Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Se on mestarilla vissiin lomat nyt lusittu?

Aloin tekeen tuota Bulgaari ohjelmaa 2,5vk takaperin ja alotin 2viikon stressijaksolla niinkun pitääkin. Mietin vain että olisko tuon stressijakson aikana tarkotus vetää ukko vähän jumiin ja aloittaa vasta sitten ensimmäinen kevennys? Ajattelin vain kuin vedin viimeiseen stressijakson treeniin uuden ennätyksen maveen eikä muutenkaan kyllä tuntunu vielä kovin tukkoselta. Mulla oli jo ennen tuota stressijaksoa alla viikon totaalitauko salilta lomareissun vuoksi ja tuntuu nyt että alko turhaan keventään heti perään?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mestarista en tiiä, mutta reissulta palattiin juu.

keventelyt on tossa systeemissä aika ratkasevassa osassa. siks niitä on pari vkoa putkeen. eli tää kyl antaa hieman lupaa runnoa työviikoilla hieman ylitreenin puolelle. vammoja ei tietenkään hankita.
 
Kyselisin seuraavanlaista.
Armeijassa ei oikeen kiinnostanut jalkoja treenailla ja jäi sit kokonaan tekemättä puolen vuoden ajan. Maximi tällä hetkellä ehkä 100kg kun vähä koitti testata kun kotiutu. Pystytkö heittämään minkäänlaista ehdotusta miten saisi taas jalkatreenin uuteen nousuun? Nyt olen treenaillut box-kyykkyä tekniikan hakuun ja muuten pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Jatkanko samanlailla vai muutanko jotenkin treenaamista
 
oon heitellyt aikalailla kaikenlaisia ohgjelmia tänne muutaman vuoden aikana, eli pystyn. mä unohtasin kyl pienet painot ja alottasin ihan perusbodailulla. 2kk pyrit nostaan määriä ja kiloja ja sitten siirryt voimatreeniin 3-4 kuukaudeksi. sit taas bodailua.
 
Mulla olis pari kysymystä joista ainakin ensimmäinen olis melko tärkeä.
Harjoittelen rinnallevedon tekniikkaa ja otin jonkin verran videokuvamateriaalia harjoitusnostoista edestä ja sivulta. Mulla ei ole valmentajaa eikä kokeneempaa treenikaveria, joten olen kaikki tekniikat opetellut itse netin kautta ja nyt päätin kääntyä sun puoleesi, koska haluan erityisesti riven saada mahdollisimman optimaaliseksi. Linkkaan jopa videon tähän sitä varten, vaikka normaalisti en edes harkitsisi oman pärstän näyttämistä pakkiksella. :D Huom. alkuosa on rinnallevetoa ja lopussa on pari pätkää toista kysymystäni koskien. http://www.youtube.com/watch?v=rgRP9L7aLAg
Tohon saattaa ilmestyä joku hassu musiikki, koska räpelsin omiani ton youtuben kanssa, mutta ei sen väliä. Lopun maksimikokeiluihin en niinkään kaipaa tekniikkaneuvoja vaikka en pahakseni pistäkään, mutta ne eivät ole teknisesti mun parhaimmistoa, varsinkaan se rive.
Ekaa kertaa otin nyt videota rinnallevedosta sivulta ja tajusin itsekin jo pari virhettä(?), lantion liike eteen on aika vajaa ja tangon liikerata ainakin ylhäällä liikaa taakse, lisäksi hypähdän aina hiukan taaksepäin. Vedon kakkosvaihe mulla on ollut mielestäni heikko kohta. Miten kannattais parantaa näitä? Ja muutenkin jos huomaat jotain selviä virheitä, niin tahtoisin tietää.
Haluaisin myös opetella riven kyykkyyn, koska olis mukavaa joskus kehdata sanoa harrastavani painonnosota :rolleyes: En vaan oikein tiedä miten aloittaa se, kun olen niin tottuntu raakaan riveen ja kyykkyyn menen vasta kun on pakko, eli jossain ihan maksiminostoissa.

Loppuun olis kiva kuulla kommenttia noista mun mittasuhteista, että mihinkä ne soveltuu parhaiten? Otin joku aika sitten riven (100kg), maven (170kg) ja takakyykyn (140kg) ykkösmaksimit, jos se kertois jotain. Itse en osaa sanoa niistä mitään. Pituutta on ~186cm.

P.S. Tervetuloa takaisin, odottelin jo kuun alussa että pääsen kysymään näitä. :D
 
Noh päivitän vähän nyt, kun itsekseni korjailin tekniikkaa tänään. Luulin, että noiden virheiden korjaaminen vaatii jotain ihmeellisiä toimenpiteitä, mutta yllätyksekseni sainkin lantion nyt työnnettyä ihan hyvin eteen, kun siihen keskityin. Samalla lähti kokonaan se taaksepäin hypähtäminen. Kyykkyynkin onnistuin riven tekemään jotenkuten, mutta vähän turhan hidas oon liikkeiltäni edelleen. Videota en ottanut, joten en syvempää analyysiä viitsi tehä tänhetkisestä tekniikasta.
Edelleen tietysti otan mielelläni vastaan kommentteja, ja enhän mä itseasiassa edes tiedä meninkö nyt enemmän päin metsää :rolleyes:
 
elu: toi videon nosto näyttää hieman rumasti sanottuna semmoselta palloilijan yms. riveltä, eli se lantion työ todella jää vajaaksi. siihen keskittyminen kyl auttaa, kuten itekin huomasit. näitä on oikeesti netin kautta aika mahdoton korjailla, mutta ittensä videoiminen on todella iso apu useinkin. mittasuhteistas sun on turha sen kummempia miettiä. et voi niitä muuttaa, joten noilla meet ja niin paljo ku pystyt.
 
Kyllähän se paljon auttoi, kun näin videolta oman tekniikan. No ehkäpä mä opin tässä pikkuhiljaa huomaamaan ja korjaamaan ne virheet itse, mutta käykö jos laitan myöhemmin jonkun lyhyen pätkän pidemmälle hiotusta tekniikasta? Kai siitä pystyy sanomaan, että onko parantunut ja mahdollisesti jotain selkeitä virheitä, jos en oo ite huomannut. Lähinnä haen ulkopuolista varmennusta tukemaan omia päätelmiä ja huomioita, koska saatan olla välillä vähän hakoteillä. Koitan saada tän kerralla kuntoon, ettei tekniikassa oo pahoja virheitä siinä vaiheessa kun alan vääntämään tuhottomasti toistoja.
 
käy. lähinnä se rinnalleveto kannattaa aatella selkeesti 3-osasena: eka veto, toka veto lantiolyönniltä olankohautukseen ja sit allemeno. jälkimmäisen tekeminen selkeen aktiivisena on hyvin tärkeessä osassa varsinkin kyykkyyn vedossa. nostossa jokanen vaihe tulis olla toista räväkämpi, eli nosto kiihtyy koko ajan.
 
Onkohan tätä aikaisemmin kysytty, eli mitä mieltä olet WSB-systeemistä? Ja varsinkin tuosta konjugaatiometodista mitä sovelletaan maksimimetodin kanssa, eli viikosta toiseen maksimia mutta eri liikkeessä.

Törmäsin tällaiseen Pavel Tsatsoulinen Beyond Bodybuilding kirjassa;
"According to Y.Verkhoshansky and M.Siff, when exercises are switched more often than every four to six weeks, the body goes what is known as a transient accumulation process. In non-geek speak, it does not have the time to catch on what it is supposed to adapt to and in the end hardly adapts at all."
 
Milläs liikkeellä saisi tisuleihin raakaa voimaa penkkiä varten? rupee kummaksuttamaan kun kapee penkki (sormet sileän vieressä) on jo samoissa kiloissa kun penkki normaaliotteella (nimettömät merkeissä) .. yleensä ero ollu n. 10kg sarjapainoissa. (ylilevee penkki ei tuu kysymykseen) Tuntuu, että rinnassa ei oo mitää voimaa nostoissa nykyisin enää.. Että mitäs apukeinoja mestari osaa antaa?
 
Kyllähän se paljon auttoi, kun näin videolta oman tekniikan. No ehkäpä mä opin tässä pikkuhiljaa huomaamaan ja korjaamaan ne virheet itse, mutta käykö jos laitan myöhemmin jonkun lyhyen pätkän pidemmälle hiotusta tekniikasta? Kai siitä pystyy sanomaan, että onko parantunut ja mahdollisesti jotain selkeitä virheitä, jos en oo ite huomannut. Lähinnä haen ulkopuolista varmennusta tukemaan omia päätelmiä ja huomioita, koska saatan olla välillä vähän hakoteillä. Koitan saada tän kerralla kuntoon, ettei tekniikassa oo pahoja virheitä siinä vaiheessa kun alan vääntämään tuhottomasti toistoja.

Elu, katso tuolta http://www.californiastrength.com/olwete.html kohta clean&jerk. Painonnostovalmentajan opastuksella kuvattu rinnalleveto vaiheittain, on hyvä pätkä!
 
Elu, katso tuolta http://www.californiastrength.com/olwete.html kohta clean&jerk. Painonnostovalmentajan opastuksella kuvattu rinnalleveto vaiheittain, on hyvä pätkä!

Hei kiitos tosta. Olinkin jo bongannut ton jostain muusta ketjusta ehkä sun linkkaamana(?), mutta en silloin kerennyt katsomaan kunnolla ja sitten se unohtui. Just tollaset opetusvideot on hyödyllisiä, koska on vähän vaikeeta pelkästään apinoimalla yrittää saada sitä liikettä kohilleen.
Edit: jto noin sen ajattelinkin ja nyt kun sen sanoit niin johan on varmempi olo. Kohautukseen en tosin ole kiinnittänyt huomiota viellä, mutta jospa ens kerralla.
 
force: toimii ihan siinä missä joku muukin yksilöllisesti suunniteltu ohjelmointi. tiettyjä varauksia pitää kyl tehdä maksimitreenin intensiteetin suhteen. eli yksilöllisyys on hyvin isossa osassa tuossa systeemissä.

carni: stoppipenkit, lattiapenkit, miksei käsipainopenkitkin tietyllä varauksella.

sikaniska: eipä se mun henkilö nyt niin tärkeä ole. osote löytyy profiilista.
 
maileilla voidaan jutella noi. eiköhän ne perille oo tulleet. laita uudelleen, jos epäilet.
 
Moi Jto. Sotilaspenkkii oon harjotellu ja tavotteena olis saada toistoja paljon.Ajatuksena olis reenata nyt parin kuukauden peruskuntokauden jälkeen 5-6vko maksimikausi,jonka jälkeen voimakestävyyttä.Kysymys liittyykin tohon maksimikauteen eli minkälainen harjottelu muilla lihasryhmillä olis sillon hyvä esim.selällä?Sarjamäärät ja toistot suunnillee? Ja kuulostaako hyvältä jos ottaa 2penkkitreenii sillon viikossa toinen ihan maksimivoimatreeni(5-7x2-4) ja toinen nopeustreeni(6-9x2-4).Olisko hyvä ottaa kapealla otteella penkkii omana päivänään vielä kolmanneks reeniks tyyliin 3-4x4-6 vai laittaa se tonne nopeustreenin jälkeen? 82kg on omapaino,jolla menee 30 toistoo ja maksimi on 140kiloo.Peruskuntokaudella leukoja vedelly 3-5x8-15 niin nyt varmaan kannattais maksimikaudella vetää niitä myös tyyliin 3-6x3-6 vaikka ei siihen leuanvetoon niin panostaiskaan kilpailumielessä?
 
muu treeni voi pysyä perusvoimamoodissa, mutta jos haluaa kunnolla penkkaamiseen keskittyä, voi niiden tehoja tai määriä hieman vähennellä. noista treenisisällöistä ei voi sanoo sen enempää, kun ilmottelit vaan sarjat ja toistot. tietenkin sinne ykköseenkin kannattaa mennä. alkujaksosta kannattaa jättää hieman varaa sarjoihin, että kroppa pääsee mukaan.
 
Elikkä tälläseltä näyttäis toi isompirautanen penkkipäivä maksimivoimakaudella
(max 140kg)
vko1. 4x3 105kg , 4x2x120kg
vko2. 3x4x105kg, 6x4x110kg
vko3. 4x3x105kg, 3x2x125kg
vko4. 3x4x105kg, 6x4x110kg
vko5. 2x3x105kg, 2x2x132,5kg
miltä vaikuttais?voisko johonkin väliin käydä ottaa ihan ykkösenkin? toinen päivä sit nopeutta tyyliin 8x3x50-70% eri oteleveyksillä. minkälaisii kapeenpenkin sarjat toistot ja kuormat tällön vois olla?Päteekö voimakestävyysjaksolle sama noihin muihin lihasryhmiin et vois pysyy perusvoimassa? Kiitti kun oot jaksanu vastailla!:)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom