattaa laittaa jotkut pienet korokkeet tangon päiden alle (esim. ohuet levypainot) jotta tanko olisi lähtöasennossa paremmassa kohdassa. Kannattaisko mun kokeilla tuota vai jatkaa ihan normaalisti vetämistä?

Mulla on kans äärimmäisen huonot välitykset maveen. Oon 197cm pitkä, enkä pääse tankoon kiinni millään ilman että selkä näyttää paskantavalta koiralta. Pitkään pohdin mikä tähän auttaisi, ja päätin alkaa vetämään painonnostokenkillä. Joojoo, pitempi nostomatka blaablaa, mutta ainoo apuväline millä mä saan selän hyvään asentoon. Parantaa myös todella hyvin jaloilla lähtemistä, pystyy etureisillä räjähtämään ylös.

Sellasta kysyisin että mitä mieltä jto oot sellaisesta että kun treenaan 5päivänä viikossa tällä hetkellä.niin jos ottaisin yhden omalla kropalla tehtävän treenin.treenijakoni on tälläinen
Ma.selkä.epäkkäät
Ti.rinta.olkapäät
Ke.jalat.pohkeet
To.hauis.ojentaja.forkut
Pe.raaka rinnalleveto
Ja voimapyörä joka treenin loppuun

- - - Updated - - -

Sellasta kysyisin että mitä mieltä jto oot sellaisesta että kun treenaan 5päivänä viikossa tällä hetkellä.niin jos ottaisin yhden omalla kropalla tehtävän treenin mukaan.treenijakoni on tälläinen
Ma.selkä.epäkkäät
Ti.rinta.olkapäät
Ke.jalat.pohkeet
To.hauis.ojentaja.forkut
Pe.raaka rinnalleveto
Ja voimapyörä joka treenin loppuun

Antaisko jto jotain vinkkejä kaaren kehittämiseen penkkiä varten. Selkä on kuin rautakanki, ja esim. sotilaspenkissä tulee käytännössä ylös samat raudat kuin normaali penkissä xD

En ole tästä kyssäristä varma osuuko edes täysin jto:n osaamisalueelle, mutta sen verran "tyhmä" kysymys, että eiköhän mies jo yleistiedoiltaan osaa vastata. Pohjustusta hieman. Pallopeleissä fysiikan on oltava melko monipuolista, joka luonnollisesti lisää vaateita fysiikkaharjoittelun suhteen. Jos jätetään herkkyyskaudet huomiotta, jotka toki vaikuttavat kausittaisiin painotuksiin, niin enemmissä tai vähemmissä määrin joka kaudella on sama kierto mitä harjoittelua milloinkin tehdään. Alkukaudesta on lähes poikkeuksetta kova painotus liikkuvuus ja tasapaino harjoittelulla, jotta rakennetaan pohja voimaharjoittelulle. Tämän jälkeen olen kuitenkin nähnyt kahdenlaisia tapoja. Jotkut valmentajat painottavat nopeusharjoittelua ennen voimaharjoittelua ja toiset taas päinvastoin.

Eli kysymys näin lyhkäisyydessään. Luoko voimaharjoittelu perustan nopeusharjoittelulle vai toisinpäin? Mieluiten myös selitys miksi. Oma veikkaukseni olisi Voima ennen Nopeutta. Nopeudella ei tässä siis tarkoiteta nopeusvoimaa, vaan lähinnä nopeusharjoittelua ilman painoja. Sprintit, "Vikkelyys"harjoitteet jne.

JTO: Mikä on näkemyksesi tähän mielestäni viime aikoina yleistyneeseen trendiin jossa kilpailevat raakanostajat tekevät kaikki penkkitreeninsä pysäytyksillä? Itse olen toistaiseksi toteuttanut vain ihan normaalia penkkitreeniä ja käytännössä siististä (perse ja kantapäät pysyy penkissä/lattiassa) salipenkkimaksimista kun on ottanut 5-7.5kg on se ollut kisapenkkimaksimi ilman yhden yhtä stoppipenkkiharjoitusta koko harjoituskaudella. (Max noin 180kg)

Eli en koe tarvitsevani stoppipenkkiharjoittelua sen takia että kisanostojen kanssa olisi jotain teknisiä ongelmia tai että sali- ja stoppipenkin ero olisi valtava. MUTTA jos jatkuvan stoppipenkin käytön avulla tehostuu myös yleinen penkkitreeni ja sitä kautta penkkitulos nousee paremmin kuin ilman, niin tähän kaipaisin jotain perusteluja ja näkemystäsi? Onko siis kuitenkin niin että raakanostajien heikkous on käytännössä aina lähtö ja tuon eliminoimiseen jatkuva stoppailu tähtää?

JTO: Mikä on näkemyksesi tähän mielestäni viime aikoina yleistyneeseen trendiin jossa kilpailevat raakanostajat tekevät kaikki penkkitreeninsä pysäytyksillä? Itse olen toistaiseksi toteuttanut vain ihan normaalia penkkitreeniä ja käytännössä siististä (perse ja kantapäät pysyy penkissä/lattiassa) salipenkkimaksimista kun on ottanut 5-7.5kg on se ollut kisapenkkimaksimi ilman yhden yhtä stoppipenkkiharjoitusta koko harjoituskaudella. (Max noin 180kg)

Eli en koe tarvitsevani stoppipenkkiharjoittelua sen takia että kisanostojen kanssa olisi jotain teknisiä ongelmia tai että sali- ja stoppipenkin ero olisi valtava. MUTTA jos jatkuvan stoppipenkin käytön avulla tehostuu myös yleinen penkkitreeni ja sitä kautta penkkitulos nousee paremmin kuin ilman, niin tähän kaipaisin jotain perusteluja ja näkemystäsi? Onko siis kuitenkin niin että raakanostajien heikkous on käytännössä aina lähtö ja tuon eliminoimiseen jatkuva stoppailu tähtää?

Tähän haluaisin itsekin mestarin näkemyksen :)
Itse tulee myös treenit tehtyä kantapäät maassa, mutta perse n.2-4cm ilmassa. kuitenkin hallitusti, eli suunnanvaihdossa ei tapahdu sellaista nykimistä, mitä yleensä näkee. Tällätavoin tehtynä pysyy olkapäät ehjänä, ja tekniikka pysyy kasassa aivan tiukimmissakin nostoissa. Haluaisin siis itsekin kuulla perusteita, jos tarvitsisi alkaa muuttamaan treenejä lähemmäs kisatyyliä...

Pohkeiden kipeytyminen

Terve Jto! Heti alkuun pakollinen kiitos erittäin informatiivisesta ketjusta!

Itse kysymykseni liittyy pohkeiden kipeytymiseen kyykkyjä tehdessä. Olen nyt kuukauden verran treenannut PHAT-pohjalla eli kyykkyä tulee tehtyä kahtena päivänä viikossa (kierron 2. päivänä takakyykky 3x3-5 ja kierron 5. päivänä nopeustakakyykky 6x3 65-70% normaalisarjapainoista + etukyykky 3x12). Aiemmin olen kyykännyt kerran viikossa, eikä kipua ole ilmennyt. Kipu tuntuu heti kyykkysarjan jälkeen sekä salin ulkopuolella varsinkin noustessani kyykystä ylös! Kipu on suonenvetomainen ja painottuu pohkeiden yläosan "ulkosyrjään". Olen nyt alkanut putkirullaamaan ja venyttelemään pohkeita. Kuulostaisiko, että kipu on selätettävissä näillä toimenpiteillä? Salitaustaa on 4-5 vuotta, mitat 179cm/85kg ja sarjapainot on tällä hetkellä 130-140kg tienoilla.

Tässä vielä video tekniikasta. Videon sarja oli tiukka, eli tuosta näkee myös mistä paketti pettää ensimmäisenä (ensimmäinen toisto on "normaali" ja pari seuraavaa meinaa mennä vähän julleksi.)

Kiitos jo valmiiksi! :)

Edit. Sanoja

esetku: jullessa meet lähes vaakasuoraan ja se 30cm mieluiten sieltä ylöspäin se raja. selkeesti alemmas ku kyykyssä selän kulma enivei.

gunship: no... muutama päivä sitten tein 2,5h punttitreenin selälle, keskikropalle ja käsille ihan vaan tueksi kiipeilylle tässä peruskaudella talvella. edellispäivänä olin tehnyt voimapohjaista boulder-kiipeilyä about 4h treenin ja sitä edellispäivänä jne jne eli käytännössä lähesd joka päivä saa samat paikat turpaansa huolella ja pitkään. silti kehitystä tulee, vaikka ikää on enemmän ku suurimmalla osalla täällä... eli tollaset aikarajat on ihan fuulaa. treenaat mitä treenaat ja sitte safkaa ja unta koneeseen, niinku oot tehnykki.

vaginaattori: yksilöllisyys tossakin pätee. suurin osa kuitenki saa hyötyy jos tanko on hieman alempana. sun video ei kerro paljoa, koska ei ollu tiukka. sen kuitenkin, että sulla on hyvä liikkuvuus ja että kaipaat puolikyykkyä apuliikkeeksi.

myky: eipä noi jaot oikein kerro mitään mistään. voimapyörän ohelle kannattaa ottaa muutakin. ei se tee maailmaa paremmaksi pelkästään.

jerkku: oishan noita iso pino. en nyt yhtä ja ainoaa suosittele, ku tää kaikki on suht laaja paletti. anatomiaa, fysiologiaa, endokrinologiaa, kinesiologiaa, sosiologiaa, pedagogiaa jne jne jne... no jos vaan treenijuttuja, niin saken sivuilla on myytävänä kaikenlaista hyvää sielläkin.

passenger: kaaren ei tarvi olla korkee, kunhan se on tukeva ja pysyy. ja nimenomaan yläselässä, eikä alaselässä, minne jotku sitä tekee. jos liikkuvuus on iso ongelma, ei sitä älyttömiä voi lisätä, mutta kaikenlaiset rullailut ja rullien päällä opettelut sekä lihashallinta lavanlähentäjissä jne auttaa.

atl: samassa harjoituksessa ennen vai jälkeen vai kausittain? voima luo sen pohjan osaksi, mutta samalla kaudella tulee tehdä nopeutta rinnakkain. se ei varastoidu, joten senkin takia. varsinkin erilaisia liikkumis- ja koordinaatiojuttuja suunnanvaihteluilla jne on täysin ehdoton juttu palloilijoille. nopeus on paljon oppimista. samassa harjoituksessa nopeus tehdään aina ennen voimaa ehdottomasti, jos halutaan siitä hyötyy.

rabid: en usko sen olevan sen kummempi trendi. mulla on aika paljon raakanostajia ringissä ja osa stoppaa ja osa ei. tää on just siitä hyödystä ja tarpeesta kiinni. suosittelen tekeen kumpaakin ja varsinkin leijustoppeja siinä 1-10cm päässä rinnasta mieluummin ku stoppaan kokonaan ja löysäileen. varsinkin, jos alaosassa on oikeesti ongelmia.

tatris: eiköhän toi pelkkää tiukkuutta siellä lihoissa oo ja rullailut, hieronnat ja venyttelyt auttaa. ja tietenki sulla on jo se autonvahauskone? kyykyissä ei pahempaa vikaa kyllä oo, eikä noi jullettele mitenkään häjysti. suht hyvin pysyy vipakin kuosissa vielä. polvet nyt menee aikalailla eteen, mikä syö syvyyttä ja on mekaanisestikin hieman huono.

Satuitko Jto huomaamaan tuota ketjua muutama päivä sitten aiheesta Daily Undulating Periodization? Olisi mukava kuulla mitä mieltä olet ko. systeemin toimivuudesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom