Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
toi lienee se saken yks malli. aikalailla tulee määrää ja vain joka toinen viikko mennään hieman kovempaa. voi olla ihan hyväksikin monille ylitreenaajille. ellet oo kauheesti maksimijuttuja tehnyt, suosittelisin kuitenkin hieman perinteisempää lähtökohtaa. käytännössä se menis sillai, että meet pari viikkoa kolmosilla ylös, sitten kevennys. sit taas pari viikkoa kakkosilla ylös, kevennys ja lopuksi pari ykkösviikkoa. jos haluat lyhyemmän jakson, se menis viikottain 3, 3, k, 1-2, 1, k, 1. nopeutta tekisin pääasiassa kisaleveydellä. siirtovaikutus paras. sen jälkeen tehtävä kapee voi liikkua välimaastossa eli 3-8 toiston alueella. voimakestävyystreenin tulee olla tosi lajinomaista, eli sillon muu treeni saa olla hieman kakkososassa ja keskityt pääasiaan.
 
Pitäisi hankkia ensimmäinen köysi kiipeilyyn, ja vaihtoehtoina tällä hetkellä olisi Beal, Edlinger II 10,2 mm x 60 m ja Beal, Booster 9,7 mm Dry cover (60m). Lisäksi tarvitsen kantopussin/alustan sille, kun kiipeää, niin ei tarvitse maassa pitää, kun ottaisi jostain pussista sen. ja kai nuo kuljetuspussit ajavat asian tässä? Edlinger II maksaisi 129e ja siihen Beal, Folio köysipussi maksaisi päälle 29e, eli yhteensä 158e. Booster III taas maksaisi 159e ja se sisältää tuon kuljetuspussin (kai se tarkoittaa samaa, kuin tuo köysipussi?), joten hintaeroa ei olisi.
Kumpi olisi siis parempi ratkaisu, vai onko joku muu malli vielä parempi tällaiselle aloittelevalle liidaajalle?
 
eka köydeksi edlinger on oikein hyvä. itseasiassa oon käyttäny sitä itekin monta vuotta. edullinen, riittävän kestävä mantteli ja mikä mulle tärkeetä; kulkee kumpaankin suuntaan hyvin grigrin läpi, eli ei jumitu niin helpolla varmistajan antaessa liidaajalle löysää. mulla menee noita about vuosi/köysi -vauhdilla, mutta se riippuu niin käyttömääristä. vanhasta köydestä tulee sit projektointiköysi ja sitten reitinputsaus/pulttausköysi jne.

se säilytyspussi on ihan jees alusta. folio on laukkumainen köysipussi, jossa on lisäksi se tarp, eli kangas. kaikissa bealin köysissä taitaa kyllä olla nykyään semmonen valmiiksi mukana. se tosin on aika ohkanen ja yksinkertanen lirpake, mutta ajaa asiansa. köyden pituudeksi 60m on suomeen ihan hyvä, vaikka muutamia yli 30m reittejä onkin. jos reissua oot jo suunnittelemassa, melkein ostasin samantien 70-metrisen.

itellä on bealin isompi köysireppukin, mutta usein käytössä ihan vaan rinkka kamoille ja siellä sisällä sitten joku riepu köydelle. oon joskus hakenu kangaskaupasta jotain enstex-kangasta 2x2m ja se on pelittänyt mainiosti sekin, eikä maksa juuri mitään.köyden paksuus ei sulle oo täs vaihees mikään tärkee juttu. hoikka köysi on parempi yleensä vaan sen takia, että on kevyempi. jos on paljon käyttöö, ei senkään elinikä mikään älytön ole. siksi en ite maksa köydestä liikoja. keveyttä jos haluaa, sillon pitäs sitten kyl trimmata kaikki muutkin kamat minimiin.
 
Kiitos neuvoista, pitää käydä paikanpäällä kaupassa tiirailemassa, jos vielä saisi tosiaan tuon kankaan messiin siihen, koska en juuri muuta tarvitsisi. kassiin se menisi sitten kun muutakin kamaa mukana. eikä reissua ole tiedossa kun ei aikaa ole tämän vuoden puolella ainakaan, joten vielä jää nämä 70m köydet sinne kauppaan.
 
köysikassiksi käy vallan hyvin joku iso muovinen ranta-/ruohonkeruu-/ikea-kassikin. halpoja ja toimivia. sen verran jämy, että pysyy pystyssä ja köyttä voi sitten lipata sieltä ulos ja sinne sisälle. tosin se enstex on ollu itelle se paras ja käyttökelposin toistaseksi.

sen kankaan ideahan on sitten kiipeilykäytön ohella se, että köyttä säilytetään siellä kasassa, ei erilaisille (perhos-, alppi- jne...) kerille vyyhdettynä. toinen pää on aina kankaan lenkissä kiinni ja toinen pää kiipeilijässä. aina, kun köysi irrotetaan, se sidotaan toiseen lenkkiin. näin ei tuu vahingossa solmuja. muutenkin köyttä on parempi säilyttää kasassa kuin vyyhdillä. samalla tulee käytettyä köyden kumpaakin päätä about yhtä paljon.
 
Mistä olet tuota enstexia saanut? Googlaamalla löytyy vain joku nettikauppa, tai myymälä hyvinkäällä. Olisiko tätä kangasta mahdollisesti Helsigin "perus" kangaskaupoissa (mm. eurokangas)?
Millaisia modauksia olet tuohon kankaaseen tehnyt sitten? Pari metriä ei tosiaan paljoa varmaan maksaisi. Siihen varmaan ompelisi sitten pari lenkkiä kulmiin, joihin saisi köyden päät. Kääritkö paketin vain rullalle ja sujautat johonkin pussiin, vai oletko tehnyt tuohon kankaaseen itsessään pussin? Enstex on ainakin kesätävää ja vedenpitävää, joten säkkinäkin kävisi varmasti samalla(?).
 
Moi!

Oon nyt 2 kuukautta treenannut perusvoimaa ajatuksella saada 2 kuukaudessa 3*8 -> 5*12 hieman suuremmalla painolla, ja nyt oon siirtymässä lyhempiin sarjoihin. Tulosta tuli ihan mukavasti, mutta ongelmaksi muodostui vaihtelun puute peräkkäisissä treeneissä. Tein siis peräkkäisissä saman liikkeen treeneissä aina samoilla sarja-, toisto- ja kilomäärillä kun edelliskerralla. Vasta sitten kun sarjat tuntuivat melko kevyeltä, kasvatin jotain näistä. Liikkeitä pyrin kuitenkin vaihtelemaan peräkkäisissä treeneissä. (Esim. penkki ja kapea penkki vuorottelivat)

Nyt kun luin tarkemmin sun kirjotuksia, ymmärsin että tarkoitus tuohon progressioon on nimenomaan pitkällä tähtäimellä ja peräkkäisissä treeneissä pitäis olla vaihtelua. Miten tää toteutettais käytännössä? Kannattaisko joka treenissä vaihdella sarjamääriä ja -pituuksia, tyyliin 1. 4*4 100kg 2. 6*6 90kg 3. 5*5 95kg ? Toisaalta ajattelin myös että pitäiskö tehdä tiukempia sarjoja silloin tällöin, kun pääasiassa pyrin jättämään vähän varastoon?
 
spica: ihan tavallisesta kangaskaupasta. käyttävät mm. lasten ulkoiluvaatteisiin. pitää vettä pikkusen kans siis. vesipilaria en muista, mutta ei sillä oo tossa merkitystä. ei siinä muuta modailua oo ku pari lenkkiä kulmissa. siitä saa hyvin kääryleen muutenkin.

asderoidi: hyvin junnaavaa kyl tollanen. käytännön vaihtelu tarkottaa sitä, että leikit sen tietyn toistomäärän sisällä, mutta toteutus voi olla erilainen treenistä toiseen. hieman voi sieltä toistoalueelta poiketakin. esim.
4*8
2*8, 2*7, 2*6
10,8,6,4
8,7,6,7,8
12, 8, 10, 6, 12
6,7,8,9,10
2*8, 2*10, 2*12
 
Suottoopi olla tyhmä kysymys, mutta ei tätä missään ainakaan suoraan sanota:

Lyhyet sarjat rasittavat hermostoa enempi kuin pitemmät. Rasittaako siis esim. joku bodypump tai pitkät pumppailusarjat lyhkäsillä palautuksilla hermostoa paljon vähemmän kuin vaikka 6-1 toiston voimailutreenit ? Oletetaan, pumppailureenissä mennään monessa sarjassa failureen ja bodypump... no se on ainakin tälläiselle jäykälle voimailijalle rankkaa :D
 
bodypump eli semmonen kestovoimatyylinen ryhmäliikunta? siinä vastus on niin pieni, että sellanen ei rasita niinkään hermostoo kuin kehon aineenvaihduntapuolta ja verenkiertoelimistöä jne. pumppailutreeneillä tarkotat mitä? kyllä se vastuksen suuruus määrää sen hermostonkin osuuden aikalailla. raskainta siis on, jos tehdään hyvin tiukkoja lyhyitä sarjoja.
 
Hei, olen seurannut tätä ketjua aktiivisesti ja saanut tästä paljon uutta sisältöä omiin treeneihini. Oma treenitaustani on bodityylistä treeniä oikeastaan pikkupojasta lähtien, mutta mutta kun nyt pitäisi suunitella voimatreeniä 15v pojalleni joka harrastaa pikajuoksua ja pituushyppyä huomaan olevani sormi suussa :) Juoksutreenejä tulee 3 kertaa viikossa, joissa ei ole voimatreenejä laisinkaan. Nyt ollaan käyty salilla kerta viikossa, jolloin on keskittytty muutamaan perusliikkeeseen eli kyykky, lisänä askelkyykky, penkki, leuanveto takaolkapäät ja keskivartalo. Nyt otettu mukaan rive ensimmäisenä liikkeenä tekniikkaan keskittyen. Sarjoja 3-4 toistoja 6-10, sarjoihin on jätetty reilusti varaa.
Eli varsinainen kysymys, miten tästä eteenpäin. Olisiko järkeä ottaa kyykykylle pk. kaudella esim. tuo sinun 3*4 -> 6*6 systeemi käyttöön. Jos kerta viikkoon tällä ja toinen treeni nopeutta painoilla ja päälle hyppyja ja loikkia. Entäs kilpailukauden lähestyessä, olisiko järkevää muuttaa kyykyt puolikyykyiksi ja kaikki treenit nopeus/ räjähtävän voiman suuntaan. Kaikki vinkit tervetulleita :worship:
 
kauanko sitä perusbodailua on nyt tehty? mikä on nuoren herran tulostaso, pituus ja paino? en tekis nopeutta punteilla, vaan keskittysin tekeen ne lajitreenit mieluummin laadukkaammin räjähtävyydenkin osalta. puolikyykyt on ok ärsykevaihtelua missä vaiheessa kausia tahansa, mutta ei ne oo sen lajinomasempia kuin syvemmätkään. punttiliikkeiden tekeminen räjähtävästi ei siirry juoksun räjähtävyyteen. eli ton ikäselle(kin) aika hyvät linjat ois pitää se punttiosasto hyvin yleisellä voimailu/bodytasolla toistoalueen suhteen (4-12) ja keskittyä ehdottoman jääräpäisesti kehittämään täydellistä juoksutekniikkaa. lihaksen poikkipinta-alan kasvaessa kasvaa myös voimat ja ne on sitten siirrettävissä ite lajiinkin, mutta vain jos sitä lajia treenataan.
 
Kiitos vastauksesta. Ikä oli väärin oikea on 14:nolo: On kulkenu mun mukana puntilla n.vuoden. Aluksi opeteltiin liikeradat ja nyt lisäilty vähän jo painojakin. Voimaahan ton ikäsellä tulee kyllä yllättävän nopeasti. Kyykyn työsarjat n60 kg:lllä. On kyllä kevyttä, mutta en ole uskaltanut lisätä painoa vaikka kyykkää kyllä mielestäni hyvällä tekniikalla pohjasta asti.
Eli pysytään tuossa perus voima/boditreenissä ja nopeus lajinomaisesti.
Alueleirillä suosittelivat ton ikäselle jo toista voimaharjoitusta viikkoon. Kannatasko tuo suorittaa yu hallilla johon vois yhdistää mahdollisesti vetoja/loikkia? Viime kesänä juoksi karvan alle 8s 60m. Kovasti treenaa kesän SM kisat mielessä. Nuo a-rajat saavutti jo viime kesänä pikamatkoilla ja pituuudessa. Pituus, siis pojan:) 169 ja paino 64
 
bodypump eli semmonen kestovoimatyylinen ryhmäliikunta? siinä vastus on niin pieni, että sellanen ei rasita niinkään hermostoo kuin kehon aineenvaihduntapuolta ja verenkiertoelimistöä jne. pumppailutreeneillä tarkotat mitä? kyllä se vastuksen suuruus määrää sen hermostonkin osuuden aikalailla. raskainta siis on, jos tehdään hyvin tiukkoja lyhyitä sarjoja.

Pumppailutreenillä tarkoitan jotain 10-20 toiston sarjoja lyhyillä palautuksilla. Mutta ok, kiitoksia. Tässä mietin lähinnä sitä, että uskaltaako neljän kunnon voimanostotreenin korvata vaikka kahdella lyhkästen sarjojen treenillä ja kolmella pumppailutreenillä. Ja myös toki sitä, että kuinka kovaa noita pumppailureenejä uskaltaa vetää.
 
gael: kyllä pari treeniä voi tehdä ja noita kannattaa aina vaihdellakin. liikkeetkin voi vaihdella hieman kuormittaen kuitenkin suuria lihasryhmiä. vaikkapas
1: rive, kyykky, penkki, leuat myötäote, vatsa
2: etukyykky, maastaveto, kapea penkki leuat vastaote, vatsa kiertäen


weak: miks vaihtasit ollenkaan? tollaset happosarjat kyl syö maksimivoimaa ja suuntaa enempi tehoja sinne voimakestävyyteen. toki voit tehdä kestoo ja maksimia samalla jaksolla, mutta ei se kehitys kummassakaan tuu olemaan niin hyvää kuin jos ne tekis omina kausinaan.
 
jto olen hakannut päätäni toistuvasti seinään body-&voimailujutuissa, en tiedä olenko vain geeneiltäni niin lahjaton (oletko tavannut ketään, joka vain yksinkertaisesti olisi täysin lahjaton ja sopii vaikka juoksemaan vaan maratooneja?:)) vai mikä kusee kun yleensä tulee seinä vastaan samoilla painoilla (pienillä sellaisilla ;). Ruuasta ja levoista ei ole kiinni, joten jokin treenissä vaan mättää.

Olen aloittanut treeniurani aikanaan tuolla Rippetoen SS-ohjelmalla, luultavasti se on vääristänyt koko tyylini reenata. Näin jälkikäteen mietin, että käsite "kevyt viikko" ei ole ikinä kuulunut tapoihini.. aina vedetty kolme neljä kk apinan raivolla (jätetty kyllä varaa pari toistoa aina, tai edes 1) ja sitten ihmetelty kun ei enää mennä ylös vaan alas. Olen paljon nyt lukenut tekstejäsi ja tuo 3x8 -> 5x12 tyylinen reeni voisi olla mielestäni minulle hyvä.

Miten tärkeitä aloittelijalle (n. 2,5v olen käynyt syklittäin salilla.. joskus pitkiäki 5-6kk taukoja välissä..) kevyet viikot ovat? Eli joka neljäs viikko voisi olla kevyt viikko, miten kevyesti silloin treenataan? Kannattaako salireenit jättää kokonaan tauolle viikoksi?

Sori jos kysyn asioita, joihin löytyisi tarkka vastaus koko romaanistasi, lähinnä haluaisin tietää että lyödäkö hanskat kokonan tiskiin ja ruveta vaikka suunnistaan.. :D vai uskoa, että varsinkin noiden kevyiden viikkojen ainainen laiminlyönti olisi syynä tähän..?

Kiitos paljon.
 
olen tavannut lahjattomia voimailijoita paljonkin, itseni mukaanlukien. se sit selittelyistä ja treenaamaan vaan.

kevyet viikot on mun mielestä hyvinkin tärkeitän ihan kaiken tasosille. se, miten nää käytännössä sit menee, on hyvinkin avointa vaihtelulle ja on täysin riippuvainen niiden kovempien viikkojen sisällöistä jne. en kyl pitäis viikon totaalitaukoo treeneistä. kyllä ilman kevyempiäkin viikkoja/jaksoja pärjää, mutta kyllä niiden mukana olo tekee aika hyvää kehitykselle ja vamma-vapaudelle. joten jos tiedostat hakkaavas päätäs seinään, käänny ympäri.

suunnistuksessa ei lajina kyl oo mitään vikaa.
 
Reenaan 4-jakoisella 4 krt viikkoon ja jako on: TO rinta & hauis, PE jalat, SU olkapäät & ojentajat, MA selkä. Penkissä olen tehnyt tähän asti 2x6:sta ja ojentajapäivänä pääliikkeinä ojentajille kapeapenkki ja dippi lisäpainoilla. Haluaisin nyt alkaa tekeen kapeanpenkin tilalla lankkupenkkiä kun kapeassa on sarjapainot vähän tyssänny ja ranteet ei oo ikinä tykänny siitä, vaikka siteillä sitä teenkin. Eli millaisella progressiolla kannattaisi lankkua alkaa tekeen? Kapeata tein myös samaisella 2x6 systeemillä
 
Moi,

Mielessä on alkanut kangastella ajatus voimanostoharrastuksen aloittamisesta. Salitreeni on kuulunut aktiviteetteihin on/off jo reilusti yli kymmenen vuoden ajan, mutta voimapuolen tulokset ovat jääneet kyllä hämmentävän heikoiksi - lihaa on tarttunut paremmin.

Ajattelin rouheasti asettaa tavoitteeni 40-vuotispäiväkseni eli aikaa treenailuun olisi siis noin 4,5 vuotta. Tänä aikana olisi tarkoitus kasvattaa YT 400 kiloon, tämänhetkisen YT:n ollessa ehkä 270-300kg.

Kysyisin, että toimiiko sellainen perustreeniohjelma, jossa kaikkia nostomuotoja pidetään mukana koko ajan. Mulla on kaikissa nostoissa tasaisen heikot tulokset (itse asiassa penkki on aivan suhteettoman korkealla muihin nähden, koska olen polvivaivojen säikäyttämänä jättänyt jalkatreenit vuosiksi lähes olemattomiin)

Eli toisin sanoen toimisiko vaikka tämä pitkäänkin (toki sitten toistoalueita ym. muuttelemalla)

1: PP + nopeuskyykky + vatsa
2: MAVE + alaselkä + leuanveto tms.
3: KYYKKY + nopeuspenkki + penkin apuja

ja esim. niin että 8-12vkoa perusvoima vaikkapa ton 3x4 > 6x6 suuntaisesti ja sitten jokunen viikko piikkausta, kevyet viikot luonnollisesti mukana. Ja sama uusiksi.

Voimailun ohella olisi tarkoitus harrastaa aeroopista + joogaa, tuskin on suurta väliä miten niitä sotkee punttien kolistelun kanssa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom