Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
... täyttä asiaa...
Vielä tosta paksuus vs leveys jutusta. Vanhat hokemat perustuu varmaan osin siihen, että jotkut liikkeet menee paremmin siiville ja toiset taas selän keskiosille(esim. trapsien keski ja alaosat). Kyseessä on siis ihan simppelisti se mihin liike kohdistuu. Otetaan kaveri, joka tekee leuanvetoja nätillä tyylillä leveällä otteella pari vuotta ja ei koske kulmasoutuun niin luultavasti tuloksena on leveyttä, muttei kovin paksu selkä ainakaan keskiosiltaan. Sama taas toistepäin niin kaverin siivet eivät ole kovin rajut, mutta paksuutta on ainakin jossain määrin enemmän. Tämmösiä ajatuksia.
Vanhan kertausta, mutta luultavasti nämä suoritustekniset asiat ovat usein liitännäisiä lahjakkuuteen. Eli siis jos jollain selkä reagoi mielekkäästi treeniin(lahjoja touhuun) ei tällaisen kaverin tarvitse kovin paljoa tuijottaa lapojen liikkeitä tai tuntemuksia muutenkaan, kuhankun vain iskee ärsykettä ja syö ja lepää - avot. Joillain taas(lahjattomilla) on oikeastaan suhteellisen tärkeätäkin keskittyä tekemään liikkeet lihaksella, jotta tasanteita saadaan rikottua ja uutta potkua saavutettua lihaksen kasvatuksessa.
.
Niinpä, usein ne kaikki liikkeet täydellisen puhtaasti tekevät eivät ole mitenkään isokokoisia, enemmänkin päin vastoin. Kyl sitä välillä pitää antaa vähän runtua lihaksille niin tottuvat raskaampiin painoihin, kunhan vaan se tuntuma kohteeseen säilyy.mun mielestä se on taas niin että tottakai kaikkien pitää tuntea se mitä tekee. uskon että moni kehittys paljon paremmin kun uskallettas joskus vähän käyttää sitä rajumpaakin tyyliä. esimerkiksi vaikka se yks sarja per liike tai lihasryhmä vähän raisummin ja raisummalla en tarkoita että se tehdään päin vittua vaan silloinkin pitää tuntea että millä lihaksella se tehdään. kuitenkin se rasitus on aina erilainen kun pikkusen "fuskataan" ja siinä on reilummin painoa vs että painoa vähennettäis ja tehtäis joka ikinen sarja tikkupaskassa tyylillä. sen voi ihan jokainen kokeilla ja todeta.
Joo ei mitään väärinkäsitystä, toistin sen takia kun täällä tuli sen verran kommentteja tossa aiemmin tyyliin "AAH ihanaa, nyt ei tarvikkaa tehdä leuanvetoa kulmiksen lisäksi, kun se on niin persiistä. Teenkin tästä lähin pelkkää kulmasoutua - joka o kivempaaki - niin yhtä lailla kasvaa selkä leveyttä".Timse: juuri näin, aika selvä asia, mutta ehkä pieni väärinkäsitys tuli tässä jossain kohtaa matkaa...
korjattakoon vielä että kaikkia liikkeitä ei tietystikkään voi tehdä reippaalla tyylillä koska loukkaantumis riski kasvaa suureksi. oletan että tämä on kaikilla tiedossa mutta pitipä nyt vain tuoda esille. esimerkiksi jossain kyykyssä ei kannata ruveta leikkiin tai mavessa . kulmiskin on siinä rajoilla mutta kun kulma on tarpeeksi pysty(yates tyyli) niin riski on aika pieni olettaen että on terve selkäinen.
Olen itse tehnyt kulmasoutua monella tavalla, niin että ylävartalo on koko liikkeen ajan lähes lattian suuntaisesti, ja sitten toisaalta niin että olen tosiaan melkein pystyssä ja tanko liikkuu juuri tuon 15-20 cm...
Oman kokemukseni mukaan nimenomaan tuo pystyssä tehty lyhyen liikeradan versio on todella paljon parempi, eli siis paremmat pumpit ja paineet ihan koko selän/takaosan lihaksille ja seuraavina päivinä hyvä kivuntunne lihaksissa.
Itse teen siinä 20-30 asteen kulmassa ja hyvin tuntuu tehoavan. Mut ei kai sillä niin väliä kunhan vaan tehoa ja paikat eivät mene paskaksi?