Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
daddaraa: kyllähän toi hieman yli on menny. noi kolmoset oli kuitenki aika kovia, olisin tehny vaan pari viikkoo. ota yks kevyt vaan ja sit tunteen mukaan ykköseen. voi se kevytkin treeni tuntuu hyvältä, mutta kyllä se pitää tollasessa tapauksessa fiiliksen mukaan edetä. ei pysty ollenkaan sanomaan tällai netin kautta.

davidum: no ei toi nyt kyllä oo ollenkaan se paras keino. mee ulos juoksemaan nyt vaan...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin meinaatko, että otan yhden kevyen treenin vai yhden kevyen viikon? "Tunteen mukaan ykköseen" - eli testaan sen maksimin kevyen jälkeen?
 
:offtopic:

JTO:lle

3*4 -> 6*6 lähenee loppuaan, jonka jälkeen piikkaus.

Kysymys liittyy piikkauksen jälkeiseen 2kk settiin.
Tustustuin suuri volyymi keskusteluun eli 10*10. Oisko fiksua tehdä sellanen piikkauksen jälkeen.
Progressio menis suuntaa antavasti näin:

Vk1 6*6 70%
Vk2 8*10 60%
Vk3 8*8 65%
Vk4 8*6 70%
Vk5 8*10 65%
Vk6 8*8 70%
Vk7 6*6 75%
Vk8 10*10 70-75%

Toki keventää tulee tietysti välillä.

Tuntui sopivalta laittaa tänne.
 
daddaraa: pidä viikko väliä ykkösten välillä. siinä välillä voi ottaa iisin nopeustreenin kyllä, mutta lepäile kunnolla.

strongbull: en käyttäs prosentteja peruskaudella kovinkaan orjallisesti. ota joku alkusessio, missä teet testinomasesti kohtuullisen tiukasti vaikkapas 3*8. sitten pyrit parissa kuukaudessa saamaan (tietenkin) hieman isommalla raudalla about tuplavolyymin, eli esim. 5*10. en panostais mitenkään ekslusiivisesti pelkästään pääliikkeeseen perusbodailuissa eli ihan hyvin toi voi mennä myös tyyliin 2*8 -> 3*12/4*10 jne. pääasia, että volyymi kasvaa kunnolla. kaveriksi 1-2 hyvää perusliikettä samoilla lihoille ja hyvin menee. pääliikepainotuksen aika on sitten enempi ku hermostollinen treeni astuu suurempaan osaan.
 
Onko dieetti ja voiman hankin mahdotonta yhteensovittaa? Meinaan kun nyt olen ollut jo varsin monta viikkoa perusvoimakaudella ja reenaillut tollasella modatulla 5X5 systeemillä ja tuloksiakin saanut mutta myös ihraa on kerääntynyt. Ne pitäisi nyt sulatella ennen koriskauden ja töiden alkua. En ole ikinä kokeillut MITÄÄN ykkösiä mutta ajattelin ne tämän perusvoimakauden jälkeen kokeilla pienen piikkauksen kera. Kysyisinkin, kannattaako minun ottaa lyhyt piikkaus ja maksimiykköset ennen dieettiä ja pitämään dieetin aikana perusvoimatasot vain samana (tai ehkä pientä progressiota) vaiko sitten pyrkiä dieetin läpi toteuttamaan tuota perusvoima ohjelmaa ja ottamaan ne piikkaukset ja ykköset vasta dieetin jälkeen?

Kiitos, kun jaksat vastailla. Vannon, että vastauksista hyötyy moni muu myös itseni lisäksi. Mm. joukkuetoverini.
 
maksimivoima nousee mukavammin dieetilläkin verrattuna bodytouhuihin. tee sellanen hybridipiikkaus, missä meet treenissä eka sinne suht hyvään 1-3 toiston maksimiin ja sit perään 2-3 perusvoimapitusta sarjaa 5-10 toistolla. sillai pysyy se perupattikin hyvin yllä jne.
 
Joo tarkoitus oli pitää kevennetty viikko ennen tuota maksimikautta ja sitten sen jälkeen. Päätin jääräpäisesti koettaa tehdä tämän 7vkon syklin ihan putkeen, ja ainakaan vielä ei ole ongelmia

:D No niin elikkä 7. viikon penkkitreeni oli tänään ja puhtia ei ollu nimeksikään. Tämän tunsi jo torstaina kun solttupenkki ja normi penkki kapealla otteella olivat aivan saamarin raskaita... Noh, tietää pitää sen kevennyksen ensi syklissä... Mutta kysymykseni oli että riittääkö että lepään+käyn tekemässä kevyet treenit tällä viikolla ja aloitan tuon perusvoimahybridin ensi maanantaina? Onhan tuo aika yksilöllistä kuinka kauan pitäisi keventää mutta luulisi 6 päivän riittävän kun aina puhutaan siitä viikosta.
 
riittänee. ei sen tarkemmin voi sanoa. älä alota sitä liika tiukasti, vaan mee semmosen suht nättiin maksimiosaan. sit perään sitä perusvoimaa.
 
Asia selvä. Tarkoitus olikin ottaa semmoinen nimellisen tiukka aloitus vain. :)
 
Kotisaliprojekti etenee joten pääsen eroon kaupallisten salien aukioloajoista/muista rajoitteista joten olisiko mitään järkeä alkaa treenaamaan useammin? esim ma-ke-pe penkki eri otteilla ja painoilla ja ti/to kyykky/mave?
 
useemmin treenaaminen tuo aika usein hyviä tuloksia. kyllä niissä voi käyttää samojakin määriä tai kierrättää useempaa oteleveyttä.
 
Hei Jto,

tarvitsisin asiantuntevia neuvoja ja opastusta pitkästä aikaa.. viime syksyyn asti olin 4v käyny säännöllisesti salilla ja nappasinkin ykkösen penasta 170kg, mutta sitten iski parit flunssat loppuvuodeks ja päätin sitten alkuvuodesta aloittaa dieetin.. jonka seurauksena hiihdin, lenkkeilin yms ja nyt tähän asti painoa onkin tippunut alkuvuodesta jo 12kg!

Ja aina toukokuun loppuun asti oli sali touhut enemmä ja enemmä "jäissä", ja ehkä puoleen vuoteen isommat sarjat olivat esim. penkissä 100kg:lla tehtävät sarjat.
Nyt oon toukokuun lopusta asti taas käyny salilla, mutta kuten arvata saattaa on joka liikkees aika paljon menty taaksepäin.. maven ja kyykyn osalta tosi paljon, mutta eniten harmittaa tuo penkki, joka aina kulkenut itellä tähän asti. Säännöllisesti käydessäni tein yleensä 5*5 sarjaa ja paras siinä oli 5*5*132,5 ja meni mm 5*150, mutta nyt maanantaina sain hikiseen 5*5*115kg :S Ja katsoin vanhoja merkintöjä, että kapealla tein parhaimmillani 4*140, ja tänää sain just ja just 5*6*100, joten mitenkä neuvoisit treenaa näin pitkän tauon jälkeen, että saisin samat romut nostettua taas? Yleensä olen jokaisen salitreenin jälkeen tehny vielä 30min aerobisen.. ja kalorit miinuksella, mutta proteiinia saan sen 2-2,5*oma paino/päivä. Tietysti varmaan tuo 12kg painon menetyskin vaikuttaa, mutta jos pystyt antamaan jotain vinkkejä toistojen ja painojen suhteen,että saisin ainakin tuon penkin kulkemaan, niin syvä kiitos ja kumarrus :)
 
Tervehdys taas.

Millasella harjottelulla sä laittaisit voimailijan kohentamaan juoksukuntoa 2-5km matkoille? Jos siis olisi pakko kohentaa juoksukuntoa, mutta mahdollisimman vähän voimailua haitaten. Onko sitten esim. treenikausia jolloin olis otollinen aika tällaiseen harjoitteluun? Eli varmaankaan perus- ja maksimivoimakausien aikana ei oo kovin hyvä idea(kö)?

Toinen kysymys: Jos syystä tai toisesta ravinnonsaanti on liian vähäistä, niin onko voiman lisääminen bodytreenillä enää kovin tehokasta? Olisiko silloin parempi pysyä ennemminkin puhtaasti voimatreenin puolella?

Kiitos.
 
Hei idän builderoija,

Olen analysoinut selän toispuoleisuuttani, vasen puoli paksumpi kuin oikea puoli. Mutta ilmeisesti 1-käden mv sujuu paremmin sittenkin oikealla puolella...

Kyseessä on mitä ilmeisimmin etenkin vasemman pakaran heikkous. Rasitus menee takareisille ja alaselälle. Tämän havaitsee esimerkiksi kokeillessa prone leg liftejä. Alkaa takareidet kramppaamaan. Olen pyrkinyt aktivoimaan pakaroita 1-jalan hip thrusteilla, mutta takareidet vievät vallan. Lisäksi olen tehnyt kahvakuula swinggejä, keskittyen siihen puristukseen. Mitä antaisit neuvonpidoksi, jos haluaisin aktiiviset pakarat?
 
thepala: oman painon lasku tuppaa vaikuttamaan penkkitulokseen lähes poikkeuksetta negatiivisesti. eipä tossa sen kummempaa ohjettaa oo kuin nöyrää perustreeniä vaan. kyllä se entinen tulostaso helpommin takasin tulee kuin jos oisit ekaa kertaa asialla.

elu: intervallitreeniä ja kaveriksi kevyttä ja suht lyhyttä aerobista hölkkää. kyllä miinuksellakin bodailla voi, mutta sarjamäärät voi joutuu karsimaan.

marchi: köydellä kiipeen kyllä paljon myös :) aktiiviseksi pakarat saa juurikin tollasilla erilaisilla pakarapainotteisilla touhuilla. ei se sen erikoisempaa vaadi/tarvi.
 
JTO! Taas pommitan, mutta nyt on pientäkin suurempi ongelma..

Luulen että mulla on mediaaliepikondyliitti, käyn vielä huomena/ylihuomena tsekkaamassa lekurilla asian. Onko mitään ideaa antaa miten kannattais treenata ettei lihat lähde ihan totaalisesti? En ajatellut yläkropalle mitään, en mitään mikä vaatis kyynärvarren aktivointia, joten täytyy niellä että käsistä ton 2vk-6kk paranemisen aikana menee mitä menee ja ne hankitaan takasin, mutta alakropalle ajattelin alkaa takomaan prässiä/kyykkyä safetybarilla, sprinttejä yms.

Mitä mieltä olet, kannattaako ylipäätään treenata mitään? Jos kyse on tulehduksesta, niin laaja-alainen (kyykky vapaalla) treenihän nostaa tulehdusarvoja tasaisesti, mutta ajattelin että jos jäähdyttelen kuitenkin kyynärtaipeen aina 5 kertaa päivässä, niin ei välttämättä 1-2 kertaa viikkoon treeni haittaa?

Tässä just tulee tää korkea frekvenssi vs matala mutta intensiivinen: Kun parannetaan tämmöstä keissiä, kumpi on parempi, ja heitä ideaa jos oon ihan kujalla näissä mun filosofioissa.

1) Korkean frekvenssin ohjelma jaloille. Esimerkiksi etukyykkyä ja GHRää + jalannostoja/jandoja vatsoille "joka päivä" (4-5 kertaa viikkoon) yks-kaks sarjaa. Voimatasot säilyis ja todennäköisesti nousis MUTTA aiheuttaako tämä suurempaa kumulatiivista tulehdusta kuin
2) Matalan frekvenssin (1-2 kertaa viikossa) tosi kovan intensiteetin treeni, esim just se perinteinen 7 toistoa failureen homma, en muista oliko se nyt Mentzerin vai minkä alunperin lanseeraama, mutta ideana on että tehdään 5-7 toistoa painolla jolla ei millään ilmeellä saatais yli 7 toistoa. Sarjoja tehtäis vain tuo yks (pl lämmittelyt) mutta liikkeitä olis useampi. Tämä saattais aiheuttaa suurempaa hetkellistä tulehdusta, mutta kun treenejä ois vaan 1-2 viikossa niin vaikuttaisko tämä pahemmalta kuin edeltäjä?

Jos on vaan parempi lyödä kaikki liikkeet totaalisesti nollille eikä tehdä mitään, niin ok. Vaan jos on mitään tapaa tehdä edes jotain niin ois hieno tietää. :)
 
mulla on ollu toi kans ja siitä puhutaanki golfarin kyynärpään ohella kiipeilijän kyynärpäänä. lateraali epi eli tenniskyynärpää mulla on nytkin päällä. en oo kyl ajatellu himmailla treenejä :) nappasdin siihen kortisonin ja lepäsin muutaman päivän, mutta ei noilla piikeilläkään oo pitkällä aikavälillä kovin hyviä tuloksia saatu.

nipistysotteita ja kovaa krimppaamista toi ei niin siedä, mutta ei se pahempaan suuntaan oo täs silti menny, vaikka lepoo ei oo ollut. oon kuitenki tehny paljo huoltoo ja vastakkaisia lihasjuttuja. mun laji on kuitenki aika kyynärvarsivoittoinen, joten monipuolisuutta vaan ja menoksi.

se jänneliittymä ei kyl mee rikki, mutta on tietenki tuhannen kipee pahimmillaan. mä esim. pystyn kiipeen ihan ok, joten hieman sumplimista vaan. kyllä se ohi menee. menee se!

mun ohjeet:
- ei kipua tuottavia liikkeitä juurikaan ainakaan alkuun, sun kantsii korostaa ranteen ojentelu- ja kiertoliikkeitä jumpissas
- poikkisuuntainen hieronta kyynärvarren lihaksille (ei kipukohtaa)
- trigger-pistehoitoo, on toiminu mulla hyvin. ite teen lähes päivittäin
- venyttelyä, itelle toimii ylipitkät sarjat, mut nää on yksilöllisiä aina. päivittäin myös
- tärinähoito (autonvahauskone) relaksoimiseen. muy bueno!
- eksentrinen treeni eli sun tapauksessa penkillä ja selän takana tehtävien rannekääntöjen negoja jne 15-20 toistoo 2-5 krt/pvä, 2-5 krt/vko progressiivisesti.

ei sun muu treeni mitään tulehduksia nosta. noi on niin pistemäisiä ja ja paikallisia, että treeniä vaan. eli mun ohje sotii hieman lääkäreitä vastaan... :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom