Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Olen alkanut tehdä jullen tilalla zercher good morningsia ja on tuntunut pirun hyvälle, mitä mieltä olet liikkeestä?
Teen etukyykyn jälkeen 3x6 sarjat, sopiiko tohon bulgarialaiseen systeemiin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jp fux: yksilöllistä toi palautuminen voi kyl olla. siks ei kannata olla jääräpäinen, jos kerran ei kulje. jos kutienkin pitkän aikavälin kehitys on ollu mielestäs riittävää, sit en huolestuis ollenkaan. toi on siis sulla sillon enempi ominaisuus ku vika :)

kahvis: toi on vaan yks mahdollisuus monista tietenkin. tee tempausta ennen kyykkyä ja vetoa tekniikkapohjasena.

mökö: hyvä liike ja sopii toki. zercher-kyykky on myös erinomanen lantion apuliike.
 
jp fux: yksilöllistä toi palautuminen voi kyl olla. siks ei kannata olla jääräpäinen, jos kerran ei kulje. jos kutienkin pitkän aikavälin kehitys on ollu mielestäs riittävää, sit en huolestuis ollenkaan. toi on siis sulla sillon enempi ominaisuus ku vika :)

Totta tuokin, mutta ei vaan luonto anna periksi kyykkiä "vaan" kahta kertaa viikossa :D Kehitys on kumminkin ollut noin puolessa vuodessa 8*130 -> 10*150, niin on tuo omasta mielestäni ihan ok. Oma painokin noussut vain 2-3 kiloa tuona aikana.

Hirviästi minuu himottas ottaa siulta semmonen tiheän frekvenssin henkilökohtanen ohjelma, mutta meneekö se sitten liian vaikeaksi ja työlääksi siun kannalta suunnitella ja seurata, kun miulla tämmönen "ominaisuus :D" on?

Tuommoinen usean kertaan viikossa tehtävät kyykyt, penkit, leuat, vedot jne. on kumminkin se miun juttu, ja tykkään siitä niin pirusti, että vaikka se ei olisikaan se järkevin tai paras tapa itselleni reenata, niin oon valmis sitten vaikka kehityksestä hiukan tinkimään. Punttihommien mielekkyys on kumminkin niin tärkeää miulle.
 
kyllä toi kehitys on ollu sulla ihan hyvää. olisko se sitten parempaa, jos kyykkäisit joka päivä tms... vaikee sanoa. mulla on ollu yks asiakas, jolle tärkeempää oli treenaaminen ja ne tuntemukset ku kehitys. mun oli aika vaikee ite suhtautuu tollaseen, mutta ukko oli tyytyväinen ja mikäs siinä. kyllä mulla on nytkin muutama tollanen frekvenssikone, mutta en juuri kauheen tarkkaan jokaselle latele kiloja treeneihin, vaan määrittelen muita juttuja. onnistuu toki. toi sun motivaatiojuttu on kuitenkin hyvin tärkee asia.
 
kyllä toi kehitys on ollu sulla ihan hyvää. olisko se sitten parempaa, jos kyykkäisit joka päivä tms... vaikee sanoa. mulla on ollu yks asiakas, jolle tärkeempää oli treenaaminen ja ne tuntemukset ku kehitys. mun oli aika vaikee ite suhtautuu tollaseen, mutta ukko oli tyytyväinen ja mikäs siinä. kyllä mulla on nytkin muutama tollanen frekvenssikone, mutta en juuri kauheen tarkkaan jokaselle latele kiloja treeneihin, vaan määrittelen muita juttuja. onnistuu toki. toi sun motivaatiojuttu on kuitenkin hyvin tärkee asia.

Treenit on tämän vuoden olleet lähes koko ajan juuri tuollaista 1-jakoisella pusertamista. Välillä on tullut parin viikon jaksoja jolloin olen treenannut kyykyt ja muut vain pari kertaa viikossa, mutta tuohon ei ole tehnyt mieli jäädä, vaan oon ottanut noita vaan tuonne väliin kevennyksiksi että saa nivellet ja muut lepoa.

Siis kyllä toki haluan kehittyäkkin ja sitä on tullut, mutta kyllä treenien sisältö on kiva olla juuri sellainen mieluinen. Se vaikuttaa niin paljon jopa ihan punttihommien ulkopuolellekkin, kun treenaaminen on mielekkäästi suunniteltua ja mukavaa, ja se mielihyvä mitä sitten tulee treeneistä on aika suuri :)

Voisin olla tässä lähipäivinä sinuun yhteydessä sähköpostilla.
 
Kai tossakin on vain kysymys siitä että tahtooko romantisoida sitä omaa treenirutiinia vai vaikkapa tehdä oikeasti asiat tehokkaasti, riippuen siitä mistä se motivaatio ja elämykset kumpuaa. Kyllä itsestäkin ennen oli ihan siistiä kun teki paljon määrää - näin on edelleenkin, mutta nykyään tulee mietittyä että veikö tämä harjoitus mua nyt millään tavalla eteenpäin vai oliko turhaa heilumista. Lisäksi tunteellinen sitoutuminen johonkin liikkeeseen on haitallista, esim. itsekin varmaan pärjäisin vähemmällä leuanvedolla mutta pidän siitä joten aika paljon tulee tehtyä, yli tarvehankinnan(harkinnan?). Sitten taas päinvastaisesti pääliiketreenit ovat ottaneet niin koville että kyykkyä ei hyi-yöök tahtoisi tehdä ollenkaan.
 
Itse tykkään tuosta määrä treenistä myös sen takia, että jos esim tekee kyykkytreenejä 6 viikkoon, ja niistä sattuu olemaan neljä hyviä, ja kaksi vähän heikompaa, niin itse pidän silti treeniviikkoa erittäin onnistuneena. Ja noin se itsellä on pääsääntöisesti mennyt, eli hyviä treenejä tulee suhteessa enemmän kuin heikkoja / huonoja. Hyvän treenin ei tietenkään tarvitse olla sellainen että uusia ennätyksiä tulee, vaikka kyllä noitakin tulee melko usein, ja paras suoritus taitaakin olla että viikon 6 penkkitreeniä on pitänyt sisällään 4-5 ennnäys-sarjaa / ykköstä.

Jos kyykkään, penkkaan, vedän vaan kaksi kertaa viikkoon, ja toinen menee hyvin ja toinen epäonnistuu niin ei siinä hyvä fiilis jää.
 
Mun mielestä tuo on yksi hyvä peruste sille tiheämmälle frekvenssille. Jos otetaan esimerkiksi kyykky joka tehtäisi vaikka kerran viikossa = 52krt / vuosi ja siitä vähennetään kevyet viikot, sairastelut, lomareissut, huonot treenipäivät yms. niin ei siinä silloin kyllä ole hirveästi annettu tilaa kehitykselle. Ja se juurikin on mukavaa että jos joku harjoitus on mennyt päin vittua niin sen pääsee pian ottamaan uusiksi.
 
juuri noin. jos treenaa usein, ei myöskään tuu turhia paineita treeneistä niin paljoo, kun seuraava on jo nurkan takana. vrt. heavy duty -tyylinen kinttutreeni joka toinen viikko. lisänä tietenkin paljon parempi motorinen oppiminen usein tehdessä.
 
mielenkiintosta keskustelua tiheästi reenaamisesta. onko jotain mututuntuma heittoo antaa kuinka usein ois optimaallisinta reenata esimerkiksi nyt se kyykky? omia kokemuksia saa kertoo myös. vai onko liikaa muuttujia, että tommosseen optimaallisen arvion voisi antaa? tarkennuksena vielä se, että jos ihan vaan voimaa siihen kyykkyyn haetaan.

ajattelin alotella peruskautta näin:
2kk 3*6*X->5*8*X+
2kk 3*4*X->6*6*X+
1-2kk maksimijakso

kuinka usein milläkin jaksolla olisi "sopivin" määrä kyykkyjä, maveja ja penkkejä? vai voiko siihen yksi selitteisesti vastata?
 
ei. tossa on kaks väärää sanaa samassa lauseessa: mutu ja optimaalinen. jokanen on yksilö ja mun tallissa yleisimmin kyykätään 2krt7vko, mutta vaihteluväli voimanostolajeja treenaaville on 0-10 kyykkytreeniä viikossa.
 
Moro Jto.

Tuli lyötyä kaverin kanssa "vetoa" kumpi nostaa enemmän hauiksille scotissa. Tällä hetkellä taukojen jälkeen pystyn 6-8 toiston sarjoja tekemää 40-50 kilolla, joskus mennyt 50-60. En ole koskaan ennen maksimeja ottanut hauiksille, joten kuinka suosittelisit niitä treenaamaan kun aikaa on about 4kk? Pari kolme kovaa sarjaa per treeni vai? max 5 toiston sarjoja?
 
vähä huono laji kisalle, ellei sääntöjä oo tarkasti määritelty. perustreeniä jaksottamalla on tossakin kuitenkin se juttu.
 
Moi jto!

Kysymys vetotekniikasta: Itselleni (kuten ilmeisesti myös hyvin monille muille) tuntuu olevan hankalaa saada pidettyä alaselkä hyvässä suorassa asennossa, kun vedossa alkaa käsitellä painoja, jotka ovat itselle raskaita (ei tarvitse kuitenkaan olla maksimi). Olen pyrkinyt vetämään tekniikalla, jossa koko selkä pidetään suorana ja rinta ulkona, kuten hyvin usein neuvotaan. Sinäkin olet kuitenkin usein maininnut, että hyvässä vedossa yläselkä pyöristyy alaselän pysyessä suorana. Minäkin olen nyt muutamassa treenissä koittanut vetää hyvin pyöreällä yläselällä, jopa Konstamaisella tekniikalla ( Konstantine Konstantinovs "Battle of Champions" RAW Deadlift - YouTube ). Tämmöinen tekniikka on näiden kokeilujen perusteella tuntunut itselleni huomattavasti paremmalta, vaikka harjoittelu on ollut vielä hyvin vähäistä.

Muistaakseni olet joskus kehunut Konstan tekniikkaa, mutta kysyisin nyt vielä mielipidettäsi tämän kaltaisesta vetämisestä ja etenkin sen turvallisuudesta. Onko pyöreällä yläselällä vetäminen yhtä turvallista kuin kokonaan suoralla selällä? Entä mitkä ovat mielestäsi tällaisen tekniikan avainkohdat, joihin tulee kiinnittää huomiota harjoittelussa? Kun koitin asiaan hieman nettiä selailemalla perehtyä, huomasi, että yleinen mielipide oli, että tekniikka on vaarallinen ja keskusteluista paistoi myös perinteinen "400kg vetäjälle hyvä juttu, mutta alle 200kg aloittelijat ei missään tapauksessa kannata" -asenne.

Onko kuitenkin myös tällaisen Kalle Kuntoilijan mielekästä opetella käyttämään tällaista tekniikkaa, jos se tuntuu omille välityksille, liikkuvuudelle ja heikkouksille & vahvuuksille perinteistä "selkä suorana, olkapäät takana ja rinta ulkona" -tekniikkaa toimivammalta ja mahdollistaa paremmin pääsemisen myös tiukkoihin rautoihin alaselkä suorana? Voimanostossa en tule ikinä kilpailemaan, joten kovin suuri menetys ei ole vaikka normaalia maastavetoa en ikinä tekisikään, joten pelkästään suurempiin rautoihin käsiksi pääseminen esim. turvallisuuden kustannuksella ei ole itselleni (kenellekään) järkevää. Ja luonnollisesti toisille toimii toinen tekniikka paremmin ja toiselle toinen, kuten harjoitusohjelmissakin. Harjoitusohjelmia on kuitenkin helppoa testata ja katsoa miten toimii omalla kohdalla. Tässä asiassa taas en mielellään lähde kokeilemaan ja sitten selkäni rikottua totea, että ei ollut mun juttu. Tämän vuoksi kuulisin mielelläni mielipiteesi asiasta.
 
En ole jto, mutta vastaan silti. :)

Jos vedät keuhkot aivan täyteen ilmaa ja jännität keskivartalon oikein niin se alaselkä ei voi pyöristyä niin kauan kuin keskikropan jännitys pitää. Noin ainakin minulla ja monella muulla, testaile. Yläselän pyöristäminen on mavetulosten kannalta yleensä paras tyyli vetää(paremmat nivelkulmat-->parempi voimantuotto), mutta on aika yksilöllistä miten paljon sitä saa pyöristettyä. Konstantinovs on aikamoinen ääripää tossa hommassa.
 
keuhkot ei oo alaselässä, joten ilma ei kyl auta. vatsaontelon tuki merkkaa ja kyllä se alaselkä heikkouttaan aina pyöristyy jossain vaiheessa. rinta ulos -tyylisen maastavedon opettaminen on virhe, kun puhutaan teknisesti oikeasta maastavedosta. yläselkä saa pyöristyä enemmän eli kädet rentoina, niillä ei vedetä mitään. konstan tekniikka on kisaavan ammattilaisen tyyli, muttei mikään loukkaantumisherkkä sinänsä.
 
No en tiedä osaanko selittää tuota oikein. Itse en ainakaan pysty pyöristämään alaselkää vaikka haluaisin, jos otan kunnon hapet ja jännitän keskikropan. Tuolla tavalla ei edes tarvitse ajatella onko se alaselkä suorassa vai ei nostaessa, kun siinä on aina siisti neutraali asento. Olen testaillut tuota tapaa aika paljon ja ainakin mulla toimii.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom