Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
no noissa hybridijutuissa päätarkotus on kumpikin, maksimi- ja perusvoima. hermostollinen vaan kannattaa tehä fressinä, et kehittyy paremmin. ei tos mitään kummaa sinänsä ole. jos nostat maksimias, hyötysuhde perusrautoihin kasvaa. eli jos ykkönen on nyt 100kg ja teet kympin 65%:lla. jos sitten nostat ykkösen vaikka 120 kiloon on se aiempi 65kg enää 54% maksimista ja toistoja tulee taatusti enemmän. uus 65% on myös yli 10kg suurempi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei Jto!

Mulla penkki takkuaa ja diagnoosi on heikot ojentajat. Ratkaisuksi tarjottu lankku tai pinnapenkkejä eri korkeuksilta. Kumpi kannattaisi työkalupakkiin ottaa? Vai onko sillä ylipäätänsä väliä, kun vaikuttavat lähes samalta liikkeeltä?

se takkuaminen varmaan ilmenee liikeradan puolessa välissä kyynärkulman ollessa siinä 90 asteen hujakoilla? aika samoja noi on, mutta pinnapenkissä voi tulla epätasanen osuma ja tanko heiluu. voi nostaa loukkaantumisalttiutta. kannattaa käyttää eri korkeuksia ja eri oteleveyksiä kapeasta keskileveeseen.

Joo about siinä se takkuaa ja loppu on tosi hidasta. Tota pinnapenkkiin ajattelin kun sen vois tehdä turvallisesti yksinkin. Pitää sitten keskittyä vaan huolella laskuun. Kiitos avusta!

mahdollisimman ekonomisesti. ei ylinopeeta yritellen jotain räjäytellä, mutta ei missään nimessä millään tavalla hidastellen. aika on se pahin vihollinen kaikissa tollasissa toistojutuissa, ei ne yksittäiset toistot. eli mieluiten mahdollisimman rento ja nopee vauhti. rytmittäminen on jees, jos pausseja sallitaan ja suorituksella ei oo ylärajaa ajallisesti. esim jos tavoitteena on yli 40 toistoa, ne vois mennä 15+10+7+5+3+1+1... tällai ne hapot ei pysäytä sitä suoritusta ihan seinään, jolloin sit jatkaminen ei onnistu lainkaan tyyliin 35+1+1.

mahdollisimman ekonomisesti. ei ylinopeeta yritellen jotain räjäytellä, mutta ei missään nimessä millään tavalla hidastellen. aika on se pahin vihollinen kaikissa tollasissa toistojutuissa, ei ne yksittäiset toistot. eli mieluiten mahdollisimman rento ja nopee vauhti. rytmittäminen on jees, jos pausseja sallitaan ja suorituksella ei oo ylärajaa ajallisesti. esim jos tavoitteena on yli 40 toistoa, ne vois mennä 15+10+7+5+3+1+1... tällai ne hapot ei pysäytä sitä suoritusta ihan seinään, jolloin sit jatkaminen ei onnistu lainkaan tyyliin 35+1+1.
Tack. Oon aika mutulla rytmittänykin aina toistotestit. Se jotenkin luonnostaan tulee aika lailla mainitsemallasi tavalla.

Vaihdan kohtapuoliin pääpainon penkistä pystypunnerrukseen, kun vaan saan otettua nuo sinun systeemisi tuottamat uudet penkin ykköskilot irti. Ens viikolla tarkotus pukata, odotan innolla;) Onko pystypunnerrukseen/vauhtipunnerrukseen jotakin hyviä apuliikkeitä, kun tuppaa jäämään tanko just siihen paikkaan missä käsivarren ojennus on noin 90 asteen kulmassa? Ojentajien heikkoutta?

Kiitoksia kun viittit vastailla näihin.

Aloitan peruskauden 3x4 -> 6x6 penkissä +apuliikkeet 3x10.

Voiko samassa peruskaudessa käyttää samaa sarja periaatetta maastavedossa ja kyykyssä prosentteineen?

Olisiko 4 jakoinen ohjelma näillä paras mahdollinen voimailua ajatellen?

Jos olisi niin olisiko mahdollista saada esimerkki ohjelmaa mahdollisesti?

Mitä jakoisuutta itse suosittelisit?

Tarkoitushan on penkki-mave-kyykky saada nousuun.

Kiitoksia etukäteen

vedossa ja kyykyssä sama onnistuu oikein hyvin. kaksjakonen on melki parempi. esim. matitope:
1. penkki, penkin apu, yläselkä, hartiat
2. kyykky, vedon apu, keskivartalo
3. kapea penkki, penkin apu, yläselkä, hartiat
4. veto, kyykyn apu, keskivartalo

Minkälaisia venytyksiä tai korjauksia suosittelisit, jos kyykyn ala-asennossa tapahtuu ns. butt wink? Tässä videota omasta tekniikasta:

https://www.youtube.com/watch?v=3UtdMKjZTsw

Olen koittanut pitkiä venytyksiä painottaen takareisiä ja pohkeita sillä ajatuksella, ettei kireät takareidet vetäisi lantiota kieroon ala-asennossa. Kiitokset muuten täältäkin suunnalta sinulle, kun jaksat vastailla tällaisten amatöörien kyssäreihin!

Minkälaisia venytyksiä tai korjauksia suosittelisit, jos kyykyn ala-asennossa tapahtuu ns. butt wink? Tässä videota omasta tekniikasta:

https://www.youtube.com/watch?v=3UtdMKjZTsw

Olen koittanut pitkiä venytyksiä painottaen takareisiä ja pohkeita sillä ajatuksella, ettei kireät takareidet vetäisi lantiota kieroon ala-asennossa. Kiitokset muuten täältäkin suunnalta sinulle, kun jaksat vastailla tällaisten amatöörien kyssäreihin!

Vastaan tähän, koska itse löysin loistavan avun eräästä venytysliikkeestä pakaralle (huom. yleensä kireä pakara on suurempi butt winkin aiheuttaja kuin kireä takareisi). Venytys on vähän vaikee selittää ilman kuvaa, mutta yritetään:
1. mene selällesi lähelle seinää ja nosta toisen jalan jalkapohja seinää vasten. perseen etäisyys seinästä niin, että seinää vasten olevan jalan lonkkakulma about 70-80°.
2. nosta toisen jalkasi nilkka seinää vasten olevan jalan polven päälle eli venytettävän jalan lonkka tulee silloin ulkokiertoon.
3. liuúta seinää vasten olevaa jalkaa alaspäin, jolloin venytettävän jalan lonkka koukistuu yhä enemmän venyttäen pakaraa.
4. venytystä voi tehostaa laittamalla lanneselän alle sopivan paksusen putken tjsp, esim. rullalle käärityn pyyhkeen. pitää vaan muistaa, että kun se rulla on lanneselän alla, niin perse ei sais irrota maasta.

e: eli sama asento kun tässä kuvassa, mutta tuo ei-venytettävän jalan jalkapohja nostetaan seinää vasten, ja lähdetään sitä sitten laskemaan pikku hiljaa alaspäin kohti lattiaa. noita käsiä ei siis tarvii. ja pyyhettä vaan selän alle niin kylläpä alkaa mukavasti pakaraa kiristelemään :)
http://www.terveysverkko.fi/wp-content/uploads/2012/12/venyttely_09.png
e2: selviääpä samalla aika kätsästi kiristääkö toinen pakara enemmän

takareidet ei suoraan oo se ongelma. YLÄtakareidet on. tän takia se liikkuvuustreeni pitäs tehdä polvi koukussa. peruskamaa on mennä penkin päälle hajareisin ja istua siihen kyykyn pohja-asentoon, jopa leveemmälle. sitten napaa, ei nenää, kohti penkkiä. ongelma on yleensä ratkennut viikossa parissa. lisäksi kannattaa ihan selkeesti panostaa siihen videointiin ja nostamisen tuntemuksiin. asennollakin on merkitystä. liian kapea ja jalkaterät eteenpäin ei oo se oikee tyyli.

Anteeksi taas tyhmä kysymys, mutta mä nyt olen hahmottelemassa seuraavaa voimanosto(perus)kautta ja olen vähän kahden vaiheilla tämän kanssa. Kävi mielessä jos käyn salilla neljä kertaa viikossa ja kierrätän kolmea liikettä tyyliin K,P / M / K / P,M / K / P / M,K / P / M /...
Eli kaksi liikettä yhdessä treenissä, yksi liike, yksi liike, kaksi liikettä... Näin tämä kiertää viikosta toiseen erilaisena. Ja nämä yksittäiset vetäisi korkammalla volyymillä ja yhteistreenit matalammalla volyymillä. Tämän kanssa nyt olen kolmen vaiheilla, kun en tiedä voimanoston volyymistä tarpeeksi, että onko mahdollisesti fiksumpaa ottaa volyymitreenissä enemmän ja pitempiä sarjoja, enemmän ja lyhyempiä sarjoja vai mahdollisesti enemmän ja yhtä pitkiä sarjoja? Ihan nyt esimerkkinä, että yhteistreenit voisi mennä suunnilleen 5x5 vähän vaihdellen ja volyymi 10x? Ihan kymmenestä en varmaan liikkeelle edes lähde vaan kasvatan vähitellen ja saatanpa mennä lopussa kympin ylikin. Kaikki on vielä auki, mutta jumituin nyt tähän volyymihommaan ja tästä pitäisi päästä eteenpäin.

Alakroppaahan tuossa raiskataan karkeasti ottaen kaksi kertaa enemmän kuin yläkroppaa, mutta näin saa ollakin ja kokeillaan nyt tällä. Penkki on suhteessa muutenkin liian korkea eikä tuosta palautumisongelmia tule kun jättää sarjoihin tarpeeksi varaa.

Anteeksi taas tyhmä kysymys, mutta mä nyt olen hahmottelemassa seuraavaa voimanosto(perus)kautta ja olen vähän kahden vaiheilla tämän kanssa. Kävi mielessä jos käyn salilla neljä kertaa viikossa ja kierrätän kolmea liikettä tyyliin K,P / M / K / P,M / K / P / M,K / P / M /...
Eli kaksi liikettä yhdessä treenissä, yksi liike, yksi liike, kaksi liikettä... Näin tämä kiertää viikosta toiseen erilaisena. Ja nämä yksittäiset vetäisi korkammalla volyymillä ja yhteistreenit matalammalla volyymillä. Tämän kanssa nyt olen kolmen vaiheilla, kun en tiedä voimanoston volyymistä tarpeeksi, että onko mahdollisesti fiksumpaa ottaa volyymitreenissä enemmän ja pitempiä sarjoja, enemmän ja lyhyempiä sarjoja vai mahdollisesti enemmän ja yhtä pitkiä sarjoja? Ihan nyt esimerkkinä, että yhteistreenit voisi mennä suunnilleen 5x5 vähän vaihdellen ja volyymi 10x? Ihan kymmenestä en varmaan liikkeelle edes lähde vaan kasvatan vähitellen ja saatanpa mennä lopussa kympin ylikin. Kaikki on vielä auki, mutta jumituin nyt tähän volyymihommaan ja tästä pitäisi päästä eteenpäin.

Alakroppaahan tuossa raiskataan karkeasti ottaen kaksi kertaa enemmän kuin yläkroppaa, mutta näin saa ollakin ja kokeillaan nyt tällä. Penkki on suhteessa muutenkin liian korkea eikä tuosta palautumisongelmia tule kun jättää sarjoihin tarpeeksi varaa.

En ole jto, mutta oma mielipide.

Itse kyllä jaottelisin liikkeet ennemmin hiukan eri tavalla, jotenkin tähän malliin:

Treeni 1:

Kyykky 3*6*x -> 3*10-12*y
Penkki medium 4*4*x -> 10-12*4*y

Treeni 2:

Maastaveto 3*4*x -> 6*6*y
Kapeapenkki 3*6*x -> 3*10-12*y

Treeni 3:

Penkki 3*4*x -> 6*6*y
Etukyykky / kyykky 4*4*x-> 10-12*4*y

Treeni 4:

Kyykky 3*4*x -> 6*6*y
Julle 2-5*4-8

Vetoa en kyllä lähtisi tekemään hirmu tiheään, se kun kuormittaa kroppaa sen verran rajusti, että siinä tiheä frekvenssi ei ole niin järkevää. Vaikuttaa sitten negatiivisesti kaikkeen muuhun treeniin.

Apuja tuossa ei kyllä hirveästi tarvitse, mutta perus leuat, vatsat ja sivuolkapäät kannattaa pitää mukana.

En ole jto, mutta oma mielipide.

Itse kyllä jaottelisin liikkeet ennemmin hiukan eri tavalla, jotenkin tähän malliin:

Treeni 1:

Kyykky 3*6*x -> 3*10-12*y
Penkki medium 4*4*x -> 10-12*4*y

Treeni 2:

Maastaveto 3*4*x -> 6*6*y
Kapeapenkki 3*6*x -> 3*10-12*y

Treeni 3:

Penkki 3*4*x -> 6*6*y
Etukyykky / kyykky 4*4*x-> 10-12*4*y

Treeni 4:

Kyykky 3*4*x -> 6*6*y
Julle 2-5*4-8

Vetoa en kyllä lähtisi tekemään hirmu tiheään, se kun kuormittaa kroppaa sen verran rajusti, että siinä tiheä frekvenssi ei ole niin järkevää. Vaikuttaa sitten negatiivisesti kaikkeen muuhun treeniin.
Tää nyt ei ole ihan sitä mitä haen, mutta kyllä tuosta vaikutteita saa. Tunnun olevan hiukan erikoinen tapaus kun penkki nousee kyllä enempiä ihmettelemättä, mutta veto taas tuntuu nousevan vain vetämällä ja kyykky ei millään. Siksi haluan kokeilla tiheämpää frekvenssiä alakropalle. En tietenkään sano että se toimii, mutta kaikki on kokeiltava.

vedon ongelmat voi ratketa ihan apuliikkeillälin, jos ne valitaan oikein, esim. pukkivetoina. muuten toi fuxin esimerkki on oikein hyvä. kyykky kyllä nousee myös ihan taatusti. kyse on vaan oikeesta valmennuksesta. ite tai ulkopuolelta.

Kiitos vastauksista. Ehkä tästä jotain alkaa muotoutua. Haluaisin silti vielä parempaa tietoa voimanostossa käytettävästä volyymista, vaikka sitäkin on varmaan kaikennäköistä. En nyt sano, että lähden edes volyymihommiin mukaan, koska kaikki on auki, kuten sanoin. Tämä on vain ollut jo pidempään ihmetystä aiheuttanut asia. Lueskelin, että Freddin volyymi yhdessä penkkitreenissä voi olla jopa 22000 kg ja se on ihan järkyttävä määrä jopa lähemmäs 300 nostavalle mörölle. Siinä saa tahkota muutaman toiston ja sarjan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom