Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tervehdys! Minkälaista voimaohjelmaa suosittelisit jos haluaisi treenata 1-jakoisella? Tulisiko siihen ottaa mukaan nopeuspenkkiä ja -kyykkyä tms?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon miettinyt, kun usein (aina) näkee tempauksen ja rinnallevedon harjoitusnostoissa kevyillä painoilla, että tanko otetaan ns. raakana vastaan, mutta siitä vielä vajotaan kyykkyyn. Mun logiikan mukaan se on noston kannalta turhaa, mutta kaiketi kysymys on liikeradan harjoittelusta? Opettelin joku aika sitten vähän tempausta ja tossa on yks esimerkkinosto norminopeudella ja hidastettuna http://www.youtube.com/watch?v=yfCcwsY5m4Y
Kuten näkyy, mä menen aika pikaisesti kyykkyyn. Mun olis varmaan parempi tehdä kuten kaikki muutkin, että otan korkeammalla vastaan ja laskeudun siitä kyykkyyn? Jos tosta on jotain muuta kommentoitavaa, niin otan ilolla vastaan.

Samaan liittyen: kun katsoin painonnoston sm-kisoja, niin huomasin että kisanostoissakin moni sai tangon kiinni aika korkeella, mutta laskeutui silti täyskyykkyyn. Mietin vaan, että eikö se vie turhaan voimia kun täytyy nousta ylös sieltä? Ja toisaalta sais isompia painoja ylös, jos ottais sen kyykyssä vastaan.
 
hypnotic: aikalailla tulis tavaraa, jos siihen haluis eri ominaisuuksiakin lykätä. nopeusperiaatteella jos treenaa sen perusvoimanki, aika hyvin jo menee. 1-jakosia en suosittele kyl, ellei niitä yhtään modaile. esim.
1 penkki, kyykky, leuat, vatsa
2 veto, leuat, kapea penkki, vatsa kiertäen

elu: ei liikerataharjottelua, vaan kaks liikettä samalla eli raaka rinnalleveto + etukyykky. liikerataa tulis treenata sillä kisanostolla, jos painonnostajaa siis aatellaan. sun tempaus on ihan ok, jopa nopeempaa ja aikasemmin kyykkyyn. toinen asia sit on just, jos haluut tehä kaks liikettä eli raaka tempaus ja etukyykky samaan toistoon.

samantien puoliraakavedosta ylösnousu on monelle liika rankka, ku se tulee siihen puolikyykyn polvikulman alle ja välitykset on aika huonot. siks monet tekee sen kyykyn kautta et saa pomppua. ite näkisin ton enempi kyl epätaloudellisena juurikin. kyl ne raudat pitäs vetää mahdollisimman matalalle ja sit hyvin aktiivisesti se allemeno ja heti ylös. mitä vähemmän menee aikaa siihen keekoiluun sen parempi mm. fosfaattisysteemejä ajatellen.
 
hassu juttu mut alko mietityttää...

miks painonnostossa käytetään korkea korkoisia kenkiä, 3 jopa 4cm? meinaan, oon luullu et toi polvet eteen ja syvälle on ns. luonnollinen kyykky. saadaanko tollee isommat raudat ku saadaa polvet vieläkin edemmäks entä kukaa muute sais? vai eikö venyvyys riitä kellään siihen "luonnolliseen optimiin" ku evoluutio sitä ja tätä= ihmiset kankeampia ,huonommat liikkuvuudet nilkas jne nykyyän... ja sit se optimi mahollistetaan noil koroilla?

eli miksei painonnostajat kyykkää avojaloin :D varmasti se on todettu parremaks jollain taval nuo korolliset kengät nimittäin...
 
http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles015.html

vastaa kysymykseesi aika täysin. Liikkuvuushan painonnostajilla on yleensä aivan loistava, monet pääsevät ilman kenkiäkin tuohon perse maata viistävään kyykkyyn. Kengät antavat nostoihin ja allemenoon hyvän tuen ja tuo pieni korko tosiaan parantaa vähän nilkan liikerataa että päästään sinne pohjiin ottamaan rauta vastaan. eli tavallaan siis vastaus kyssäriisi on kyllä :lol:

pahoittelen että tungin tähän triidiin vastailemaan jto:n puolesta, menen virtuaaliseen nurkkaan istumaan loppuvuodeksi :D
 
selvä homma.oli mieleenkiintonen teksti! kiitos :)

oon sukkasillaan kyykkiny mut noita polvia en nii eteen saa kuin toivoisin, ja noita kenkiä miettiny. toki nilkkoja venyttelen mut se tuntuis silti jotenki fiksulle... ehkä olen markkinoinnin uhri :D
 
jarrutusraita: se nilkkojen liikkuvuus on paljain jaloin niin ääripäässä, et voi vaikeuttaa tasapainoa. kengissä on myös jämäkämpi pohja eikä ne mulju niinku jalat voi itekseen tehdä.

metallica: enemmän apuja hartioihin. normi kapee penkki kuuluu ohjelmaan luonnollisesti myös, enkä jättäis pois keskileveitä variaatioitakaan.
 
Olen seuraillut ohjelmasuosituksiasi 1-jakoisiin liittyen, ja useimmiten niissä on joka treenissä eri liikkeet. Oma tarkoitus on parantaa voimanostoliikkeitä, etenkin kyykkyä ja penkkiä. Suositteletko tällöinkin tekemään 1-jakoisessa joka (3x viikossa) treenissä eri liikkeen, esim. normikyykky, box-kyykky, etukyykky ja normipenkki, kapea penkki, penkki pinnoilta? Jos se nyt vaikuttaa mitään, niin nykyisessä ohjelmassa on aina 1 liike päälihasrymille (jalat, yläkropan vetävät, yläkropan työntävät) ja yleensä joku "pienempi" liike mukana vatsojen lisäksi.
 
1-jakonen on mun mielestä hieman ongelmallinen aina, jos pitäydytään vain yhdessä ja samassa liikkeessä per lihasryhmä. sillon tuppaa tulemaan yksipuolisen rasituksen takia heikkoja kohtia siihen nostoon. tää on aika helppoa ehkäistä lisäämällä peliin lajivariaatioita. mitä sit käytetään riippuu ihan normaalin apuliikeperiaatteen mukaan niistä omista avun tarpeista.
 
1-jakonen on mun mielestä hieman ongelmallinen aina, jos pitäydytään vain yhdessä ja samassa liikkeessä per lihasryhmä. sillon tuppaa tulemaan yksipuolisen rasituksen takia heikkoja kohtia siihen nostoon. tää on aika helppoa ehkäistä lisäämällä peliin lajivariaatioita. mitä sit käytetään riippuu ihan normaalin apuliikeperiaatteen mukaan niistä omista avun tarpeista.

Ok. Penkissä se on perinteinen 10-15cm rinnasta ja loppuojennus. Kyykyssä on taas hieman reisien noustessa vaakatason yläpuolelle/loppuojennus. Voinko tehdä niin, että normipenkki ja kyykky tehdään aina joka treenissä, mutta vain yhdellä kertaa viikossa kovaa, ja muulloin kevyemmin apuliikke kovin tehden? Teen pitkästä aikaa kyykkyä "pompulla" pohjasta ja penkkiin olen saanut jostain kumman syystä opittua kaarenteon, että pitäisi vähän nuo tekniikat opetella ja hermottaa kroppaa liikkeisiin.
 
selkee ojentajaheikkous penkissä ja kyykyssä pakara- ja etureisiongelmia. apuliike kannattaa ottaa kyseisen treenin pääliikkeenä. et sä tarvi sillon muita liikkeitä. esim. 4 liikkeen variointi 3 päivälle:
1. penkki, kyykky, vastaleuat, vatsa
2. kapea penkki, etukyykky, myötäleuat, vatsa kiertäen
3. medium-penkki, ½-kyykky, eritasoleuat, staatt.vatsat
 
riippuu stoppien/leijutusten pituudesta. jos esim. leijuttaa pari sekkaa, ei juuri vitosta pidempää kannata tehdä.
 
selkee ojentajaheikkous penkissä ja kyykyssä pakara- ja etureisiongelmia. apuliike kannattaa ottaa kyseisen treenin pääliikkeenä. et sä tarvi sillon muita liikkeitä. esim. 4 liikkeen variointi 3 päivälle:
1. penkki, kyykky, vastaleuat, vatsa
2. kapea penkki, etukyykky, myötäleuat, vatsa kiertäen
3. medium-penkki, ½-kyykky, eritasoleuat, staatt.vatsat

Kiitoksia kovasti! Mites sitten liikejaon toteuttaisit, kun joskus siirryn maastavedon parantamiseen kyykystä, kuitenkin kyykkytulosta ylläpitäen? Pitääkö paikkansa, että "bodausliikkeiden" sinne tänne ripottelu ei syö pääliikkeiden kehitystä, esimerkiksi hauiskääntöä parikolmeneljä sarjaa jonain päivänä ja pohkeita jonain päivänä, jos en tee niissä kaikkia sarjoja failureen?
 
kaikki vaikuttaa kaikkeen kyl. hauikset saa leuoissa kyl tarpeeks kyytii jne. vetoo parannellessa erityisesti voi jättää takakyykyt pois.
 
kaikki vaikuttaa kaikkeen kyl. hauikset saa leuoissa kyl tarpeeks kyytii jne. vetoo parannellessa erityisesti voi jättää takakyykyt pois.

Itseasiassa olen treenannut aika pitkälle tuolla mentaliteetilla, ettei turhia bodausliikkeitä tarvi, mutta nykyään juuri ne kädet ja pohkeet on huomattavasti pienemmät kuin muu lihaksisto :rolleyes:
 
no se on tietenki kii siitä, mitä hakee. toki sinne voi sekaan jonku hauisliikkeenki tukkia, mutta raskaat leuat kyl nappaa niihin stydimmin ku käännöt. näin sanoo jopa emg.
 
no se on tietenki kii siitä, mitä hakee. toki sinne voi sekaan jonku hauisliikkeenki tukkia, mutta raskaat leuat kyl nappaa niihin stydimmin ku käännöt. näin sanoo jopa emg.

Ok. Otan tuon ehdottomasi rungon käyttöön, kun olen treenannut yhden kuukauden eräällä toisella rungolla.

Tehdäänkö liikkeissä 3-6x3-6 skaalalla toistoja ja sarjoja vai apuliikkeissä pitempää? Voinko vaihtaa medium-penkin vaikka penkkiin pinnoilta?
 
avuissa pääsääntösesti pidempää. oteleveyttä voi vaihdella eri penkeissä ja pinnoilta ottasin joka tapauksessa kapeella tai keskileveellä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom