Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
varmaan huomasinki, mutta eipä se eroa oikein sen kummemmin mistään. undulaatit on kivoja lintuja. kaikkien systeemien toimivuus riippuu yksilön/ valmentajan kyvystä tarkkailla ja muunnella sitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tatris: eiköhän toi pelkkää tiukkuutta siellä lihoissa oo ja rullailut, hieronnat ja venyttelyt auttaa. ja tietenki sulla on jo se autonvahauskone? kyykyissä ei pahempaa vikaa kyllä oo, eikä noi jullettele mitenkään häjysti. suht hyvin pysyy vipakin kuosissa vielä. polvet nyt menee aikalailla eteen, mikä syö syvyyttä ja on mekaanisestikin hieman huono.

Ei ole vielä tuota ylistämääsi vahauskonetta, mutta pitää laittaa hankintalistalle! Ja kyllä, eihän tuo raudan liikuttamista varten ole paras tekniikka varmasti. Kyykkytekniikka oli minulle tosi hankala saada kohdalleen ja tämä nykyinen polvet eteen -tekniikka tuntuu hyvältä ja luonnolliselta, joten olen nyt sillä nostellut menemään.

Kiitos vastauksesta!

varmaan huomasinki, mutta eipä se eroa oikein sen kummemmin mistään. undulaatit on kivoja lintuja. kaikkien systeemien toimivuus riippuu yksilön/ valmentajan kyvystä tarkkailla ja muunnella sitä.

Jep, lähinnä mietin onko perusteltua vaihdella noin paljon toistoalueita jatkuvasti vrt. erilliset, pitemmät kaudet perusvoimalle jne.

Kuinka paljon suosittelisit erilaisten tankojen käyttämistä jullessa? Pitäiskö lähes aina tehdä vaan ihan tavallisella suoralla tangolla vai oisko fiksua vaihdella esim. camber barin, SSB:n ja suoran tangon välillä ihan vaikka joka kerta?

Tää tais pudota vähän tonne väliin.

Nopea kyssäri? Jos jalat tulee 4-5 päivän kierrolla ja 3 jakoinen käytössä 2on1off 1on1off

Työntävät vetävät lepo jalat lepo alusta..

ja haluaa pitää kyykyn ja maastavedon ohjelmassa nii tehdä ne vuorokerroin jalkatreeneissä vai onko alaselälle liian rankka jos tekee vetävissä maven ja päivän levon jälkeen kyykyn? Kummin ois fiksumpaa?

Terve Jto! Heti alkuun pakollinen kiitos erittäin informatiivisesta ketjusta!

Itse kysymykseni liittyy pohkeiden kipeytymiseen kyykkyjä tehdessä. Olen nyt kuukauden verran treenannut PHAT-pohjalla eli kyykkyä tulee tehtyä kahtena päivänä viikossa (kierron 2. päivänä takakyykky 3x3-5 ja kierron 5. päivänä nopeustakakyykky 6x3 65-70% normaalisarjapainoista + etukyykky 3x12). Aiemmin olen kyykännyt kerran viikossa, eikä kipua ole ilmennyt. Kipu tuntuu heti kyykkysarjan jälkeen sekä salin ulkopuolella varsinkin noustessani kyykystä ylös! Kipu on suonenvetomainen ja painottuu pohkeiden yläosan "ulkosyrjään". Olen nyt alkanut putkirullaamaan ja venyttelemään pohkeita. Kuulostaisiko, että kipu on selätettävissä näillä toimenpiteillä? Salitaustaa on 4-5 vuotta, mitat 179cm/85kg ja sarjapainot on tällä hetkellä 130-140kg tienoilla.

Tässä vielä video tekniikasta. Videon sarja oli tiukka, eli tuosta näkee myös mistä paketti pettää ensimmäisenä (ensimmäinen toisto on "normaali" ja pari seuraavaa meinaa mennä vähän julleksi.)

Kiitos jo valmiiksi! :)

Edit. Sanoja

Minulla on ollut täysin samanlainen ongelma ja putkirullailu ei auttanut yhtään. Venyttely sen sijaan auttoi ja kivut vähenivät kerta kerralta ja nykyään ei ole oikeastaan ollenkaan. Parhaimmaksi venytykseksi olen kokenut pohkeen venyttämisen seisten siten, että nostaa päkiän n. 10-15 cm korkean korokkeen päälle varpaat suunnilleen yhtä isossa kulmassa ulospäin kuin kyykyssäkin. Kantapään kun laskee maahan (siten, että pohkeessa tuntuu venytystä) ja rupeaa kiertämään kroppaa ja etenkin lonkkaa toiseen suuntaan kuin mihin varpaat sojottavat, tuntuu juuri tuossa kipuilun alueella melkoinen venytys. Ennen kyykkyjen aloittamista ja jokaisen sarjan välissä kun venyttää 5-10 sekuntia, niin kivut pysyvät poissa. Kannattaa ainakin kokeilla! Kyykkyräkissä näitä ainakin on hyvä tehdä, kun saa käsillä tukea ja voimaa kropan kiertämiseen.

gunship: no... muutama päivä sitten tein 2,5h punttitreenin selälle, keskikropalle ja käsille ihan vaan tueksi kiipeilylle tässä peruskaudella talvella. edellispäivänä olin tehnyt voimapohjaista boulder-kiipeilyä about 4h treenin ja sitä edellispäivänä jne jne eli käytännössä lähesd joka päivä saa samat paikat turpaansa huolella ja pitkään. silti kehitystä tulee, vaikka ikää on enemmän ku suurimmalla osalla täällä... eli tollaset aikarajat on ihan fuulaa. treenaat mitä treenaat ja sitte safkaa ja unta koneeseen, niinku oot tehnykki.

Jees, monesta lähteestä vaan lukenut, että bodytreenissä intensiteetti oltava kova ja sitä kautta treeni saatava tehtyä nopeasti. Onhan se mulla ollutkin, en mä apuliikkeiden kohdalla minuuttitolkulla huilaa mutta silti on hankala saada treeniä tehtyä lämmittelyineen 2 tuntiin, kun teen sen kaksi lihasryhmää kerralla ja niille pääliikkeet sitä voimaa.

Kysytääs uusi kysymys. Mistä kiikasta kun en saa kepin tai kuminauhan kanssa käsiä suorana vietyä tonne selän taakse? Eli se perus olkapäämuljautus-liike. Onko rintalihakset liian jumissa vai olkapäät? Mikä avuksi jotta sais sitä vetreyttä? Venyttelen kyllä yleensä treenin jälkeen, mutta joka päiväistä se ei ole kun esim. domsseissa olevaa lihasta ei ole mukava venyttää ja ei taida olla edes suotavaa. Venyttelyä ja lihashuoltoa voisi kyllä enemmänkin olla, myönnettäköön. Se vaan yleensä tahtoo jäädä kun treenit illalla, niin enää sen päälle ei vaan viitsi enää alkaa koko kroppaa venyttelemään ja taas seuraavana päivänä kuten sanottu, treenatut lihakset ovat kipeänä. Kuinka usein viikossa venyttelyä olisi järkevä suorittaa, jos tavoitteena ihan vaan pitää kroppa elastisena?

Tässä pitkään, siis oikeasti todella pitkään penkissä jumittineena mietin, että milleen sen voisi saada nousuun. Kyykky tulokset ja mavet noussut todella hyvin siihen nähden, että en mitään voimanosto treeniä ole tehnyt ja painokin pysynyt samassa. Penkkiä tehnyt yleensä kaksijakosella eli toisessa penkkiä tangolla noin 3-5 sarjaa ja 4-6 toisto alueella ja siihen perään vino kp penkkiä ja joskus pystäriä. Sitten toinen treeni ollut vähän suuremmalla volyymillä yleensä kp penkkiä ja melko samanlailla kuin ensimmäinen treeni.
Tällä hetkellä 2+3 jakoinen ylä- ja alakropan voimapäivillä joissa jaksotan painoja 1-4vk nostaen joka treeniin painoja ja sen jälkeen pienentäen, mutta silti hieman yritän korottaa joka kiertoon. Loppuviikon volyymi treenissä lisään sarjamääriä melko tasaisesti joka liikkeeseen yhden per viikko.

Pahin tekniikka virhe tai mikä pilaa noston on se, että oikea olkapää jumittaa jotenkin, että en saa yhtään voimaa liikkeeseen vaan se pysähtyy noin puolessa välin nostoa. Tämä tapahtuu usein noin kolmannen tai neljännen toiston aikana jos tarkoitus olisi tehdä vielä yksi toisto lisää. Mietin, että voisiko se johtua joko heikoista ulkokiertäjistä/keskiselän lihaksista. Ainakin hierojan mukaan pientä "heikkoutta" tai jumiako sillä tarkotti infra ja supra spinatuksessa. Opetti sellasen vipunoston joka tehdään etu- ja sivuviparin keskiväliin ja nostetaan käsi ihan lukkosuorana ja viedään kämmen pikkurilli edellä ylös. Liikkeen pitäisi vahvistaa supraspinatusta, jonka lisäksi näytti perus ulkokierron infraspinatukselle.

Eli voisiko olla vain heikosta keskiselästä johtuvaa, koska yleensä teen vain latseihin enimmäkseen kohdistuvia liikkeitä esim KP kulmasoutu/ylätalja/leuanveto/kulmasoutu/tuettusoutu yhdellä kädellä.

Minulla on ollut täysin samanlainen ongelma ja putkirullailu ei auttanut yhtään. Venyttely sen sijaan auttoi ja kivut vähenivät kerta kerralta ja nykyään ei ole oikeastaan ollenkaan. Parhaimmaksi venytykseksi olen kokenut pohkeen venyttämisen seisten siten, että nostaa päkiän n. 10-15 cm korkean korokkeen päälle varpaat suunnilleen yhtä isossa kulmassa ulospäin kuin kyykyssäkin. Kantapään kun laskee maahan (siten, että pohkeessa tuntuu venytystä) ja rupeaa kiertämään kroppaa ja etenkin lonkkaa toiseen suuntaan kuin mihin varpaat sojottavat, tuntuu juuri tuossa kipuilun alueella melkoinen venytys. Ennen kyykkyjen aloittamista ja jokaisen sarjan välissä kun venyttää 5-10 sekuntia, niin kivut pysyvät poissa. Kannattaa ainakin kokeilla! Kyykkyräkissä näitä ainakin on hyvä tehdä, kun saa käsillä tukea ja voimaa kropan kiertämiseen.

Samantapaisia venytyksiä on tullut itselläkin räpiköityä sarjojen välissä. Kiitos vinkistä!

tatris: hommaa kone. tykkäät.

joppa: voi käytellä muutellakseen sitä rasituskulmaa tai kohtaa, mutta pääasia ois jonkinlainen progression seurannan konkretisointi. kauhee lause. mutta jos koko ajan vaihtelee eikä pääliikkeessä nää kehitystä pitää noita aina miettiä.

posso: no kyllä yhteen ominaisuuteen keskittymällä saa hieman parempaa jälkeä, mutta en pitäytyis tosi tarkasti niissä, esim. pitkiä aikoja kaseja jne.

gringo: riippuu kyykkytyylistäkin, mutta voihan se useille aika rankkaa vaan pari vrk lepäilyy välissä pitää. paljon riippuu siitäkin, mikä se treenisisältö on jne.

vaginaattori: sun kyykky hidastuu selkeesti siinä puolessa välissä. se on muutenkin useimmille se heikko paikka.

gunship: yksilöllistä, taas kerran. ite tarvin lämpän ja menee spagaatti. poikkipäin tarvii parin päivän treenin. joku taas ei saa käsiä lattiaan suorin polvin vaikka venyttelis joka päivä. ei domsit estä venyttelyä. lämpöö vaan ja kivut vähenee hetkeks. säännöllisyys pätee jäykkien venyttelyssä eniten. seuraavana päivänä edellisen päivän lihat ja lepposa jumppailu nopeuttaa palautumistakin.

jerkku: siellä saken kaupassa kirjapuolella se urheilutiede-osasto on se sun kohde, mutta aikalailla siellä on muutakin hyvää.

ton: vaikuttaa kyllä ihan tavalliselta ojentajien heikkoudelta, jos penkki stoppaa puolessa välissä. penkkaa kaks kertaa viikossa ja vaihtele oteleveyksiä normaalista kapeaan. apuina kunnollisia raskaita APUliikkeitä eikä mitään vaijerivimputteluja. noi sun kuvailemat kiertäjäkalvosinjumpat kuuluu jokaisen urheilijan perussettiin aina.

Ajattelin ottaa nyt tuon 3*4-6*6 ketjun ekalla sivulla olevan ohjelman käyttöön ja sitä kautta hakee tuloksiin nousua. Toisaalta voisin koittaa jotain muutakin mikäli on ehdottaa. Varmaan olisi siis 4-5 treeniä viikkoon paras treenimäärä, kun aerobisetki vähän jäänyt.

no sullekin samantien ohjeeksi, että unohda se valmiskaava ja lue se mun systeemin pääidea siitä alta niin pääset pidemmälle.

Juu oon lukenut ennenkin tota 3*4-66 topicia enkä millään lineaarisella tavalla ajatellutkaan sitä. Meinasin vaan siellä olevaa penkki/selkä, kyykky, kapee penkki ja mave/selkä ohjelma runkoo. Eli kyykyssä ja normi leveyden penkissä ainakin se progressio malli ja ehkä myös maveen ja kapeeseen voisi olla hyvä.

jeps, mutta unohda täysin se ekan postin ehdotus, jonka ihan liian kiltisti taisin aikanaan hyväksyä. tokihan sekin voi ns. toimia, muttei sillä oo juurikaan tekemistä sen kanssa, mistä tossa on varsinaisesti kyse.

Kysästäänpä nyt jos pientä vinkkiä(tai isompaa) voisit heittää kyykkytekniikasta. Huomenna tulee pn-kengät ja loppuviikon kyykkytreenissä pääseekin niitä kokeilee, mutta joku mättää tuossa kyykyssä, mutta en itse osaa sanoa oikein että mikä.

Ja tuo alaselän liike pitäisi jotenkin saada pois. Uskoisin kyllä että liikkuvuudesta johtuva ja koittanutkin sitä venytellä mutta ei vielä ainakaan ole helpottanut.

E: No nyt kun katsoin ihan ajatuksen kanssa niin näyttäs että olkapäistä loppuu liikkuvuus ja painan tankoa liikaa selkää vasten.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
vaginaattori: on toki, kun et oo niitä tehny. tee penkille.

jerkku: no ei toi nyt mikään katastrofi ole. stoppi alhaalla antaa hyvin voimaa ja tukea sinne myös. jatka liikkuvuustreenejä. hartiatkaan ei mitenkään pahasti oo. hieman varovainen ja anteeksipyytelevähän toi hieman on.

Voiko nopeustreenejä sijoittaa treeniviikolle ihan näin Maanantai: Kyykky Keskiviikko: Nopeuskyykky vai pitääkö noiden välissä olla se pari päivää ilman kyykky treeniä että sais parhaiten tehot irti tosta nopeustreenistä??? joskus sain nimittäin fysioterapeutilta tämmösen ohjeistuksen että 48h väli olis hyvä olla.

Suositut

Back
Ylös Bottom