Kulmasoutu massaliikkeenä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Originally posted by heikkinenp
Itse olen tehnyt molemmilla tavoilla, eli selkä suoremmassa ja selkä lattianmyötäisesti kulmasoutu, niin tangolla, kuin myös t-kahvalla. Kyllä se lattianmyötäinen kulmasoutu rajottaa aika mukavasti niitä painoja, mutta ei se mitään, mutta kun tuntuu, että se lattianmyötäinen kulmasoutu on lähinnä takaolkapääliike, eli siis siellä enemmän tuntuu? :eek:

No tekee kaikki muut hässäkät eka... ja kun latsit on jo pikkasen pumpissa niin sitten se kulmis, näin se toimii mulla suht hyvin.

Originally posted by Sakkeus
King Rikhard & vastaote jyllää :kippis1: . Kyllä tätä liikettä tehdään 80% tapauksista väärin, yritetään selittää ettei se kulma haittaa, tehdään olevinaan vain 30 asteen kulmassa ja yläasennossa kulma on jo yli 45 selkeesti lähes 70 usein.. Tosiasia todellakin on että suurinpiirtein lattialinjan tasoinen kulma on must jos haluaa liikkeestä kaiken irti. Painot pitää olla melkosesti pienemmät jotta tuntuman saa mutta so not. Arskakin kirjassaan kun näyttää tän liikkeen on selkä täysin lattiatason suunnassa ja siinä pikkutangossa on pienet levypainot ja ei oo painoo kun jotain 50 kiloa mutta se onkin vain joku lämmittely höhö :). Swarskahan suosittelee että jos käyttää isoja levypainoja niin liike pitäis tehdä korokkeen päällä jotta saa tarpeeksi suoran linjan lattiatasoon nähden. Itekin oon tehny aika usein korokkeen päällä tai sit pistäny tarpeeks 10 kilon pieniä painoja jotta tangon saa laskettua tarpeeksi alas.

Eroa "väärän" ja "oikean" kulmasoudun välillä on niin paljon että "väärässä" voi käyttää jopa 2x enemmän painoja. Tietenkin selän kulma vähän muuttuu mutta periaatteessa jos oikein tekee niin visuaalisesti sivulta päin katsottuna sitä kulmaa kasvattaa enemmän selkälihasten ja lapaluiden taaksevienti kuin alaselän&jalkojen kulman kasvaminen.

Olen aina ihmetellyt näitä väitteitä. Selälle on tukuttain erilaisia hyviä liikkeitä ja kahdella liikkeellä ei taida moni saada ihmeitä aikaan. Kulmasoutu melko pystyssä on loistava liike. Kirjoitan tämän jo toiseen kertaan...miksi Coleman, Yates, Nasser, Savolainen....tekevät sitten treenivideoissaan liikkeen melko pystyssä ja suurilla painoilla?

Selälle on muitakin soutuliikkeitä: Alataljat eri otteilla, kp-soutu, soutukoneet ja t-soutu eli miksi kulmasoutua pitää tehdä välttämättä pienillä painoilla, jos tuntuu, että muistakin saa hyvän tehon tehtäessä ne oppikirjatyyliin ja kulmasoutu tehden suurilla painoilla ja melko pystyssä. Kulmasoutu pystyssä kohdistaa rasitusta enemmän latseisin ja ehkä aika alaskin. Toisaalta rasitus tuntuu kovalta alhaalla trapseissa. Itse tunnen pumppia joskus eniten kuitenkin keskiselässä. Vastaavasti perinteinen kulmasoutu rasittaisi enemmän selän keskiosia ja takaolkapäitä. Tällaiset karttajaot ovat kuitenkin aika teoreettisia ja ihminen on yksilö.

Kannibaali, nussisin nyt sen verran pilkkua, että eikös Coleman tee perinteisesti kulmasoudun nimenomaan lähes vaakatasosta mutta isoilla painoilla räjäytellen?

Toisaalta esim. mainitsemasi Yates suorittaa liikkeen jopa yli 70 asteen kulmassa (tosin muutenkin poikkeavalla tavalla - pysäytyksillä ja saatanan hitaasti); edestäpäin näyttää melkeenpä siltä, että ukko seisoo suorassa! Ja selkä on kaikkien aikojen paksuin:worship:

Ts. teitä on monia.

Originally posted by AK-47
Kannibaali, nussisin nyt sen verran pilkkua, että eikös Coleman tee perinteisesti kulmasoudun nimenomaan lähes vaakatasosta mutta isoilla painoilla räjäytellen?

Toisaalta esim. mainitsemasi Yates suorittaa liikkeen jopa yli 70 asteen kulmassa (tosin muutenkin poikkeavalla tavalla - pysäytyksillä ja saatanan hitaasti); edestäpäin näyttää melkeenpä siltä, että ukko seisoo suorassa! Ja selkä on kaikkien aikojen paksuin:worship:

Ts. teitä on monia.

Ei tee, ainakaan videolla.

Originally posted by kannibaali
Kulmasoutu melko pystyssä on loistava liike. Kirjoitan tämän jo toiseen kertaan...miksi Coleman, Yates, Nasser, Savolainen....tekevät sitten treenivideoissaan liikkeen melko pystyssä ja suurilla painoilla?
Tod.näk. he osaavat pitää koko ajan kontrollin selässä, ja tuntuma pysyy koko ajan messissä, vaikka tekiskin liikkeen melko pystyssä. Meikäläiselläki meni monta vuotta ennenkuin hermotus kehittyi niin, että tuntuman saa epäpuhtailla toistoillakin.

Originally posted by Richard75
Tod.näk. he osaavat pitää koko ajan kontrollin selässä, ja tuntuma pysyy koko ajan messissä, vaikka tekiskin liikkeen melko pystyssä. Meikäläiselläki meni monta vuotta ennenkuin hermotus kehittyi niin, että tuntuman saa epäpuhtailla toistoillakin.

Tästä johtuen olen päätynyt 10-15 toiston linjoille... kutosia en saa millään perille, täytyy puhtaasti vääntää ja sillä saakin selästä puhdin pois aika hyvin:) ja saman oon huomannu muissa lihaksissakin, kun tekee esim. kun hauiskäännössä tangolla tekee ylhäällä supistukset kunnolla ja alaslaskut, eikä kato painoja, niin fiilis on haba treenin jälkeen aika erinlainen kuin ennen.

Kun teen kulmasoutua liike tuntuu juuri siinä selkärangan kohalla, ja tuntuu muuten paljon. Itellä kesti aika kauan tajuta kyseinen liike, mutta kun sitä niin hehkutettiin niin pakko oli oppia:)

Miten saisin sen ottamaan just noihin selän sivulihaksiin? Kulmassa ei ole vikaa, teen pienillä painoilla ja haen tuntumaa.

Kaikki kehuu aina kovasti, kuinka kulmasoutua pitää tehdä pienillä painoilla, selkä lähes suorassa kulmassa ja hyvällä supistuksella. Kun olen itse tuota koittanut, niin en saa liikettä tuntumaan järkevästi missään. Sitten kun lyö hieman enemmän romua tankoon ja nostaa selän johonkin lähes 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden, niin kyllä alkaa yläselässä tuntua oikein kunnolla. Toistoja 6-10. Viimeisillä toistoilla voi asento hieman hajota ja tulla pientä heilumista mukaan, mutta kuitenkin pysäytän tangon hetkeksi yläasentoon.

Ainakin meikäläiselle vaikuttaisi sopivan tuo hieman epäpuhtaampi tapa, vaikka täällä toista yleensä neuvotaankin. Tarinan opeus: kaikki ovat erilaisia yksilöitä. :david: :arvi:

Sakkeus sanoi:
Kapeampi ote käy minulla - ja varmaan useammilla - enemmän leveisiin selkälihaksiin ja niiden sivuosiin ja leveeseen selkälihakseen yleensäkin kokonaisvaltaisemmin ihan alaselkään asti, kun leveämpi ote käy lähemmäs selkärankaa.

Kapea ote siis periaatteessa on parempi, mutta yksilöllisiä erojahan on ja pitäähän sitä selän keskiosaakin kasvattaa.

Nimenomaan kyynärpäät kropan lähellä ja kapeella vastaotteella oon itse tehnyt ja hyvin tuntuu kun kulma on lattiansuuntainen.

en tiedä sitten miten olen onnistunut ko. liikkeen tekemään niin päin persettä ennen, mutta nyt näillä sakkeuksen ohjeilla kun tein niin .. puuh :) olen sanaton. kiitos Sakkeus :worship: !

Ogrsh sanoi:
en tiedä sitten miten olen onnistunut ko. liikkeen tekemään niin päin persettä ennen, mutta nyt näillä sakkeuksen ohjeilla kun tein niin .. puuh :) olen sanaton. kiitos Sakkeus :worship: !

Kapea ote rokkaa! Mä vedänkin yleensä siten, et se tangon toinenpää on nurkassa ja tangon alle v-kahva. Siten saa sikahyvin selässä tuntumaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joo antakaa te kaiken kokeneet konkarit :worship: neuvopaketti tälläselle nubulle tosta kulmasoudusta. Itte oon yrittäny tehä tota mutta ei, suurin polte tulee hauiksille ja hartioiskin tuntuu :jahas: . Niin voisitta jotain pientä antaa tälle avuttomalle paskalle :curs: .

:kuvia:

abine sanoi:
J Niin voisitta jotain pientä antaa tälle avuttomalle paskalle :curs:
Kyllä se tekniikka löytyy kun laitat pienet painot tankoon ja haet niillä tuntumaa selkään, sitte kun se löytyy niin taas lisää rautaa..

MKS sanoi:
Kaikki kehuu aina kovasti, kuinka kulmasoutua pitää tehdä pienillä painoilla, selkä lähes suorassa kulmassa ja hyvällä supistuksella. Kun olen itse tuota koittanut, niin en saa liikettä tuntumaan järkevästi missään. Sitten kun lyö hieman enemmän romua tankoon ja nostaa selän johonkin lähes 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden, niin kyllä alkaa yläselässä tuntua oikein kunnolla. Toistoja 6-10. Viimeisillä toistoilla voi asento hieman hajota ja tulla pientä heilumista mukaan, mutta kuitenkin pysäytän tangon hetkeksi yläasentoon.

Ainakin meikäläiselle vaikuttaisi sopivan tuo hieman epäpuhtaampi tapa, vaikka täällä toista yleensä neuvotaankin. Tarinan opeus: kaikki ovat erilaisia yksilöitä. :david: :arvi:
Ite en oo pitkään aikaan kyseistä liikettä tangolla tehnyt(nykyään rintatuellinen kulmasoutu ja käsipainoilla kulmis), mutta silloin ku tein oli sama juttu ku sulla eli otti paremmin ku löi romua enemmän tankoon ja kulma juuri siihen n,45 asteeseen.Pysäytystä en kyllä ikinä tehnyt.Luulen että tuo pysäytys ois mulla ruvennu ottamaan hauiksiin tosi paljon.

Välillä tuntuu että vanhanajan kulmasoutu suorassa kulmassa lattiaan nähden lähes unohtui siinä vaiheessa kun Dorian Yates hämmästytti kehonrakennusmaailmaa selällään ja toi pystymmässä asennossa tehdyn kulmasoudun muotiin.
Kulmasoutu on pirun hyvä liike, mutta mielestäni suorassa kulmassa ja pystymmässä asennossa tehdyt kulmasoudut on kokonaan eri liike. Suorassa kulmassa tehtynä saan tosi mahtavan tuntuman ja koska kenenkään alaselkä ei siinä asennossa suuria painoja
kestä, niin tyylistä tulee väkisinkin puhtaampi ja alaselällä painojen noston helpottaminen vähentyy.
Sama suorituspuhtauden ero tulee esille ylätaljavedossa eteen ja leuanvedossa. Jos painaa esim. 90kg ja tekee taljassa 90 kilolla kympin, niin jos apua (vauhtia) ei ole otettu alavartalosta pystyy kyseinen henkilö tekemään omalla painollaan leuanvedossa myös saman kymmenen toistoa.
Kulmasoudussa suorassa kulmassa ja tanko rintaan eikä vatsaan vedettynä alaselässä on niin suuri paine että saa olla melkoisen vahva alaselkä jos siinä alkaa paljon alaselällä nostoa helpottamaan.

v-selkä76 sanoi:
Kulmasoudussa suorassa kulmassa ja tanko rintaan eikä vatsaan vedettynä alaselässä on niin suuri paine että saa olla melkoisen vahva alaselkä jos siinä alkaa paljon alaselällä nostoa helpottamaan.

Jep, pitää olla melkomoisen massiivinen perä, jos meinaa vastapainottaa ne raudat. :)

Taitaapi olla myös, että mitä suorempi kulma, sitä vähemmän aktivoituvat epäkkäät. Ja niitä vartenhan on erityisesti kehitetty kohautukset.

Kulmasouduissa on varmasti monta tapaa "tehdä oikein" ja näissäkin ärsykevaihtelu on varmasti osa kehitystä. Yatesin kulmasoutu eli kämmenet eteenpäin ottaa todella paljon yläselän paksuudesta vastaaviin lihaksiin, jotka sijaitsevat selkärangan molemmin puolin. Kun vain muistelee kuinka paljon isommat Yatesin kyseiset lihakset olivat muihin senaikasiin huippuihin verrattuna on Yatesin suoritustavalle annettava tunnustusta. Toki "pojalla" oli latsitkin kunnossa ja itse arvelen pulloverin tapasella istuttavalla laitteella(joku nautilus-kone?) olleen tähän ansionsa. Yates otti tätä liikettä todella rajulla intensiteetillä ja näki että hän nautti liikkeestä... liekkö arvannut että latsit turpoo jos pikkasen pinnistelee. Mutta tosiaan itse tykkään pitää kroppaa aika pystyssä kuten Yates muinoin ja näin selkälihat pääsee työskentelemään voimakkaammin. Bonuksena myös alaselän säästyminen turhalta tuskalta kun ei tarvi itseänsä roikotella eteen liikoja.

Mä kattelin että itse kirjoitin vetäneeni siteiden kanssa tuntuman takia.
Se auttoi siihen aikaan, taitaa koko juttu olla parin kolmen vuoden takaa.
Voin kuitenkin suositella, ihan taljoista lähtien.
Enää en ole aikoihin siteitä käyttänyt, mutta tuntuman niillä jotenkin oppi, eli vetämään ikäänkuin kyynärpäillä ja ajatella käsiä koukkuina.
Sama treenityyli tosin puree vielä, toisaalta enää harvemmin teen kevyimmillä leveitä/ylipuhtaita, toki välillä pitää saada vaihtelua.
Melko kapeita kummallakin otteella ja paljon rautaa, kuitenkin tuntuma pitää pysyä selässä kun sen tangon vetää muniin.
Sitä ei siis pidä vetää alavatsaa korkeammalle.
Pikku jännitys ylhäällä ja kontrolloitu lasku.
Heiluva asento voi mielestäni olla melko pysty kunhan saa sen tuntuman selkään.

Itse vedän kulmasoutua vastaotteella ja aika pystyssä kulmassa vaakatason ja pystyn asennon välissä eli joku 45 astetta...kova parin tiputuksen sarja ja päälle 1*8-12 aivan vaakatasossa ja pysäitykset ja lavan yhteenvedot päälle...hyvin toimii :rock:

Primo sanoi:
Millä tavalla porukka vetää kulmasoudun jos käyttää sitä massaliikkeenä?Onko paljon rautaa tangossa ja melko pysty asento yläasennossa vai vähemmän rautaa ja selkä aika pitkälti lattialinjaan nähden suorassa...?Ja myötä vai vastaote...
Ittellä pumppi tuntuu paremmin jos käyttää pienempiä painoja ja selkä on suht suorassa lattialinjaan nähden,mut toisaalta isot raudat on aina isoja rautoja...Väkisin repimällä ylös vaan...:)

Oikea tapa tehdä on käyttää suht pieniä painoja (itse olen 95 kiloinen, vetelen maksimissaan satasella, 80 kg toimii treenipainona parhaiten), ja pitää asento kunnossa. Eli jos haluaa leveyttä selkään, ei painoja nosteta alaselällä, vaan pidetään lähes 90 asteen kulma kun tehdään suoritusta. On hyvä idea seisoa korokkeella, jolloin voi kunnolla venyttää selkää kun paino on alhaalla.

Älä köyristä selkää kun venytät vaan pidä "rautakanki" selässä.

Heikki722 sanoi:
Oikea tapa tehdä on käyttää suht pieniä painoja (itse olen 95 kiloinen, vetelen maksimissaan satasella, 80 kg toimii treenipainona parhaiten), ja pitää asento kunnossa. Eli jos haluaa leveyttä selkään, ei painoja nosteta alaselällä, vaan pidetään lähes 90 asteen kulma kun tehdään suoritusta. On hyvä idea seisoa korokkeella, jolloin voi kunnolla venyttää selkää kun paino on alhaalla.

Älä köyristä selkää kun venytät vaan pidä "rautakanki" selässä.

Ja tämä tuntuu toimivan. Heikki mulle tämän tekniikan joskus alkuvuodesta opasti ja on siitä asti ollut mukana ohjelmassa. Mulle tuo pystympi asento tuntui ikävältä alaselässä, mutta tämä jyrkempi kulma ei tunnu yhtään pahalta vaikka ehkä toisin luulisikin. Ja painojen kanssa ei todellakaan tarvitse ahnehtia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom