Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Minkälaisia kenkiä suosittelist kyykkyyn? Conversen Chuck Tayloreilla menty tähän asti mutta mietin olisiko painonnostokengät sittenkin paremmat. Mun kyykky on sellanen perus bodikyykky, vähän hartioita leveämpi jalka-asento jos sillä jotain merkitystä on...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
33lmo: raakanostoissa siteet sallittua...se on kyl aika hassua se... en mä tähän noin yksityiskohtasia ohjelmai kirjottele, kun ne vaatii aikalailla aikaa. millanen se sun "voimaohjelma oli ja mikä oli sen kehitys alku -> loppu. kuin pitkä se oli? 4 vkossa ei perusvoimaa tehdä. mieluummin siis pidempi perusvoima ja sitten sun kokemukselle suht maltillinen piikkailu, ettet oo kisoissa juntturassa. pari viikkoa kolmosia, kevyt, yks kakkonen, alotusrautatreeni, kisa.

verticaali: riippuu kyynärpään alueen avmma-alttiudesta, mutta tärkeimpiä yleisesti aatellen on mm. kiipeily erilaisilla otteilla ja kaltevuuksilla. pelkillä krimpeillä saa helposti ranteen ojentajapuolen jumiin jne. brachialisvaivoja tulee monille ja siihen on usein apuna, yllätys kyllä, vastaoteleuat. kyynärvarret sisä- ja ulkokierrot kuuluu peliin myös. kiertäjäkalvosimia nyt tulee ehdottomasti treenata käytännössä joka lajissa. ainoo varsinainen "vastaliike", mitä kiipeilijän tulis tehdä on sormien (ei ranteen) ojentajat. erilaiset ojentelut pientä vastusta vasten on hyviä.

timse: ojentajat on aika tiukoilla siin leukojen yläosassa, mutta erilailla ku esim. penkissä. siin voi olla enempi jotain pieniä epätasapainoja lihaspuolella tai jänteiden kulkuväylissäkin. vaikee sanoo tällai. helpoiten pääset tosta eroon, ku et tee liikettä, mikä aiheuttaa kipuja.

täysiii!: chuckeja markkinoi toi wsb-jengi ja onhan ne tasaset ja ohuet ja tuntuma on ok, muttei ne tietenkään tue mitään. kyykkykengän valintaan vaikuttaa se asennon leveys aikalailla. enemmän jopa ku nilkkojen liikkuvuus. leveellä ei kannata kantaa juuri olla, mutta kapeemmalla kyllä ainakin jonkinlainen.
 
Sitä minäkin ihmettelin että polvisiteet sallittu. Mutta kai ne sen verran hyötyä antaa, ettei kannata jättää käyttämättä? Ohjelmani oli 8 viikon ohjelma, josta viisi ekaa viikkoa oli 5x5 systeemillä ja kolme viimestä viikkoa mentiin lyhyempiin sarjoihin tyyliin 4x4, 3x3, 2x2 ja sitten ykköset. Ennen ohjelmaa penkki oli 115kg kyykky 135kg ja veto 185kg. Ennnen tätä ohjelmaa tuli reenattua lähinnä bodaus tyylisesti.
 
Tää on melkein kuin voimailupuolen tyhmien kysymysten kerho, niin kysynpä, että mitä mieltä olet, onko järkeä pitää ohjelmassa mukana julle ja sjmv molemmat? Tai siis oikeammin romanialainen, kuten sen olen tottunut tekemään. Mietin vaan, että noita liikkeitä kun katsoo niin ne on just eikä melkein samanlaisia. Tangon paikka vain on eri. Onko niissä sitten loppupeleissä mitään eroa? Tai mitenkäs sitten se ihan oikea sjmv tönkköjaloilla? Mitä sillä haetaan?

Niin ja toinen vielä. Jos ohjelma sanoo, että sulla on nyt etukyykky ja joku toinen päivä on takakyykky, niin millähän asennolla se eyukyykky on fiksumpi vetää? Samalla leveällä kuin kyykky vai onko tarkoitus antaa enemmänkin etureisille kyytiä ja nostaa kapealla asennolla? Vai onko tää kysymys mihin ei ole vastausta ja kaikki on nostajakohtaista?

Olen voimahommissa aika n00b, mutta nyt olis tarkoitus aloitella sillä puolella treenejä.
 
33lmo: toi oli jo käytännössä piikkailua. nyt on aika lyhty aika tehdä uutta jaksoo kumpaakin. mut ei kannata kyl piikkaillakaan suoraan. tee 4-6 pääsarjoja kuukausi ja sitten lyhyt piikkaus. saatat saada kyl noihin lisää vielä. jatkossa pikkusen pidempiä jaksoja per ominaisuus.

powerhousu: ei tarvi kumpaakin. sjmv ja romanialainen on sama liike käytännössä. lukossa niiden polvien ei koskaan kantsi ollakaan. julle on kyykylle parempi apuliike lajisovelluksena. jos etukyykky tehdään normikyykyn avuksi, sillon se oletettavasti tehdään etureisille. sillon hieman kapeempi asento ja polvia eteen.
 
julle on kyykylle parempi apuliike lajisovelluksena.
Kysymys kuuluukin miksi? Kun musta julle ja sjmv näyttää ihan samalta, painotv vaan on eri paikassa, mutta sillä ei pitäisi olla paljoa merkitystä. Perusfysiikkakin kertoo, että voimaa voi siirtää sen vaikutusakselilla sen vaikuttamatta mihinkään. Tässä tapauksessa painovoima vaikuttaa siihen tankoon ja se on suunnilleen samalla pystysuoralla akselilla riippumatta siitä onko se niskassa vai roikkuuko käsistä. Tässä on tietysti jotain mitä en ota huomioon.
 
Tässä on tietysti jotain mitä en ota huomioon.

Joo, semmoinen pieni seikka että se tanko on niskassa. Kun kallistut eteen niin keskikropalta vaatii paljon enemmän pitoja kuin jos tanko olisi käsillä. Siksi julle on parempi vahvistamaan juurikin kyykkyä.


E: Mullakin olisi tässä arvosteltavana omat työnnöt. Oon nyt parisen viikkoa aktiivisesti harjoitellut noiden tekoa ja ainakin rinnalleveto tuntuu tosi luontevalta, oli varmaan ihan hyvä ratkasu harjotella tempaisua ensin niin sieltä siirty sitten tuota rytmitystä. Saksaukset tuntuu lähtevän joka kerta eri lailla. :D Ainoa muistijuttu mikä mulla tuossa on että jalka menee takaviistoon, eikä suoraan taakse.

http://www.youtube.com/watch?v=6zSbWSzV6BE&feature=youtu.be

Muutkin saa siis antaa kritiikkiä.
 
Olisi kysymys polvisiteiden käytöstä jalkakyykyssä. Kannattaako kehityksen kannalta siteitä kuinka käyttää? Onko siis ideaa, että esimerkiksi peruskauden tekee ilman siteitä ja sitten piikkausvaiheessa ottaa ne käyttöön joka työsarjaan?
Tavoitteena on mahdollisimman hyvä kehitys sekä toisaalta jos riski vammoille on siteillä pienempi, niin sen parempi. Eli mikä on siteiden optimaalinen käyttö kehityksen kannalta?
 
Joo, semmoinen pieni seikka että se tanko on niskassa. Kun kallistut eteen niin keskikropalta vaatii paljon enemmän pitoja kuin jos tanko olisi käsillä. Siksi julle on parempi vahvistamaan juurikin kyykkyä.


E: Mullakin olisi tässä arvosteltavana omat työnnöt. Oon nyt parisen viikkoa aktiivisesti harjoitellut noiden tekoa ja ainakin rinnalleveto tuntuu tosi luontevalta, oli varmaan ihan hyvä ratkasu harjotella tempaisua ensin niin sieltä siirty sitten tuota rytmitystä. Saksaukset tuntuu lähtevän joka kerta eri lailla. :D Ainoa muistijuttu mikä mulla tuossa on että jalka menee takaviistoon, eikä suoraan taakse.

http://www.youtube.com/watch?v=6zSbWSzV6BE&feature=youtu.be

Muutkin saa siis antaa kritiikkiä.

Onpas parantuneet noi sun nostot. :) Oon ihan maallikko näissä pn-liikkeissä, mutta allemenoon tarvii vielä rajusti lisää nopeutta.
 
Slarto, hyvää tekemistä! Ylöstyönnöistä ei näy lockoutteja, mutta hyvä näinkin että näkyy jalkatyö kunnolla. Noihin en taida enempää kommentoida, kun oma ylöstyöntökin on nyt niin surkeaa ettei toisia kannata opettaa. Riveissä oon näkeväni vähän ylimääräistä käsien käyttöä (early arm bend), ja sweeppi vois olla parempi. Korkeitahan nuo vedot on kun katsoo kiinniottokohtaa, nopeuttakin tulee sitten aika hyvin lisää kun vetokorkeus pienenee. Korkealta blokilta ja riipusta tekisin itse rinnallevetoja, samalla voi harjoitella pompun ottamista niin pääsee tehokkaammin kyykystä ylös. Välillä näyttää vähän pettävän asento pohjalla, sitä varten vois tehdä ehkä etukyykkyä stopilla?

Oliko nuo miten kovia nostoja suhteessa maksimeihin tai kyykyn sarjapainoihin? Tai mitkä sulla on suhteet tempaus / työntö / etukyykky? Noista luvuista vois ehkä saada jotain tietoa mihin kannattaa keskittyä. Esim. omat luvut on tempaus 64 % ja työntö 79 % etukyykystä.
 
Joo, semmoinen pieni seikka että se tanko on niskassa. Kun kallistut eteen niin keskikropalta vaatii paljon enemmän pitoja kuin jos tanko olisi käsillä. Siksi julle on parempi vahvistamaan juurikin kyykkyä.
No sitähän mä tossa just kummastelin, että fysiikan lakien mukaan sillä ei ole merkitystä. Usko pois. Se on ihan sama onko se niskassa vai roikkuuko käsistä, kun se paino on kummassakin tapauksessa samalla pystysuoralla akselilla. Ainoa juttu missä sillä on merkitystä on silloin kun ollaan pystyssä ja siinä lihakset työskentelee vähän toisella tavalla. Ja tietysti vaikka toisella tavalla keskikropalta vaadittaisiin enemmän pitoja, niin hommahan ratkeaa sillä että laitetaan toiseen vain vähän enemmän painoa ja taas tarvitaan yhtä paljon pitoja. Mä luulen että ne on samat liikkeet, mutta yleisesti niitä ei sellaisiksi myönnetä. Myönnän kyllä että saatan olla myös väärässä.
 
Kiitos Oranki ja Jariek. Joo, otin taas etukyykyn mukaan ohjelmaan, koska uskon sen olevan mulle kaikin puolin paljon hyödyllisempi liike ja olenkin käyttäny siinä stoppia aina välissä. Ja lisäks takakyykyn kans menee mulla hermot jos sitä tekee liikaa. :) Mikä on sweeppi?

Tiedän kokemuksesta että mun ei hirveästi kannata keskittyä apuliikkeisiin, parhaiten opin kun teen näitä klassisia nostoja. Välissä toki tulee oivalluksia puolen ja toisin niinkuin esim. tässä että tempauksen kautta oppi paremmin tuon työnnön tekniikan.

Rive on vielä helppoa omiin voimiin nähden mutta kyllä nuo saksaukset aika tiukkoja on kaikki. Tässä on jotain kyykkyjä. Eiliseltä: http://www.youtube.com/watch?v=TWbZ2J6E4cE Vähän vanhempi: http://www.youtube.com/watch?v=HgSfisg6fFU Etukyykyssä otin 4x110kg kyllä jo joulukuussa, mutta tässä on ollu kaikenlaista tyhmää säätämistä kun välissä ei tiedä mitä tekisi.
 
Kiitos Oranki ja Jariek. Joo, otin taas etukyykyn mukaan ohjelmaan, koska uskon sen olevan mulle kaikin puolin paljon hyödyllisempi liike ja olenkin käyttäny siinä stoppia aina välissä. Ja lisäks takakyykyn kans menee mulla hermot jos sitä tekee liikaa. :) Mikä on sweeppi?

Tiedän kokemuksesta että mun ei hirveästi kannata keskittyä apuliikkeisiin, parhaiten opin kun teen näitä klassisia nostoja. Välissä toki tulee oivalluksia puolen ja toisin niinkuin esim. tässä että tempauksen kautta oppi paremmin tuon työnnön tekniikan.

Rive on vielä helppoa omiin voimiin nähden mutta kyllä nuo saksaukset aika tiukkoja on kaikki. Tässä on jotain kyykkyjä. Eiliseltä: http://www.youtube.com/watch?v=TWbZ2J6E4cE Vähän vanhempi: http://www.youtube.com/watch?v=HgSfisg6fFU Etukyykyssä otin 4x110kg kyllä jo joulukuussa, mutta tässä on ollu kaikenlaista tyhmää säätämistä kun välissä ei tiedä mitä tekisi.

Etukyykyt näyttää minusta paljon paremmalta ja menee vähän syvemmälle kuin takakyykky. Jos taivut lantiosta ensin vähän taakse niin pitäisi pudota helpommin syvälle, näyttää kuin lähtisit tuossa suoraan alas. En osaa selittää tuon selvemmin. :)
 
Terve JTO!

Suunnittelen tässä ensi keväälle neljän viikon piikkausjaksoa (kaksi nousujohteista viikkoa + vakautus + kevennysviikko) ja muuten uskoisin että homma on ihan ok mutta minua hieman mietityttää millaisella volyymilla sijoitan maastavedon mukaan pakettiin.

Eli voitko antaa jotain osviittaa millaisilla intensiteetillä ja volyymilla (verrattuna kyykkyyn) olisi hyvä piikata tuota vetoa kyykyn ohessa?

Viikkojako voisi näyttää seuraavalta:
MA- Kyykky
TI- Penkki
TO- Veto
PE- Kevyt kyykky ja kevyt penkki

Entä mites apuliikkeiden kanssa? Kannattaako mitään apuliikkeitä tehdä kovaa (tekninen failure tms.??)? Lähinnä mietin tuota keskivartalon treenausta. Päälikkeiden apujen kanssa ajattelin että tekisin ns. toimivimpia apulikkeitä mutta jättämällä sarjoihin 2-3 toistoa varaa sekä sarjapituudet venyttää esim. 8+ toiston alueelle.
 
Etukyykyt näyttää minusta paljon paremmalta ja menee vähän syvemmälle kuin takakyykky. Jos taivut lantiosta ensin vähän taakse niin pitäisi pudota helpommin syvälle, näyttää kuin lähtisit tuossa suoraan alas. En osaa selittää tuon selvemmin. :)

Näet ihan oikein ja se on mulla ihan tietoinen ratkaisu. Työnnän vaan polvia sivuille ja pyrin pitämään yläselän niin pystyssä kuin mahollista.
 
Sweepillä meinasin sitä, että kun tanko ohittaa polvet niin sitä pitäis vetää selkeästi kohti omaa kroppaa: http://www.youtube.com/watch?v=5ZR2tolczAo

Joo, voimaa näkyy olevan mainiosti tosiaan, joten on hyvin varaa kehittää noita klassisia nostoja. Toi on kyllä hyvä huomio että tempaus on se ensimmäinen liike joka kannattaa opetella, sen jälkeen työntö on helppoa.
 
Ok, pitää kiinnittää huomiota tuohon jatkossa. Saattaa olla että vedän myös edelleen jotenkin varovasti niin ehkä kakkosveto jää sen takia vajaaksi? Ensi kerralla ei säästellä.

Toi on kyllä hyvä huomio että tempaus on se ensimmäinen liike joka kannattaa opetella, sen jälkeen työntö on helppoa.

Luin tuosta alunperin eräältä painonnostosivulta jossa joku kiinan maajoukkueleireillä treenannut nostaja kertoi heidän metodeista. Tempauksen opettelu luudanvarrella ja tangolla peilin edessä oli kaikilla uusilla tulokkailla ensimmäinen askel ainakin pariksi ekaksi viikoksi... Työntö tuli mukaan vasta paljon myöhemmin, kun tempauksen liikeradat olivat selkärangassa.
 
Kysäisempä piruuttani täälläkin. Eli leuanvedossa on tullut tehtyä semmoista hyvää kehitystä taas, olkapää (ac-nivel) tuntuu kestävän hyvin. Vaihtelun vuoksi sitten muutin perus leuanvedosta hartianlevyisellä otteella, leveällä myötäotteella tehtävään. Tuon vaihdoksen myötä ilmaantui vaiva, nimittäin molemmat ojentajat ovat todella arat leuanvetotreenin jälkeen. Autolla kun salin pihalta lähtee niin huomaa semmoisen ikävän vihlonnan, molemmissa ojentajissa tuossa kohdassa missä jänne muuttuu lihakseksi (eli keskellä).

Penkki, pystäri ja ojentajatreeni kuitenkin toimii ihan hyvin eikä kipua esiinny ojentajia rasittavan treenin jälkeen... tulee siis treeninjälkeistä kipua vain ja ainoastaan kun tekee leveällä myötäotteella ja vetää aivan sinne ylös asti (leuanvetotanko rintaan). Kipu siis alkoi heti siitä ensimmäisestä kerrasta kun tein leveällä ja joka kerta ilmaantuu, riippumatta tekeekö vain kehonpainolla vaiko (minulle reilulla, 40kg) lisäpainolla. Kapealla vastaotteella toki nousee enempi, mutta eipä tule kipuakaan.

Miten leuanvedosta voi ojentajat ottaa nokkiinsa noin pahoin? Vai pitäiskö vain suosiolla lopettaa koko leveä myötäoteversio ja jatkaa rykimistä kapealla vastaotteella? :)

Toki voi olla tekniikassakin joku paha virhe, jos tuo kipu sopii johonkin semmoiseen niin olis kiva tietää.

Vastaan tähän omalta osaltani kun Jto:n kanssa tätä käyty just meilillä läpi.

Minullekaan ei oikein toimi tuo vastaoteleuat. Mulla ottaa vasemman käden brachialihas koko ajan osumaa, kipeytyy ihan kunnolla. En tiedä miksi, mutta näin se vaan menee.

Vastaote toki toimii, mutta itse nyt testailin ja testailin ja havaitsin että se alataljasta tuttu kapea kahva jossa kämmenet on vastakkain, on kyllä erinomainen jos vaan salilta löytyy leuanvetotanko jonka päälle tuon saa laitettua. Meidän salilla siis suorilla ripustuksilla toinen leukatanko katosta ja siinä päässä pystyy vetään hyvin pitkällä liikeradalla ilman että mikään kolisee omaan päänuppiin.

Kannattaa kokeilla jos vaan mahdollisuus on.

Itsekin ihemettelen miksi hitossa se myötäoteleuka ei itselleni tunnu sopivan...
 
powerhousu: missään nimessä ne ei oo "sama liike". kumpikin on hyviä takaosaston treeniliikkeitä, mutta jo senkin takia, että kyykyssä pidetään tankoa hartioilla, erilaiset jullet toimii apuna paremmin kuin sjmv. toisaalta voidaan siis täysin myös unohtaa kaikki fysiikka tässä ja keskittyä ajatukseen lajinomaisuudesta. mä käytän asiakkaille kumpaakin, mutta kyllä se julle on kyykylle ykkösapu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom