Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Niin ja tarkoitus toki tehdä kaikki nostot ilman varusteita. Ehkä vyön käyttöä voisi yrittää opetella kyykätessä, jotenkin hirvittää koko touhu vain...Siis sellainen paineiden "keinotekoinen" kasaaminen vatsaan, mutta lienee eduksi.

PS huvitti, kun joku kummasteli sun taideammattiasi...jostain syystä taiteilun ja voimailuharrastuksen yhdistelmää pidetään outona :) samassa veneessä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
niccessor: apuliikkeiden valinta on aika tarveharkintaista, se kannattaa muistaa. lankuissa käsittelet ylirautoja suhteessa normipenkkiinkin, vaikka teet ne kapeella,joten alkuun kantsii ottaa suht iisisti ja jättää toistoja varastoon. kyllä se kroppa sitten kertoo muutamassa viikossa, ootko treenaillu liikaa.

jmp75: en näkis syytä, miksei toimisi. ehdottoman tärkeetä on se eri kausien tavoteasettelu ja muuntelu, ettei homma ala junnaan. aeropikit ja muut kannattaa pitää lepposissa määrissä, ettei haittaa voimaa, mutta eipä niitä ylenpalttisesti sali-ihmiset tuppaa tekeenkään.

heh, ammatti on mikä on :) ihmiseen se liittyy taide niinku treenikin :)
 
Kiitokset! Aletaanpa pikkuhiljaa nostelemaan (ensin 10-ottelu pois alta...) ja katsotaan kestääkö ikämiehen polvi ja muut paikat. Kerkiäähän tässä ohjelmaa rukatakin vielä muutamaan otteeseen, kun tuota aikaa on.

Mun mielestä sekä taiteen tekemisessä, että voimailussa sun muussa urheilussa on juurikin nää prosessit mielenkiintoisia ja tarkastelun arvoisia - kummassakin on pohjimmiltaan (useimmiten) kyse pitkäjänteisestä tekemisestä. Uskoisin, että tukevat toisiaan aika hemmetin hyvin. Itse teen myös opetustyötä ja kyllä se vaan kierosti on niin, että pumppailu ja Pakkiksen lukeminen on siinäkin auttanut...
 
totta. opena olen itekin. mä oon aina ollut kiinnostuneempi ite prosessista kuin lopputuloksesta. saatan mieluummin katella treenivideoo, kuin kisaa jne. elämähän koostuu kontrasteista ja niillä sitä tasapaksuutta pyrkii kukin tiedostamattaankin rikkomaan. senpäs takia taide ja treeni sopii oikein hyvin yhteen :)
 
Jto. minkätyylistä voimaohjelmaa suosittelisit dietille? Tarkoituksena on n. 12vk sessiolla ylimääräset rasvat pois.

Uskaltaako vaikkapa 5x5 ohjelmalla? Vai kannattaisiko vaan tyytyä 6-12 toiston sarjoihin?
 
Jto. minkätyylistä voimaohjelmaa suosittelisit dietille? Tarkoituksena on n. 12vk sessiolla ylimääräset rasvat pois.

Uskaltaako vaikkapa 5x5 ohjelmalla? Vai kannattaisiko vaan tyytyä 6-12 toiston sarjoihin?


Ite lähin rohkeana poikana vetään dietillä tuota bulgaari ohjelmaa ja tökkäs kyllä vitos viikon lopulla aika totaalisesti. Kyykyn neljännen sarjan jälkeen takareidet kramppiin eikä sen jälkeen ole palautunut mistään treenistä oikeen kunnolla. Eli sitä en ainakaan suosittele vaikka multa mitään ei kysyttykkään :D.

Tohon viidennen viikon puoleen väliin kuitenki kulki tosi hyvin ja tuntu että eteenpäin mennään vaikka elopainoa katos 3-4kiloa. Mites Jto kannattais jatkaa tästä? Ajattelin ite että unohdan nyt voimailun pariksi-kolmeksi viikkoa ja pumppailen vaan syke korkealla seuraavat jonka jälkeen palataan taas kovempiin romuihin vähän kevyempänä.
 
hartikaisen jannen vastaava toispuoleisuus (useita senttejä enemmän lihaa toisella puolella ja kipuja) korjattiin vuoden kestäneellä kohdistetulla huomiolla. käytännössä tää tarkotti sitä, että lähes kaikki vetotreenit tehtiin yhdellä kädellä tai yhdellä jalalla. heikolle puolelle eka ja enemmän sarjoja (3-5). vahvemmalle tehtiin tietenkin myös treeniä, mutta yleensä vain 1-2 sarjaa. kaikenlaista muutakin tehtiin pääasiassa keskivartalon osalle erilaisten omituisten jumppien muodossa. normaaliveto kehittyi ilman normaalivetoa tuon vuoden aikana.


Täällä yks "selkäpuoli" kanssa, oon nyt jo puolen vuoden ajan vetäny kädet eripäin mutta tuntuu silti ettei toispuoleisuus oo paljon muuttunu, mutta ottaahan se vaffempi puoli aika paljon osumaa vaikka ne kädet toisinpäin onkin. Joten tuosta kiinnostas vähä lisää infoa jos vain on mahdollista.
 
Olen normaalisti ottanut maastavedot kapealla ja tuli mieleen, että olisiko järkevää vaihtaa välillä tyyliä ja ottaa vedot sumolla? Vai onko tämä tyyliin, että kannattaa valita vain toinen ja keskittyä siihen?
 
dtr.bodari: siis voimaa bodarille vai? kyllä siellä voi lyhyttäkin sarjaa mukana olla. mitään älyttömiä volyymeja ei dieetillä kannata kyl tehdä, mutta lyhyet sarjat enmnen pidempiä työsarjoja antaa kyl hyvin tehoja.

loops: isot volyymit tossa jo mainitsinkin :) jos dieetillä sitä mun bulgaariversiota yrittelee, pitää olla aika lahjakas. tai sitten ainakin kannattaa viljellä kevyempiä viikkoja sekaan aika urakalla.


cxr: yhden raajan versioista? aika yksinkertastahan se on. kaikki vedot tehdään yhdellä kädellä semileveellä jalka-asennolla tai kahdella kädellä, mutta vain toinen jalka kunnolla lattiassa. toinen takaviistossa kengän kärki maassa antaas tasapainoa. heikolle puolelle enemmän sarjoja. ei siinä käytännössä muuta tarvita. en muuttas pelkästään otetta toisinpäin pitkäks aikaa, kuten oot tehnyt.


kepademus: mitäpä mä sulle mitään sanomaan, jos susta ohje "kuulostaa huonolta" jo valmiiksi? kuitti kuitti...
no joo. kyseessä on ihan eri liikkeet, joten ei ne tarvi sen kummempaa vaihtelua keskenään. hyviä toki kummatkin ja riippuu välityksistä yms, kummalla sitä romua nousee enemmän. käyttötarkotusjuttu siis myös.
 
dtr.bodari: siis voimaa bodarille vai? kyllä siellä voi lyhyttäkin sarjaa mukana olla. mitään älyttömiä volyymeja ei dieetillä kannata kyl tehdä, mutta lyhyet sarjat enmnen pidempiä työsarjoja antaa kyl hyvin tehoja.

Ei vaan voimaa voimalilijalle, joka haluaa hieman fättiä veks :D älä anna nimen hämätä :)
 
jto:n neuvoja taas kaipaisin :)

Mitäs mieltä oot siitä että tekis jonkulaisia vetovariaatioita joka selkätreenissä eli mun tapauksessa yleensä joka neljäs päivä? Vuorotellen aina tavallista vetoa, räkkivetoa polven alta ja vetoa korokkeella seisten.. Tähän asti oon tehny joka toisessa selkätreenissä eli n. joka kahdeksas päivä mutta mietin että jos tihentäis tahtia mutta tekis joka toisen treenin kevyesti, tekniikkaa ja nopeutta hakien? Miten tuo olis järkevä toteuttaa ku "kovana" päivänä työsarjat on yks 3-4 toiston sarja ja yks 5-9 toiston sarja, mites sitten kevyempänä päivänä?
 
kepademus: mitäpä mä sulle mitään sanomaan, jos susta ohje "kuulostaa huonolta" jo valmiiksi? kuitti kuitti...
no joo. kyseessä on ihan eri liikkeet, joten ei ne tarvi sen kummempaa vaihtelua keskenään. hyviä toki kummatkin ja riippuu välityksistä yms, kummalla sitä romua nousee enemmän. käyttötarkotusjuttu siis myös.

Oletan, että tämä kuitti liittyy jollain tavalla tuohon 5x5 -ketjun kommenttiini. Se ei ollut millään tavalla kohdistettu suhun, vaan yleisesti tuohon 5x5 -ohjelmaan ja omaan mielipiteeseeni siitä.

Btw.

Mikä on "kyljet smithissä"??

:)
 
dtr.bodari: heh, ok. dieetillä kyl pitäsin mukana sekä hermostollista että bodailua, että pysyy hyvin lihatkin mukana. liialliset volyymit edelleen sunkin tilanteessa pitäsin aisoissa. mieluummin kuitenkin useempi sarja hieman vajaana kuin mitään ylitiukkoja. kultainen keskitie siis. hyvä idea ois käyttää erilaisia toistoalue-hybridejä.

apulus: kyl vetoa voi tehdä aika useinkin, mutta noiden eri apujen käyttö lähtee aina tarpeesta. hyvä testi vois olla vetää kolmelta korkeudelta suht tiukka ykkönen ja katella missä se heikkous piilee. tai sitten tiukassa nostossa/sarjassa se kohta, mihin se aina jumittuu. käyttäsin kyl pelkästään erilaisia pukkeja vedon apuna. hyvin harvoin se lihan lähtö on se ongelma. siihenkin korokkeen tulis olla aika matala ja avuksi sit muuta. esim. 5, 10 ja 15cm alle polvilumpion on hyvät avut vedolle. painotukset riippuu siis tarpeesta.

kepademus: kyljet smithissä on käytännössä sivutaivutus, mikä tehdään vaan smith-tangolla. siihen saa enemmän rautaa kuin käsipainoihin ja usein helmpompaa nostella ja järkätä kuin tanko. talja on myös hyvä. taivutuksen laajuus riippuu painoista ja tarpeesta.
 
dtr.bodari: heh, ok. dieetillä kyl pitäsin mukana sekä hermostollista että bodailua, että pysyy hyvin lihatkin mukana. liialliset volyymit edelleen sunkin tilanteessa pitäsin aisoissa. mieluummin kuitenkin useempi sarja hieman vajaana kuin mitään ylitiukkoja. kultainen keskitie siis. hyvä idea ois käyttää erilaisia toistoalue-hybridejä.

Kiteytettynä siis enemmän sarjoja, vähemmän painoja. Toisto määrät kannattaa varmaankin jaksottaa jotenkin? Esim. jos 1.kk 3-5 2.kk 5-8 3.kk 8-12? Vai mitä meinasit tuolla ''toisoalue-hybridillä''? :D
 
toistoaluehybridiä käytetään sillai, että samassa treenissä tehdään sekä lyhyttä että pitkää sarjaa. lyhyet kuitenki ekana, eli treenis ois aina hermostollinen esim. 3-6*1-3, ja sit perusvoimaosa 1-2*6-8, 1-2*10-12.
 
Mitä olet mieltä niskan asennosta mm vedoissa, kyykyissä. Pitäisikö katsoa hieman ylöspäin, vai säilyttää luontainen niskan asento ja pitää päätä samassa linjassa vartalon kanssa? Tekeekö ylöspäin katsominen pahaa niskalle?
 
toistoaluehybridiä käytetään sillai, että samassa treenissä tehdään sekä lyhyttä että pitkää sarjaa. lyhyet kuitenki ekana, eli treenis ois aina hermostollinen esim. 3-6*1-3, ja sit perusvoimaosa 1-2*6-8, 1-2*10-12.

Meinaatko siis, että tehdään kaikki nuo sarjat pääliiikkeissä? Aika paljon sarjoja.. Vai meinaatko, että eriliikkeillä? :D
 
super5: sitä nostoo ei niskalla tehdä, mutta joitakin se hieman yläviistoon katselu auttaa säilyttään asennon paremmin, ettei kaadu päkiälle. ei sitä niskaa siis tarvi taivutella, mutta silmäthän kyl voi tapittaa ylemmäs. enemmän hyötyy kuitenkin on ihan pään sisällä ja muutenkin keskittyminen niihin noston avainkohtiin painopisteen ja muun tekniikan osalta.

dtr.bodari: pääliikkeessä ihan mainiosti. eihän tossa oo ku 5-10 työsarjaa. toki voihan niitä hieman jakaakin. hermostollinen osa kuitenkin aina siinä varsinaisessa kisa-/testiliikkeessä.
 
Moro, JTO!
Olisko hyvä jaksotus tehdä pääliikkeissä toistot sillein et 2kk 12-10, 2kk 8-5, 2kk 3-1 ja sit taas alusta, apuliikkeissä toistot aina 12-10? Kannattaako jättää aina "pari" varastoon noissa toistoissa vai et tulee just vaikka se tiukka 8? Yritän saada treenin toistoihin jotain "täsmällisyyttä" kun tulee melkein aina tehtyä samat sarjat ja toistot? Tulee myös treenattua melkein aina "täysillä", tehtyä esim. jotain tiukkoja kymppejä ja laittaa painoo lisää ja tehdä sama taas. Uskoisin että tulosta tulisi paremmin kun saisi jonkinlaisen rytmin tähän hommaan.
Kiitti kun jaksat vastailla meidän amatöörien kyseilyihin.:rock:
 
Mulla on vähän samankaltainen kysymys kuin apuluksella: Miten kannattaisi toteuttaa maastaveto 2x viikossa? (salilla käyn 4x viikossa) Nyt olen aina vetänyt yhden kovan vitosen ja nostanut painoja 2,5-5kg seuraavalle viikolle. Googlettamalla itseasiassa löytyi sun neuvo tämmöiseen tilanteeseen:

http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/29442-maastaveto-2-kertaa-viikossa/

Suositteletko jotain tommoista? Mulla ois maksimikin melkein sama kuin tolla hemmolla (135kg x5) niin ois sarjapainotki valmiina. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom