Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
No sitähän mä tossa just kummastelin, että fysiikan lakien mukaan sillä ei ole merkitystä. Usko pois. Se on ihan sama onko se niskassa vai roikkuuko käsistä, kun se paino on kummassakin tapauksessa samalla pystysuoralla akselilla. Ainoa juttu missä sillä on merkitystä on silloin kun ollaan pystyssä ja siinä lihakset työskentelee vähän toisella tavalla. Ja tietysti vaikka toisella tavalla keskikropalta vaadittaisiin enemmän pitoja, niin hommahan ratkeaa sillä että laitetaan toiseen vain vähän enemmän painoa ja taas tarvitaan yhtä paljon pitoja. Mä luulen että ne on samat liikkeet, mutta yleisesti niitä ei sellaisiksi myönnetä. Myönnän kyllä että saatan olla myös väärässä.
näin täydellisenä diletanttina kommentoisin että jullessa tangon ollessa niskassa selkä pitää olla päähän asti paljon tiukemmassa paketissa kuin SJMavessa. Ero varmaan olis pienimmillään jollain safety barilla jolla vois vaikka roikottaa niitä käsiä edessä jullessa ja tanko pysys niskassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisessa paino on myös kantapäiden etupuolella. Tiiä sitten miten se vaikuttaa, mutta jullessa mulla on kovimmat painot ollu jotain +130 ja romanialaisessa mitä joskus kokeillu +150... Näistä Julle huomattavasti raskaampi.
 
Tämmönen leikkimielinen ja turha kysymys, että mikä on jto sun mielestä pienin mahdollinen määrä liikkeitä, joilla voi kuitenkin saavuttaa suht tasapainoisen kropan (sisältäen järjettömän oletuksen, että henkilön kaikki lihasryhmät kehittyvät suhteessa samaa tahtia)? :D Ei tasapainonen kroppa siis millään ammattibodauskriteereillä vaan siinä mielessä, että ei ole mitään kauhean alikehittyneitä lihasryhmiä tai vastaavasti huomattavan dominoivia. Oon sellanen yksinkertaisuutta rakastava treenaaja, joka haluu keskittyä vaan perusliikkeisiin ja niiden progressioon. Mutta mietin, että pelkät penkit, leuat ja kyykyt ei varmasti pitkällä tähtäimellä riitä mikäli haluaa tasapainoisen kropan (huomasin tämän itelläni paskana ryhtinä). Esim. sivuhartiat jää monen moninivelliikkeen vaikutuksen ulkopuolelle.
 
Terve,osaisitko vastata näihin?
1.Mistä johtuu että kaverini tekee penkkiä 100kgx6 ja minä saan punnerrettua 90kgx6,mutta vinopenkkiä tehdessä kaverini saa tehtyä 75kgx8 ja minä saan tehtyä 75kgx10,mistä tämä ero johtuu?
2. Edellinen toisto meni nätisti penkissä,mutta seuraava tyssää kuin seinään,missä vika?
 
Tiedän ettet ole mikään lääkäri, mutta pakko kysyä silti sinulta ekana.
Mistä johtuu että syvälle kyykätessä tai prässätessä sattuu jotenkin erikoisesti tuohon Sartoius lihaksen ylempään kiinnityskohtaan

sartorius.jpg


(Kyse ei silti mitä luultavammin ole Sartoriuksesta, mutta se oli ainoa tapa miten pystyn osoittamaan paikan). Tuo kipu tosiaan tulee vain kyykkyä tai prässiä tehdessä ja niissäkin jos sen tekee syvälle. Koittanut tunnustellakin tota aluetta mut ei siinä kai mitään poikkeavaa ole tuntunut toiseen verrattaessa. Alkuun epäilin jonkinnäköistä tyrää, mutta ei tuohon alueelle yleensä semmoisia tule. Vaikka tuo onkin ihan nivusen vieressä.
 
Tiedän ettet ole mikään lääkäri, mutta pakko kysyä silti sinulta ekana.
Mistä johtuu että syvälle kyykätessä tai prässätessä sattuu jotenkin erikoisesti tuohon Sartoius lihaksen ylempään kiinnityskohtaan

sartorius.jpg


(Kyse ei silti mitä luultavammin ole Sartoriuksesta, mutta se oli ainoa tapa miten pystyn osoittamaan paikan). Tuo kipu tosiaan tulee vain kyykkyä tai prässiä tehdessä ja niissäkin jos sen tekee syvälle. Koittanut tunnustellakin tota aluetta mut ei siinä kai mitään poikkeavaa ole tuntunut toiseen verrattaessa. Alkuun epäilin jonkinnäköistä tyrää, mutta ei tuohon alueelle yleensä semmoisia tule. Vaikka tuo onkin ihan nivusen vieressä.

Itsellä juurikin sama vaiva vasemmassa jalassa vaivannut jo syksystä saakka. Välillä vaivaa enemmän ja välillä vähemmän, putkirullailulla ja venyttelyllä ei juurikaan ole ollut parannusta ko. vaivaan. Huolelliset lämmittelyt kuitenkin mahdollistavat myös syvälle kyykkäämisen.
 
Itsellä juurikin sama vaiva vasemmassa jalassa vaivannut jo syksystä saakka. Välillä vaivaa enemmän ja välillä vähemmän, putkirullailulla ja venyttelyllä ei juurikaan ole ollut parannusta ko. vaivaan. Huolelliset lämmittelyt kuitenkin mahdollistavat myös syvälle kyykkäämisen.

Täällä kans sama vaiva, oikeassa jalassa! Eli kun kyykkää/prässää syvältä niin tuntuu sellaista "vihlovaa" kipua tuossa nivusen lähellä, mutta ei siis varsinaisesti nivusissa. Saman olen huomannut, että en ole saanut venyttelyillä juurikaan apua vaivaan. Voi tuntua ihan ok:lta muuten viikon mutta kerran viikossa kun ottaa kovan takakyykyn niin jo tuntuu. Yleensä niin, että kun ottaa lämpöä 20,40,60,80,100,... niin +100kg painoissa kipu häviää...
 
Täällä kans sama vaiva, oikeassa jalassa! Eli kun kyykkää/prässää syvältä niin tuntuu sellaista "vihlovaa" kipua tuossa nivusen lähellä, mutta ei siis varsinaisesti nivusissa. Saman olen huomannut, että en ole saanut venyttelyillä juurikaan apua vaivaan. Voi tuntua ihan ok:lta muuten viikon mutta kerran viikossa kun ottaa kovan takakyykyn niin jo tuntuu. Yleensä niin, että kun ottaa lämpöä 20,40,60,80,100,... niin +100kg painoissa kipu häviää...

Sama täällä... kipua tismalleen samassa kohtaa, mutta tuntuu katoavan lämmittelyjen/sarjojen myötä.
 
Tossa on kyseessä mitä todennäköisemmin pakaralihaksen huono aktivointi. Pakaralihas ei aktivoidu kunnolla -> vastalihas eli lonkankoukistajat alkaa hoitelemaan pakaralihaksen hommia. Ja lonkankoukistajat ylirasittuu helposti tämän takia.
 
ok , penkkii vaa ja joo on tarkotus nostaa penkist enempi . lasken ihan alas melkee sinne minne tanko tulee . varmaa heikkous jossai lihas ryhmäs ku kp liikkuu mut penkki ei ?

- - - Updated - - -

weak: seisten sen voi tehdä laajemmalla liikeradalla. hyvä liike. tangolla tai käsipainoilla tai millä vaan.

kahvis: paikalliset toimii paremmin...paikallisesti. mutta kyllähän noilla yleiskylmäilyillä on muita hyviä vaikutuksia. ite joskus teen lyhyitä lenkkejä (pimeessä) ilman paitaa. ja lumihan on kylmempää ku vesi, joten kyl noi hyviä apuja on. riippuu miksi käytetään toki.

proof: melkein sain selvää... tuskin lasket käsipainoja ihan niin alas ku mihin tanko tulee? enempi vaihtelua siihen tankopenkkiin ja muutenkin pelkkiä tankonostoja kehiin, jos se on sun pääfokus.

ok , penkkii vaa ja joo on tarkotus nostaa penkist enempi . lasken ihan alas melkee sinne minne tanko tulee . varmaa heikkous jossai lihas ryhmäs ku kp liikkuu mut penkki ei ?
 
Selkäni venähti lievästi viime viikolla, mikä hankaloitti uutta lähtöäni voimaharjoittelussa (yli kuuden vuoden tauko parin kuukauden harjoittelusta). Alaselkäni on jo paljon parempi, vain vähän jäykkä/arka (esim. hyvää huomenta-liikkeessä ilman painoa). Tänä vuonna aloitin starting strength-ohjelman, mikä nähtävästi oli liian rasittava alaselälleni, joka on venähtänyt useaan otteeseen vuosia sitten. Tekniikkani liikkeissä olivat hyviä,
selkäni venähti kun olin huonossa asennossa siirtelemässä levypainoja. Painot olivat vielä kevyet, paitsi maastavedossa (125kg).

Kysymykseni on, minkälaista voimaharjoittelua minun kannattaisi jatkaa? Liikkeinä olen tehnyt seuraavia (kaksi reeniä takana): etukyykky, hip thrust (ilman painoa), etunojapunnerrus, leuanveto, siltavariaatiot, bird dog. Olen aloittelija ja tavoitteena on voiman lisääminen sekä laihdutus. Pitäisikö minun näillä liikkeillä luoda perusta voimaharjoittelulle/selän kestävyydelle (millaiset sarjat/toistot)?
Maastavedon ajattelin ottaa mukaan parin viikon päästä, tuntuman mukaan.
 
Kumpaa jto suosittelisit käytettäväksi,kun alotan nyt ton 5x5:sen ja siihen lajitreenit(vapari) päälle. Ma,ke ja pe puntit ja ti,to ja la lajitreenit vai ma,ke ja pe puntit sekä lajitreenit ja loput lepoa? Vai onko nämä sellasia juttuja,jotka pitää vaa testata ite?
 
En tiiä pystyykö tähän neuvomaan netin kautta.

Alaselkä puutunut nyt 2 kertana sen verta pahasti etten takakyykyn jälkeen ole pystynyt tekee jullea.
Voisiko johtua siitä etten ole hieronut kiillotuskoneella alaselkää, kun kone hajosi?
 
mikä mahtaa olla kapeassa maastavedossa ongelma kun painot tulevat todella helposti polviin asti mutta hyytyvät reiden puoleenväliin? 90% maksimista tulee erittäin hyvällä tekniikalla ylös mutta absoluuttisessa maksimissa alaselkä alkaa hivenen pyöristyä ja lantio jää hiukan taakse... miten tuota kannattaisi alkaa korjata? mave on 255kg ja reisipainotteinen, hartialevyinen voimanostokyykky 230kg joten jalkavoimien osalta pitäisi olla reserviä kovempaan vetoon
 
pahasetä: jos siellä on välilevyongelmia, sillon treenit voi olla aika rajattuja, mutta ellei kipuja oo, suht jämäkkä perustreenikin onnistuu. en kuitenkaan lähtis tekeen mitään rankkoja vetoja jne.

flegu: voit vuorotellakin noita. esim.
1.vko: 4 treenipäivää, joista kolmena päivänä kaks treeniä
2.vko: 5 treenipäivää, joista kahtena päivänä kaks treeniä
3.vko: 6 treenipäivää, joista joka päivä yks treeni
4.vko: 3 treenipäivää, joista joka päivä yks treeni

sutki: ei se koneen hajoominen sitä selkää hajota. jos selkä puutuu, voi olla hyvinkin selkee aika mennä lääkäriin.

bartbart: pukeiltavetoja avuksi. 5-10cm lumpion alta. yks variaatio per viikko. testaa se heikoin kohta ja sen mukaan treenit.
 
Hei jto!

Olen treenannut penkkiä seuraavilla sarjoilla nyt viime kk:

1vk: 3x5 75KG
2vk 4x6 75KG
3vk 5x6 75KG
4vk kevyt

kierto alkaa:

1vk 3x4 80KG (juur vetäsin, kohtis tiukkaa mut olis menny varmaa jo 3x5 80kg jos ois tehny ihan verenmaku suussa)
2vk ???
3vk ???

Eli kun tavoite olisi saada se markka penkistä, aletaan olemaan ilmeisesti aika lähellä? AINA vedän itseni tässä vaiheessa tukkoon, miten ja koska mun kannattaisi ottaa isompia rautoja testiin? Voinko jatkaa esim. 4x4 80kg ja vikal vk 5x4 80kg ja sitten isompiin jo? En siis suunnittele liikaa etukäteen (esim. viime kierrossa otin tuon 3x5 -> 4x6 nousun kun tuntu, että menee helposti)

Oon tehny tätä 5-6 toistoalueen reeniä nyt n. pari kk jo... KIITOS tuhannesti jos voit antaa jotain vinkkiä, miten jatkaa. Otin 95 KG ykkösellä ylös joku 1,5-2kk sitten - isompaa en ole koittanut.
 
no älä sit suunnittele, vaan mee treeni treeniltä eteenpäin. jos jätät toiston varastoon, kyl se sillon etenee ok. jos 3*5*75 -treenillä tuli 95, sillon nyt kyl pitäs tulla 100 jo, vaikka se periaattees vaatiss semmosen 5-6*85kg pohjan.
 
Terve JTO!

Suunnittelen tässä ensi keväälle neljän viikon piikkausjaksoa (kaksi nousujohteista viikkoa + vakautus + kevennysviikko) ja muuten uskoisin että homma on ihan ok mutta minua hieman mietityttää millaisella volyymilla sijoitan maastavedon mukaan pakettiin.

Eli voitko antaa jotain osviittaa millaisilla intensiteetillä ja volyymilla (verrattuna kyykkyyn) olisi hyvä piikata tuota vetoa kyykyn ohessa?

Viikkojako voisi näyttää seuraavalta:
MA- Kyykky
TI- Penkki
TO- Veto
PE- Kevyt kyykky ja kevyt penkki

Entä mites apuliikkeiden kanssa? Kannattaako mitään apuliikkeitä tehdä kovaa (tekninen failure tms.??)? Lähinnä mietin tuota keskivartalon treenausta. Päälikkeiden apujen kanssa ajattelin että tekisin ns. toimivimpia apulikkeitä mutta jättämällä sarjoihin 2-3 toistoa varaa sekä sarjapituudet venyttää esim. 8+ toiston alueelle.

Voisitko vastata tuohon minun kysymykseen? Olet varmaan kiireissäsi unohtanut vastata :)
 
Kuinka kovaa voimanoston apuliikkeet tulee tehdä? Jos teen lyhyttä sarjaa 6-8 tai vähän pitempää 8-12, saako missään vaiheessa mennä edes lähelle failurea vai pysytäänkö helpoissa toistoissa koko ajan? Ja onko huoltavien apuliikkeiden ja pääliikettä kehittävien apuliikkeiden välillä eroa sen suhteen, kuinka kovaa sarjat tehdään?

Eilen aloitin kevyen viikon jälkeen penkkitreenillä, jossa "kovina" (5-8 toistoa) apuliikkeinä kulmasoutu kässäreillä, dippi ja ylätalja leveällä myötäotteella. Pidempää sarjaa tein olkapäille (viparit taakse ja sivuille, 8-12 toistoa per sarja). Vaikka venyttelin tunnollisesti eilen illalla niin tänään on selkä tosi jumissa, rinta ei niinkään ja ojentajat vähän kipeät. Ehkä lihaskivut johtuu kevennyksen jälkeen treenien aloittamisesta, mutta pakko silti kysyä että onko esim. failureen viedyt sarjat takuuvarma keino saada hermosto niin jumiin, että voiman hankinta on mahdotonta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom