Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Oon tässä nyt tehnyt kaikenlaista, ja laitoin lopulta mutsin astelemaan selän päällä. Sehän rutisikin sitten mukavasti :) Tuntui helpottavan, tosin sitä paljon puhuttua kovaa POKS-saundia ei ilmennyt eikä muutenkaan tullut sellaista välitöntä ihmeparantumista. Eli vielä on kipua, hengitys sattuu jne. mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Ehkä se tästä helpottuu. Autonvahauskoneesta olet puhunut vähän joka välissä ja paikassa, mutta en arvannut että sillä näihinkin asioihin on yhteyttä..? Kunnon jeesuskone :D

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, osaatko yhdistää olkapääkipua tähän mitä ilmeisimpään fasettilukkoon? Tosiaankin juuri sellainen kipu vasemmassa olkapäässä millainen oli aikanaan sijoiltaanmenon jälkeen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tollanen mutsikävely on myös hyvin toimivaa. ellei siellä mitään pahaa oo, se voi auetakki aika hyvin. sit se toisaalta tuppaa tulla takasin, ellei pidä huolta siitä ym,päröivän lihaksiston rentoudesta jne. fasettilukko voi ihan hyvin kyl säteillä myös olkapäähän asti. en oo lekuri ja telepaattiset ja -kineettiset kyvyt on iän myötä heikentyneet sen verran, ettei netin kautta oikein noita voi analysoida :)
 
mulla oli joskus vuosia vuosia sitten pari pahaa juntturaa selässä, ettei voinu juuri hengittää hyvin. ne aukes sillä, ku tipuin yheltä kiipeilyreitiltä about 5,2m suoraan selälleni. en suosittele kokeileen avaamista tollai :)

Tossa taannoin kokeilin salil sellaista kiertoliikettä keskivartalolle et menin roomalaiseen penkkiin istumaan ja heivailin levypainoa puolelta toiselle. Eka vasemmalle ja armoton rutina selkärangassa ja sit oikealle ja sama juttu, loppu treenissä ei enää rutissu mut jostain syystä mun oikean olkapään roikkuminen väheni lähes kokonaan. Kaippa siinä sai sitten jotain köyhän miehen kiropraktiaa :wtf:
 
Jos tää nyt tästä asettuu niin lekuriksi riitti jto ;)

Olen lukenut tuosta että tulee helposti uudestaan, joten ahkera ennaltaehkäisy saa luvan alkaa. Katsellaan miten kehittyy.

Edittiä, niin että kiitos vaan asiantuntemuksesta jälleen kerran. Ja Alexus, tuntuu että selkä yleensäkin on yksi iso mysteeri... mitä lie luoja miettinyt sitä luodessaan.
 
alexus: noi kierrot on hieman hankalia sen takia, että rutinaa kuuluu aina samasta nivelestä ja siitä tulee yliliikkuva pahimmillaan. ja lisäksi se juminivel jäkittää edelleen. jos kuitenkin auttaa se on tietenki aina ok.

vurki: noinpa noin. selkä on aika monimutkanen erilaisten lihasten mysteeri, joten vaikkei sitä nää, sitä pitää huoltaa kyllä.
 
Vurki: Katoppas näitä videoita:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ilmeisesti heikkouksiin kannattaa panostaa: huomasin stoppi lattiapenkin pinnoilta olevan aika surkea verraten normaaliin (semileveä ote), kun taas tavallisessa penkissä stopilla nousee käytännössä normimaksimi. Ilmeisesti tuo ojentaja puoli on heikko ja rinta vahva, teen aika rauhallisilla alaslaskuilla aina penkin, ei ole ikinä edes meinannut jäädä rinnalle painot. Kapeapenkki kyllä on vain noin 10kg heikompi, mutta siinä saa aika hyvin apuja rinnalta lähdettäessä (ja olenkin maininnut jo kyseisen liikeen tuhoavan tuon rintalihakseni).

Voidaanko ajatella noston olevan on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki :) Eli apulikkeinä ei kannata käyttää liikkeitä joissa on hyvä, vaikka niitä onkin kivempi tehdä, vaan niitä liikkeitä joissa on (suhteessa) huono.
 
jos haluaa kehittyä esim. penkissä, apuliikkeen käyttöönoton ainoo kriteeri on se, että siitä on apua pääliikkeeseen. millään muulla ei oo väliä.
 
Ois tällänen kysymys jto:lle.. Osaatkos sanoa mistä johtuu painonnostajien tiheä frekvenssi / kova volyymi suhteessa voimanostajiin? Rinnalleveto/tempaus aksellilla oletan johtuvan siitä, että negatiivinen vaihe puuttuu liikkeissä suhteessa esim maastavetoon mutta eikös pojat kyykkääkkin erittäin usein ja paljon suhteessa voimanostajiin? Vai olenkos ihan hakusessa faktoissani? Ja kun huippuja kattoo niin painnonston kyykky ja mave aika vertailukelposia tulostasoltaan raw tason voimanostajiin... varsinkin kun miettii että kyseessä ei ole toisen lajin kisanostot..
 
Kyykkyä voikin tehdä vaikka 7 kertaa viikossa jos on palautuminen kunnossa. Luulen että kyse on enemmän voimanostajien paskahousumaisuudesta ja siitä että Louie Simmonsia, Dave Tatea ja muita jenkkiguruja on kuunneltu liiaksi. :D Lisäksi painonnostokyykyssä näkee joidenkin lisäävän lajinomaisuutta sillä että alaslaskuvaihe on melkein kuin vapaapudotus ja alhaalla käytetään lihasten elastisuutta hyväksi (=taas lyhyempi rasitusaika lihakselle). Tätä näkee tosin myös voimanostajillakin mutta varsinkin pro-kyykyissä huomaa että koko liike voi kestää alasjarrutuksineen kaikkineen varsin kauan vaikka liikerata onkin Voimannostovideoita-ketjun suurin debatti. EDIT: Ja nyt menee aika mutuiluksi mutta mun käsittääkseni tommonen perinteinen voimanostokyykky (low-bar + asento = mahd. paljon rekrytoituja lihaksia) rasittaa kroppaa paljon enemmän kuin siisti kapealla asennolla tehty niskakyykky.

Iso-Britannian Tom Martin tulee nyt lähinnä mieleen korkean frekvessin voimanostotreenaajana. Kyykky joka päivä ja veto 3-5x viikkoon.
 
jos puhutaan perusvoimakaudesta, kaikkia nostetaan. sarjoja, toistoja, kiloja. sarjapausseja voi jopa pikkusen joskus lyhentääkin, mutta ei se kestohommiks saa mennä. apuliikkeet valitaan aina tarpeen mukaan, eikä niitä vaihdella muuten vaan. kropan pitääkin tottua tietyllä tavalla. ei jatkuva vaihtelu hyvää tee sekään. failureen saa kyl mennä, muttei pääsääntösesti. enempi sun treenit on kyl bodaritouhun olosia ku voimailijan kirjasta.

Kiitti. Mun ajatusmaailma perustuu tällä hetkellä siihen ettei oo varsinaisesti mitään peruskuntokautta. Vrt non-lineariinen ohjelmointi. Siksi joka reenissä toistot tai temmot vaihtelee.
Mikä on sun käsitys tosta 'time under tensionista'?
Onko 10 toistoa temmolla 101 sama kuin 5 toistoa temmolla 301,202 tai 211?
Miten tää vaikuttaa sun mielestä esim lihassolujen rekrytointiin?
 
Mä luulen että suurin syy miksi pro-kisoissa kyykkyjen alaslasku on niin hidas niin johtuu kyykkytrikoista mitä käyttävät. Ovat niin perkeleen jäykkiä.

Kyllä raw- kyykyissä mennään suht vauhdilla alas...se elastinen voimahan on hyvin tärkeää oikean kyykky-tekniikan osalta.
 
Olisi Jto:lle kysymys, mutta tietty muutkin voivat neuvoa.. Elikkäs erilaisten syiden takia viimeisestä maksiminostosta on nyt kulunut kohta jo 1,5v.. Tähän väliin mahtuu painonpudotusta, puolen vuoden taukoa, ja pari kertaa olen jo saanut tehtyä perusohjelman läpi ja juuri kun pitänyt aloitella maksimipiikkaus, niin tullut kuukauden treenitauko, ensin rinnan ja sitten olkapää "vamman" takia.. Nyt olen sitten kolme viikkoa taas hinkannut penkkiä aloittaen 5*5*70% ja tällä vkolla oli sitten 5*5*75%..Ajattelin ottaa tässä välissä kevyen viikon ja sen jälkeen vitostreenit 78- ja 80 prossalla. Olen suunnitellut kokeilevani maksimia toukokuun lopussa, mutta kuinkas mun kannattaisi treenata, kun en ole 1,5v aikana nostanut yli 80% rautoja kuin kerran? 5*5*78 % meni viime kerralla todella helposti,mutta homma tyssäsi silloin olkapään kipuiluun..

Teenkö tuon 5*5*80 % viikon jälkeen sitten kakkosia tai kolmosia 80-90% alueella, vai mikä olisi järkevin tapa saada tuota maksimia haettua näinkin pitkän tauon jälkeen?
 
mikä olis kaikista järkevin tapa ottaa bcaa:ta aamulla ennen lenkkii vai jälkee, vai ennen ja jälkee? ku lenkki kestää 20min ja lenkin jälkee olis tarkotus olla 1h syömättä, kummiski varasto hommii tehden . pitääkö niiten imeytymistä oottaa kuinka kauan ja kuinka monta ?. 1 kapseli sisältää 500 mg leusiinia , 250 mg iso ja 250 mg valinia
 
Mä otan 10 grammaa BCAA:ta (= 10 kpl noita sun kapseleita) ja 3 grammaa glutamiinia ennen lyhyehköä aerobista laihiksella. Jos meinaat olla vielä tunnin verta syömättä niin luulisin että on ihan hyvä ottaa toinenkin samanalainen paukku esim. aerobisen jälkeen.
 
Minkälaista punttia suosittelette Rugbyn oheistreeniksi?

Tällä hetkellä teen 2-3 punttia viikossa, esim. 1. treeni Kyykky - Penkki - Soutu ja 2. treeni Rive/kyykky - penkki - leuat ja sitten vielä vatsaa aina muutama sarja. Rugby treeneissäkin tulee aina vähän lihaskunto harjoittelua vatsaa, punnerruksia jne.

Tarkoitus olis saada tietysti aina lisää voimaa ja nopeutta. Kesällä pelikautena puntti siirtyy sitten max. 2 treeniin. Tällä hetkellä puntti tulokset on suunilleen. Kyykky ( pyllistys) 175kg x5, penkki 115kg x3 ja rive riipusta + 100kg. Omat mitat 180 cm / 90kg
 
Kuulostaako kuinka tyhmältä:
4 viikkoa, laktaattitreeni
8 viikkoa, perus 2 jakoinen treeni
? Viikkoa, german volume treeni

Ja alusta? Vai mikä olisi parempi?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom