Kulmasoutu massaliikkeenä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Millä tavalla porukka vetää kulmasoudun jos käyttää sitä massaliikkeenä?Onko paljon rautaa tangossa ja melko pysty asento yläasennossa vai vähemmän rautaa ja selkä aika pitkälti lattialinjaan nähden suorassa...?Ja myötä vai vastaote...
Ittellä pumppi tuntuu paremmin jos käyttää pienempiä painoja ja selkä on suht suorassa lattialinjaan nähden,mut toisaalta isot raudat on aina isoja rautoja...Väkisin repimällä ylös vaan...:)

Ite käytän ainaki suht pientä painoo ja ylhäällä kunnon supistusta, fiilis on aivan eri ku isoilla painoilla riuhtomisella. Isoilla (liian) painoilla kulmasoudun vaikutus kohdistuu alaselkään ja siihen on olemassa omat liikkeensä.

Jos massaliikkeenä kulmasoutua teet,niin kyllähän sarjat pitää olla pidempiä ja toistot puhtaita! tollanen kymmenkunta toistoa on varmasti sopiva määrä. Tällöin voit myöskin tehdä kulmasoudun selkä suuremmassa kulmassa (siis selkä lähellä lattian tasoa) ja otteita voit vaihdella...itse teen lähes poikkeuksetta vastaotteella, ettei tule hauiksella vedettyä! kaikenkaikkian loistava liike!!

Juu mäkin oon tossa just ottanut kulmasoudun tangolla treeniohjelmaan! On muuten helvetin hyvä liike! Kannattaa tehdä mun mielestä ainakin hiukkasen pienemmillä painoilla ja puhtaasti, ylhäällä hetken puristaen ja hitaasti laskien kuin että riuhtoisi isoilla saamatta mitään tuntumaa! Onhan ne isot raudat tietty isoja rautoja mutta kehityksen kannalta kannattaa jättää egotrippi väliin! Ja noista otteista että kannattaa tehdä molemmilla niin ottaa hiukan eri kohtaans selkää. Eli myötä ja vastaotteella vaan tekemään! :D

Mä olen vaihdellut otetta ja liikkeen puhtautta.
Usein vedän melko pystyssä raskailla painoilla ja toisinaan tosi puhtaita,jolloin paino on aika paljon kevyempi.Ottaa mielestäni hiukan eri kohtiin. Voimaa tulee raskailla paljon paremmin.
Yleensä mä pidän siteitä ranteissa vetäessä,tuntuman takia.

Mulla henk.koht. tuntuu siltä, että jos yritän pyristellä liian kovien rautojen kanssa; asento muuttuu pystymmäksi ja stressi tuntuu keskittyvän enemmän trapseihin...:confused:
Siiispä käääärsivällisyyttä ja pienillä painoilla hallitusti, rauhallisesti ja liikkeen loppuvaiheessa oikeeen puuuuristetaan, runtataaan täysillä ja aiaiai ku tekee nannaa! :p

Originally posted by jpm ..itse teen lähes poikkeuksetta vastaotteella, ettei tule hauiksella vedettyä! kaikenkaikkian loistava liike!! [/B]

Sorry mutta eikös hauis osallistu paljon enemmän jos vetää vastaotteella (eli kämmenet ylös/eteenpäin)..

Molemmilla otteilla on puolensa, itse yleensä käytän myötäotetta, asento sellainen puoliväliasento (kauan hakemalla haettu, jossa saan kaikkein parhaan tuntuman selkään). Tanko pysähtyy ylhäällä aina hetkeksi, ekassa pidemmässä ja kevyemmässä sarjassa jopa toiseksikin. Asento on melkoisen stabiili koko liikkeen ajan.
Vastaotetta teen välillä sitten vaihtelun vuoksi ehkä kerran kahdessa kk.ssa.

Originally posted by S225T

Sorry mutta eikös hauis osallistu paljon enemmän jos vetää vastaotteella (eli kämmenet ylös/eteenpäin)..

Aivan, tietenkin! myötäotetta tarkoitin..myötäotetta juuri! siis tämä rystyset eteenpäin oli ideani. (mihinköhän tämän tyhmän lantun kanssa joutuukaan..?):(

Itse teen T-kulmasoutua vanhaan Jari Leino tyyliin, ainoa tekijä mikä vähän haittaa on taas vanha lonkkavamma.

Semmonen kiinnostava näkökulma tähän "myötäote vs vastaote"-juttuun, että vaikka myötäotteella hauikset on mekaanisesti heikommassa asemassa, ne on myös se rajottava tekijä tai heikko lenkki liikeessä: kun hauikset väsyy (ja ne väsyy ennen selkää), sarjaa ei voi enää jatkaa. Vastaotteella taas hauikset jaksaa pidempään ja näin myös selkä saa sarjan kuluessa suuremman rasituksen. Sama juttu leuanvedossa/ylätaljassa.

Tietysti vaihtelua pitää aina olla, ja siksi on hyvä tehdä molemmilla otteilla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joo, kyllä se kulmasoutu tangolla on yksi parhaista massaliikkeistä selälle. Itse aloitan selkätreenin usein maastavedolla, sen vuoksi kulma soutu raudat pysyy kohtuullisina. On meinaan melko rankkaa vedon jälkeen soudella...
Oma soutuasento on jotain siitä puolesta välistä. Yritän pitää asennon samana koko sarjan ajan, ja aijai että tekee eetwarttia selälle!!

onkos totta, että kannattaisi mieluummin tehdä selälle mavea(tein ekan kerran kunnolla tänään) ja kulmasoutua, kuin ala- tai/ja ylätaljaa?

Originally posted by Zamp
onkos totta, että kannattaisi mieluummin tehdä selälle mavea(tein ekan kerran kunnolla tänään) ja kulmasoutua, kuin ala- tai/ja ylätaljaa?

No jos noista pitäisi valita niin tottahan tuo on jäis alaselkä tekemättä kokonaan muuten, riippuu tietenkin kehon rakenteesta ja välityksistä myös. Mutta miks helkutissa pitäis noista valita kaikki vaan ohjelmaan, esim mv jalkapäivälle vuoroviikoin sjmv:n kanssa ja selkäpäivänä leuat, talja ja kulmasoutu.

Originally posted by Zamp

No jos noista pitäis valita niin ehdottomasti mavea ja kulmasoutua! Mutta onhan alataljakin hyvä liike ei siinä mitään ja ainakin itse saan parhaiten tulosta kun vuorottelen liikkeitä. Ylätalja on mulla enemmänkin pumppi-liike selkätreenin lopussa...

Yksi juttu mikä on mielestäni turhaa on yrittää pitää selkää koko suorituksen ajan täysin samassa kulmassa. Jos se asento nousee hieman pystymmäksi niin se ei vie tehoa liikkeestä pois. Kuitenkin jos homma menee olankohautuksiksi niin silloin mentiin metsään.

Mulle on jäänyt epäselväksi pitääkö kulmasoudussa tanko laskea alas asti (melkein maahan) vai polvien korkeudelle? Mä lasken tangon polvien kohdalle ja nostan siitä ylös, mutta oon kuullu et jotkut laskee sen vieläkin alemmas. Tätä oon kokeillu, mut tuntuu et ei oo sen tehokkaampi ja selkä pyöristyy ikävästi...

Originally posted by hkaroliina
Mulle on jäänyt epäselväksi pitääkö kulmasoudussa tanko laskea alas asti (melkein maahan) vai polvien korkeudelle? Mä lasken tangon polvien kohdalle ja nostan siitä ylös, mutta oon kuullu et jotkut laskee sen vieläkin alemmas. Tätä oon kokeillu, mut tuntuu et ei oo sen tehokkaampi ja selkä pyöristyy ikävästi...

Noin polvien kohdalle on hyvä. Jos maahan asti laskee niin se on jotain muuta kuin kulmasoutua.. :)

Kulmasoudussa auttaa, kun visualisoi M.latissimus dorsin liikeradan liikkeen aikana.
Eli venytysasennossa tanko on noin nännien kohdalla, ja kunnon venytys, ja supistuksessa navan kohdalla, ja lisäksi pikku pysäytys supistuksessa. Tärkeää pitää selkä suht samassa tasossa lattialinjaan nähden.
Selän lihakset pitää tuntea liikkeen aikana, kun oppii tekemän liikkeen täysin selällä, ja saa täyden kontrollin liikkeeseen, niin raskaammatkin sarjat, eli 6-8 toistoa saa menemään todella hyvin perille.
Itse käytän aina vastaotetta, myötäotteella saan kyllä trapeziuksen pumppiin, mutta latsien tuntuma jää heikoksi.

Originally posted by miccomacho
Joo, kyllä se kulmasoutu tangolla on yksi parhaista massaliikkeistä selälle. Itse aloitan selkätreenin usein maastavedolla, sen vuoksi kulma soutu raudat pysyy kohtuullisina. On meinaan melko rankkaa vedon jälkeen soudella...
Oma soutuasento on jotain siitä puolesta välistä. Yritän pitää asennon samana koko sarjan ajan, ja aijai että tekee eetwarttia selälle!!

Mulla ei ainakaan tule yhtään mitään siitä jos teen ensin maven ja sen jälkeen kulmasoutua, siksi teenkin ne vuoroviikoilla. Kulmasoutu kp:lla kyllä onnistuu maven jälkeenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom