Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Terppa,

Historia: Olen vuosien saatossa muutamaan otteeseen tehnyt 3-6 kk pätkiä 5x5 single factoria ja lopettanut joko ajankäyttöongelmiin, nivelongelmiin tai muihin selityksiin.
Nykytilanne: Nyt taas käynyt salilla pari kuukautta ja taas hieman ajankäytöllisesti haastava hetki, joten taivun noin kahteen kertaan viikossa(oikeastaan olen käynyt nyt 2,5 kertaa viikossa, eli joka kolmas päivä).

Ohjelmana ollut yksijakoinen siten, että
treeni 1:
takakyykky(1x5)
pystypunnerrus(1x5)
soutu(1x5) joskus teen RiVeä alkuun, jolloin soutu jää pois
leuat(lisäpainoilla 5-3-2 sarjat)
dippi(vasta kerran tehnyt, ei oikein vielä mutua kuinka istuu ohjelmaan)

treeni 2:
etukyykky(1x5)
pena(1x5)
mave(1x5)
leuat lisäpainolla(2x5)

Sarjat olen rakentanut niin että suurimpaan osaan liikkeistä tulee yksi raskas vitonen ja painoa lisätään maltilla joka kerta.

Tähän asti painonkorotus on toiminut ihan hyvin, koska lähdin suht matalalta verrattuna aiempiin(ehkä nykyisiinkin) voimatasoihin ja yrittänyt pitää tekniikan nipussa. Onko tällainen ohjelma pidemmän päälle kuinka toimiva, eli onko rasitus-leposuhde kunnossa? Itse ajatellut, että pari palautumispäivää sallisi hieman suuremman kertarasituksen, mutten tiedä onko se ihan niin yksioikoista.
Niin ja tähtäimenä tosiaan voimanhankinta, lihas tullee sivutuotteena.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aika harvoin tossa treenaillaan ja pohjakuntoo ajatellen määrät jää aika pieniksi, ellei se kyykkyfemma nyt sitten oo jotain 200 luokkaa. toistoalue on myös liian suppea ja useimmilla ajaa kehityksen umpeen.
 
Suosittelit tossa joku aika sitten apuliikkeeksi leveitä leijutus/stoppipenkkejä. Minkäslaisilla kuormilla ja toisto/sarjaskeemoilla näitä kantsis tehdä? Ilmeisesti aika lyhyttä sarjaa ikäänkuin nopeuspenkin tyyliin, mutta minkähänlaisilla kuormilla. Ja kuinkas sitten kuorman ja leijutusajan/korkeuden suhde, vai voiko miksailla ihan miten vain.

En tiedä menikö nyt ihan reisille, mutta tein tänään penkin avuiksi samaan treeniin kapeaa penkkiä ja noita leijutuksia. Ihan hyvältä tuntui, vaikka ovatkin kovin erilaisia liikkeitä.
 
sun esimerkissä oli yläkropalle 6 liikettä ja alakropalle 1. pelottavasti vaikuttaa ns. kalkkuna-ilmiöltä tai vähintää penkkihauis-pelleilyltä.

Massiiviset rintalihakset vaatii massiivista ylläpitoa. Dieetillä kun poljetaan paljon kuntofillaria niin jalkojen ylläpitohan hoituu jo melkeen pelkästään sillä...
 
Suosittelit tossa joku aika sitten apuliikkeeksi leveitä leijutus/stoppipenkkejä. Minkäslaisilla kuormilla ja toisto/sarjaskeemoilla näitä kantsis tehdä? Ilmeisesti aika lyhyttä sarjaa ikäänkuin nopeuspenkin tyyliin, mutta minkähänlaisilla kuormilla. Ja kuinkas sitten kuorman ja leijutusajan/korkeuden suhde, vai voiko miksailla ihan miten vain.

En tiedä menikö nyt ihan reisille, mutta tein tänään penkin avuiksi samaan treeniin kapeaa penkkiä ja noita leijutuksia. Ihan hyvältä tuntui, vaikka ovatkin kovin erilaisia liikkeitä.

Mä oon tehny tota esim. kolmosina 2-3 sekunnin pidoilla...jo sillain treenipainot putosi ehkä 20 %...
 
Tuli muuten myös mieleen laajempi kysymys, joka saattaa olla meleko tyhmä mutta menköön. Olen treenaillut viime vuodet lähes pelkästään tällaisilla volyymisysteemeillä, missä yksittäiset sarjat jätetään maksimitestejä sun muita lukuunottamatta aina "kesken". Olisiko hyödyllistä tehdä jossain vaiheessa sellainen treenijakso, jossa painettaisiin sarjoja failureen veren maku suussa?
 
Mulla varmaan vähän revähti olkapäästä ulkokiertäjä kädenväännössa ja nyt julmetun kipeä. Nii osaakko suositella jotakin erikoista? Ajattelin itse ettää lepoa 3-7 päivää ja sen jälkeen rupeen pientä jumppaa tekemään ja nyt popsin buranaa kuuriluontoisesti. Kiitos.
 
Mikä on paras keino saada käsinseisontapunnerruksiin voimaa? Seinää vasten ja liikeradan loppuessa päälakeen toistoja menee joku kymmenen mut korokkeiden kanssa en pääse pohjalta minnekkään. Hitaita negatiivisia oon hinkannu nyt jonkun aikaa ja niistä tuntuu olevan jotain apua. Miten sellasia liikkeitä lähdetään treenaamaan mitkä ei mee alkuunsa ollenkaan? Kiitos :)
 
jmp75: 1-3 sekan stoppeja, toistoja 3-6. kuormat semmosia, et on raskasta. ylös se kuitenki nostaa pitää. kovempitehosia jaksoja kannattaa ehdottomasti vuorotella volyymin kanssa.

alexus: hah...ei mee läpi. liikunnalla painon pudottelun yritykset on turhaa touhua. sillon kannattaa ruveta harrastaan jotain oikeesti aikaa vievää, niinku triathlonia. helpommin lähtee ruokavaliolla. kuntopyöräilyllä sä vaan kuivetat kinttus. kyykyillä palaa rasva paremmin. epäsuorasti.

lolletti: jos repes, on leikit hetkeks leikitty. kivun rajoissa voi liikutella. urheilulääkäri tietäs katella kuin pahasti meni.

drdisgust: negat on ok, muttei pelkästään. avustetut nostot muissakin oman kehon temppuiluissa on hyviä juttuja. eli kaveri auttaa sua sieltä ala-asennosta ylös.
 
negoissa pitäs jättää hieman varaa sarjoihin useemmin, kun ne kuormittaa vähä enempi ku konsentrinen työ. 4-8 on aika jees tossa liikkeessä. osatoistoja on myös hyvä tehdä. noita kantsii treenailla mieluiten suht usein, muttei liika näännyttämällä. sillai sä opetat hermostoos paremmin.
 
jmp75: 1-3 sekan stoppeja, toistoja 3-6. kuormat semmosia, et on raskasta. ylös se kuitenki nostaa pitää. kovempitehosia jaksoja kannattaa ehdottomasti vuorotella volyymin kanssa.

Ei tarvitse siis noiden stoppileijutusten kanssa murehtia, vaikka vääntäisi välillä hitaamminkin tangon ylös? Ei nyt kuitenkaan ihan mitään maksimikolmosia varmaan...
 
ihan reippaalla tahdolla ylös, mutta se tangon näennäinen nopeus ei kyl merkkaa tehoja.
 
Mitä mieltä jto on liikkeestä nimeltä korkeat vedot?

Maastavetoa ajatellen ja minkälaisilla kuormilla kannattas tehdä suhteessa normivedon ykköseen?
 
maastavetoa ajatellen ei niinkään suurta apua, mutta yleisliikkeenä, kuntopiirin osana jne oikein hyvää kamaa.
 
Jos haluaa kehittää toistomaksimia, kannattaako sitä reenata useinkin tekemällä toistomaximireenejä, vai pääsääntöisesti ihan normaalin voimaharjoittelun mukaan eli jaksottelemalla body-perus ja maksimivomakausia? Tavotteena olis 20x100 penkissä, kun nyt menee noin 10. Tuntuu kaukaselta tavotteelta kun maksimiakin tulisi nostaa useita kymmeniä kiloja.. Vaikuttaako siis kuinka positiivesti toistomaksimiin toistomaksimireenit?
 
kova toistomaksimitulos perustuu mahdollisimman korkeeseen perus- ja maksimivoimatasoon. eli niitä eka ja sitten kestovoiman pariin. pelkkää kestovoimaa tekemällä ei se maksimitaso monillakaan nouse, päinvastoin. toistoja saat pikkuhiljaa kyllä, mutta se voi olla aika kivinen ja pitkä tie se. jos sulla kuitenkin menee jo kymppi, et niin pahassa jamassa oo. on kuitenkin huomattavasti paremmat reservit lähtee tekeen 20*100, jos se ykkönen on esim. 200 kuin 150. mikä sun ykkönen nyt on?
 
Ykkönen hyvänä päivänä aika lähelle 125. Eli koitan hilata ykköstä ylöspäin perusvoiman ja maksimivoiman kautta niin sataseenkin rupeaa tulemaan toistoja lisää :) Muuten kannattaako normi penkki tehä joka viikko normaalina penkkinä vai vaihdella lattia, kapea, vino esim. viikottain. Toinen penkki treeni on nopeus ja siinä tulee kapeaa otettua välillä jos on palautunut.
 
jos kymppi on 100 ja ykkönen vain 125, on sulla suht heikko kyllä se maksimi, vaikka bodarit voi useinkin lykkiä 80%:lla kympin. teet nyt sillai, että nostat sitä perusvoimaa parin kuukauden ajan ja sitten kuukaudessa haet itelles uuden maksimin. sen jälkeen keskityt parantaan kestovoimaominaisuuksia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom