Kulmasoutu ego-painoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasa
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko lapojen yhteen veto tärkeää kulmasoudussa? jotenki se tuntuu vaan aika vaikeelta ainaki isoilla raudoilla, mutta vaikka ei vedä niitä yhteen silti se tuntuu hyvin.

muut sanoo että on(ainakin suurinosa), mutta minä sanon että ei. toki keveemmillä kandee supistella mutta kunnon romuilla pitää vaan siitä huolen että se tanko liikkuu. siis oikeasti liikkuu eikä se liike mene miksikään kulmis kohautukseksi :)

.

Vanhan kertausta, mutta luultavasti nämä suoritustekniset asiat ovat usein liitännäisiä lahjakkuuteen. Eli siis jos jollain selkä reagoi mielekkäästi treeniin(lahjoja touhuun) ei tällaisen kaverin tarvitse kovin paljoa tuijottaa lapojen liikkeitä tai tuntemuksia muutenkaan, kuhankun vain iskee ärsykettä ja syö ja lepää - avot. Joillain taas(lahjattomilla) on oikeastaan suhteellisen tärkeätäkin keskittyä tekemään liikkeet lihaksella, jotta tasanteita saadaan rikottua ja uutta potkua saavutettua lihaksen kasvatuksessa.

Itse näkisin, että tietynlainen tuntuman haku on aika ok, koska se parantaa lihaksen hermotusta ja näin isommatkin romut menee paremmin perille. Kulmasoudussa voi käyttää koviakin rautoja kun vain uskaltaa lisätä sitä rautaa pikkuhiljaa ja koittaa silti säilyttää jonkinlainen tuntuma hommaan. Jossain vaiheessa kyllä tulee ainakin hetkellinen limiitti vastaan ja kroppa kertoo, koska raudan määrä ylittää liikkeen rajat per yksilö. Esim. itsellä ei yli 140kg romut enää mene kunnolla selälle vaan hauikset ottaa liikaa osumaa.

Vielä tosta paksuus vs leveys jutusta. Vanhat hokemat perustuu varmaan osin siihen, että jotkut liikkeet menee paremmin siiville ja toiset taas selän keskiosille(esim. trapsien keski ja alaosat). Kyseessä on siis ihan simppelisti se mihin liike kohdistuu. Otetaan kaveri, joka tekee leuanvetoja nätillä tyylillä leveällä otteella pari vuotta ja ei koske kulmasoutuun niin luultavasti tuloksena on leveyttä, muttei kovin paksu selkä ainakaan keskiosiltaan. Sama taas toistepäin niin kaverin siivet eivät ole kovin rajut, mutta paksuutta on ainakin jossain määrin enemmän. Tämmösiä ajatuksia.

Mitenhän en tajua tätä kulmasoutua ollenkaan. Tai siis tajuan mutta erillalailla. Ite teen aina jollaki 50-60kg painolla ja saan selän kunnolla pumppiin joillaki kympin sarjoilla. Heti jos pistän painoa yli 60kg liike hajoaa enkä saa mitään tuntumaa liikkeestä. Ehkä mulla ei vaan oo voimaa tuohon liikkeeseen vaikka vedänki maasta pari markkaa ja penkki on jonku 140kg. En vaan osaa :(

Vielä tosta paksuus vs leveys jutusta. Vanhat hokemat perustuu varmaan osin siihen, että jotkut liikkeet menee paremmin siiville ja toiset taas selän keskiosille(esim. trapsien keski ja alaosat). Kyseessä on siis ihan simppelisti se mihin liike kohdistuu. Otetaan kaveri, joka tekee leuanvetoja nätillä tyylillä leveällä otteella pari vuotta ja ei koske kulmasoutuun niin luultavasti tuloksena on leveyttä, muttei kovin paksu selkä ainakaan keskiosiltaan. Sama taas toistepäin niin kaverin siivet eivät ole kovin rajut, mutta paksuutta on ainakin jossain määrin enemmän. Tämmösiä ajatuksia.

Joo, mulla on samanlainen käsitys. En vastannu mitään koska lukemalla tarkkaan powerhousun postauksen huomaa hänen puhuneen vain latsien leveydestä ja paksuudesta, ei selän paksuudesta ja leveydestä.

Kaikille on varmasti selvä juttu että jos liike ottaa latseihin niin latsit kasvavat leveys- ja paksuussuunnassa. Tietysti. Jos taas liike ottaa trapsien keski ja alaosaan tai rhomboideukseen niin em. lihakset kasvavat leveys- ja paksuussuunnassa. Puhun tässä nyt kärjistetysti hyvin eristävistä liikkeistä.

Kuitenkin ensimmäisessä tapauksessa selkä levenee enemmän kuin paksunee koska latsit "väistävät" selän ylä-keskiosan. Toisessa tapauksessa taas trapsit ja rhomboideukset kasvavat, ja kun nämä lihakset sijaitsevat juuri siellä ylä-keski-selässä, niin selkä paksunee, eikä leviä juurikaan.

Vanhan kertausta, mutta luultavasti nämä suoritustekniset asiat ovat usein liitännäisiä lahjakkuuteen. Eli siis jos jollain selkä reagoi mielekkäästi treeniin(lahjoja touhuun) ei tällaisen kaverin tarvitse kovin paljoa tuijottaa lapojen liikkeitä tai tuntemuksia muutenkaan, kuhankun vain iskee ärsykettä ja syö ja lepää - avot. Joillain taas(lahjattomilla) on oikeastaan suhteellisen tärkeätäkin keskittyä tekemään liikkeet lihaksella, jotta tasanteita saadaan rikottua ja uutta potkua saavutettua lihaksen kasvatuksessa.

.

mun mielestä se on taas niin että tottakai kaikkien pitää tuntea se mitä tekee. uskon että moni kehittys paljon paremmin kun uskallettas joskus vähän käyttää sitä rajumpaakin tyyliä. esimerkiksi vaikka se yks sarja per liike tai lihasryhmä vähän raisummin ja raisummalla en tarkoita että se tehdään päin vittua vaan silloinkin pitää tuntea että millä lihaksella se tehdään. kuitenkin se rasitus on aina erilainen kun pikkusen "fuskataan" ja siinä on reilummin painoa vs että painoa vähennettäis ja tehtäis joka ikinen sarja tikkupaskassa tyylillä. sen voi ihan jokainen kokeilla ja todeta.

mun mielestä se on taas niin että tottakai kaikkien pitää tuntea se mitä tekee. uskon että moni kehittys paljon paremmin kun uskallettas joskus vähän käyttää sitä rajumpaakin tyyliä. esimerkiksi vaikka se yks sarja per liike tai lihasryhmä vähän raisummin ja raisummalla en tarkoita että se tehdään päin vittua vaan silloinkin pitää tuntea että millä lihaksella se tehdään. kuitenkin se rasitus on aina erilainen kun pikkusen "fuskataan" ja siinä on reilummin painoa vs että painoa vähennettäis ja tehtäis joka ikinen sarja tikkupaskassa tyylillä. sen voi ihan jokainen kokeilla ja todeta.
Niinpä, usein ne kaikki liikkeet täydellisen puhtaasti tekevät eivät ole mitenkään isokokoisia, enemmänkin päin vastoin. Kyl sitä välillä pitää antaa vähän runtua lihaksille niin tottuvat raskaampiin painoihin, kunhan vaan se tuntuma kohteeseen säilyy. :)

korjattakoon vielä että kaikkia liikkeitä ei tietystikkään voi tehdä reippaalla tyylillä koska loukkaantumis riski kasvaa suureksi. oletan että tämä on kaikilla tiedossa mutta pitipä nyt vain tuoda esille. esimerkiksi jossain kyykyssä ei kannata ruveta leikkiin tai mavessa :). kulmiskin on siinä rajoilla mutta kun kulma on tarpeeksi pysty(yates tyyli) niin riski on aika pieni olettaen että on terve selkäinen.

Loops: kaikki liikkeet ei vaan sovellu kaikille. Esim. mulla "tavallinen" ote kulmasoudussa ei vaan ota toimiakseen. Itellä on pikkasen etuokapäät kääntyneet eteen ja näin tuntuu ettei viimeset sentit vaan oikein tuu mitenkään vatsaan kiinni - huonot välitykset vaan. Jos oisin väkisin vääntänyt sitä liikettä oisin varmaan samaa hokemassa itsekin. Pitää vaan olla pelisilmää nähdä mikä toimii itselle ja rohkeutta jättää itelle paskat liikkeet pois vaikka kuinka muut kehuis. Jos ei ole varmuutta aina kannattaa kysyä vaikka kaverilta salilla mikä hommassa maksaa, joskus toinen näkee asiat paremmin sivusta seuranneena. Sun tapauksesta en nyt osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta noin vaan kommenttina tuohon.

Timse: juuri näin, aika selvä asia, mutta ehkä pieni väärinkäsitys tuli tässä jossain kohtaa matkaa...

Neutraali: ideaalitilanteessa homma menee noin tosiaan kuten sanoit(useimmilla). Samaa asiaa tässä hoetaan. Lisäyksenä vaan, että tosiaan moni lahjakkaampi saattaa helposti vähätellä teknistä puolta, koska itselle sillä ei ole ollut merkitystä. Kitukasvuset bodarit saakin sitten kyllä olla sisukkaita ja fiksuja, jotta saavat lihansa hommattua :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timse: juuri näin, aika selvä asia, mutta ehkä pieni väärinkäsitys tuli tässä jossain kohtaa matkaa...
Joo ei mitään väärinkäsitystä, toistin sen takia kun täällä tuli sen verran kommentteja tossa aiemmin tyyliin "AAH ihanaa, nyt ei tarvikkaa tehdä leuanvetoa kulmiksen lisäksi, kun se on niin persiistä. Teenkin tästä lähin pelkkää kulmasoutua - joka o kivempaaki - niin yhtä lailla kasvaa selkä leveyttä".

Eli liikkeet täydentävät toisiaan jos tavoitteena on selän paksuus ja leveys.

korjattakoon vielä että kaikkia liikkeitä ei tietystikkään voi tehdä reippaalla tyylillä koska loukkaantumis riski kasvaa suureksi. oletan että tämä on kaikilla tiedossa mutta pitipä nyt vain tuoda esille. esimerkiksi jossain kyykyssä ei kannata ruveta leikkiin tai mavessa :). kulmiskin on siinä rajoilla mutta kun kulma on tarpeeksi pysty(yates tyyli) niin riski on aika pieni olettaen että on terve selkäinen.

Pitää muistaa että nyt kirjoitellaan treenipuolella, joten voidaan olettaa että perusteet on hallussa ja kaikkea ei tartte rautalangalla vääntää.

Mutta erittäin samaa mieltä olen siitä, että se vähän ronskimpi tyyli on tie isompiin rautoihin ja isompii lihoihin. Pumppailullakin on paikkansa, mutta se ei saa olla treenin perusta, kuten ei mikään repiminenkään. Sopivasti yhdistellen molempia saa hyvää jälkeä aikaiseen.

Itellä on toiminu tossa kulmasoudussa sellanen systeemi, että ensin vedän pystymmässä asennossa raakasti jonkun kympin sarjan esim 140-150 kg:lla ja heti perään pudotan esim 40 kg pois ja teen selkä lähes 90 asteen kulmassa puhtaasti pumppaillen 10-15 toistoa. Tulee sekä "isot painot", että puhtaampi pumppailu samassa. Olen tosin tehny kulmasoudun toisena liikkeenä ylätaljan tai leuanvedon jälkeen eli latsit on jo mukavasti lämminny. Hyvin tuntuu menevän perille ja treenipainot on kasvanu kivasti kunhan vaan uskaltaa laittaa tankoon lisää rautaa. Välillä tosin kannattaa vetää pelkästään puhtaammallakin tyylillä ettei aivan soikaistu pelkästä treenipainoista tekniikan kustannuksella. Itse olen myös vastaotteen kannattaja, myötäote ei tunnu minulla muualla kun lapojen välissä.

Onko sillä väliä jos tekee liikkeen smithissä vapaan tangon sijaan? Ainakin paremmin pystyy tekemään samoilla painoilla ja isommillakin tekniikan yhtään kärsimättä. Eli samaa ongelmaa kun loopsilla jos tankoon pistetään vapailla painoilla yli 60kg tuntuu se jo menevän ihan persiilleen oli kulmat ja ote mitä tahansa.

Olen itse tehnyt kulmasoutua monella tavalla, niin että ylävartalo on koko liikkeen ajan lähes lattian suuntaisesti, ja sitten toisaalta niin että olen tosiaan melkein pystyssä ja tanko liikkuu juuri tuon 15-20 cm...

Oman kokemukseni mukaan nimenomaan tuo pystyssä tehty lyhyen liikeradan versio on todella paljon parempi, eli siis paremmat pumpit ja paineet ihan koko selän/takaosan lihaksille ja seuraavina päivinä hyvä kivuntunne lihaksissa.

Molemmilla tyyleillä tulee tehtyä täälläkin
Ensin isommilla painoilla ja tekniikasta ei liikaa stressaten
Sitten pienemmillä painoilla pidempää sarjaa ja puhtaammin.

Itse teen siinä 20-30 asteen kulmassa ja hyvin tuntuu tehoavan. Mut ei kai sillä niin väliä kunhan vaan tehoa ja paikat eivät mene paskaksi?

Pystyssä yates-tyyliin ja sekä myötä-, että vastaotteella. Hitaammat negatiiviset, kontrolloidut toistot. Ei todellakaan mitään vauhtipumppausta.

Pelkästään repimällä tulee tehtyä.:thumbs:
Paljon paremmin menee täällä tuollalain alhaalta vauhtia hakemalla perille kuin jos tekisi jossain 90 asteen kulmassa tai pystyssä kohautusmaisesti.

Itse kerran viisaana ajattelin yhdistää SJMV:n ja kulmasoudun. Eka painot polvista ylös ja sit samalla liike-energialla ylös kulmasoutuun. Kolmannen toiston kohdalla niskan seutuvilta kuului naks. Tämä riitti. Homojen liike (siis tuo yhdistetty)...

Suositut

Back
Ylös Bottom