Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä mieltä jto on siitä, että penkissä treenataan erillisissä treeneissä rinnaltalähtöä(ssb, stopit, muut ko. tarkotukseen sopivat erikoiset tangot) ja lukitusta (räkkipenkki, slingshotit jne)? Tuli mieleen kun luin erään suomalaisen nostajan päivyriä, joka näin tekee..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei jto! treenitaustaa tulee nyt vuos jouluna ja voimatasot vähän hukassa kun tahkonut 4-5 jakoisilla menemää mut jotain on kummiskin saatu aikaan. Nyt olisi tarkoitus lähtee ns. voimabodaamaan eli liikuttelemaan mahdollisimman paljon rautaa ja saamaan sitä kautta lihasmassaa. Mietin vähän 2+3 jakoista yläkroppa (voima), alakroppa(voima), lepo, rinta/selkä(hypertrofia), jalat(hypertrofia), Kädet/olkapäät(hypertrofia). Mitä oot mieltä kannattaako tämmönen vai menenkö perse eellä puuhun Tässä vähän tuloksia vielä:
¨
Takakyykky 110kg 3x6
penkki 80kg 3x5
pystypunnerrus tangolla 60kg 1x6
leuanveto oma paino + 10kg 1x6
kapea penkki 1x8x70kg
ranskalainen maaten 40kg 1x6

Tämä ei ole pelkästään JTO:lle, koska tätä ketjua lukee moni muukin joka tietää tästä asiasta jotain. Mä pidän polvisiteitä kyykyssä jostain syystä vähän niin kuin huijaamisena, mutta kysyn niistä ihan mielenkiinnosta, että miten paljon niistä voi mahdollisesti saada apua jos niitä osaa käyttää? Tiedän ettei tähän ole mitään yhtä vastausta, mutta joku yleispätevä skaala. Mä olen tasan yhden kerran kokeillut ja sain niistä nolla kiloa, mutta se nyt ei ole mikään ihme jos niihin ei ole tottunut. Tuntuivat olevan vain tiellä.

Ainoan kerran ku oon kokeillu niin 200 ilman ja 210 siteillä. Kokeilin myös 220, mutta ei ihan tullu. Eli väittäsin että mulla semmonen 15kg hyöty.

krocco: kyllähän isot loukkaantumiset pään sisälle menee. mutta kyllä se kroppa paljon kestääki. jos kaikkee alkaa pelkäämään, mitään ei voi tehdä. maatessaki saa makuuhaavoja jne. fiksua treeniä ja ei liian tiukkaa niin hyvä siitä taas tulee. myötäoteveto on kyl tollaseen parempi. leuat tietenki on hauikselle kova liike siinä alussa, mutta kerran hajoinnut ei tarkota, että se hajois uudelleen.

themonkey: seiso ite pienellä 3-5cm korokkeella ja pikkusen pienempi polvikulma alkuun. boksietukyykyt on hyviä myös.

kojiamko: kausittain paras kehitys, mutta kyllä sitä maksimia voi ylläpitää hieman peruskausillakin ottamalla vipana lämppänä ennen noita pidempiä työsarjoja semmonen rento ykkönen tai pari. niitä ei kannata säännöllisesti tehdä tiukkoina.

powerhousu: huijauksena ketä aatellen??? itseä? lähtökohtaisesti toi "huijaaminen" on ehdottoman tarpeeton ajattelumalli. siteillä saa parhaimmillaan hyötyä ns. järjettömästi, mutta trikoitten kanssa parhaiten toki. en nyt kaikkea muista, mutta eräs kaveri kyykkäsi ykkösen ilman siteitä 1*190 nätisti ja pikkusen varaa. siteillä ilman trikoita tuli about 230 paria viikkoa myöhemmin. jotku saa vähemmän, jotku enemmän. noita on vaikea verrata, sillä yleensä muutkin kisavermeet on päällä, kun siteet kunnolla on käytössä. jos et oo saanu niillä mitään apua, oot mahdollisesti sitonut ne väärin jopa. totuttelua ja opettelua nekin kaipaa, ettei tekniikka rikkoudu. siteet suojaa polvia myös ja kyllä mä suosittelen niiden käyttöö ees semitiukkoina, kun otetaan 1-3 toiston tiukkoja sarjoja.

reaction: normaalia analyyttistä treeniä. eli ihan jees. älä kuitenkaan yleistä. veikkaisin, että kyseinen nostaja on aika pitkän linjan heppu.

gringo: en lähtis millään lailla erottelemaan hypertrofista ja voimatreeniä sun voimatasoilla. lihaksen voima kasvaa suoraan suhteessa sen poikkipinta-alaan myös.

vaginaattori: nopeusvoima on voiman alalaji, johon suomalaisessa keskustelussa luetaan syklinen pikavoima ja asyklinen räjähtävä voima. eka tehään usein pienemmillä kuormilla ja toka isommilla.

gringo: en lähtis millään lailla erottelemaan hypertrofista ja voimatreeniä sun voimatasoilla. lihaksen voima kasvaa suoraan suhteessa sen poikkipinta-alaan myös.

Kannattasko mun lähtee liikkeelle perus yläkroppa alakroppa 4 krt viikossa vai 3 jakoisella 5krt viikossa?

modattu kaksjakonen on se, mitä suosittelen yleisimmin ja se pätee tässä myös suhun. 3-4 treeniä viikossa ja sit alat seurusteleen jonku söpön jääkaapin kanssa.

modattu kaksjakonen on se, mitä suosittelen yleisimmin ja se pätee tässä myös suhun. 3-4 treeniä viikossa ja sit alat seurusteleen jonku söpön jääkaapin kanssa.

Tuleeko sulla muuten useinkin vastaan asiakkaita, joita saa patistaa syömään enemmän? Eli että kehitys olisi ensisijaisesti siitä syömisestä kiinni?

Voisko tämmönen modattu 2-jakoinen toimia? puutteita varmaan löytyy ku nopeesti tekasin :D

Yläkroppa A

Leuat vastaotteella 3x4->6x6
Penkki tangolla 3x4->6x6
Pystypunnerrus tanko/ kp 3-4x6-8
Dippipunnerrus lisäpainoilla 3x6-10
Hauiskääntö tangolla 3x6-10

Alakroppa A

Takakyykky 3x4->6x6
Sjmv 3-4x6-8
Prässi 3x6-10
Pohkeet istuen 4x10-15
Voimapyörä 3x

Yläkroppa B

Vinopenkki tangolla/kp 3-4x8-12
Kulmasoutu tangolla 3-4x8-12
Vipunostot sivuille 4x8-12
Ranskalainen punnerrus 3x10-15
Hauiskääntö taljassa 3x10-15

Alakroppa B

Maastaveto 3x4->6x6
Etukyykky 3-4x6-8
Reiden koukistus 3-4x10-15
Pohkeet seisten 4x8-12
vatsat (kylkikierrot,rutistukset)

beginner: ei juurikaan. suurin osa on lähtökohtasesti jo hyvin motivoituneita tyyppejä ja monet pääasiassa pitkän linjan urheilijoita, joilla kehitys on pysähtynyt tai kaipaavat jotain boksinsa ulkopuolelta. syömisen ohjeistelua tehdään sitten sen kokonaiskuvan kautta ja joillakin se dieetti sitten aiheuttaa ongelmia ja sitä katellaan.

gringo: ihan hyvältä näyttää. vatsoissa kannattaa panostaa mahdollisimman raskaaseen kamaan. eka päivänä pystis ja dippi penkin kanssa voi olla aika rankkaa hartioille.

beginner: ei juurikaan. suurin osa on lähtökohtasesti jo hyvin motivoituneita tyyppejä ja monet pääasiassa pitkän linjan urheilijoita, joilla kehitys on pysähtynyt tai kaipaavat jotain boksinsa ulkopuolelta. syömisen ohjeistelua tehdään sitten sen kokonaiskuvan kautta ja joillakin se dieetti sitten aiheuttaa ongelmia ja sitä katellaan.

gringo: ihan hyvältä näyttää. vatsoissa kannattaa panostaa mahdollisimman raskaaseen kamaan. eka päivänä pystis ja dippi penkin kanssa voi olla aika rankkaa hartioille.

Mietin jälkeen päin et olisiko fiksumpaa laittaa pystäri treeniin B ja vipunostot sitten A treeniin. Kulmasoutuki mietityttää et onko mavelle paha jos edelliapäivänä tehty raskasta soutua et pitäiskö leuat laittaa B ja kulmasoutu A?

powerhousu: huijauksena ketä aatellen??? itseä?
Itseä ajattelen tietysti. En mä halua sanoa, että olen kyykännyt sen ja sen verran jos siteet on tehneet osan työstä. Tavallaan. En näe suurta eroa penkkipaidassa ja polvisiteissä, paitsi että penkkipaitaa en ymmärrä ollenkaan. Polvisiteet sentään ymmärrän jotenkin. Vyö on ihan ok, koska se ei auta samalla tavalla, eli se ei ole jousi. Tietysti jos kisoihin olisin menossa ja niissä sallitaan siteet ja vyö niin molemmat olisi käytössä. Se nyt olisi vain tyhmää antaa sillä etua muille.

Niin ja se on ihan mahdollista, että ne oli väärin sidotut, vaikka videoita netistä katsoinkin ennen sitä ja koitin opiskella aihetta. Mulla ei ole tapana tehdä mitään juosten kusten. Mutta kukaan ei ole seppä syntyessään ja on ihan mahdollista, että ne oli ihan päin persettä. Kireällä ainakin oli. Niin kireällä ettei meinannut veri kiertää. Mahtoiko olla virhe jo siinä vai voiko niitä edes liian kireälle laittaa?

gringo: no kaikkeehan ei oo pakko tehdä. alotat jollain ja katot miltä tuntuu. kulmasoutu maastavetoo edellispäivänä kannattaa vaihtaa.

powerhousu: sidoit kuitenkin polvi suorana? ei ne liian kireellä voi olla ja jotku vetää ne täysin tappiin venyvyyden suhteen jopa. voi olla, että sä vaan tarvit sisäänajoo niiden kanssa myös. jotku sitoo ne liian ylös, jopa puoleen reiteen. käytännössä sitominen alotetaan siitä missä patellajänne kiinnittyy sääriluuhun ja lopetetaan korkeintaan siteen leveys lumpion yläreunasta. voithan sä sanoa, että kyykkäsit sen ja sen verran siteillä ja sitten taas niin ja niin paljon on tullu ilman. ei sen mainitseminen sua roviolla polta.

powerhousu: sidoit kuitenkin polvi suorana? ei ne liian kireellä voi olla ja jotku vetää ne täysin tappiin venyvyyden suhteen jopa. voi olla, että sä vaan tarvit sisäänajoo niiden kanssa myös. jotku sitoo ne liian ylös, jopa puoleen reiteen. käytännössä sitominen alotetaan siitä missä patellajänne kiinnittyy sääriluuhun ja lopetetaan korkeintaan siteen leveys lumpion yläreunasta. voithan sä sanoa, että kyykkäsit sen ja sen verran siteillä ja sitten taas niin ja niin paljon on tullu ilman. ei sen mainitseminen sua roviolla polta.
Juu totta kai polvi suorana. Kyllä mä luulen, että se oli tottumattomuutta. Kyllähän moni sanoo kyykystä puhuttaessa, että on otettu siteillä. Täytyis varmaan ottaa vain useammin niitä käyttöön niin saisi sitten "tosi paikan tullen" hyötyä niistä.

powerhousu: no kyllä se hieman extra buustia tuo.

laatu: polven terveyden kannalta? ei. kunhan sitoessa se reisi on jännitettynä. muuten tulee kipeetä, mutta sen toki myös huomaa, ku yrittää nousta seisomaan.

Tuota en ole kyllä kuullut, että reisi pitäisi olla jännitettynä. Mulle ainakin aikoinaan opetettiin, että rentona ja ihan pikkusen koukussa. Toi oli siis 90-luvulla silloisilla kelta/punaraitasiteillä ja itse sain niistä ehkä parisenkymmentä kiloa irti ja hienot ruhjeet seuraavalle päivälle.

Oon nyt muutama kerran tehny tota etukyykkyä ja aina kipeytyy olkapäät treenin jälkeen ku tanko painaa niitä vasten. Tottuuko olkapäät siihen ajan myötä?

oranki: jännitettynä sen takia, ettei sitä lumpioo väännä sivuun. jos polvi on hieman koukussa, pikkusen sama efekti, mutta jos haluaa sen parhaan jousiefektin, sillon suorana. tääkin on sit kyl taas tyyppikysymys jälleen kerran. jotku sitoo hieman koukussa ja ei kauheen kireelle. jotku jopa mankkaa sen siteen ettei anna periksi ja vetävät kaiken joustonki pois. melko tuskaa.

oatmeal: olkapäihin harvemmin sattuu, koska tangon tulis olla kaulaa vasten hartialihaksen "takana". kaulaan se useimmilla painaa ikävästi ja edelleen muistan ihan liian elävästi erään 21*100kg etukyykkysarjan, jossa lähinnä vaan toivoi kuolemaa viidennestä toistosta lähtien.

no shitstorm. that´s not my way :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom