Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kuis usein oot pitäny kevyitä jaksoja/viikkoja?
No varsinaista kevyttä jaksoa en ole pahemmin pitänyt, koska esim tuon madcrocin alku oli erittäin helppo niin ajattelin että siinä se kevennys tulee. Sama kun tuota 20 pullups-challengea lähdin vääntämään, niin siinä alku oli myös erittäin kevyen oloinen
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve jto, voisitko muutamalla sanalla selventää tuota 3x4--->6x6 setupia kun tämä threadi on niin pitkä enkä löytänyt siitä kuin pari riviä. Eli lähdetäänkö tekeen 3*4 sarjaa ja siirrytään sitten ajan kansaa 6*6 vai miten?
 
Kannattaa muistaa että kakkosveto ei lopu siihen kun tanko pamahtaa lantioon, vaan edellee kiskoa käsillä tankoa ylöspäin suuntautuvassa liikkeessä.

Tämä, mutta sanoisin että tankoa ei tossa vaiheessa vedetä ylös vaan oma kroppa vedetään tangon alle. Usein just aloittelijoille neuvotaan että kädet ei tee nostossa mitään, ja siinähän mennään aivan päin mäntyä jos sitä noudatetaan orjallisesti liian pitkään. Ymmärrän kyllä täysin mistä tuo ohje tulee, mutta kun nostokokemus lisääntyy niin tuota "kolmosvetoa" pitäisi saada myös aktiiviseksi, ettei vain pudota sinne painojen alle. Kun osaa vetää itsensä alas niin eipä nostot jää enää raakatempauksiksi.
 
Ei nyt varmaan aivan oikealle osastolle tule, mutta mutta.... Perus"bodailua" on takana noin viisi vuotta, mutta nyttemmin on alkanut kiinnostaa myös tuo penkkimaksimin kasvattaminen elikkä mikä olis suositeltava voimaohjelma penkkitreeniin? Mitä nyt olen näitä tutkinut niin tuo 5x5 vaikuttaa ihan pätevältä, mutta olisko se järkevin(jos sellaista nyt on) vaihtoehto tuon maksimin kasvattamiseen?
 
Ei nyt varmaan aivan oikealle osastolle tule, mutta mutta.... Perus"bodailua" on takana noin viisi vuotta, mutta nyttemmin on alkanut kiinnostaa myös tuo penkkimaksimin kasvattaminen elikkä mikä olis suositeltava voimaohjelma penkkitreeniin? Mitä nyt olen näitä tutkinut niin tuo 5x5 vaikuttaa ihan pätevältä, mutta olisko se järkevin(jos sellaista nyt on) vaihtoehto tuon maksimin kasvattamiseen?

No 5x5 on ihan kohtalaisen hyvä voimaohjelma, Mike ja monet muut kovat punnertajat täällä ovet kehuneet tuota 2x6 penkkiohjelmaa (huhujen mukaan tällä ohjelmalla eivät rintalihakset ainakaan pienene). itellä lähti juuri kokeiluun, saas nähdä miten käy.
 
Jotenki tekee mieli, että toistot olisivat siellä 2-5 välillä, kun noita kutosia on tullu työnneltyä jo aika pitkään. Mulla noi kutoset kyllä menee jo bodytreeniks, joskus tein tota 2x6, mutta ei tuntunut oikeen omalta ohjelmalta. Tuossa 5x5 ohjelmassa ihmetyttää, miksi treenit on noin pitkään todella kevyet??
 
blazer: alku kevyt ja se ion se kevennys? eli jos teen eka kuukauden kevyesti ja sitten 5kk kovaa, se alun kevennys on riittävä? :) juuei... kyllä se pitkäjänteisen treenin yks tärkee peruspilari on ne kevennetyt jaksot/viikot. ne ei tee ukosta yhtään nössömpää, mutta fiksumman ehkä.

jonnyb: ei ihan tollai. siinä ekassa postauksessa on se 3*4 -> 6*6 perusidea jälkeenpäin postattuna, koska monet erheellisesti käyttää sitä yhden henkilön ehdotelmaa siinä yllä. siinä pitäs olla aikalailla selvitettynä mistä on kyse.

jariekin kommentti oli tärkee huomio, mitä yritän itekin toitottaa paljon: sen allemenon tulee olla selkeen aktiivinen, ei vaan putoaminen. tää ja tangon oikee nostorata tekee sen nappaamisen huomattavasti helpommaksi.

kessi: miks 2-5, miksei 1-5??? penkkiykköseen tähtäävä treeni pitää sisällään raskasta perusvoimatreeniä ja sen jälkeen vasta maksimivoimaa. esim. tässäkin vastauksessa mainittu 3*4 -> 6*6 on tosi hyvä määräprogressiivinen systeemi, vaikka ite sanonki. sitä pari kuukautta ja sitten ykköset ulos 1-2kk:ssa.
 
nayb: perusvika. ylätakareidet kinnaa. polvi koukussa ne venyypi kivasti. esim. se klassinen hajareisin penkin päälle kyykyn ala-asentoon ja sdit napaa kohti penkkiä.

jumper: juu kyllä se tosi vaikeeta tällai etänä on. oikee valmentaminen on ihmisen valmentamista, ei numeroita paperilla ja kova lasku, mikä tuntuu olevan se nykytrendi. puntin maksimitehot ja lajin maksimitehot ei ees kannata ihan samoissa ajoissa olla huipussaan, sillä kyseessä on hermostollinen "maksimiosaaminen". eli puntti on joka tapauksessa pohjaominaisuus, jonka hiipumista vaan yritetään estää, kun keskitytään päälajiin.

en usko, et ne sun punttitasot laskis kauheesti (lajisuoritusta ajatellen liikaa), jos tekisit tolla rytmillä. yks pieni mutta on sit ne DOMSit. jos pidät kolmekin viikkoa taukoo punteista, voi se eka punttiviikko sit olla vähä tympee ja se kipu voi vaikuttaa lajitreeneihin. no... vois aatella tämänkin kaltaista rytmittelyä:
1. puntti 2x/vko: kohtalainen määrä, tiukahko teho, peruskisa
2. puntti 2x/vko kohtalainen määrä, kohtalainen teho, semitärkee kisa
3. puntti 1x/vko kohtalainen määrä, tiukahko teho, peruskisa
4. puntti 1x/vko pieni määrä, kevyt teho, tärkee kisa
5. puntti 1x/vko pieni määrä, kevyt teho, tärkee kisa

eli vähän vaihteluu siihen punttifrekvenssiin ja tärkeimmillä kisaviikoillaki hieman ees mukana ehkäsees niitä DOMSeja. mutta edelleen hieman tarkastelisin sitä muuta iskullista pompputreeniä, miten sen annostelu vaikuttaa lajisuoritukseen. ootko kokeillu tehdä pari punttia, mutta keventää selvemmin sitä muuta pompputreeniä? ootko näin peruskaudella kuinka annostellu sitä muuta pomppimista? määrää vai tehoja vai kumpaakin? missä sä näkisit ite ne selkeimmät puutteet lajissa? tossa esimerkissäkin on niin hankalaa asetella noita mitenkään, ku ei tiedä noista kisaprioriteeteistä mitään.

mä en kuitenkaan usko tohon punttitreenin kaikkivoipaisuuteen ja niinku itekin sanoit, tekniikka ja lajiteho määrää. hieman hankalaahan noita on oletella ja kokeilla, koska sit se kisakausi menee hieman siinä, jos se punttivoimien lasku vaikuttaa sulla hyppytuloksia heikentävästi. sillon joutus tekeen ehkä jopa kuukauden töitä, et sais tasot taas ylös ja se taas tietenki vaikuttaa kisoihin. tää on melkosta jossittelua, niinku huomaat, mutta tätä parempaan ei juuri pysty, kun ei toista tunne. mulla on asiakkaita, joiden tuloskunnon tiedän paremmin ku ne itse aina jopa kisoihin asti, mutta se on eri se.

Anteeksi kun kesti vastauksessa. Kyllä kisakaudella vähennän kaikenlaista pompputreeniä puntin lisäksi. Olen huomannut liian kovalla pompputreenillä toki saman vaikutuksen eli lihakset menevät myös siitä jumiin. Peruskaudella tulee varmaan joskus tehtyä liikaa tehoja ja jalat menevät hieman tukkoon sen takia välillä. Määrä ei minulla koskaan ole ollut kovin suuri edes peruskaudella, koska olen panostanut laatuun enemmän harjoittelussa. Suurimmat puutteet lajissa ovat tekniikka ja eri toten lantion asento. Lantio on liikaa "kupilla". Uskoisin, että jos saisin lantion ylemmäs, niin askelpituus pidentyisi ja lajisuorituksen tekemiseen voisi tulla lisää rentoutta ja helpoutta. Jotkut ovat kehoittaneet minua vähentämään punttia, koska uskovat että rinnalleveto ja kyykky vetävät mm. lonkankoukistajani jumiin, jolloin lantio menee helpommin kupille. Mutta itse uskoisin, että tämä on sekä liikkuvuus että hahmotuskysymys.
 
kestääkö sulla kondis kuin hyvin koko kauden, vaikket tee peruskausilla määrää paljoa? hyvä jos pysyy, yks lahjakkuuden alue sekin. tekninen taitavuus kyl on huomattavan ratkasevaa tossa(kin) lajissa, joten siihen panostaminen tietenki on se fiksuin tie. oot ite oikeemmassa tossa punttien jäykistävässä vaikutuksessa. tiedän kavereita, jotka kyykkää yli 350kg ja tekee spagaatin. rv ja kyykky nyt ei juuri lonkankoukistajia hirveesti edes stressaa.

hyvin tärkeetä on just toi hahmottaminen ja siihen video on aika kova apulainen. kun kerta panostat siihen laatuun, yhtäkään "väärää" tai "huonoa" suoritusta ei sais tulla. tekniset muutokset on kuitenki usein hyvin pieniä, joten pois oppiminen voi olla hankalaa. teetsä kuin paljon mielikuvaharjoittelua nimenomaan tekniikkafokuksella? täyspassiivisena vai mikroliikkeiden kanssa? huomattavan toimiva apu just liikeoppimiseen.
 
kestääkö sulla kondis kuin hyvin koko kauden, vaikket tee peruskausilla määrää paljoa? hyvä jos pysyy, yks lahjakkuuden alue sekin. tekninen taitavuus kyl on huomattavan ratkasevaa tossa(kin) lajissa, joten siihen panostaminen tietenki on se fiksuin tie. oot ite oikeemmassa tossa punttien jäykistävässä vaikutuksessa. tiedän kavereita, jotka kyykkää yli 350kg ja tekee spagaatin. rv ja kyykky nyt ei juuri lonkankoukistajia hirveesti edes stressaa.

hyvin tärkeetä on just toi hahmottaminen ja siihen video on aika kova apulainen. kun kerta panostat siihen laatuun, yhtäkään "väärää" tai "huonoa" suoritusta ei sais tulla. tekniset muutokset on kuitenki usein hyvin pieniä, joten pois oppiminen voi olla hankalaa. teetsä kuin paljon mielikuvaharjoittelua nimenomaan tekniikkafokuksella? täyspassiivisena vai mikroliikkeiden kanssa? huomattavan toimiva apu just liikeoppimiseen.

Mielestäni kestää melko hyvin. Olen tehnyt sekä peruskuntokausilla sekä kisakausilla ennätyksiä testituloksissa. Koen suurimman hyödyn kohtuullisessa määrässä siinä, että pystyn peruskausilla tehdä myös tehoja jonkin verran. Lajiharjoituksissakin pystyn hyppäämään paremmilla tehoilla ja tekniikalla. Toki tottahan on, että jos tekee enemmän määrää peruskausilla, niin pystyy herkistelemään sitten enemmän kisakautta varten. Tekninen taitavuus on tietenkin tärkeintä, mutta parhaita ominaisuusalueita minulla ovat räjähtävyys/tehontuotto, joten uskoisin, että näitäkin kannattaa vähintään ylläpitää ja samalla teknistä taitavuutta parantaa. :) Sen takia olen tarkkaan miettinyt kannattaako kisakaudella punttia jättää pois ja keventää, koska perusvoiman pohjallehan lajisuoritus pohjautuu osaksi.

Mielikuvaharjoittelua en ole tehnyt juurikaan, mutta sitä voisin kyllä kokeilla, koska jotkut ovat sitä suositelleet. Joo lajisuoritusten kuvaaminen videolle on hyvä apu tekniikkaharjoituksissa ja sitä olen käyttänyt hyödyksi. :)
 
mä oon hyvin samaa mieltä noissa tehoissa ympäri vuoden ainakin jollain tasolla. voi olla hyvinkin hankalaa saada kovaa huipputehoo irti, jos on kuukausitolkulla juntannu semikovaa määrää pelkästään.

ehdottomasti se fysiikan ylläpito/kehittäminen jatkuu koko kisakauden. siihen liittyy sit tukitreenit, kuten puntti. se on kuitenki vaan se puolet kakkua. sen takia se tekniikka on sulla nyt aika tärkees osassa. hyvin on aikaa kesään ja tuloksia tulee taatusti. toi mielikuvaharjoittelu on kyl huomattavan tehokasta varsinkin tollasissa tekniikkajutuissa. ulkoinen ja sisäinen tarkkailu/projisointi on semmosia hyviä tapoja ja ne mikroliikkeet tehostaa sitä hommaa paljon. ufojuttuja, mut hermolihasjärjestelmä pelaa yhdessä.
 
mitä mieltä olet box-kyykystä raw-kyykyn kehittäjänä? olen kaavaillut tekeväni seuraavalla peruskuntokaudella tuon "kyykky 3 kertaa viikosta"-ohjelman siten, että a-treeni etukyykky, b-treeni normikyykky ja c-treeni boxkyykky 5cm alle kisasyvyys. jotenkin tuo box-kyykky tuntuu olevan kevyempi polville ja selkärangalle mutta raskaampi muuten kuin normikyykky.

kyykyssä selvä heikkous on pohjalta lähtö johtuen siitä että laskeudun hitaasti kyykkyyn. monet kokeneemmat voimailijat ovat kehottaneet tekemään kyykyn "syvyyspommina" eli lyömällä pohjaan, kevyemmillä painoilla tuo onnistuu mutta suuremmilla painoilla painopiste kaatuu liikaa eteen. mikä sinun mielestäsi on optimaalinen tekniikka tässä suhteessa?
 
ihan hyvin käy. penkin/boksin korkeus määräytyy enempi sit käyttötarpeen kautta. toi ja puolikyykyn paikkeille toinen on aika jees apu. syvyyspommi shane hammanin tyyliin vaatii äärimmäisen hyvää välinehallintaa eli tekniikassa ei saa olla aukkoja. sitä elastista voimaa kuitenkin kannattaa ehdottomasti hyödyntää. rauhallisesti alas ja vasta vipat 10cm iskemällä. sillon se tekniikka pysyy kasassa. liika hidastelu on ihan turhaa. muutenkaan se paine ei saa eteenpäin päkiälle koskaan mennä. tää on tekniikkavirhe, mikä sun pitää korjata.
 
Aikaisemmin olikin hieman puhetta tuollaisesta käytännössä joka päiväisestä treenistä. Sellaista kysyisinkin JTO, että kuinka sinä toteuttaisit tai neuvoisit toteuttamaan kyseistä treenityyliä?

Esimerkiksi voiman tai lihaksen kasvuun?

Itseäni kyseinen treenityyli kiinnostaa koska kaikki tarvittava treenaamiseen löytyy kotoa. Olen siis maanviljelijä, joten sopii päivittäiseen elämään muutenkin.

Kiitän.
 
ihan hyvin käy. penkin/boksin korkeus määräytyy enempi sit käyttötarpeen kautta. toi ja puolikyykyn paikkeille toinen on aika jees apu. syvyyspommi shane hammanin tyyliin vaatii äärimmäisen hyvää välinehallintaa eli tekniikassa ei saa olla aukkoja. sitä elastista voimaa kuitenkin kannattaa ehdottomasti hyödyntää. rauhallisesti alas ja vasta vipat 10cm iskemällä. sillon se tekniikka pysyy kasassa. liika hidastelu on ihan turhaa. muutenkaan se paine ei saa eteenpäin päkiälle koskaan mennä. tää on tekniikkavirhe, mikä sun pitää korjata.

kiitos jälleen kerran avusta:) voitko hieman vielä selventää tuota, miten tuo isku oikeaoppisesti tehdään?
 
Mielikuvaharjoittelua en ole tehnyt juurikaan, mutta sitä voisin kyllä kokeilla, koska jotkut ovat sitä suositelleet. Joo lajisuoritusten kuvaaminen videolle on hyvä apu tekniikkaharjoituksissa ja sitä olen käyttänyt hyödyksi. :)

Kannattaa kokeilla, nimittäin toi ei oo mitään mutuilua, vaan aiheesta on jopa ihan tutkimuksia, jotka puoltavat mielikuvaharjoittelua. Eikä sen mielikuvaharjoittelun pidä olla helppoa, vaan tulee vaatia kovaa keskittymistä.

Esimerkkinä tutkimuksessa saatiin vahvistettua hauista pelkästään kuvittelemalla hauiskääntöjen tekemistä. Lisäksi ihmiset joilla on korkea mindfulness score paranevat fyysisistä haavoista nopeammin jne. Joten ei kannata aliarvioida sitä pään roolia fyysisessä suorittamisessa.
 
elmuerto: menee aika pitkäksi postaus... ei nyt lähe ei. maanviljelijän duuni on hieman fokuksesta riippuen suht lepposaa tai erittäin fyysistä ja pitkiä päiviä tulee varsinki kesällä. kyllähän se toistoalue aikalailla kertoo mitä tavotellaan, massaa vai voimaa pääsääntösesti. tietenki massa tuo aina myös voimaa. sit erikseen on semmonen perusvoimatreenailu, mis lihasmassaa ei ees ois tarve kasvattaa.

bart: ei sen kummempaa ainakaan alkuun, muutaku rauhassa, muttei hidastellen siihen 10cm mittasyvyydestä ja loput reippaalla joustolla. erityiset iskukyykyt sitten treenaa tota elastisuutta ja ne tehdään ns. ylidynaamisesti, mutta vain sile alaosassa nekin.

joo toi toohardin kommentti pitää paikkansa. keskittymistä pitää harjoitella, että se onnistuu kunnolla. täysin kammottava esimerkki esim. olisi valmentaja, joka huutaa vapariviivalla olevalle juniorille "keskity!", ellei sitä oo harjoiteltu. siin menee kyl pasmat pahemman kerran sekasin. alkuun erilaiset keskittymis- ja mielikuvaharjoitukset pitää olla suht helppoja, että pääsee hommaan kiinni. jossain vaiheessa niitä pystyy sitten tekemään suht vaativina ja hyvinkin häiritsevässä ympäristössä. vrt. kotona pimeessä sohvalla -> ruuhkabussissa.

omassa lajissa (kalliokiipeily) mielikuvaharjoittelun hyödyt on äärimmäisen selkeesti osoitettavissa. hyvin monesti se vaikea reitti kummittelee mielessä ja muuveja käy läpi kerta toisensa jälkeen. sitten kun tosipaikka taas tulee, homma toimii paljon automaattisemmin ja liikkuminen on ekonomisempaa ja nopeampaa. kiipeily on hyvin äärimmäinen liikkumisen laji fyysisten ominaisuuksien lisäki, joten tollanen avaruudellinen hahmottaminen on suht ensiarvoista.

ihmisen pää on yhtäaikaa erittäin vahva ja heikko. pelkästään punttimaailmasta jos otetaan esimerkki: pertti (tai pauliina) puntti tekee penkkiä ja pitäisi saada tehtyä 8*100kg. viimeinen toisto ei vaan sitten tullutkaan, vaan sarja jäi seiskaan. entäs jos olisi pitänyt tehdä 9*100? hyvin suurella todennäköisyydellä p. puntti olis se kasinkin sieltä saanut tehtyä.

sama missä tahansa. usain boltin kanssa samalla viivalle tulevat "tietävät" taistelevansa vain kakkossijasta. tai niin oli ennenkuin osoitettiin boltin olevan ihminen :) kobe bryant "tietää" heittävänsä koriin viimeisellä sekunnilla, kun pyytää palloa. lasse viren "tiesi" voittavansa kultaa, vaikka kaatui... jne jne.
 
no ei noi nyt mitään epätoivosia ole. hieman eteen ja punnertaen, mutta kai se kuvakulma hämää myös. suht korkeeksi jää se saksauskin. uskallusta se tietenki vaatii, mutta toistot tuo rohkeutta. eipä siinä juuri pahemmin voi käydä. koitas lyödä sinne vaikka selkeet yliraudat ja potki niin ylös ku menee ja annat tippua sitten. opit siihenki, miltä se tuntuu.
 
Mulla on ollut kroonista takareisien väsymystä liikkeissä jotka rasittavat akselia takareidet pakarat alaselkä ja se johtuu luultavasti jostain selkään johtavasta hermosta tai lihaskireydestä. Kipua ei oikeastaan ole, selkä on vain joskus tuntunut "hassulta". Olen venytellyt piriformista ja ajatellut panostaa pakaroiden aktivaatioon. Onko muita ideoita jotka voisivat auttaa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom