Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Taitaa noissa smitheissä olla semmoset tuet, joiden korkeutta saa säädettyä. Nostaa ne tarpeeksi korkealle, ettei jokaisen toiston jälkeen tarvitse maasta asti nostaa tankoa. Kylki 10cm:n päähän tangosta, ylös, pito 5-15s, alas = toisto. Toistoja yhteen sarjaan sitten tuo ohjeistettu. Ja kannattaa varmaankin lähteä tekemään enemmän tuolta 5 sekunnin päästä ja lisää toiston pituutta, itse toistoja ja sarjoja ajan kuluessa.

Ei kylki, vaan munat. Siis ihan maastavedon lockout asento mutta 10cm kauempana tangosta, mikä mavettaessa ei tietenkään ole mahdollista ellei ole He-manin etuolkapäät. Voi varmaan tehä kyljillekin, mutta mun obliquetkin on aivan paskana pelkästä normilockout-asennosta tehdystä pidosta. Enemmän rautaa = suurempi jännite.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No voihan se olla et munat tankoa vasten, itse en oo sitä harrastanut :D Sillä tekniikalla toi 70% oli niin kevyttä, että siirryin tekemään kyljille ;)
 
alunperin kyl tarkotin ton ihan kylkiliikkeeksi, eli kylki tankoon päin ja hieman irti siitä, et veto/pito tulee kyljille eikä ruodolle. toi lock off -asennon vetely hieman tangosta ulkona on kyl hyvä sekin, mutta hieman eri juttu. siinä ei kannata tehdä pelkkiä staattisia juttuja niinku kyljille, vaan tehdä sitä loppuosaa polven päältä. se on aika harvoin maastavedon paha paikka, mutta joille se on, toi on hyvä apu siihen. tuntuu myös takareisissä ja pohkeissa :) prosentteja ei kannata laskee ollenkaan, vaan tehdä noita enempi suhteellisella intensiteetillä. noi dynaamiset loppuojennusjutut voi hieman tukottaa, jos niissä innostuu, mutta ei niissä kuitenkaan voi käyttää niin paljo romua ku esim. polven päältä tehdyissä pukiltavedoissa. staattiset kylkijutut kannattaa ehdottomasti tehdä toistoperiaatteella eikä yksittäisinä pitkinä pitoina.
 
No voihan se olla et munat tankoa vasten, itse en oo sitä harrastanut :D Sillä tekniikalla toi 70% oli niin kevyttä, että siirryin tekemään kyljille ;)

Itsehän olen siima ;)
 
Nyt päätin sen kevyen viikon pitää.. tänään reenissä katos kyllä voimat ihan täysin penkin jälkeen ja piti vetää loppu kevyesti pumppaillen. Eli miten tuo kevyt viikko kannattas tälleen 4-jakosta tehdessä suorittaa?
 
pikkusen tehosta pois eli toisto pari enempi varastoon ja määrää veks myös. ei kannata mitään liian löysää tehdä.
 
Just aloin Captain of crush gripperillä leikkimään ja olen huomannut että hauikset on ihan tohjona ja hyödyttömät. Voiko olla yhteyttä näiden kahden välillä? Hauiskäännöissä on kaikki polte hauiksissa.
 
videoi tekniikkas squinky, jos syy on grippereissä niin voi olla mielenkiintoisen näköstä sulkua luvassa :hyvä:

mutta oikeesti,,, itellä ainakin aluksi haba jännitty puristellessa mut reenatessa sit homma rentoutu
 
Emmä mitään ihmeellistä tee. Otan gripperin käteen ja puristan. :) En oo kato tehny nyt pariin viikkoon muuta kun puristellu tota gripperiä (sen kerran kokeilin eilen tietysti hauiskääntöä todetakseni että jotain outoa on tekeillä) ja kävi esimerkiksi silleen mitä en tossa ekassa viestissä kertonu että oikea haius rupes kramppaamaan kun tein fyysistä työtä. Ehkä se puristelu sen verran väsyttää rannetta että se tuntuu hauiksessa asti?
 
juu kyllähän siinä kyynärvarren lihaksilla homma tehdään. hauis ei ranteen yli yllä :)
 
Jto! Mitä mieltä olet kiipeilytreenissä voima- ja kestävyystreenien yhdistämisestä samassa harjoituksessa? Tyyliin alkulämpöjen jälkeen tunti boulderointia projektien parissa = hermotus / hypertrofista treeniä, ja päälle tunnin aerobinen treeni yhtäjaksoisen helppojen reittien kiipeämisen muodossa. Syövätkö nuo eri harjoitteet miten pahasti toistensa hyötyjä? Tiiän kyllä että jaksottamisella saataisiin optimaaliset tulokset, mutta näin harrastuksen alkutaipaleella tuntuu jotenkin liian työläältä tiukasti jaksotettu treeni, ja toisaalta kiipeilykertoja ei välttämättä tule tarpeeksi paljoa kovin järjestelmällisen treenin tarpeisiin... Takso mykke!
 
no jos on pakko tehdä samassa treenissä, eihän siinä sit mitään. tiukka ja tarkka jaksottaminen ominaisuuksien mukaan ei kyl oo se paras keino sekään. mitä sitten ön kellekin järjestelmällinen...? vähän nyt riippuu siitä, kiinnostaako sua enemmän boulderointi vai köysittely. köysireittienkin perusominaisuus on voima, ei peruskestävyys. se miten voimatreenit sit menee, on eri asia. alottelijan kannattaa aina tehdä enemmän määrää kuin tehoa. jos oot lukenu mun artikkelit kiipeily-lehdessä, se tarkottas boulderoinnin osalta niitä volyymitreenejä pääasiassa.

jos kuitenkin tykkää ja haluaa kelailla köydelläkin, en tekis mitään kauheen ekstensiivistä aerobicciä seinällä. mieluummin semmonen semijämäkkä toistokestävyys vois olla haussa. montakos päivää viikossa pystysit pyhittämään jalolle lajillemme?
 
Juu, kyllä itekkin oon huomannu että köysireiteilläkin homma tyssää yleensä voiman puutteeseen, toisaalta kestävyyspuolellakin savottaa riittää sillä kädet on yleensä kruksin kohdalla jo kohtuu pumpissa...

Itellä nyt about vuoden verran kiipeilyhommia plakkarissa, määrät on kasvanu varsinkin tänä kesänä ja nyt olis tarkoitus panostaa lajiin ihan kunnolla, toivon että neljä kertaa viikossa pääsis kiikkumaan :kippis1: pari noista kerroista varmaan pienellä boulderseinällä ja toinen puolikas Kiipeilyareenalla. Tavoitteena tällä hetkellä lähinnä yleisluontoinen voiman ja tekniikan kehittäminen, boulderointi ja köysipuuhat maistuu molemmat. En ole noita sun jaksotusartikkeleja lukenut, pitää yrittää saalistaa lehdet jostain. Onko esim. 4 x 4 -treenit boulderseinällä tarkoittamaasi volyymitreeniä, vai meneekö liian intensiiviseksi?
 
voima ei oikeestaan lopu, vaan sitä aletaan tuhlaamaan. voimaominaisuudet kuitenkin pohjaa fosfaatteihin, joten ne kuluu loppuun hyvin nopeesti, vaikka ei täysillä kiivettäiskään. syy huonompaan suoritukseen on yleensä laktaattien kohotessa se heikentyvä tekniikka eli epäekonominen liikkuminen. kestävyystreeni ei kasvata voimia, mutta voimatreeni kasvattaa kestävyyttä. sen takia kiipeilijän ensisijainen treenimuoto on lajista riippumatta boulderointi. ympäri vuoden erilaisilla painotuksilla ja tavoilla. poislukien tietysti big wall- ja vuorikiipeilyt jne.

4*4 on yhdenlainen anaerobisen treenin toteutusmuoto riippuen tietenkin taukojen pituudesta. ne määrää sen mihin se treeni vaikuttaa. hommaa ne lehdet, niissä on aikalailla käyty läpi miten eri ominaisuuksia treenataan. toisessa osassa artikkelia paneuduin enempi siihen jaksottamiseen.

volyymitreenin idea on lisätä submax-boulderien määrää treenissä ja pikkusen myös greidiä. oletetaan että jakson alussa pystyt tekeen 15*7A boulderin. erilaisia tietenkin, esim. 5 erilaista, joita kiipeet 3 krt kutakin ihan normipausseilla. sitten pyrit nostaan sekä määrää että myös greidiä hypoteettisena tavoitteena vaikka 20*7A+. tähän kun yhdistetään omina treeneinään esim. köysipuolen toisto- tai peruskestävyyttä, saadaan jo suht hyvä pohjakausi aikaan.

mä en nyt tähän sen tarkempia ala ohjelmoimaan, mutta tolla määrällä sulla on kyllä ihan hyvät mahdollisuudet kehittyä hyvinkin runsaasti. tarkempaa ohjeistusta jos haluut, sekin tietenkin onnistuu. kokemusta on suomenkin huipulta suht paljon. en keskittys mitenkään erityisesti koviin projekteihin, vaan enempi määrään. sillai saat keskityttyä tekniikkaan paremmin, mikä muodostaa puolet suorituskyvystä.
 
Oon nyt tehny pari viikko bulgaari-treeniä täysin artikkelin mukaan niin tuli vaan mieleen että kun oon kuitenkin melko aloittelija niin olisko kannattavaa tehdä kapea penkki omana päivänään eli 4 treeniä viikos?
 
se artikkelin treenimalli oli vaan esimerkki. ei kaikkee voi tosta vaan kopioida. alkuun kannattaa hyvinkin jakaa noita treenejä, ettei itteensä tapa.
 
Jos tavoitteena olisi kehittää voimaa esiväsytyksen jälkeen, niin onko pointtia treenata:

1) Nämä jutut yhdessä... vai

2) Tyypillistä voimatreeniä eristettynä itse toteutustilanteesta

Esim: Monissa crossfit-treeneissä on voimailulle melko erikoisia(?) metodeja, kuten lyhyitä sarjoja rinnallevetoa tai mavea sprinttien, kahvakuulailun tai muun häsläyksen jälkeen. Jos siis tehtävä olisi esim. "juokse itsesi paskaksi ja nosta tukki suorille käsille", niin paranisiko tulos tekemällä näitä harjoituksia erikseen vai yhdessä? :david:
 
miksi ihmeessä esiväsyttää? ei crossfitin jutut oo ollenkaan kaikki niin perusteltuja, vaikka jossain joku registered trademark vilkkuiskin. se, että oksennetaan treeneissä ei tee kenestäkään sen kovempaa urheilijaa. voima voimana ja ekana, jos sen haluaa huippuunsa kehittää. kestohommat perään. ne kehittyy väsyneenäkin ok. voima ei.

jos kuitenkin on tarkotus treenailla jonkinlaista mind control -juttua, missä näennäisen väsyneenä ja kovissa stressioloissakin tehtäis voimaisia ja tarkkoja koordinatiivisia suoritteita, voihan sitä räväyttää laskettelumäen ylös, minne kaverit on rahdanneet jämäkän männyn rungon. nostat sen tai muserrut alle ja pyörit mäkee alas. muurahaisia tietenkin housuihin puolen pesän verran alkuun... :)

nojoo...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom