Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs tuumaat jto semmosesta jos raskaissa liikkeissä (ja miksei muissakin) vetää ensiksi voimasarjan suurilla painoilla tyyliin 1x2-5 ja siihen perään sitten 2x8-12 kevyemmillä painoilla?
Onko tuo pitkällä aikatähtäimellä haitallista hermostolle? Nyt olen muutamia kertoja noin tehnyt ja varsin hyvältä on tuntunut.
 
En ole JTO joten en uskalla edes quotea käyttää, mutta kyllähän esim wendlerin 531 käytetään tuota tyyliä (boring but big -menetelmä) että ensin pääliikkeessä reeniviikonmukaisesti vaikka 3x3 ja siihen perään sit esim 40% kympin sarjoja iso läjä
 
kroc: juu siinä ja siinä ;)

ribosomi: mä puhun ite hybriditreeneistä noiden kohalla, eli paria ominaisuutta painotetaan samas liikkees. paljon suurempia romuja kuitenkin kuin wendler ehdottelee. eka mieluummin hieman hermostollisempaa sarjaa mitä aattelit eli semmoseen nättiin 1-3 toiston rautaan meet lämppien ja nousujen jälkeen ekana. niiden jälkeen sit esim. 1-2*5-6 ja 1-2*8-10. prosentit liikkuu siellä 75-85 ja 60-75 paikkeilla noissa. tää toimii hyvin esim. ärsykevaihtelujaksona peruskaudella.
 
Sensei Jto, olen takonut vn-perusvoimaa jo pidempään (pari vuotta) volyymipainotteisesti, viimeisimpänä Sheikon sapluunalla, ja nyt on aika käydä isommissa raudoissa. Ajattelin soveltaa Bulgaari-artikkelisi ideoita. Treeniviikoksi tulee jako penkki, kyykky, penkki, maastanosto ja jokaisessa liikkeessä ajattelin tehdä (samaan aikaan) kaksi stressiviikkoa, kaksi palautusta, kolme vakautusta ja yhden palautuksen. Sitten maksimitesti.

Meneekö tuossa joku metsään? Mitään sisäänajoa ei ole tarkoitus kummemmin tehdä. Tarkoitus ei ole siis piikata viimeistä maksimia ulos vaan saada vaihtelua treeneihin sekä hiljalleen tutkailla, miten kroppa vastaa erilaisiin ärsykkeisiin. Hieman tuloksista riippuen luultavasti haen ensi vuodelle 1-2 kunnollista piikkausta testatakseni, miten saan parhaan ulos. Varsinaiset tavoitteet ovat vasta vuodessa 2015.
 
Moro jto. Olen myös tehnyt ton bulgaariartikkelisi mukaisen vakautusjakson penkille. Tein kaksi penkkitreeniä viikkoon toinen normileveydeltä ja toinen pikkurillit karhennuksen reunalla, ero sarjapainoissa n.10kg. Jakso kesti sen 6viikoa ilman kevennyksiä ja nyt kevennellään sen pari viikkoa. Kysymykseni koskee tota stressijaksoa, jos teen edelleen sen kaks kertaa viikkoon otanko molemmat kisaleveydeltä vai toisen kapeelta? Tarkoitus oli ottaa ensimmäiseen jaksoon toi kevein versio noista sun esimerkeistä.
 
muffinssi: vaihteluksi toi sopii vallan hyvin. noi vakautukset vaan on perusvoimatreeniä, joten mieluiten piikkailet ne maksimit ulos ton stressin aikana. uus stressi tohon perään vaan ja vaikka hieman harvemmilla treeneillä, et saat palauteltuu.

gael: se stressi ei oo kisapiikkaus, joten tee kummallakin leveydellä.
 
noi vakautukset vaan on perusvoimatreeniä, joten mieluiten piikkailet ne maksimit ulos ton stressin aikana. uus stressi tohon perään vaan ja vaikka hieman harvemmilla treeneillä, et saat palauteltuu.

Varmistan, että ymmärsin oikein. Eli voisi ottaa jopa suoraan hieman karsittuna stressi x 2, palautus x 2, stressi x 1-2 vähän tuntuman mukaan ja pikku palauttelun jälkeen maksimit? Tuo veisi n. 6-7 viikkoa, joka sopisi aika hyvin kalenteriin.
 
se eka stressi on aika rankka, mutta jos sulla on määrä-sheikoja alla, menee hyvin. ota se maksimivoimajaksona, älä kuvittele et enkat paukkuu joka treenissä. keskityt vaan tekeen vähän kovemmalla raudalla ja kovemmalla teholla ne sarjat. jos jätät sen vakautuksen veks, se vaatii kyl, et ne perusvoimapohjat on olemassa. 2:1 maksimivoimaa ja palauttelua on aika jees. kato ekan kevennyksen jälkeen, miltä tuntuu. jos on hirvee hinku salille ja rauta on kevyttä, anna mennä. tee toka stressi vähemmillä treeneillä ja pienemmät romut pienemmiks vielä korostaan nopeuspäätä sarjoissa.
 
Jep, näillä tiedoilla saankin tuosta itselleni ohjelmarungon kasaan. Tää eka kierros on käytännössä pientä kokeilua ja opettelua, miten kroppa reagoi, ja etenen treeni kerrallaan tuntuman mukaan.

Kiitos vinkeistä!
 
Löysin artikkelin "Rautaisannos bulgarialaiseen tapaan", käsittääkseni sinun jto. Onkohan tosta aiheesta kirjotettu kirjaa yms, kiinnostais lukea siitä enemmänki.
 
ei ole ainakaan mun toimesta. toi on kuitenkin vain voimanostosovellus yhden bulgarialaisen painonnostokoulukunnan touhuista.
 
olis taas pari kysymystä:
1) paljon suurin piirtein sjmv:n sarjapainojen tulisi olla verrattuna normaaliin maastavetoon?
2) kuinka paljon voimanostajalla tulisi etukyykky olla suhteessa jalkakyykkyyn?
 
paljon kiinni laskukohdasta, polvien kulmasta jne... vaihteluväli voi olla hyvinkin 60-80%. sama juttu kyykyissä. ei oo olemassa mitään kaavaa tai sääntöö. vaihtelee viel enempi ku toi vetojuttu. 300 lantiopainotteisella voimanostokyykyllä ja 150 painonnostotyylisellä pystyetukyykyllä jne... noita on ihan turha vertauttaa. jos käytät apuliikkeenä ja se on sulle oikee apuliike, sit tietenkin pyrit kehittyyn kaikessa mitä teet. jos etukyykyn kehittyminen ei auta sun kisakyykkyä, se ei oo sulle oikee apuliike jne.

kaikille:
mä meen käymään viikoks kreikassa, pitäkääs paussia kyselyissä. tekee teillekin hyvää. menkää vaikka treenaan ;)
 
Moro Mitä kautta voin saada sinulta ohjelman lihasmassan kasvuun? olen nyt tehnyt n.3x kuukaudessa 3x10 toistoa kohtuu negatiivisillä toistoilla, jotta olen saanut rasitettua lihasta todella paljon!
Omasta mielestä tarvisin ammattilaisen apua treeniohjelman tekoon jotta voisin edes vähän kehittyä!!! miten sinulta saisi apua tähän? voin kertoa jos tarvii edellisen ohjelman iikkeet?

Ps Liikeradat on hyvin hallussa.
 
jami: perhelomailua. tein mä kasan puntteja ja juoksin, mutta reilu 30 heltees ne oli semmosia suht rentoja kai vaan, vaikka tosissaan piti tietenki yrittää tehdä. sormi remontis hieman vielä eli ei kiipeilyä. tolla kelilläkään se ei kauheen nautintoo ois ollu :)

apulus: no temppuilua muiden mukana eli ihan jees kamaa.

oliverdo: maili löytyy tuolta linkistä JTO - valmennus
 
Kun sie valmennat niin monia eri lajien harrastajia, niin mikä niistä on siusta haastavin valmentajan kannalta? Entä onko jotain lajia jota valmennat erityisen mielellään?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom