Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tein jto itselle ohjelman tuon sun bulgaari-artikkelin perusteella ja tänään sain kyykyn stressijakson päätökseen. Aattelin että sulta ja myös muiltakin olisi kiva kuulla palautetta tosta. Tiiän jo että oli tyhmä virhe alkaa taas kokeilemaan low-baria kun tekniikka ei vaan pysy kasassa sillä niin hyvin, joten laitoin tangon sitten niskaan parin treenin jälkeen. Nyt ootankin kovasti että alkaa tuo vakautusjakso ja volyymin kasvatus niin pääsee hiomaan edelleen tota niskakyykyn tekniikkaa ja heikkoja alueita yhellä tai kahella apuliikkeellä. Rauta alkoi painamaan treeni treeniltä yhä enemmän vaikka videolla ne näytti välissä tulevan ihan ok. Silti itellä jäi hyvä maku suuhun tästä eka jaksosta kun on kuiteski dieetit päällä ja tuo leveä asento on vielä hieman outo.

http://www.youtube.com/watch?v=cEzxfUBtNGc
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ne treenit on helpointa alotella vakautuksella kohtuullisen maksimitestailun jälkeen. stressi on kuitenki stressiä. sulla tosin tais olla sen verran peruskamaa jo alla, et toi on ok. pitää muistaa et toi stressijakso on hyvin herkkää menoo, eikä siis idealtaan mitään piikkailua. kyllähän noi suht ok on, mutten kyl menis juuri kehumaan nyt. melkosta takapuolella kauhomista tuolla alhaalla. se vaatii hyvin paljon vakautta jatkossa. otapas apuliikkees stoppikyykyt. 1-2" siellä ala-asennossa ja ilman selän niiailuja ylös. bulgaarijutuissa voit tehdä niillä joka sarjan vipan toiston tai jos menee liika tiukaksi, ihan omia treenejään.
 
Tämäkin tietenki selviää kokeilemalla mutta meneeköhän liian rankaksi jos tekisi vaikka puolet työsarjoista aina stopeilla? Eli jos kuvitellaan että pitää tehdä pääliikettä 4x6 niin noista kaksi sarjaa tehdää kaikki toistot stopeilla pohjassa? Rautamäärä ehkä hieman pienempi... Kaveriki kommentoi että mulla on jotenki löysän oloisia kyykkyjä niin pitää nyt koettaa keskittyä tohon että ne ois just vakaampia.

EDIT: Ja jep ois ollu parempi idea alotella vakautuksella.
 
suuri osa kyl kantsii tehdä. 30-50% jopa tällasessa perusvaiheessa, missä tollasia selkeitä heikkouksia pitäs pyrkii karsimaan. sen takia sarjatkin tulis oikeestaan lopettaa siihen, ku se sun tekniikka alkaa kärsimään. jos teet stoppeja, lyhennä sarjoja. sekunnin stopeissa 3-5 toistoo ja kahen sekunnin stopeissa 2-4 toistoo. semmonen tekniikka, ettei peffa kuoki sieltä takaa. voisit kokeilla normikyykkyjen alaslaskussa semmosta, et meet selkeessä kontrollissa siihen 10cm päähän rajasta ja se loppu sit rennolla, mutta määrätietosella pompulla. sillon se on enempi kontrollissa ja kehität sitä elastista voimantuottaa paremmin.
 
ylläpitoon? no jos pari kertaa viikkoon pystyy vaan treenaileen, vois tehä semmosta modattua 1-jakosta eli esim.
1
penkki, maastaveto, leuat, vatsa
2
kyykky, kapea penkki, kulmasoutu, vatsa kiertäen

Tuossa on aika vähän liikeitä. Vedetäänkö tuossa sitten useampi sarja (6-8?) vai kuitenkin apuliikkeitä tueksi?
 
siinä on ihan riittävästi liikkeitä. kaikki on isoja moninivelliikkeitä, joissa voi liikutella paljon rautaa. ei siinä mitään himputteluja enää lisäksi tehdä.
 
Morjes jto! Tässä olis vähän muutaman päivän takasta mavea: http://www.youtube.com/watch?v=eDrAc33Bkyk

Miltä toi tekniikka näyttää? Tuolla kanavalla on mun aikaisempia vetovideoita joissa selkä pääsee pyöristymään, ja nyt oon vähän muuttanu tekniikkaa. Tässä videossa jalat on leveämmällä, vyö on ylempänä ja yritän olla menemättä liian alas alkuasennossa. Jos ehdit kattoa tuolta noi pari muutakin vetoa, 2x250 ja 3x235, ja vertaat niitä tähän, niin onko se tällä nykysellä tekniikalla vain keskivartalon heikkoutta jos selkä vielä pyöristelee?
 
kyllähän noissa vipoissa se alaselkä alkaa pyöristyyn. sitä kyl ei sais tapahtuu. pitäsin sitä selkeesti suurimpana virheenä. sekä voimantuoton että terveyden kannalta. muuten noi ajotukset menee suht ok. tangon rullailua kyl en oo koskaan käsittäny.
 
voimaa sul on, mutta hieman malttia siihen harjotusjaksojen nostamiseen. kisoissa joutuu sit joskus runnomaan. käyttöön esim. kaariselkäset jullet, pukeiltavedot 5-15cm polven alta ja edelleen nekin hyvällä selällä. keskivartalo ei kyl koskaan voi olla liian vahva.

vyötä ei vedoissa juuri alle 85% raudoissa tarvita, mutta sillonkin selän tulis pysyy kuosissa. ku kattelet sitä selkärangan ja välilevyjen anatomiaa, huomaat et yläselässä voi köyryy olla, mutta alhaalla ei. lähinnä tää mitä nyt jatkossa teet, merkkaa sen, nostatsä kovia rautoja vielä 20v päästäkin, vai nosteleeko joku sua rullatuoliin ja sieltä pois.
 
Mitäs mieltä sä oot sitten tosta vyön paikasta? Kun tuntuu siltä ettei taivu ala-asentoon kunnolla sillon kun vyö on tossa lonkkaluissa kiinni, eli niin alhaalla kuin voi. Nyt oon pitänyt sitä siten että vyön alareuna on navan kohdalla.
 
vyön paikka on yksilöllinen, oon nähny sitä pidettävän ihan ylävatsallakin. sen tarkotus ei oo suoraan tukea selkää, vaan antaa kunnon tuki vatsaontelolle, joka sitten puristuu kunnolla rangan ympärille. aina jos se tuntuu haittaavan sun nostoja, se on huono. sen mukaan sitä pitää asennella ja tarkkailla. oon nähny reilusti yli 400kg vedettävän ilman vyötä. sen kaverin keskivartalosta kyl näki, ettei ollu siitä kii :)
 
Oon tehnyt penkkiä ja kyykkyä tuon 3x4 -> 6x6 systeemin mukaisesti ja nyt on piikkaus menossa. Piikkaus on penkin osalta mennyt seuraavasti:
vko1: -> 3max = 102.5kg
vko2: -> 3max = 105kg
vko3: kevyt 3x3x90kg
vko4: ->2max 107.5 FAIL
Eli siis nyt neljännellä viikolla tuo 107.5kg meni kerran (ennen piikkausta ennätys 110kg). Kysymys kuuluukin, että kannattaako jättää koko piikkaus kesken, kun tässä on dieettikin päällä, vai kokeilenko vielä ensi viikolla kakkosmaximia ja sitten ykkösiin?
No niin, nyt on piikkaus suoritettu loppuun, eikä se tulos tuosta sitten mihinkään enään noussut (110kg ei noussut, kun piti nousta ykkösmaksimiin).
Elikkäs luuletko että saan tämän jälkeen 2*8 -> 4*10 systeemillä minkäänlaista progressiota, kun miinuskaloreilla mennään edelleen?
 
Haluisin ottaa paksulla tangolla mavea ja joskus penkkiäkin. Voiko sitä tehä ihan normaalisti voimaidealla 3-5 viikon jaksoissa vai kannattaako sitä silloin tällöin ottaa esim. treenin alkuun tai loppuun? Ja mitä kokemuksia sulla on paksummasta tangosta penkissä ja olkapäiden ym. "hyvinvoinnista"? Ainakin muistaakseni Poliquan ym on sitä kehunut olkapäiden hyvinvoinnin kannalta hyväksi avuksi.

Kiitos
 
paksu tanko on sormissa kii, ei olkapäissä. kyllä se olkapäiden hyvinvointi on muusta kiinni. muuten se on ihan hyvä lisä esim. grippitreenien monipuolistamiseksi. joko omina jaksoinaan tai apuna.
 
Mulla on penkissä kolmas viikko menossa tuota smolov jr:a ja tekis mieli kokeilla tollasta kunnon volyymitreeniä myös kyykkyyn(eli smolov tai mahdollisesti sheikon ohjelmia). Ajattelin kuitenkin pitää sellaisen parin kolmen viikon totuttelun ensin isompaan volyymiin. Miten tuo kannattaisi toteuttaa?
 
mä oo nousujohteisten ohjelmien puolestapuhuja (kuka ei olis). siksipäs sen volyyminkin pitäs kasvaa. siihen vedoten se sisäänajokin ois hyvä rakentaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom