Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tatris: eiköhän toi pelkkää tiukkuutta siellä lihoissa oo ja rullailut, hieronnat ja venyttelyt auttaa. ja tietenki sulla on jo se autonvahauskone? kyykyissä ei pahempaa vikaa kyllä oo, eikä noi jullettele mitenkään häjysti. suht hyvin pysyy vipakin kuosissa vielä. polvet nyt menee aikalailla eteen, mikä syö syvyyttä ja on mekaanisestikin hieman huono.
varmaan huomasinki, mutta eipä se eroa oikein sen kummemmin mistään. undulaatit on kivoja lintuja. kaikkien systeemien toimivuus riippuu yksilön/ valmentajan kyvystä tarkkailla ja muunnella sitä.
Kuinka paljon suosittelisit erilaisten tankojen käyttämistä jullessa? Pitäiskö lähes aina tehdä vaan ihan tavallisella suoralla tangolla vai oisko fiksua vaihdella esim. camber barin, SSB:n ja suoran tangon välillä ihan vaikka joka kerta?
Terve Jto! Heti alkuun pakollinen kiitos erittäin informatiivisesta ketjusta!
Itse kysymykseni liittyy pohkeiden kipeytymiseen kyykkyjä tehdessä. Olen nyt kuukauden verran treenannut PHAT-pohjalla eli kyykkyä tulee tehtyä kahtena päivänä viikossa (kierron 2. päivänä takakyykky 3x3-5 ja kierron 5. päivänä nopeustakakyykky 6x3 65-70% normaalisarjapainoista + etukyykky 3x12). Aiemmin olen kyykännyt kerran viikossa, eikä kipua ole ilmennyt. Kipu tuntuu heti kyykkysarjan jälkeen sekä salin ulkopuolella varsinkin noustessani kyykystä ylös! Kipu on suonenvetomainen ja painottuu pohkeiden yläosan "ulkosyrjään". Olen nyt alkanut putkirullaamaan ja venyttelemään pohkeita. Kuulostaisiko, että kipu on selätettävissä näillä toimenpiteillä? Salitaustaa on 4-5 vuotta, mitat 179cm/85kg ja sarjapainot on tällä hetkellä 130-140kg tienoilla.
Tässä vielä video tekniikasta. Videon sarja oli tiukka, eli tuosta näkee myös mistä paketti pettää ensimmäisenä (ensimmäinen toisto on "normaali" ja pari seuraavaa meinaa mennä vähän julleksi.)
Kiitos jo valmiiksi!
Edit. Sanoja
esetku: jullessa meet lähes vaakasuoraan ja se 30cm mieluiten sieltä ylöspäin se raja. selkeesti alemmas ku kyykyssä selän kulma enivei.
gunship: no... muutama päivä sitten tein 2,5h punttitreenin selälle, keskikropalle ja käsille ihan vaan tueksi kiipeilylle tässä peruskaudella talvella. edellispäivänä olin tehnyt voimapohjaista boulder-kiipeilyä about 4h treenin ja sitä edellispäivänä jne jne eli käytännössä lähesd joka päivä saa samat paikat turpaansa huolella ja pitkään. silti kehitystä tulee, vaikka ikää on enemmän ku suurimmalla osalla täällä... eli tollaset aikarajat on ihan fuulaa. treenaat mitä treenaat ja sitte safkaa ja unta koneeseen, niinku oot tehnykki.
Osaatko suositella kirjoja jos haluaa kehittyä voimaharjoittelussa myös teorian osalta. Kielenä menee suomi tai englanti. Muutkin voi vastata.
Minulla on ollut täysin samanlainen ongelma ja putkirullailu ei auttanut yhtään. Venyttely sen sijaan auttoi ja kivut vähenivät kerta kerralta ja nykyään ei ole oikeastaan ollenkaan. Parhaimmaksi venytykseksi olen kokenut pohkeen venyttämisen seisten siten, että nostaa päkiän n. 10-15 cm korkean korokkeen päälle varpaat suunnilleen yhtä isossa kulmassa ulospäin kuin kyykyssäkin. Kantapään kun laskee maahan (siten, että pohkeessa tuntuu venytystä) ja rupeaa kiertämään kroppaa ja etenkin lonkkaa toiseen suuntaan kuin mihin varpaat sojottavat, tuntuu juuri tuossa kipuilun alueella melkoinen venytys. Ennen kyykkyjen aloittamista ja jokaisen sarjan välissä kun venyttää 5-10 sekuntia, niin kivut pysyvät poissa. Kannattaa ainakin kokeilla! Kyykkyräkissä näitä ainakin on hyvä tehdä, kun saa käsillä tukea ja voimaa kropan kiertämiseen.