Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
no ei se suurivolyyminen punttikaan taatusti aerobista ole.

No ei tietenkään, en sitä meinannutkaan. Jäänyt noi aerobiset viimeaikoina vähälle ja sen huomasi talven ekalla hiihtolenkillä. Kiitos vastauksesta.

edit. Niin tarkennetaan vielä vähän. Eli kannattaisko kuitenkin niitä suurimpia volyymeja nyt vähän pudottaa kun tulee tuota hiihtelyä niin paljon mukaan? Vaikka sitten ei sitä intensiteettiäkään niin korkealle nosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
anna esimerkki suuresta volyymistä sulle. kuin tiukkoja ne sarjat sillon on? sama korkeetehosista treeneistä kans.

anna esimerkki suuresta volyymistä sulle. kuin tiukkoja ne sarjat sillon on? sama korkeetehosista treeneistä kans.

No ei ne mitään hurjia ne volyymit ole. Sheikon 29 vedin syksyllä ja se on kai kaikkein suurivolyymisin mitä oon tehnyt. Viimeaikoina neljästä kuuteen työsarjojen määrä ja aina vähintään toisto tai kaksi varastoon. Ja tämä siis toiminut kohtuu hyvin kun mitään raskasta aerobista ei ole ohjelmassa.

Kovin korkeatehoisia en oo pitkään aikaan edes tehnyt, mutta nyt ajattelin jotain sellaista, että nousis yhteen tiukkaan sarjaan per liike. Päivässä esim. kyykky, penkki/pystypunnerrus ja rive/mave. Ehkä vähän leukoja ja vatsoja päälle. Riittäiskö se sun mielestä voimatasojen säilyttelyyn tossa hiihdon ohella vai jatkanko enempi volyymivoittoista?

kyllä noissa kannattaa vaihdella määrää ja tehoo. mee vaikka alkuun tehoilla. voi olla hyvää vaihteluukin. kyllä tää eka kuukausi kertoo missä mennään.

Jto, mitä pitäisi ottaa huomioon 45-50 -vuotiaan treenissä verrattuna aikaan, jolloin treenasin aktiivisemmin eli 18-20 vuotta sitten? Palautuminen on tietty hitaampaa, mutta kannattaako a)treenata kerrallaan lyhyemmän aikaa b)voiko sarjat olla periaatteessa yhtä kovia kuin nuorempanakin? Tietty kaikki omia tuntemuksia kuunnellen.

ootko mittautellu veriarvoja? jos ne on ikäsekses hyvällä kantilla hormoneineen kaikkineen, sit eiku treenii vaan. kova treeni ei oo loppuun asti sarjan hakkaamista, joten se hyvä perusohje 1-2 toistoo varaa vipaanki sarjaan per liike toimii kyl hyvin. mulla on paljon asiakkaita, joilla on todella pitkä nostoura ja silti ollaan saatu kehitystä aikaan, vaikka ikää jo on. vähä järkee mukaan ja hyvin menee. kevyet viikot näkisin suht ratkaseviksi myös.

oon ite kohtuullisen iäkäs myös ja parhaassa kunnossa ikinä. en ihan älyttömiä määriä enää tee, vaan panostan enempi laatuun ja tehoon. mun laji on nykyään kalliokiipeily ja se tietenki on eri ku puntti. treenit kuitenki on erittäin voimapohjasia (ns. boulderointi) ja ne kestää 2-6h kerrallaan, 4-6 krt/vko. silti sitä määräjaksamista vaan tulee, kun malttaa. huomasin tossa vaikutukset punttihommiinkin, kun muutaman tukevan puntin kävin täs talvella nyt tekemässä. 3h treeni pelkkiä leukoja ja soutuja meni varsin hyvin loppuun asti. nuorempana en ois voinu ees kuvitella jaksavani tollasia.

eli riemulla eteenpäin vaan!!!

Kiitos vastauksestasi, kannustuksestasi ja vinkistäsi veriarvojen mittaukseen. Noiden ohjeittesi mukaan jos menen, en taida muuttaa paljoakaan treeniäni sitten "nuoruuteni" ...perusliikkeillä mennään ja toisto-pari jää takataskuun. Nyt alussa tulen käymään myös juoksemassa (mun juoksu on vähän löllertämistä) pari kertaa viikossa et saan läskin sulamaan ja peruskunnon taas nousuun -auttaa parempaan treenikestävyyteen ja kyllämielestäni auttaa myös palautumiseen.

apu on apu. jos se auttaa, ei kannata vaihtaa, eikö? kun keskitutään panostamaan pääliikkeisiin, ei kuitenkaan voida samalla lailla panostaa apuihin enää, joten ne kevenee ja jää jopa pois ajan mittaan. toistoalue riippuu liikkeestä, mutta yleisesti ajatellen se voi pysyä siellä perusvoimapuolella 4-10 toistoa.

vaikkapas yhden käden ylätalja, levee alatalja, levee ylätalja takanojalla, kulmasoutu käsipainolla, vasarakääntö käsipainolla, leuanveto vastaote, leuanveto myötäote. kaikissa nostoissa rauhallinen liike ja stoppi kummassakin päässä liikettä.

Mulla meni viime alkukesästä oikeessa rinnassa jotain rikki tms. Sen jälkeen siihen tuli aina rintaa tehdessä pientä vääränlaista kipua/poltetta treeninjälkeisille päiville. Vähitellen tuo ongelma poistui ja nykyään pystyy tekemään mm. kapeeta penkkiä, mediumpenkkiä ja eri kulmien penkkejä käsipainoilla. Treeniuran aikana leveähkö penkki on ollut aina se, jossa olen suurimman raudan saanut ja heikko kohta on ollut siinä ~15cm rinnasta.

Mitenkäs suosittelisit etenemään? Leveennän otetta pikkuhiljaa kivun huomioonottaen vai teenkö ainoastaan "kisoissa" (testeissä, mitälie onkaan) samalla leveydellä? Nyt olen tehnyt eri treenien pääliikkeinä Medium- ja kapeeta penaa ja apuliikkeiksi pystypunnerrusta ja vinopenkkiä käsipainoilla vipareiden sunmuiden selkäjuttujen lisäksi. On meinaan ainakin kapeessa penkissä vanha enkkakunto saavutettu, että ainakin sen suhteen punnerruskunto pitäs olla kohillaan pikkuhiljaa.

apu on apu. jos se auttaa, ei kannata vaihtaa, eikö? kun keskitutään panostamaan pääliikkeisiin, ei kuitenkaan voida samalla lailla panostaa apuihin enää, joten ne kevenee ja jää jopa pois ajan mittaan. toistoalue riippuu liikkeestä, mutta yleisesti ajatellen se voi pysyä siellä perusvoimapuolella 4-10 toistoa.

Mites voimailijan treeni muuttuu dietillä? Yritetäänkö hermostollisella treenillä pääliikkeissä pitää voimat vai perusvoimalla lihat?
Vai onko ideana jopa kehittyä voimissa pääliikkeissä ja avut ylläpitää lihaa?

weak: jos ei oo kipuja, voit leveemmilläkin treenailla. pidempää sarjaa tai selkeesti vajaampia vähä ylileveelläkin. alavinopenkki on aika hyvä apu monelle myös. kyl ne kivut kuitenki ohjaa sua ekana.

kahvis: aina on ajatuksena kehittyä! en mä juuri treenejä muuttele, kun ihmiset haluaa dieetille. mahdollisimman kovaa treeniä fiksusti. hieman voi määrät tippua, ettei treenit veny kolmeen tuntiin, mutta kyllä monet on huomanneet itessään yllättäviä voimavaroja, vaikka paino tippuu. itellä tais paras kehitys kerran 10kg tiputellessa olla n. 30kg lisää kyykkyyn ko. aikana, 3kk tms.

jto, miten menetellään, kun tossa sun penkkiohjelmassa 3x3->6x6 systeemissä seiskaviikolla kun on 5x6, niin ihan viimeinen toisto hyytyi..? liekö toissapäivisiä dippejä mitkä verotti, kun lopputyönnöt tuntuivat muutenkin raskailta.. Siis jatketaanko normaalisti vai otetaanko tämä seiskaviikko uusiksi?

ei ole olemassa mitään seiskaviikkoja tai normaaleja. toi mun systeemi on irrallaan kaikista aikafreimeistä ja prosenteista.
!!!

Moro. Olen tehnyt sun ohjelmaa, kyykky 3 kertaa viikossa. Se treeni missä tehdään 8*2*75% niin oikean jalan akillesjänteessä tuntui pieni normaalia suurempi venytys. Treenin jälkeen ei ollut mitään turvotusta tai kipuja, eikä seuraavina päivinäkään. Olen tehnyt ohjelmaa siis perusvoimaharjoitteluna tukemaan painia ja nyrkkeilyä. No nyt on kulunut 2 viikkoa tapahtumasta. Nyrkkeily tai painitreeineissä ei tunnu kipua itse treenin aikana missään vaiheessa. Ei myöskään treenin jälkeen, vaan vasta seuraavana päivänä akillesjänne on puristaessa kosketusarka. Siitä olen varma ettei mitään revähdystä tai repeämää siellä ole. Veikkaisin että on ärtynyt tai tulehtunut nyt 2 viikon ajan nyrkkeilytreeneissä.

Olisiko tähän nyt ohjeena se perinteinen kylmä hoito viikon ajan ja lisäksi buranaa 2400-3000 mg per viikko? Treenaaminen kivun rajoissa? Tämä on toisaalta vähän vaikeaa, kun esim naruhyppelyssä tai sparratessa ei kipuja tunnu. Pitäiskö naruhyppelylämmittelyt jättää pois? Mitenkä venyttelyt treenin jälkeen, varovasti lepopituuteen? Entä olisiko tohon mitään liikettä millä voisi vahvistaa akillesjänteen aluetta. Normaalit pohjenousut?

ei kyykyn pitäs akillestä vaurioittaa, ellei siel oo vikaa jo. jos akilleksessä on vamma, ei sitä venytellä. eksentrisillä pohjelaskuilla on saatu kyl hyvää aikaan. burana on melko myrkkyy maksalle. ei sitä syödä pitkään. en oo lekuri, mutta akuuttitapauksessa 3-5 pvää on ollu se normi kuuri ja esim. tossa mun purkissa lukee 3x800mg/ vrk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom