Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Joo taidankin siirtyä tähän jakoon jo maanantaina. Kerkee ainakin ojentajat ja olkapäätkin palautumaan kokonaan kun tekee punnerrukset vaan kerran viikkoon ja voi ottaa samassa treenissä välillä kovat pystypunnerruksetkin ilman pelkoa et olis palautumatta seuraavassa penkki treenissä mitä nykyään on tällä jaolla. Eikös tässä penkki treenissä voi ja varmaankin kannattaa tehdä silloin tällöin vaikka pelkästään lattiapunnerrusta, kapeeta ym...? Selkä päivänä varmaan kannattaa ottaa hauikset taljojen/soutujen jälkeen viimeisenä? Nykyään maanantaina kun on ottanu rinnan kanssa hauikset ja keskiviikkona selkä päivänä pitäis taljoja vedellä niin ei tule mitään kun kädet on vielä hapoilla maanantaista.

Kaikki on juuri niin kuin kirjoitat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko alaviistopenkki mielestänne hyvä penkin apuliike? Itse olen alkanut ottamaan penkkipäivänä normaalin penkin lisäksi alaviistopenkkiä pidempinä sarjoina, kun nyt uudelta salilta moinen löytyy..
 
Onko aerobisen kunnon ja perusvoiman kehittäminen samanaikaisesti mahdollista ilman että kummankaan kehitys sanottavasti kärsii? Meinaan, esim. eri voimaominaisuuksiahan ei juurikaan kannata yhtä aikaa treenata, esim. kestävyyttä ja maksimia, mutta mitenkäs tuo aerobinen puoli ja siihen yhdistetty perusvoima? Kesä kun kolkuttelee ovella niin tekee mieli hypätä fillarin selkään mutta haluaisin jatkaa punttienkin parissa ihan tosissaan. Pitääkö kausitella vai voiko pistää molempia yhtä aikaa tosissaan? Esim. ma ke pe puntti 1-jakoisella ja ti to la peruskestävyyslenkkejä (30-90min) fillarilla?
 
Onko jto :lla kokemusta ns. siksak tyyppisestä progressiosta? Esim tämä. Yritän 2-jakoiseen ohjelmaan kehitellä voimaan painottuville päiville fiksua progressiomallia, joka on käytössä perusliikkeissä. Haen nimenomaan semmoista mallia, jossa sarjat ja toistot (yleensä 5x5) pysyvät vakioina, mutta sarjapainot nousujohteisina. Pari ekaa kiertoa ajattelin pyrkiä lisäämään tavoitesarjapainomaksimeihin 5kg/kierto, ja kehityksen hidastuessa sen normaalin 2,5kg/kierto. Syynä tähän se, että treeniuraa on sen verran vähän takana, joten sarjapainoissa on luultavasti vielä melko paljon varaa ennen kehityksen hidastumista.

Eli tiivistettynä: onko tuommoinen malli sun mielestä soveltuva tähän käyttötarkoitukseen? Ja lisäksi vielä, että onko nuo Hulkin laittamat esimerkkiprosentit sopivat, vai kannattaako niissä muuttaa jotain?
 
vurki: kyllähän ne kummatkin voi kehittyä yhtäaikaa, muttei se nyt mikään ideaali yhtälö ole. ehdottomasti monen lajin harrastajan pitää treenata kumpaakin jatkuvasti, ettei toinen ominaisuus vallan kelkasta putoo. se toinen on primääri ja ylläpitovaihteella sitten sitä toista. esim. kuukausi voimaa 4krt/vko ja 2-3 pk-lenkkiä. sit kuukausi kestoo melki joka päivä ja pari punttia vaan.

pud: ihan peruskamaahan tollanen on. en kyllä nää syytä, mikset rakentas progressiivisuutta myös sarjoihin ja toistoihin. ne toimii paremmin kuin fiksatut mallit. hulkin laittamat esimerkkiprosentit on herran itsensäkin mukaan vaan esimerkiksi, joten ei noin. aloittelijan ei juuri kannata siellä yli 90%:n raudoissa temuta. mä suosittelisin sulle ihan peruskamaa, mutta sisältäen volyymiprogression myös. esim. tee 3kk perusbodailua ja -voimaa aloittaen jakson semmosella raudalla, millä menee suht hyvin esim. 2*8*100 (hypoteettinen romu). sitten jakson edetessä fiilisten, päivän kunnon ja muun mukaan yksittäisten treenien sisältöjä vaihdellen etenet kohti suurempia romuja tavoitteena esim. 4*12*110.
 
Tiedätkö jto, että mikä on paras tapa kehittää pohkeita, kun ei ole mahdollisuutta päästä salille?
Teenkö vain lankun päällä omalla painolla vaikka 10x20? (Siis koko treeni aikana.)
 
vaihtele nyt ihmeessä sitä kuormaa, sarjoja ja toistoja. yhdellä jalalla tekisin kyllä minäkin. pidä paine koko ajan isovarpaan päkiällä äläkä nojaile eteenpäin. liike ei saa keventyä missään vaiheessa. stoppeja, erikoistekniikoita, suurta volyymia jne jne. koko pakkaan ja alkaa kasvaan. ja kas kummaa, joillakin alkaa kasvaan, ku juoksee päkiöillä lenkkejä.
 
Tämmönen tuli mieleen mutta en vielä tehny aiheesta erikseen ketjua kun aattelin että saattaisit tietää jotain: Onko ihmisen maksimivoimia kenties tutkittu sillä periaatteella että nostolla ei väliä, kunhan kuorma nousee hetkeksikin ylös maasta/telineistä niin se on tulos? Jos asiaa on tutkittu niin missä kilomäärissä moinen maksimivoima mahtaa liikkua?
 
ilola: en kyllä ollenkaan tajunnut koko sun kysymystä.

ringo: sellasia "selkänostojahan" on tehty wanhoina aikoina, jolloin kuorma napataan selkään telineistä ja yritetään saada sitä nostettua ilmaan pikkusen jalkoja ojentamalla. ihan kivastihan siihen kuormaa on laitettu...
http://www.oldtimestrongman.com/strongmen/paulanderson_backlift.html
 
Tuata tuata..mullahan oli/on ongelmia polven suhteen, hyppääjän polvi tarkemmin sanottuna. Olen pitänyt breikkiä kyykkäilystä, mutta nyt tuntuu että olisi pian aloitettava uudestaan. Olen aina kyykännyt pompun kautta ja mulle tuntuu todella luonnottomalta jättää kyykky vajaaksi niinpä olen ajatellut ottaa boksin avuksi.
Olen aiemmin tehnyt etukyykkyä boxille maastavedon apuliikkeenä siten että lantion seutu rentoutetaan boxille ja sitten räjähtävästi pakarat aktivoiden ylös. Kuinka nyt olisi paras tehdä kun tarkoitus on vain päästä kyykkäämään jalkojen vahvistamiseksi? Tässä muutama esim.

-etukyykky boxille, dynaaminen ja ainoastaan kosketus boxiin.
-etukyykky boxille ja lantion alueen rentoutus boxille ennen nostoa.
-Samat kuin yllä, mutta takakyykkynä.

Mikä näistä olisi paras tapa kun polvea tulisi säästää?
 
Mikset tee takakyykkyä stopilla pohjasta? Pomput kun kuulemma on polville ja selälle haitaksi.
 
pompulla tuskin tarkotetaan shane hamman -tyylistä iskukyykkyä pohjaan, vaan normaalia dynaamista suunnanvaihtoa ja se ei kyllä aiheuta vammoja. boksikyykyt on ihan hyviä voimajuttuja. käyttäsin noita kaikkia. puolikyykyt toimii hyvin myös. noissa kosketuskyykyissä kannattaa huolella katella se kontakti, että se pysyy hipasuna. stopitkin toki on ihan hyviä lisäämään vaihtelua treeniin.
 
onko mitään järkeä ottaa box-kyykkyä heti normi kyykyn jälkeen reenissä vai pitää sille tavallaan oma päivä? ku nyt teen sillai et tiistaina kyykky+apuliike ja perjantaina mave+etukyykky. eli siis pitäskö se laittaa tonne maven tilalle?

Ja ongelmahan on siis kun kyykystä lähden nousemaan niin vauhti hidastuu puolessa välin aivan hemmetisti ja ajattelin että sitä pois parantaa boxilla?
 
jto: Mulla on tosiaan ollut näitä selkäkipuja jo tovin aikaa(joo, tiedän. Hankala määritellä mistä johtuu ja millaista tms.). Mietin, että niitä voisi ehkäistä tiukalla keskikropalla. Kaveri ehdotti, että reilusti vajaita kyykkyjä tekemällä saa hyvin runtua keskikroppaan ja selkään. Suositteletko? Vai tarkoitatko puolikyykyillä juuri näitä? Jos suosittelet, millaisia sarjoja ja millaisilla raudoilla verrattuna normikyykyn rautoihin?
 
greeed: no ei se nyt tyhmää sinänsä ole, mutta tekisin ehkä mieluiten eri päivinä. ja voithan sä tehä toisen hieman pidempinä, esim. box-kyykyssä 1-3 toiston maksimiin ja perään jotain kyykkyä (etu-, taka-, puoli-) siellä 5-8 välillä. boksi ei paranna sitä puolivälin vauhtia automaattisesti. mä tekisin kyykyn avuksi puolikyykkyä hieman alle 90 asteen POLVIkulman joko boksille tai ilman.

weak: en missään nimessä. jos sulla on heikko keskivartalo, sitä ei vahvisteta ylipainosilla kyykyillä. ne vaan rasittaa selkäRANKAA. ei niinkää lihoja. keskity tekeen erilaisia keskivartalojuttuja kunnon romuilla. siis:
- suorat vatsat
- kiertovatsat
- kyljet
- monenlaiset staattiset
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom