Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
enpä tiiä... mä osaan lukea, puhua, kuunnella ja kohtuudella käyttää päätäni. niillä pärjää aikalailla. mun lahjakkuus on valmennuspuolella, ei urheilijana niinkää. siellä puolella oon sit saanu kaiken tehdä paljon vaikeemman kautta.

luke: lue toi mun 3x4 --> 6x6 -systeemin ekan postauksen alaosassa oleva systeemin ajatuksellinen sisältö. siinä on aika paljon asiaa. varsinaiset ohjelmat on mulla aina yksilöllisiä ja seurantapohjasia. ne teen firmani kautta. lisäks kannattaa hieman kerrata lauserakenteita ja kappalejakoja, että noita sun postauksia viittii/ jaksaa lukea riviä pidemmälle... ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
enpä tiiä... mä osaan lukea, puhua, kuunnella ja kohtuudella käyttää päätäni. niillä pärjää aikalailla. mun lahjakkuus on valmennuspuolella, ei urheilijana niinkää. siellä puolella oon sit saanu kaiken tehdä paljon vaikeemman kautta.

luke: lue toi mun 3x4 --> 6x6 -systeemin ekan postauksen alaosassa oleva systeemin ajatuksellinen sisältö. siinä on aika paljon asiaa. varsinaiset ohjelmat on mulla aina yksilöllisiä ja seurantapohjasia. ne teen firmani kautta. lisäks kannattaa hieman kerrata lauserakenteita ja kappalejakoja, että noita sun postauksia viittii/ jaksaa lukea riviä pidemmälle... ;)

joo pitää tutustua,
kyllähän tuo meitsin kirjottelu on kieltämäti melko sekavaa noin kieliopillisesti..

kiitokset vinkeistä, ite oon kova soveltamaan treenejä oman näköseksi niin tod. näk jonkun sekasikiön saan aikaseksi ,
kokeilun ja erehdyksen kautta sitten tod. näk saan itelleni sopivan

tavoitteena on kehittyä. mottona ois että kiipeisin 50-vuotiaana kovempaa ku nyt. jos kehittyminen jatkuu, voi tulla aika kova homma sen suhteen :)

saavutukset mitataan enempi hyvinä ystävinä ja fiiliksinä, ku numeroina. greidipuolella jenkkiläinen tasaraha V10 ja 5.13a eli 7C+ boulderilla ja köydellä on menny. tän ikäselle ja kiloselle aatellen oon varsin tyytyväinen noihin kyllä. tänä vuonna pitäs olla parit kasit hanskassa bouldereilla jo ehkä täs keväällä. köydellä en oo muutamaan vuoteen kiivenny juuri lainkaan, vaikka sieltä vois niitä numeroita mulle paremmin irrota. ne ei kuitenkaan oo tässä lajissa se kaikkeus.

en juuri suunnittele omia treenejä kovin pitkälle ainakaan yksityiskohtaisesti, sillä en pysty yleensä niissä pitäytymään. suuremmat freimit oon yleensä katellu kuitenkin kuntoon sekä tietyt tavoitteet sekä heikkouksien että vahvuuksien pohjalta. valmennettavien treenit suunnittelen tyypistä riippuen sit paljon paljon tarkemmin yleensä.

Leuanvetotanko on tulossa kohta kotiin ja kestovoimakausi lähtee myös toukokuun kieppeillä käyntiin. Mietin siis että tekisin pitkin päivää leukoja volyymia rauhallisesti lisäten. Periaatteessa voisin vetää leukoja vaikka joka päivä joskus. Jos on aikoja jolloin voin vetää vaan salilla niin tekisin sitten pitkiä suoria sarjoja tai intervalleja. Miltäs kuulostaa?
Entä millaisella syklillä kannattaa pitää lepopäiviä silloin kun pystyy joka päivä vetämään ja miten tuollaiset lepopäivät pitäis suorittaa (totaalilepo vai pelkkä volyymikevennys)?
Salilla jätän kaikki latseille kohdistuvat vedot pois, samoin hauiskäännöt. Teen horisontaalisia soutuja silti, ei luultavasti häiritse liikaa leuoista palautumista?

no alkuun kyllä kannattaa treenailla voimaa aikalailla ja sitten vasta kestoo. jos sulla kuitenki on jo pitkä voimajakso alla, pitkät sarjat ja intervallit on se juttu. voimatasoja kannattaa ylläpitää kuitenki ja osa intervalleistahan voi olla voimaperäsempiä. leposyklit kertoo kroppa, mutta esim semmonen viikottainen nouseva treenipäivämääröåä on aika jees. vaikkapa 4, 5, 6 ja 3 kevyellä viikolla.

no alkuun kyllä kannattaa treenailla voimaa aikalailla ja sitten vasta kestoo. jos sulla kuitenki on jo pitkä voimajakso alla, pitkät sarjat ja intervallit on se juttu. voimatasoja kannattaa ylläpitää kuitenki ja osa intervalleistahan voi olla voimaperäsempiä. leposyklit kertoo kroppa, mutta esim semmonen viikottainen nouseva treenipäivämääröåä on aika jees. vaikkapa 4, 5, 6 ja 3 kevyellä viikolla.

Kiitos! Tosiaan perus- ja maksimivoimaa on jo pitkään alla. Edellinen toistokausi taisi olla ennen lumien tuloa. Voisin siis lähtee vaikka vetelemään pitkin päivää aluksi 4 krt viikossa ja ottaa vaikka kerran viikkoon salilla jotain lisäpainojuttuja ylläpitääkseni voimaa. Päivässä siis saisin helposti parikin sataa toistoa tehtyä jos teen vaikka 20 sarjaa kymppejä. (toistomaksimi siis on 28 ollut viime syksynä)

Mites jos kevyellä viikolla tekee sen 3 treenipäivää leukoja niin onko myös kokonaismäärä kevyempi vai paukutanko sillonkin toistasataa leukaa?

keskity siihen määrän nostamiseen. ihan hypoteettisesti esim. 50 toistoo lisää/ päivä/ viikko. kymppejä jos teet, lisäpainoilla ehdottomasti. omalla painolla sitten semmosia kohtalaisia eli jos nyt ois toi sama taso kestossa, sarjapituudet ois yli 20. eli vaihtelua pitkiinkin sarjoihin, intervalleja myös. kevyellä lepäilet ja noi pari treenii vaan herättelee kroppaa. loppuviikosta teet testin, miten se jakso on sujunu ja pitäskö muuttaa jotain jne.

jos haluut kisaliikkeissä menestyä, tee ne kyykkyyn mieluiten aina. voimaosat sitten tempaus- ja työntövedoilla. yksinkertanen malli:
1. tempaus, takakyykky, keskivartalo
2. rive, työntöveto, keskivartalo
3. tempaus, tempausveto, takakyykky, keskivartalo
4. rive, etukyykky, keskivartalo

älä tee liian tiukkoina noita sarjoja, niin pysyvät teknisesti hyvinä. opettele tekeen jokanen nosto samanlaisena oli rauta mikä vaan.

Hei taas,

Mitä liikkeitä suosittelisit core treeniin? En ole oikeastaan ikinä treenannut eristävästi (kyykkyjen ja vetojen lisäksi) keskivartaloa, joten tietoa ei tällä osa-alueella hirveästi ole. "Yllättäen" keskivartalo näyttäisi olevan tällä hetkellä heikoin lenkki ja etukyykyssä / riven etukyykkyvaiheessa alkaa asento kaatua eteenpäin jo vauvojen painoilla, jos pohjalla on vähänkään raskaammat rivesarjat.

mahdollisimman raskasta ja monipuolista eli 20 toiston rutistukset jätät pois, jos ne koskaan on mielessä ees olleet. ne on syntiä. suoria, kiertäviä, kylkiä, staattisia, staattis-dynaamisia. jokaista lajia pari kertaa viikkoon ja hyvin menee.

Rutistukset / jalannostot lisäpainoilla lienevät kuitenkin ihan järkeviä? Lankut / chinese arch lisäpainolla? Mites sivulankut? Entä tyttöjen jumppapalloliikkeet? Kyljille / kiertäviä liikkeitä ei juurikaan tule mieleen..

rutistukset ei oikein kuulu kunnon voimatreeniin. ja tyttöjen jumppapallolla saan kyl sulle teetettyy semmosia treenejä, että heikkoutees turhautuneena harkitset vakavasti kaiken voimaharjottelun lopettamista :) kiertävissä nyt vaikka ihan perusvatsat, jalkojen nostot jne suorat liikkeet, mutta kiertäen. kyljille sivulta nostot, taivutukset jne. staattisissa kannattaa käyttää monia liikkeitä, ettet opi yhtä, vaan kehität ittees monipuolisesti. lankku kyynärnojassa esim. on niin helppo, että kannattaa mahdollisimman pian käyttää yhtä suoraa kättä ja jalkaa ja vaikka palloa niiden alla lisäpainovyön lisäksi.

teeshot: keskityhän tekeen pidempää sarjaa ja enemmän määrää. sun tapauksessa tavoitteena ois saada alkuun vaikkapa 4x10x70. unohda täysin kaikki maksimisuuntanen treeni seuraavaks 3-4 kuukaudeksi.

Yksi tarkentava kysymys; millaisilla prosenteilla noita sarjoja kannattaa tehdä ja onko järkevää vaan lisätä viikottain painoo / toistoja vai vaihdella kuormitusta? Nyt aloittelin 6x50,4x60,2x70,4x8x50 ja tarkoitus lisätä ensi vkolla 4x10x50 ja seuraavalla 4x12x50, sit kevyempi viikko ja sama setti, mutta 5 kiloo lisää painoa.

hyvä pitää tollanen voimaosuus tossa keulilla lämpän jälkeen niinku oot tehnykki. muuten toi lämppä on hieman heikko kyllä. älä mieti mitään kiloja ja toistoja, vaan sen mukaan, miten millonki kulkee. jos on kevyttä, lisää rautaa ja päinvastoin.

Ok, itseasiassa mä teen eka about 10 min jumppaa jossa muutama kyykky mukana, sit sellaista comboa kuin: rinnalleveto-etukyykky-pystypunnerrus - ensin tangolla pari sitten 6x40, 4x45 ja 2x50 siitä sitten noita takakyykkyjä - kyllä aika lämmin tulee - ainakin mulle.

Kiitos taas.

keskity siihen määrän nostamiseen. ihan hypoteettisesti esim. 50 toistoo lisää/ päivä/ viikko. kymppejä jos teet, lisäpainoilla ehdottomasti. omalla painolla sitten semmosia kohtalaisia eli jos nyt ois toi sama taso kestossa, sarjapituudet ois yli 20. eli vaihtelua pitkiinkin sarjoihin, intervalleja myös. kevyellä lepäilet ja noi pari treenii vaan herättelee kroppaa. loppuviikosta teet testin, miten se jakso on sujunu ja pitäskö muuttaa jotain jne.

Selvä homma! Kiitos taas tuhannesti. Ja enpä arvannut että noin pitkiä sarjoja voi lähteä kehonpainolla tekemään. Pitääpä koettaa ja katsoa miten äijän käy.

noin se kyl menee noin karkeesti yleistäen. ei oo järkee lyödä lukkoon 4kk treenejä, ku ei se kunto voi kaikilla samoin kehittyä. lisäks tuppaa oleen kaikkee muutakin. töitä, koulua, parisuhteita, perhettä, sairastelua ja muuta stressiä, mitkä kaikki vaikuttaa jaksamiseen. ohjelmia, suuntaviivoja ja välitavoitteita kannattaa tietenkin olla, mutta koko homman tulis elää tilanteen mukaan.

aika vaihtelevaa saa olla ja semmonen hybriditouhu toimii hyvin.

Aiemmin tän tyyppistä treeniä tekemättömänä nimenomaan sarjapainot toistoalueella 8-10 on lähtenyt ihan huikeeseen lentoon "hybriditouhuilulla", vaikka maksimivoimaa on päätarkotus työstää. Jännä ilmiö...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom