Kulmasoutu massaliikkeenä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Originally posted by hkaroliina
Mulle on jäänyt epäselväksi pitääkö kulmasoudussa tanko laskea alas asti (melkein maahan) vai polvien korkeudelle? Mä lasken tangon polvien kohdalle ja nostan siitä ylös, mutta oon kuullu et jotkut laskee sen vieläkin alemmas. Tätä oon kokeillu, mut tuntuu et ei oo sen tehokkaampi ja selkä pyöristyy ikävästi...
Originally posted by Richard75
Kulmasoudussa auttaa, kun visualisoi M.latissimus dorsin liikeradan liikkeen aikana.
Eli venytysasennossa tanko on noin nännien kohdalla, ja kunnon venytys, ja supistuksessa navan kohdalla, ja lisäksi pikku pysäytys supistuksessa. Tärkeää pitää selkä suht samassa tasossa lattialinjaan nähden.
Selän lihakset pitää tuntea liikkeen aikana, kun oppii tekemän liikkeen täysin selällä, ja saa täyden kontrollin liikkeeseen, niin raskaammatkin sarjat, eli 6-8 toistoa saa menemään todella hyvin perille.
Itse käytän aina vastaotetta, myötäotteella saan kyllä trapeziuksen pumppiin, mutta latsien tuntuma jää heikoksi.

King Rikhard & vastaote jyllää :kippis1: . Kyllä tätä liikettä tehdään 80% tapauksista väärin, yritetään selittää ettei se kulma haittaa, tehdään olevinaan vain 30 asteen kulmassa ja yläasennossa kulma on jo yli 45 selkeesti lähes 70 usein.. Tosiasia todellakin on että suurinpiirtein lattialinjan tasoinen kulma on must jos haluaa liikkeestä kaiken irti. Painot pitää olla melkosesti pienemmät jotta tuntuman saa mutta so not. Arskakin kirjassaan kun näyttää tän liikkeen on selkä täysin lattiatason suunnassa ja siinä pikkutangossa on pienet levypainot ja ei oo painoo kun jotain 50 kiloa mutta se onkin vain joku lämmittely höhö :). Swarskahan suosittelee että jos käyttää isoja levypainoja niin liike pitäis tehdä korokkeen päällä jotta saa tarpeeksi suoran linjan lattiatasoon nähden. Itekin oon tehny aika usein korokkeen päällä tai sit pistäny tarpeeks 10 kilon pieniä painoja jotta tangon saa laskettua tarpeeksi alas.

Eroa "väärän" ja "oikean" kulmasoudun välillä on niin paljon että "väärässä" voi käyttää jopa 2x enemmän painoja. Tietenkin selän kulma vähän muuttuu mutta periaatteessa jos oikein tekee niin visuaalisesti sivulta päin katsottuna sitä kulmaa kasvattaa enemmän selkälihasten ja lapaluiden taaksevienti kuin alaselän&jalkojen kulman kasvaminen.

Mua on jo jonkin aikaa vaivannu epätietoisuus noista käsien asennosta. Oon tottunut tekemään kulmasoutua varsinkin käspainoilla sillee, että kädet on semmosessa 90 asteen kulmassa vartaloon nähden, eli suoraan sivulle. Koitin tuossa tehdä kädet lähes kiinni vartalossa, ja tuntuma oli aika lailla erilainen. Kumpi tapa vaikuttaa sinne minne pitääkin paremmin? Muita selkäpäivän liikkeitä on maastaveto ja ylätalja, joskus myös alatalja...
Hmm, olipas sekavasti selitetty... toivottavasti edes joku ymmärsi :(

Originally posted by jooseppi
Mua on jo jonkin aikaa vaivannu epätietoisuus noista käsien asennosta. Oon tottunut tekemään kulmasoutua varsinkin käspainoilla sillee, että kädet on semmosessa 90 asteen kulmassa vartaloon nähden, eli suoraan sivulle. Koitin tuossa tehdä kädet lähes kiinni vartalossa, ja tuntuma oli aika lailla erilainen. Kumpi tapa vaikuttaa sinne minne pitääkin paremmin? Muita selkäpäivän liikkeitä on maastaveto ja ylätalja, joskus myös alatalja...
Hmm, olipas sekavasti selitetty... toivottavasti edes joku ymmärsi :(

Kyllä se noin menee enemmän takaolkapäälle ja vähemmän latseille. Yleisohje selkäliikkeissä (taljavedoissa ja souduissa) on vetää kyynärpäät kropan läheltä.

Originally posted by Richard75
Kulmasoudussa auttaa, kun visualisoi M.latissimus dorsin liikeradan liikkeen aikana.
Eli venytysasennossa tanko on noin nännien kohdalla

Eikös tuo ole jo turhankin ylhäällä silloin? Takaolkapäitten roolihan korostuu mitä lähemmäs kaulaa sen tangon vetää. Itse sanoisin että tuonne ylävatsan tienoille olisi aika optimi.

Tosin mun selkä ei olekaan mitään sun selkään verrattuna joten taidat tietää mistä puhut ja minä en. Pakko oli kuitenkin kysäistä. :rolleyes:

Rikhardi puhui VENYTYSasennosta, eli silloin ne painot on siellä alhalla. Optimikohta, jonne ne painot sitten kiskaistaan, on se navanseutu, jonka Rikhard mainitsi. Luetunymmärtämistä...

Originally posted by AKV
Eikös tuo ole jo turhankin ylhäällä silloin? Takaolkapäitten roolihan korostuu mitä lähemmäs kaulaa sen tangon vetää. Itse sanoisin että tuonne ylävatsan tienoille olisi aika optimi.

Tosin mun selkä ei olekaan mitään sun selkään verrattuna joten taidat tietää mistä puhut ja minä en. Pakko oli kuitenkin kysäistä. :rolleyes:

Lues uudestaan: venytysasennossa tanko on noin nännien kohdalla.

Jos sun selkälihakset venyy kun vedät tankoa ylös niin jossain on vikaa ;)

P.S. Sori oli pakko hieman kettuilla :)

Täytyy sanoa,että olen alkupään kommenttien kanssa eri linjoilla. Kulmasoutu myötäotteella ensimmäiseksi selkäliikkeeksi vähintään joka toisella viikolla(joka toinen voisi olla mave) ja hyvät lämppärit ja pariin sarjaan painoa oikein perkeleesti! Oma selkä lähti kasvamaan vasta,kun otin tuon ohjelmaan.Perkeleesti ei tietenkään tarkoita sitä,että järki tarvitsee jättää narikkaan vaan otetaan sellaiset painot,jolla saadaan 4-6 "puhdasta" ja siihen päälle 2-4 pienellä heijauksella.Tuolla tavalla kulmasoudulla saa voimatasoa nostettua=>ja lisää lihaa. Siihen päälle yksi pitempi sarja pienemmillä painoilla ja ultra puhtaalla liikkeellä ja se on siinä! On muuten tuo myötäote/vastaote melkoisesti kiinni siitä miten on tehnyt,olen joskus vääntänyt varmaan 3-4 vuotta jokaisessa selkätreenissä Yates-tyyliin ja myötäotteella tekeminen on nykyään tuskallista,kun on tuo liikkuvuus n.0. :D

Originally posted by Sam225
Sorry mutta eikös hauis osallistu paljon enemmän jos vetää vastaotteella (eli kämmenet ylös/eteenpäin)..

Hmm, onkohan näissä otteissa nyt pientä epäselvyyttä?

Itse olen käsittänyt, että jos kämmenet ovat itseeni päin ja rystyset vastakkaista seinää päin, niin kysymyksessä on vastaote. Siis kämmenet itseäni vastaan -> vastaote.
Jos taas rystyset ovat itseeni päin, on kysymys myötäotteesta.

Tästähän seuraa, että jos teen kulmasoutua vastaotteella ja heti perään leuanvetoa kämmenet samassa asennossa itseeni nähden, teen leuanvedot myötäotteella.
Jos taas haluan tehdä molemmat liikkeet vastaotteella, käännän kulmasoudun jälkeen kämmenet itseni vastaan, samalla kun nostan ne ylös leuanvetoa varten.

Kulmasoutu on kyllä kuningasliike, valitettavasti ei vaan pysty enää tekemään, kun vetää alaselän todelliseen jumiin. Sillon kun vielä tein, ote oli kämmenet itseäni vastaan (vastaote?), koska mielestäni rystyset itseeni päin tehdessä (myötäote?) liike kävi turhan paljon myös hauiksiin.

Toivottavasti tuosta nyt joku ymmärtää mitä tarkoitin, vai ollaanko aivan hakoteillä? :confused:

Mä käsitän vastaotteeksi sen millä tehdään esim hauiskääntöä. Eli kulmasoudussa kämmenet eteenpäin (peukalot ulospäin).
Myötäotteessä peukalot on sisäpuolella sekä leuanvedossa, että kulmasoudussa.

Kulmasoudussa käytän aina vastaotetta. Siitä syystä että saan silleen hyvällä tuntumalla käytettyä isompia painoja.

Originally posted by ang0
Itse olen käsittänyt, että jos kämmenet ovat itseeni päin ja rystyset vastakkaista seinää päin, niin kysymyksessä on vastaote. Siis kämmenet itseäni vastaan -> vastaote.
Jos taas rystyset ovat itseeni päin, on kysymys myötäotteesta.

Vastaotteessa kämmen on kyynärvarteen nähden luonnollisessa asennossaan ja myötäotteessa väärinpäin. Tuo kämmenien suunta itseen ja seinään nähden vaihtelee alhaalta ja ylhäältä vedettävissä. Kulmasoudussa vastaotteella on rystyset itseen päin ja leuanvedossa vastaotteella taas kämmenet itseen päin.

Tuo yleisesti käytetty logiikka periytyy siis leuanvedosta, jossa vastaotteessa kourat on tosiaan naamataulua vastaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by trebla
Lues uudestaan: venytysasennossa tanko on noin nännien kohdalla.

Jos sun selkälihakset venyy kun vedät tankoa ylös niin jossain on vikaa ;)

P.S. Sori oli pakko hieman kettuilla :)

Joo, ei mitään. Aiheesta kettuilit. :) Luinpa tosiaan hätäisesti & huonosti Rikhardin viestin.

Kumpi ottaa mielestänne paremmin latseihin tangolla soudellessa!
Leveä ote vai hieman kapeampi ote? Yritän vetää samalla hieman kyynärpäitäni kroppaan päin..
Liikettä olen tehnyt vasta kuukauden, mutta hyvä niin, että otin sen mukaan heti punttiurani alkutaipaleella. Helvetin hyvä liike, ja kyllä tuntuu. :thumbs:

Originally posted by Away
Kumpi ottaa mielestänne paremmin latseihin tangolla soudellessa!
Leveä ote vai hieman kapeampi ote? Yritän vetää samalla hieman kyynärpäitäni kroppaan päin..
Liikettä olen tehnyt vasta kuukauden, mutta hyvä niin, että otin sen mukaan heti punttiurani alkutaipaleella. Helvetin hyvä liike, ja kyllä tuntuu. :thumbs:

Kapeampi ote käy minulla - ja varmaan useammilla - enemmän leveisiin selkälihaksiin ja niiden sivuosiin ja leveeseen selkälihakseen yleensäkin kokonaisvaltaisemmin ihan alaselkään asti, kun leveämpi ote käy lähemmäs selkärankaa.

Kapea ote siis periaatteessa on parempi, mutta yksilöllisiä erojahan on ja pitäähän sitä selän keskiosaakin kasvattaa.

Nimenomaan kyynärpäät kropan lähellä ja kapeella vastaotteella oon itse tehnyt ja hyvin tuntuu kun kulma on lattiansuuntainen.

Originally posted by Primo
Millä tavalla porukka vetää kulmasoudun jos käyttää sitä massaliikkeenä?

No mulla on levytangossa aika vähän lättyjä niin tekniikka pysyy paremmin kasassa. Lisäksi alaselkä on sillä tavalla paskana että joudun pitämään nostovyötä koska muuten alkaa vihlomaan. Varmasti hyvä massaliike jos malttaa tehdä tarpeeksi pienellä painolla niin että liike kohdistuu selkään, isoilla painoilla repiminen voi käydä enempi haukkoihin ja hartioihin. Onks porukat tehneet kulmasoutua alataljassa leveällä tangolla?

Originally posted by Jorkka
Onko kulmasoutu käsipainoilla yhtä "tehokas" kuin tangolla??
Onko väliä, juoko oluen tuopista vai pullosta?
Toiselle toimii toinen, toiselle toinen. Joku pro hehkuttaa käsipainoilla tehtävää soutua, toinen tekee sitä vain tangolla.

Originally posted by Mixu
Onko väliä, juoko oluen tuopista vai pullosta?
Toiselle toimii toinen, toiselle toinen. Joku pro hehkuttaa käsipainoilla tehtävää soutua, toinen tekee sitä vain tangolla.

No voi vittu miten tyhmä vastaus. Kai sillä nyt vähän eroa on, tekeekö tangolla vai käsipainoilla. Vastaisitko noin, jos joku kysyy kumpi on tehokkaampi, hausikäntö käsipainoilla vai tangolla?

Itse en ole saanut kulmasoutua toimimaan. Mieluummin teen soutua istaalla taljassa tai tuettuna laitteessa.

Originally posted by Sakkeus
King Rikhard & vastaote jyllää :kippis1: . Kyllä tätä liikettä tehdään 80% tapauksista väärin, yritetään selittää ettei se kulma haittaa, tehdään olevinaan vain 30 asteen kulmassa ja yläasennossa kulma on jo yli 45 selkeesti lähes 70 usein.. Tosiasia todellakin on että suurinpiirtein lattialinjan tasoinen kulma on must jos haluaa liikkeestä kaiken irti. Painot pitää olla melkosesti pienemmät jotta tuntuman saa mutta so not. Arskakin kirjassaan kun näyttää tän liikkeen on selkä täysin lattiatason suunnassa ja siinä pikkutangossa on pienet levypainot ja ei oo painoo kun jotain 50 kiloa mutta se onkin vain joku lämmittely höhö :). Swarskahan suosittelee että jos käyttää isoja levypainoja niin liike pitäis tehdä korokkeen päällä jotta saa tarpeeksi suoran linjan lattiatasoon nähden. Itekin oon tehny aika usein korokkeen päällä tai sit pistäny tarpeeks 10 kilon pieniä painoja jotta tangon saa laskettua tarpeeksi alas.

Eroa "väärän" ja "oikean" kulmasoudun välillä on niin paljon että "väärässä" voi käyttää jopa 2x enemmän painoja. Tietenkin selän kulma vähän muuttuu mutta periaatteessa jos oikein tekee niin visuaalisesti sivulta päin katsottuna sitä kulmaa kasvattaa enemmän selkälihasten ja lapaluiden taaksevienti kuin alaselän&jalkojen kulman kasvaminen.
Väittäisin kehon kulman olevan kulttuuri ero ,koska esim.jenkeissä mielestäni tehdään kulmasoutu suurimaksi osaksi melkein pystyssä tämän käsityksen olen saanut Flex ja muscle&fitness lehtien perusteella.Esim.Flex lehden tämän kuun numerossa Victor Martinez pitää selkäänsä melko pystyssä ja neuvoo tekemään juuri näin.En ole ristiretkellä Sakkeusta tai Rikua tai muita lattian taso kulmas. puolesta puhujia vastaan.tuon vaan eri näkökulmia keskusteluun:kippis1: :piis:

Itse olen tehnyt molemmilla tavoilla, eli selkä suoremmassa ja selkä lattianmyötäisesti kulmasoutu, niin tangolla, kuin myös t-kahvalla. Kyllä se lattianmyötäinen kulmasoutu rajottaa aika mukavasti niitä painoja, mutta ei se mitään, mutta kun tuntuu, että se lattianmyötäinen kulmasoutu on lähinnä takaolkapääliike, eli siis siellä enemmän tuntuu? :eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom