Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
.

raakis: urheilulääkärille. veikkaisin sitä hauiksen jännettä, mut netissä veikattua, ei voittoa.

Kyllä mä oon ite aika varma kanssa tosta jänteestä, aamulla kun tunnusteli niin kyllä se kipu tossa jänteen paikoilla on kovinta ja pienellä etsinnällä löyty että vaivat on muilla ihan samat joilla on todettu tuo hauiksen jänteen tulehdus. Alotan jäähieronnan ja mahd. tulehduskipu kuurin samantien, suosittelisitko tolle normaaleja kiertäjäkalvosimen venytyksiä, vai jotain muuta? Veikkaisin että leveä leuanveto ois voinu laukasta ton, se on nyt ollut mukana hetken. Kiitos joka tapauksessa, oli taas paljon hyötyä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mul on maksimi kausi menossa penkis,kyykys ja mavessa eli teen pari viikkoa 3*3 viikko 3*2 ja viikko 3*1 ja liikkeet tulee kerta viikkoon vai pitäskö useamminkin tehä?. Kannatteeko tuoho sotkea pitempää sarjaa noiden sarjojen jälkeen taikka tekis apuliikkeitä pitemmällä sarjalla? tahtoo olla ettei noi lyhyet sarjat tunnu missää ja ois mukava vähä bodatakkin samalla. : D
 
Kuukauden päästä ois perusvoimakausi lopussa ja sit maximi kausi. Toimisko ihan näin:

Vko
1. 3 maximit ma, ke, pe. Kyykky, penkki, mave

2. 2 maximit ma, ke, pe. Kyykky, penkki, mave

3. Kevennys

4. 1 maximit ma, ke, pe. Kyykky, penkki, mave.

Sit bodikausi ja rumbat alusta

Edit. Nii siis kyseessä ensimmäinen kunnon maximi kausi joten raudat ei häävejä oo. Tarviiko muuta hierontaa ton lisäks?
 
kuppen: bodailu kannattaa kyllä pitää omana kautenaan. ei kannata kauheesti hapotella, ku hakee tehoja ulos. ei toi sun jakso niin kauaa kestä, ettei viittis hetken ootella.

hölkkääjä: kyllähän tolla jo jotaki irti saa.

bob: sjmv ja rdl on aika sama asia.
 
^Okei. Toinen mikä pyöri mielessä on täältä jostai bongattu.

1. Semi tiukat Kolmoset
2. Tiukat kolmoset
3. Kevyt
4. Semi tiukat kakkoset
5. Tiukat kakkoset
6. Kevennys
7. Ykkös hakua
8. Maximit

Meinasi et minkälainen ero näin alhasten voimatasojen (110-115 ois toive maximi tollon) ois tollasella hieronnalla saavutettavussa verrattuna tohon ekaan versioon?
 
Sun ennätykset? WTF?

Siis...jos ton tasosella urheilijalla on kysymyksiä liittyen mihin tahansa urheilua koskevaan aiheeseen, eikö hän saa niihin kunnollista vastausta muuten kuin netin kautta kysymällä?

Ja tällä en dissaa mitenkään jto:ta! Mulla on vaan se luulo ollut, että lajiliiton valmentajien tms. kautta huippu-urheilija saa kaiken mahdollisen tiedon vaivoihinsa/kysymyksiinsä.

Ei Suomessa montaa ton tason urheilijaa ole noilla ennätyksillä.

Joo no onhan lajivalmentajilla tietoa, mutta ne vaihtelevat puntin osalta niin paljon, että ajattelin kysyä jto:n mielipidettä asiaan. Lajivalmentajien tietous perustuu kyllä oman kokemukseni mukaan itse lajisuorituksen tekniikkaan. Puntti on kuitenkin yleisurheilijalla "sivulaji", joten lajivalmentajat paneutuvat eniten lajisuorituksen tekniseen osaamiseen, juuri niinkuin pitääkin. Esimerkiksi valmentajien joukossa nopeusvoiman suosiminen kisakaudella on hyvin yleinen ilmiö. Mutta kuitenkin tutkimusten mukaan nopeus punttisuorituksesta ei siirry lajisuoritukseen. Halusin siis saada laajempaa näkökulmaa kilpailukauden punttiharjoitteluun ja jto on myös toiminut yleisurheilijoiden parissa, joten uskon, että hänellä on arvokasta tietoa asiaa koskien. :)
 
hölkkääjä: toi on parempi. ja vkoilla 7 ja 8 ihan ykköset ulos vaan. sit 9 kevyt ja viel yks maksimitesti, jos kulkee.

jumper: noin se menee. siks en ite peukaloi lajitreeneistä ku vaan tiettyjä valikoituja, missä mulla itellä on jotain annettavaa ja tietotaito tarpeeks korkee. ei valmentaminen oo guruilua. toi sun tapaus on kuitenki hieman hankala just sen takia, että tollaset nopeusvoimapiikkaukset tuppaa oleen hyvin herkkiä ja vielä yksilöllisempiä, mitä yleensä paasaan. mä oletan että sä luotat tohon sun mutuun siitä juoksun keveydestä ilman punttia niin paljon, et oisin hieman sun kannalla nyt siinä. tiän juoksijoita, jotka tekee kisakaudellaki yllättävän kovaa punttia ja pari jopa ihan salaa lajivalmentajalta, joka saarnaa hyvin kevyestä nopeusvoimapuntista. sekin oli kokeiltu, mutta juoksutulokset laski lujaa ja kondis ei kestäny.

sitten taas toi sun tapaus... mites on, säilyykö sulla punttivoima jos on taukoja? ootko parempi sarjoissa vai ykkösissä? jos treenaat suht monipuolisella toistoalueella 3-6, kuin monta toistoo menee esim. rinnalle ja kyykystä 85%:lla ykkösestä?
 
hölkkääjä: toi on parempi. ja vkoilla 7 ja 8 ihan ykköset ulos vaan. sit 9 kevyt ja viel yks maksimitesti, jos kulkee.

jumper: noin se menee. siks en ite peukaloi lajitreeneistä ku vaan tiettyjä valikoituja, missä mulla itellä on jotain annettavaa ja tietotaito tarpeeks korkee. ei valmentaminen oo guruilua. toi sun tapaus on kuitenki hieman hankala just sen takia, että tollaset nopeusvoimapiikkaukset tuppaa oleen hyvin herkkiä ja vielä yksilöllisempiä, mitä yleensä paasaan. mä oletan että sä luotat tohon sun mutuun siitä juoksun keveydestä ilman punttia niin paljon, et oisin hieman sun kannalla nyt siinä. tiän juoksijoita, jotka tekee kisakaudellaki yllättävän kovaa punttia ja pari jopa ihan salaa lajivalmentajalta, joka saarnaa hyvin kevyestä nopeusvoimapuntista. sekin oli kokeiltu, mutta juoksutulokset laski lujaa ja kondis ei kestäny.

sitten taas toi sun tapaus... mites on, säilyykö sulla punttivoima jos on taukoja? ootko parempi sarjoissa vai ykkösissä? jos treenaat suht monipuolisella toistoalueella 3-6, kuin monta toistoo menee esim. rinnalle ja kyykystä 85%:lla ykkösestä?

Ainakin itse olen kokenut, että punttivoimaa säilyy aika hyvin, vaikka on taukoja. Yli 2 viikon taukoa en ole tosin pitänyt oikeastaan koskaan. Rinnallevedossa ennätys tällä hetkellä 135 kg ja 85 %:lla (n. 115 kg) olen tehnyt 6 toistoa. Tosin teen ykkösiä melko harvoin ja nostan rinnallevedon "pompulla" eli en pysäytä sarjoissa toiston välillä maassa. Toisaalta en taas tee maksimia kovin usein, koska maksimivoimahan ei pitäisi siirtyä niin hyvin lajiin kuin perusvoima. Kyykkyä en tee 3 lyhyempiä sarjoja juuri koskaan. Kisakaudella kyykyt teen yleensä "yhden jalan kyykkynä" tai saksikyykkynä, niin että takajalka tasapainottaa liikettä päkiällä takana. Näin saan pakarat ja takareidet paremmin mukaan liikkeeseen. Puolikyykkyä en ole tehnyt hetkeen kisakaudella, koska tuntuu, että se "hakkaa" etureidet ihan tukkoon. Syväkyykky myös tuntuu pistävän jumiin ja kyllä ainaki hierojalla käydessään hieroja mieltää sen ihan lihasjumiksi. :D Toisaalta täytyy myöntää, että olen juossut myös niin hyvin, että ma ollut kova puntti ja to kisa eli sekin on toiminut joskus. Herkkyyskään ei aina kerro tulostasosta. Pystyykö sitä arvelemaan, että kuinka kauan yleisvoimataso pysyy yllä pelkällä lajisuorituksilla vai onko se yksilöllistä? Itse olen kahden viikon sääntöä käyttänyt. Käytännössähän kannattaisi tehdä vain lajiharjoituksia, jos vaadittava voimataso pysyisi niillä yllä. Suomalaisillahan tuppaa yleensä voima-arvot jo olemaan riittävät, mutta tekninen osaamisessa on ollut paljon parannettavaa niin lajissa kuin lajissa, jos voi yleistää.
 
ihan normisuhde rv:ssa. siinä ei pomppu vaikuta niin paljoo ku maastavedossa. maksimivoimaa kannattaa tehdä ärsykevaihteluna ja sitä kautta suuremmat perusvoimaraudat mielessä. kyllä mä uskon, että lajiteknisellä osaamisella on vielä melkosesti annettavaa sunkin tuloksiin, vaikken hyppyjäs ookkaa nähny. tai no oonhan mä, jos tolla tasolla pompit :)

enivei, kyl se lajisuoritusten ilmavuus ja tekninen erinomaisuus kertoo aikalailla siitä, miten paljon sun kannattaa punttia tehdä kisakaudella. en kuitenkaan pitäs kauheen pitkä pausseja, koska kisakausi on sullaki tosi pitkä. tietenki hyppyjen tulis olla teknisesti priimoja, se on ehdoton ykkösajatus. mutta ulkokauden alussahan voidaan vielä olla kuitenki voima- ja pompputreenien suurien määrien takia hieman tehoja vielä etsimässä. kevennätsä treenejä kuin paljon ennen kisakautta?

niinku sanottua, yksilöllisyys pätee. en yhtään ihmettele, et toi "ma puntti to juoksu" on ollu ok. vähä vaikeempaa mun kyl on uskoo, et maanantain puntti kantais juntturaa sinne la-su kisaan asti. enempi se voi olla siitä muusta nopeusvoimapomppimisesta kii se jumi. mitä oot mieltä?
 
Saatat olla ihan oikeassa. :) Jumihan voi tulla toki muualtakin kuin puntilta. Noh kevennän jonkin verran jo kisaan valmistavalla kaudella. Yksi vaihtoehto olis tosin keventää vasta kisakaudella. Silloin kun alkaa juoksemaan enemmän tehoilla pitää toinen puntti jättää viikossa pois tai tehdä vain yläkroppaa se. Yksilöllisyys on tärkeintä ja uskoisin, että oman kehon kuuntelu on tärkeässä roolissa herkkyyden esiin saamisessa. Osaisitko vielä antaa jotain yleisiä neuvoja tehojen optimointiin, jos sellaisia voi antaa? :)
 
Viime kyykkyreenistä tuli alaselkä hieman kipeäksi (ei muuten tunnu juurikaan mutta selkää kyyristäessä tuntuu), niin mistä tämä voisi johtua? Itse päättelin että vois johtua siitä että kyykyn ala-asennossa alaselkää pyöristyy ja perse ikään ku dippaa? Johtuuko tuo jonkun lihaksen/lihasten kireydestä tai jostain? tässä parin päivän sisään vähä parantunu, ettei mitään vakavaa ole mutta ajan kanssa voi tulla ongelmaksi.
Tässä videossa näkyy se mitä tarkoitin, eli ihan ala-asennossa perse kääntyy sisään päin, mutta mulla vielä enemmän.
http://www.youtube.com/watch?v=C4Fz_XB8e_0
Video toimii ihan vain esimerkkinä eikä minään naljiskeluna tai minään vastaavana.

Vinkkejä kaivattas!
 
mitä tarkotat tehojen optimoinnilla?

Tarkoitan siis, että herkkyys ja lajisuorituksen tekniikka sekä perusvoimat olisivat molemmat mahdollisimman korkealla tasolla yhtäaikaa. Eli tehot olisivat "maksimissaan". Toki annoit tuossa jo neuvoa, että tekisi 2-3 viikkoa aluksi enempi punttia ja sitten 2 viikkoa vähän kevyempää ja saisi tällä tavoin jalat todella herkän tuntuisiksi, mutta yleisvoimatasot olisivat vielä korkealla. Toki tällaiseen voi olla hankala antaa yleisneuvoja, jos ihmiset ovat niin yksilöllisiä.
 
Joo no onhan lajivalmentajilla tietoa, mutta ne vaihtelevat puntin osalta niin paljon, että ajattelin kysyä jto:n mielipidettä asiaan. Lajivalmentajien tietous perustuu kyllä oman kokemukseni mukaan itse lajisuorituksen tekniikkaan. Puntti on kuitenkin yleisurheilijalla "sivulaji", joten lajivalmentajat paneutuvat eniten lajisuorituksen tekniseen osaamiseen, juuri niinkuin pitääkin. Esimerkiksi valmentajien joukossa nopeusvoiman suosiminen kisakaudella on hyvin yleinen ilmiö. Mutta kuitenkin tutkimusten mukaan nopeus punttisuorituksesta ei siirry lajisuoritukseen. Halusin siis saada laajempaa näkökulmaa kilpailukauden punttiharjoitteluun ja jto on myös toiminut yleisurheilijoiden parissa, joten uskon, että hänellä on arvokasta tietoa asiaa koskien. :)

OK, kiitos!

1)jto:n arvo vaan nousee silmissäni
2) Toivottavasti muilta osin saat armaassa Suomenmaassamme kaiken tarvittavan tuen lajiisi liittyvissä asioissa. Luulisi jonkun pitävän tuollaisesta "kultakimpaleesta" kovastikin huolta. näinä päivinä tuon tason lahjakkuudet ovat enemmän kuin harvinaisia.
 
nayb: perusvika. ylätakareidet kinnaa. polvi koukussa ne venyypi kivasti. esim. se klassinen hajareisin penkin päälle kyykyn ala-asentoon ja sdit napaa kohti penkkiä.

jumper: juu kyllä se tosi vaikeeta tällai etänä on. oikee valmentaminen on ihmisen valmentamista, ei numeroita paperilla ja kova lasku, mikä tuntuu olevan se nykytrendi. puntin maksimitehot ja lajin maksimitehot ei ees kannata ihan samoissa ajoissa olla huipussaan, sillä kyseessä on hermostollinen "maksimiosaaminen". eli puntti on joka tapauksessa pohjaominaisuus, jonka hiipumista vaan yritetään estää, kun keskitytään päälajiin.

en usko, et ne sun punttitasot laskis kauheesti (lajisuoritusta ajatellen liikaa), jos tekisit tolla rytmillä. yks pieni mutta on sit ne DOMSit. jos pidät kolmekin viikkoa taukoo punteista, voi se eka punttiviikko sit olla vähä tympee ja se kipu voi vaikuttaa lajitreeneihin. no... vois aatella tämänkin kaltaista rytmittelyä:
1. puntti 2x/vko: kohtalainen määrä, tiukahko teho, peruskisa
2. puntti 2x/vko kohtalainen määrä, kohtalainen teho, semitärkee kisa
3. puntti 1x/vko kohtalainen määrä, tiukahko teho, peruskisa
4. puntti 1x/vko pieni määrä, kevyt teho, tärkee kisa
5. puntti 1x/vko pieni määrä, kevyt teho, tärkee kisa

eli vähän vaihteluu siihen punttifrekvenssiin ja tärkeimmillä kisaviikoillaki hieman ees mukana ehkäsees niitä DOMSeja. mutta edelleen hieman tarkastelisin sitä muuta iskullista pompputreeniä, miten sen annostelu vaikuttaa lajisuoritukseen. ootko kokeillu tehdä pari punttia, mutta keventää selvemmin sitä muuta pompputreeniä? ootko näin peruskaudella kuinka annostellu sitä muuta pomppimista? määrää vai tehoja vai kumpaakin? missä sä näkisit ite ne selkeimmät puutteet lajissa? tossa esimerkissäkin on niin hankalaa asetella noita mitenkään, ku ei tiedä noista kisaprioriteeteistä mitään.

mä en kuitenkaan usko tohon punttitreenin kaikkivoipaisuuteen ja niinku itekin sanoit, tekniikka ja lajiteho määrää. hieman hankalaahan noita on oletella ja kokeilla, koska sit se kisakausi menee hieman siinä, jos se punttivoimien lasku vaikuttaa sulla hyppytuloksia heikentävästi. sillon joutus tekeen ehkä jopa kuukauden töitä, et sais tasot taas ylös ja se taas tietenki vaikuttaa kisoihin. tää on melkosta jossittelua, niinku huomaat, mutta tätä parempaan ei juuri pysty, kun ei toista tunne. mulla on asiakkaita, joiden tuloskunnon tiedän paremmin ku ne itse aina jopa kisoihin asti, mutta se on eri se.
 
Tyhymä kysymys mutta täältä pesee:

Tänää reenailin taas (peruskausi päällä) kyykyn jälkeen aattelin että otan penkinkin tänään siltä varalta että jääpi vkl tekemättä kun täytyy muuttaa velipoika jne.

Sarjat valmiit ja oli tarkotus siitä ottaa päivän näpsäkkä ykkönen. 90 tuli lentämällä, 95 piti olla vika mutta ei se tänään tullukkaan. Ei ollu vireys kohillaan tjsp.

Miten tälläsen vaikuttaa? Failuret nyt ei mitään kovin hyviä juttuja ilm oo voiman kasvun kannalta. Onko hyvä pitää esim ylimääränen välipäivä tai jotain?

Ja ennen kaikkea, onko se mun 3kk päässä siintävä 120 penkistä haave pirstottuna nyt :D? 95 meinaan tuli muutama pvä sitten kapeesta penkistä helpohkosti.

Kiitos ja anteeksi
 
tässä kun on ollu puhetta pikajuoksusta niin minkälaisia voimatasoja noilla huipuilla on? osaiskohan jto tai jumper heittää jotain osviittaa. on meinaan melkoisia mörköjä noiden arvokisojen lähtöviivalla.
 
tässä kun on ollu puhetta pikajuoksusta niin minkälaisia voimatasoja noilla huipuilla on? osaiskohan jto tai jumper heittää jotain osviittaa. on meinaan melkoisia mörköjä noiden arvokisojen lähtöviivalla.

Ben Johnson (79 kg):
Kyykky (Reidet vaakatasoon) 2x6x272,5kg
Penkki 2x204 kg

Ja naisista Angelo Taylor (62 kg)
Kyykky 2x6x205 kg
Penkki 2x102kg

Eli aivan levottomia noi voimatasot, maailman tasoa voimannostossa omaan painoon suhteutettuna. En edes ala lyömään kuulantyöntäjien tuloksia tähän kun voimailijat olisivat kilpaa itkemässä heikkouttaan :)
Toisaalta painonnostajilla on myös hirmunen pomppu ja räjähtävä voimantuotto, ja olisikin kivan nähdä mihin aivan huippupainonnostaja pääsisi yleisurheilussa jos vaihtaisi lajia.

400 metrin juoksijalle, jotka yleensä selvästi hoikkarakenteisempia (pienempi lihasmassa) ja samalla pidempiä, on annettu seuraavaa keskimääräistä tutkimuksissa:
Puolikyykky:
46 s = 2,4-2,6 x omapaino
48 s = 2,1-2,3 x omapaino
50 s = 1,9-2,2 x omapaino.
Eli enää tuolla matkalla ei vaadita hirmuisia maksimivoimia. Joskin noi alle 46 s juoksijat painelevat reilusti alle 11s sen satasenkin, toisaalta siitä näkee miten huonosti se maksimivoimasiirtyy tietyn pisteen jälkeen lajiin. Todellisuudessa se ei siirry "automaattisesti" juuri ollenkaan edes aloittelijoilla, vaan se pitää jalostaa lajivoimaksi. Kiva tietää paljon Bolt kyykkää, ei varmasti suhteessa niin paljon kun ylivoima kanssa kilpailijoihin voisi olettaa, mieshän sanonut ettei pidä treenaamisesta niin tuskin siellä salilla on ainakaan ylimääräistä maksimivoimaa hankkinut.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom