Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
weak: seisten sen voi tehdä laajemmalla liikeradalla. hyvä liike. tangolla tai käsipainoilla tai millä vaan.

kahvis: paikalliset toimii paremmin...paikallisesti. mutta kyllähän noilla yleiskylmäilyillä on muita hyviä vaikutuksia. ite joskus teen lyhyitä lenkkejä (pimeessä) ilman paitaa. ja lumihan on kylmempää ku vesi, joten kyl noi hyviä apuja on. riippuu miksi käytetään toki.

proof: melkein sain selvää... tuskin lasket käsipainoja ihan niin alas ku mihin tanko tulee? enempi vaihtelua siihen tankopenkkiin ja muutenkin pelkkiä tankonostoja kehiin, jos se on sun pääfokus.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten kannattaisi jatkaa kun modatun ryssän (eka viikottain 6*3->6*6 sitten 5*5 ja 3*4) ja kevyen viikon jälkeen on ensimmäiset maksimipiikkaus treenit menneet failureen. Viime viikolla otin 3*94% + 2*94% + 2*96%, jossa viimeisin toisto failureen, ja tänään 2*98% jossa kovan taistelun jälkeen toinen myös jäi nousematta.

Tavoite olisi näin prosentteina silti saada se 105% nostettua, miten jatkan? Onko liian kovaa rääkkiä hermostolle ottaa ensi viikolla se "varma" ykkönen, sitten vasta kevyt, ja joku yksi tai kaksi treeniä (ja mikö olisi näiden sisältö?) ennen tuota tavoite yritystä.
 
Miksi kaikki 70-80 kiloset vetää maasta sumotyylillä, ainaki näin mitä videosta olen nähny? ite oon se pari senttiä alle 180 ja 70kiloo tällä hetkellä ni mietityttää vaan että pitäskö munki sumoa alkaa veteleen? :O
 
metallica: jos ne perusvoimaraudat on kehittyneet, pitäs kyl maksimikin aina nousta, ellei sitä piikkailua mokaa liialla innolla. miten sulla eteni se peruskausi?

jesperi: enemmän se on välityksistä ja noston luonnollisuudesta itelle kii.
 
brutal-bob: miksi niitä pitäs erityisesti venytellä? useilla ne on ennestään heikot ja löysät. tietty liikkuvuustaso tietenkin on hyvä olla.
Mikä on "tietty liikkuvuustaso"? Eli mikä on riittävä olkapäille? Olen huomannut, että olkapäät on tuntuneet selkeästi löysemmiltä, kun niitä olen venytellyt. Huomaan sen naksumisina olkapäissä.
Onko järkeä siis jättää varsinainen kiertäjäkalvosimien venyttely pois ja treenata niitä painoilla ja korkeintaan jollain kepillä jumppailla siten, että kepin kanssa heiluttaa edestä pään yli selänpuolelle?
Itselläni oikea olkapää on selkesti kireempi kuin vasen ja tällä hetkellä oikea on myös hieman arka treenatessa.
 
mieluummin lisäpainoilla ja liikelaajuudella kuin venyttelemällä hankitaan sitä liikkuvuutta. kummallakin puolella sen liikkuvuuden tulis kuitenkin olla sama.
 
metallica: jos ne perusvoimaraudat on kehittyneet, pitäs kyl maksimikin aina nousta, ellei sitä piikkailua mokaa liialla innolla. miten sulla eteni se peruskausi?

Kyseessä siis aika lyhyt peruskausi, mutta kyllä ne jonkun verran nousivat, etenkin sarja pohjaa tuli, esim. 5*vanha vitos maksimi, ja huomaa että sen saman hieman se maksimi on jo nyt noussut, lähinnä neuvoja juuri kysynkin että miten se viimeinen puristus tuohon maksimiin otetaan irti, kun koskaan ei ole tullut tehtyä kuin tälläisiä 2-3 viikon rykäisyjä. Nyt olisi kumminkin kerrankin kiva saada kunnolla ulos se maksimi ennen dieettiä. Tuntuu että vielä vitosen sarjojen perusteella (n.85% raudoilla) pitäisi nousta isompaa, mutta tuon jälkeen menee niin että mitä isompi rauda sitä huonommin nousee, siis ei tule "kaavan mukaan".

Puhutaan ihan 2,5-5 kilosta josta ollaan jäljessä, luulisi tuon olevan vielä piikkaamalla saatavissa. Tavoitteet asetettu, ja niihin on nyt kerrankin päästävä :)
 
Onko vinkkejä miten lähteä toteuttamaan tavoitettani nostaa 100kg penkistä kesäkuuhun mennessä. Treenitaustaa on viime heinäkuusta alkaen ja tällä hetkellä 1-RM on noin 85 kiloa penkissä ja oma painoni vajaa 70 kiloa. Olen tehnyt kolme-neljä viikkoa Starting Strengthillä ja tarkoitus olisi noin 2,5 kuukautta tehdä kokonaisuudessaan sillä (eli vielä 1,5kk) ja sen jälkeen jonkinlaista maksimivoimatreeniä. Tämä vaan on vähän epäselvää että minkälaisella ohjelmalla sitä kannattaisi lähteä hakemaan...

Alustavasti olen tällaista miettinyt (Massaa! Voimaa! -kirjasta otettu ohjelma):

Kyykky
Penkki
Mave
Penkin apuliike (kapea penkki, lankkupenkki tms)
Ja joku olkapääliike (?)

Toistot niin että viikon ensimmäisessä harjoituksessa 3x5 toistot, toisessa harjoituksessa 5x3 ja kolmannessa harjoituksessa toistot 8x1-3 80-100% painoilla.

Ja ajattelin tehdä maven kerran viikkoon ja muissa treeneissä kulmasoutua/leuanvetoa vähän pidempää sarjaa (3x5-10).

Onko tässä ohjelmassa, jto, mitään järkeä vai olisiko sinulla jotain parempaa ehdotusta? :)
 
metallica: tosi lyhyt peruskausi. 5*entinen 5-maksimi on toki kehitystä, muttei automaattisesti tuo ykköseen lisää, jos piikkaus menee hieman liika tiukasti jne alussa. pienestä kii.

mikke: onhan mulla aina parempia ehdotuksia ja yleensä seurantapohjanen ohjelmointi on se paras. mutt tollanen pikkusen lisääminen joka viikko voi kyl ajaa umpeenkin nopeesti. kokeile ja kattele. sun kiloilla kantsis kuitenkin panostaa vielä myös pidempiin sarjoihin edelleen.

beginner: ei. mutta ei sen kantsi olla mikään karmeen kova, ettei tuu vammoja ja ylirasituksia. aika pienikin kuorma riittää. leveetä kyykkyy smithissä esimerkiksi jollain 50 kilolla.
 
Nyt olis Peruskausi 3x4 -> 6x6 takana ja tarkoitus rikkoa maksimit penkistä, kyykystä ja mavesta.
Jonkunlainen piikkausjakso pitäis vissiin vetää?
Onko tuo Jim Wendlers 5-3-1 tähän sopiva?
Vai löytyykö jotain muuta ihan peruskaavaa, mistä lähtee kehitteleen?
 
Nyt olis Peruskausi 3x4 -> 6x6 takana ja tarkoitus rikkoa maksimit penkistä, kyykystä ja mavesta.
Jonkunlainen piikkausjakso pitäis vissiin vetää?
Onko tuo Jim Wendlers 5-3-1 tähän sopiva?
Vai löytyykö jotain muuta ihan peruskaavaa, mistä lähtee kehitteleen?

Toi 5-3-1 ei ole mikään piikkaus. Tässä on jto:lta pätevä piikkausmalli toisesta ketjusta:
1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi. sellanen kolme kierrosta varmaan tuo sen viimesenkin maksimin esiin.

Ja jto:lle kysymys, että mitkä on sun omat parhaat voimanostotulokset? Ilmeisesti ainakin kyykyssä ja vedossa suht kovia rautoja.
 
Toi 5-3-1 ei ole mikään piikkaus. Tässä on jto:lta pätevä piikkausmalli toisesta ketjusta:
1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi. sellanen kolme kierrosta varmaan tuo sen viimesenkin maksimin esiin.

Olisko hyvä:
su: kyykky
ti: penkki
to: mave
ja perään muutama apuliike vaikka 3x8? Vois tossa nimittäin vähän treenatakkin samalla.
 
oranki: en oo kisaillu lajissa koskaan, joten ei ole tuloksia. eipä niitä muutenkaan nyt erityisesti tarvi levitellä. ihan jees lahjattoman lipputangon tuloksiksi :) varsinaisesti aloin saamaan kunnolla kehitystä vasta ihan loppuvuosina ja se olis varmaan jatkunu ihan mainiostikin, ellen ois hurahtanu tähän kiipeilyyn niin täysin. mun varsinaiset lahjakkuusalueet on ollu ihan muualla, ku siellä urheilullisella puolella.
 
Olisko hyvä:
su: kyykky
ti: penkki
to: mave
ja perään muutama apuliike vaikka 3x8? Vois tossa nimittäin vähän treenatakkin samalla.

Jos tämä oli minulle osoitettu niin sanoisin, että yksi penkkitreeni viikossa on todella vähän. Mieluummin toinen yläkroppatreeni sinne lisää missä on jokin penkkivariaatio, vaikka kapea penkki. Jos kuitenkin haluat treenata tolla rungolla niin voit ottaa vaikka nopeuspenkin mavepäivänä. Keikauttausin vielä myös kyykyn ja vedon päivät toisinpäin, että kyykylle jää enemmän palautumisaikaa.

Mutta noi on aika yksilöllisiä. Kyllähän muistaakseni ainakin Mirandos hehkuttaa aina tota jakoa missä on jokainen nosto vaan kerran viikossa. Silloin pitää toki intensiteetin olla tarpeeksi korkea. Itselläni ei tuollainen tosin toimisi.

Aika poliitikkomainen vastaus oli jto:lta... :)
 
Jos tämä oli minulle osoitettu niin sanoisin, että yksi penkkitreeni viikossa on todella vähän. Mieluummin toinen yläkroppatreeni sinne lisää missä on jokin penkkivariaatio, vaikka kapea penkki. Jos kuitenkin haluat treenata tolla rungolla niin voit ottaa vaikka nopeuspenkin mavepäivänä. Keikauttausin vielä myös kyykyn ja vedon päivät toisinpäin, että kyykylle jää enemmän palautumisaikaa.

Mutta noi on aika yksilöllisiä. Kyllähän muistaakseni ainakin Mirandos hehkuttaa aina tota jakoa missä on jokainen nosto vaan kerran viikossa. Silloin pitää toki intensiteetin olla tarpeeksi korkea. Itselläni ei tuollainen tosin toimisi.

Joo 4krt viikkoon onkin parempi, eli lähen tekeen just niinkun tossa sanoit.
 
nojuu ei mun tuloksilla oo mitään merkitystä näiden mun juttujen kanssa. sen takia en nyt niitä sen kummemmin mainostele. sanotaan nyt vaikka semmonen leikkisä kuriositeetti, et oon vetäny leuan 40 kg:lla 2cm kapeesta puulistasta. jipii.

maksimia piikkaillessa ei kauheen montaa treeniä viikossa kannata tehdä. muut treenit, jos niitä yleensä tekee, kannattaa olla melkolailla palauttavia vaan.
 
Morjes jto! Mulla olis ensimmäiset kisat edessä 7 viikon kuluttua ja sinne pitäisi saada miehestä kaikki irti. Vedin tuossa juuri jonkun 8 viikon voimaohjelman läpite ja nyt oisi sitten 7 viikkoa aikaa reenata. (oikeastaan 6 jos viimesen viikon ottaa enemmän leväten) Eli kuinka tästä jatkaa. joku 4 viikon peruskausi ja sitten lyhyt piikkaus vai muutamaviikko vielä perusreeniä ja sitten vähän pidempi piikkaus? Kisat on gpa liiton raakakisat mutta polvisiteiden käyttö on sallittu joten sellaisetkin olisi varmaan hankittava kerta niillä muutamankilon voi kyykkyyn saada lisää. Ikinä en ole polvisiteitä kokeillut enkä niistä hirveästi tiedä, niin millaiset/mitkä olisi hyvät? Tuloksista sen verran, että veto 200kg, raakakyykky 145kg ja penkki 120kg. vetoon ja penkkiin jäi hieman vielä varaa. ikää löytyy 17vuotta ja mitat 185/84,5.
 
Minkälaisia huoltavia/palauttavia liikkeitä suosittelet kiipeilijöille, jotta voidaan ennaltaehkäistä lajin yleisimpiä rasitusvammoja (mm.kyynärtaipeen kivut)?
 
Kysäisempä piruuttani täälläkin. Eli leuanvedossa on tullut tehtyä semmoista hyvää kehitystä taas, olkapää (ac-nivel) tuntuu kestävän hyvin. Vaihtelun vuoksi sitten muutin perus leuanvedosta hartianlevyisellä otteella, leveällä myötäotteella tehtävään. Tuon vaihdoksen myötä ilmaantui vaiva, nimittäin molemmat ojentajat ovat todella arat leuanvetotreenin jälkeen. Autolla kun salin pihalta lähtee niin huomaa semmoisen ikävän vihlonnan, molemmissa ojentajissa tuossa kohdassa missä jänne muuttuu lihakseksi (eli keskellä).

Penkki, pystäri ja ojentajatreeni kuitenkin toimii ihan hyvin eikä kipua esiinny ojentajia rasittavan treenin jälkeen... tulee siis treeninjälkeistä kipua vain ja ainoastaan kun tekee leveällä myötäotteella ja vetää aivan sinne ylös asti (leuanvetotanko rintaan). Kipu siis alkoi heti siitä ensimmäisestä kerrasta kun tein leveällä ja joka kerta ilmaantuu, riippumatta tekeekö vain kehonpainolla vaiko (minulle reilulla, 40kg) lisäpainolla. Kapealla vastaotteella toki nousee enempi, mutta eipä tule kipuakaan.

Miten leuanvedosta voi ojentajat ottaa nokkiinsa noin pahoin? Vai pitäiskö vain suosiolla lopettaa koko leveä myötäoteversio ja jatkaa rykimistä kapealla vastaotteella? :)

Toki voi olla tekniikassakin joku paha virhe, jos tuo kipu sopii johonkin semmoiseen niin olis kiva tietää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom