Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Onko sulla mitään ideaa että millaisia kehonhallinta/street workout/calisthenics -juttuja kannattaa lähtä ensimmäiseksi harjoittelemaan ku pohjana on vaan punttitouhuja ja tällä hetkellä ei onnistu ku muutamat leuanvedon variaatiot, dipit ja muscle upit? Front lever, back lever, käsilläseisonta, mitä muita "helppoja" liikkeitä olis?

Ja mitenhän tuommonen treeni on järkevä sovittaa punttailun sekaan, olis kuitenkin mukava saada sitä lihasmassaa lisää ja liikuttaa mahdollisimman isoja rautoja esim. leuanvedossa, käsipainopenkissä, pystypunnerruksessa, etukyykyssä, yhden jalan maastavedossa ja suorin jaloin maastavedossa? Sulkeeko nuo toisensa miten pahasti pois, punttitreenit ainaki varmasti vähenee jos enemmän calisthenics-meiningillä rupeaa jumppaamaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jp fux: kiipeily tietenki lähimpänä ittee nykyään, mutta kyl voimailu edelleen sytyttää ja ihmisten motivaatio on mulle aika iso juttu, laji ku laji. en laittasi järjestykseen. haastavin on varmaan yks aammattisotilas, jonka treenit on aika... erikoisia ;) ja yleensä jos hyvin monenlaisia ominaisuuksia halutaan kehittää.

apulus: kaikkia hauskoja vaan heti, mutta helpotettuina variaatioina ja osatoistoina. ihan samat periaatteet ku puntillaki.
 
Heippa, ongelmana on miun typerät rinta"lihakset". Ensinnäkin rinnalta lähtö on surkea. Toiseksi ykköset tuottaa ongelmia. Esim. 50 kg menee helpohkosti pari sarjaa kutosia, mutta 55 kg saan hyvänä päivänä tuupattua kerran ylös. Useimmiten en ees sitä kertaakaan. Eli kysymys kuuluu: mitenhän tuota ykköstä saisi tuosta nostettua?
 
keskity tekeen pelkkää perustreeniä. sun kohdalla se tuottaa parhaiten voimaa, ehdottomasti. suurin osa sarjoista 6-12 toiston pituisina. 2-3 erilevyistä penkkitreeniä viikossa ja noususuunta sekä sarjoissa, toistoissa ja painoissa on se pohja-ajatus. joka neljäs viikko puolet sarjoista pois ja kiloistakin pikkusen. sitten 3-4kk päästä, kun sun sarjamaksimi on semmonen 6-8*60, voit miettiä hieman jo maksimijaksoakin tai edes hieman sisällyttää treeneihin maksimiosia.
 
Jos olet noihin Sheikon ohjelmiin perehtynyt, niin minkä tasoisille sun mielestä nuo toimii parhaiten tai toimii ylipäätään? Olen nyt viimeisellä viikolla tuossa #29 ohjelmassa, ja vielä ainakin tuntunut suht hyvältä, ja jonkun verran saa nostaa 1rm seuraavaan(#37). Tuli vain mieleen, kun nyt olen enemmän ja enemmän tuosta lukenut, ja kuulemma suuri osa kaikkein kovimmista nostajista käyttää tuota ohjelmaa, ja muutenkin saanut sellaisen kuvan että pitää olla jo aika kovalla tasolla ennen kuin on järkeä tätä aloittaa.

Itse tein jonkin aikaa kovemmalla volyymillä ennen sheikon aloittamista, eli se ei tuota ongelmia mutta onko jokin muu syy miksi ei kannattaisi vielä sheikoa vetää? Omasta tasosta sen verran, että salilla pari vuotta nyt käyty ja ei aivan aloittelijan tasolla, ehkä "intermediate" tulosten osalta, niinkuin monilla jenkki-foorumeilla sanotaan. Kun netistä katoin tietoa, niin sanottiin että jollain ohjelmalla kuten 5/3/1, tulee helpommin samat tulokset mutta ei itsellä tahtonut toimia ja olen jo tämän 3vk aikana huomannut että selvästi parantunut tekniikka, ja kyllä voimatkin kasvanut(vaikea vaan sheikon aikana tarkasti tietää paljonko sitä voimaa on oikeasti tullut).
 
Morjesta. Vaihdoin juuri kolmijakoisesta yksjakoiseen ja olisi kysymyksiä penkkiin liittyen. Maanantaisin olen tehnyt tuolla 3x4 -> 6x6 - systeemillä normipenkkiä ja perjantaisin kapeeta penkkiä 2x6. Meinasin myös nopeuspenkkiä ruveta tekemään aktiivisemmin niin olisiko se parempi ottaa omana päivänään vai tehdä esim. tuossa ennen kapeaa penkkiä kuten olen tähän asti tehnyt. Ja jos nyt olisi näin että se nopeuspena tuossa perjantaina olisi niin kannattaisiko keskiviikkoisin tehdä jotain bodypainotteisempaa rintalihaksille vai olisiko syytä palautumisen kannalta jättää tuo penkkaaminen kahteen kertaan per viikko kuitenkin kun penkkitreenit tehdään suhteellisen kovalla intensiteetillä?
 
Kiitoksia, lähden tekemään noin. Tosin tuo 6-8*60 kuulostaa realistisemmalta saavuttaa 3v kun 3kk jälkeen :D Mutta tähdätään siihen.
 
pack: no ei nyt mitenkään suuri osa, mutta toimii ne toki lääkkeillä ja ilmankin. tasovaatimuksetkin heittelee, mutta ne määrät voi olla joillekin vähän liikaa. yksilöjuttuja taas kerran. jos sulle tulee kehitystä omasta mielestäs hyvin, eipä tarvi vaihtaa ei.

salisieni: esim:
ma: normi pp + nopeuspp kontrasteina vuorosarjoin
ke: medium pp tai vinopp
pe: nopeuspp + kapea pp omina liikkeinään

marla: jos oot nuori mieshenkilö, en näkis tollaseen 6-8 toiston maksimiin kovin mahdottomana kehityksenä saada sen 2,5-5kg lisää per kuukausi.
 
Oli tuossa tavoitteena nostaa 100kg penkistä ennen kuin tulee vuosi salitreeniä täyteen. Noh ens viikolla tulee vuosi ja epäonnistuin tavoitteessa sikäli, että en tällä hetkellä nosta sitä. Olen siis tasan kerran nostanut sen joulun tienoilla, mutta painoin tosin 88kg. Tällä hetkellä painan 78kg ja ykkönen penkistä 90kg. Joka tapauksessa tarkoituksena olisi taas hinata se penkki sinne sataan, vähän pienemmällä kehonpainolla. 2kk kestää seuraava bulkkini, joten sen ajan sisällä olisi tavoitteena saada 100kg penkistä. Eli nykyiseen tulokseen 10kg lisää.

Tarkoitus on treenata 2-jakoisella ohjelmalla jossa työntävät treenit näyttävät tältä:
Maanantaina: Penkkipunnerrus 2x6, Käsipainopenkki 3x8, Ranskalainen punnerrus 3x8 ja viparit
Tostaina: Penkkipunnerrus 2x6, Dippi 3x6 ja viparit.
Kannattaisiko jotain lähteä muuttamaan? Esim jättää jokin liikkeistä pois tai korvata toinen penkki kerta vaikkapa kapealla penkillä tai jollakin toisella? Jos, niin millä?
 
Ikää on toistaiseksi vielä 25v, joten tuo nuori on vähän näkemyskysymys. Omasta mielestä kyllä, miehestä taasen en mene :) Pysyykö ohjeistus vielä samana?
 
Jto, Voisitko kertoa vähän tarkemmin mitä tarkoittaa hermoston työkyvyn parantuminen. Joitan kirjoituksiasi olen lueskellut niin jossain puhut vähän tuosta hermoston työkyvyn parantamisesta mutta en ole löytänyt tarkempaa selvitystä tälle asialle:)
 
marla: ohjeet samat, kehitysnopeuskin jopa, mut paljon riippuu toki myös sun omasta painosta. mul on useita naisia valmennusringissä ja kehitystä tulee.

erej: eri oteleveyksiä enemmän. työsarjoissa mieluiten myös määräprogressio.

peruspunttaaja: bodytreeni keskittyy enempi lihaksen koon kasvattamiseen ja voiman kasvu tulee lihaksen poikkipinta-alan kasvun myötä. hermostollinen treeni sitten keskittyy enempi siihen, että ne se ansaittu liha liikkus mahdollisimman tehokkaasti. tähän liittyy mm. hermoston työkyvyn kehittyminen. enemmän soluja tekee töitä paremmin, samanaikaisesti jne. aika hyvin tosta löytyy kvg-pohjalta tekstiä netistäkin. ks. mm. neural recruitment, muscle coordination, muscle power, motor unit recruitment...
 
oon aina ollu melko lahjakas pikamatkoilla, mut se homma jäi sit loukkaantumisen jälkeen. nyt 7v tauon jälkeen aloin vähä hakee tuntumaa ja eka käsiaika lupaili hyvää. en kyl meinaa enää kisata, mutta omaksi huvikseni aattelin ainakin ylläpitää tai jopa parantaa tota juoksunopeutta.

tähän aiheeseen liittyen ois varmaa sata kyssäriä :D, mut rajaan ne pariin kevyeen. mihin liikkeisiin mun kannattaa keskittyä jos haluun salitreenin tukemaan juoksunopeutta? kyykyn ja vedon variaatiot ainaki? oon tähän mennessä tehnyt aika monotoonista bodaussettiä alakropalle ilman mitään jaksottamista. kannattaa varmaan muuttaa toi voimapainotteisemmaks.

ja ihan mielenkiinnosta: ootko valmentanu satasen juoksijoita?
 
kroc: juu olen. suomalaisia sekä ulkomaalaisia. en lajivalmennusta, mutta muuta fysiikkaa. keskity noihin isoihin pääliikkeisiin, eli rive, mave, etu-, ½- ja takakyykky, leuat, penkit ja rutosti raskasta keskivartaloa. jälkimmäinen kuitenkin ohjaa kaikkea tekemistä, joten stiä ei koskaan saa väheksyä.
 
Itellä on kyykyn kanssa semmonen suht hassu ongelma, että siinä voimatasot heittelee aivan järkyttävän paljon. Esim. tovi sitten kyykkäsin takaa 10*150, ja varaa jäi 1-2 toistoa, mutta sitten kyseisen sarjan jälkeen on mennyt 2-3 viikkoa, eikä olisi puhettakaan että saisi samanlaisen sarjan pyllisteltyä :D Myös kyykyn kanssa on se ongelma, että saatan saada juuri tuommoisen pitkähkön sarjan tehtyä hyvin, mutta sitten kun lisään painoa esim. 10 kiloa, niin saattaa hyvässä tai siis huonossa lykyssä jäädä toistot kahteen tai kolmeen. Tykkään kyykätä usein ja määrät on suht korkealla.

Toteutan samaa "systeemiä" myös vedossa ja penkissä, mutta näissä tuommoista voimatasojen heittelyä ei tapahdu. Toki huonoja päiviä jne jne on, mutta jotenkin tuo kyykyn heittely ihmetyttää.

Osaatko sanoa mistä moinen voisi johtua, ja olisiko jotain jippoa miten sitä korjata? Olen myös koittanut vähentää vetotreenejä, mutta siitäkään ei ole ollut apua.

E: Toki kyykky on hyvin kehittynyt, kun alkuvuodesta otin sika tiukan 8*130, ja nyt tosiaan tuo "helpohko" 10*150 tehtynä, mutta kyllä silti tuo heittely harmittaa.
 
jos teet usein, se voi olla se suurin syy. päivän kunto vaan vaihtelee sulla aika paljon. jos tekniikka on aina sama, eli siinä ei oo mussutettavaa, ei tossa pitäs oiekin muuta syytä olla. väsyneenä ei jaksa ;) ootko tehny etukyykkyä, puolikyykkyä, hackiä, prässiä tms. vaihteluksi rinnalla? onko sun kyykky bodytyylinen suht pysty?
 
jos teet usein, se voi olla se suurin syy. päivän kunto vaan vaihtelee sulla aika paljon. jos tekniikka on aina sama, eli siinä ei oo mussutettavaa, ei tossa pitäs oiekin muuta syytä olla. väsyneenä ei jaksa ;) ootko tehny etukyykkyä, puolikyykkyä, hackiä, prässiä tms. vaihteluksi rinnalla? onko sun kyykky bodytyylinen suht pysty?

Hassua että se vaikuttaa sitten vain kyykkyyn noin rajusti :D Oon aina ollut siinä uskossa että itellä suurimmat ongelmat näissä usein ja korkeilla määrillä treenatessa näkyisivät joko penkissä tai vedossa :)

Tekniikka on aina sama, ja siihen koitan kiinnittää erityisesti huomiota, ettei vaan siitä jää ainakaan kiinni.

Teen etukyykkyä noin kerran viikkoon. Nyt tosin ajattelin jatkossa tehdä kyykyt näin:

1: Kyykky
2: Etukyykky
3: Kyykky stopilla
4: Etukyykky stopilla, ilman vyötä

Treenejä viikkoon se 3-7.

Prässeistä, puolikyykyistä jne en oikeen pidä, ja ne käyvät ikävästi polviin.

Tyyli on tosiaan ehkä aika "bodymainen" jalat kapealla ja suht pysty.

Tässä videon alussa näkyy tuo miun kyykkytyyli:

http://www.youtube.com/watch?v=aMziu1uCjWk
 
Mihin lisäisit tuohon sinun esitämääsi voimailun peruspohjaan tempauksen? Oma päivä?
Tempaus on hyvin paljon vielä tekniikan opettelua ja varmaan sieltä ei äärimmäisiä rasituksia edes osata hakea.

1:
penkki/vinopenkki
leuanveto vastaote
kapea vinopenkki
dippi
hauikset
kiertäjäkalvosin

2:
kyykky/etukyykky
sjmv/julle
jalkojen nosto
vatsa kiertäen
pohjenousu

3:
kapea/keskileveä penkki
leuanveto myötäote
vipunostot sivuille
kulmasoutu
ranskalainen/taljapunn.
kiertäjäkalvosin

4:
kyykky/veto
prässi/hack
vatsa lisäp.
vatsa kiertäen
pohjeprässi
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom