Kulmasoutu ego-painoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Itselleni avautui koko kulmasoutaminen vasta sitten, kun rupesin treenaamaan aika lailla pystyasennossa. Joten mikäli kaikkien salilla treenaavien suoritustekniikka ei ole ihan samanlainen kuin viikingin voimaoppaassa tai weiderin kuvalehdissä neuvotaan, ei välttämättä kannata mennä väliin viisastelemaan.

Juuri näin, hyvin sanottu:D

En ole tosissani pitkään aikaan kokeillutkaan tehdä vastaotteella kulmasotua, luulis kyllä että tämä ottaa jo ihan oikeasti paljon enemmän hauiksille mitä tuo myötote. Täytyykin huvikseen testata tuo.
Niin ottaa, mutta remmien kanssa ei juurikaan. Ja itselleni tuolla otteella se soutu tuntuu kaikinpuolin paremmalta.

Molempi parempi. Välillä sf-tyyliin sekä lattian suuntaisesti, välillä Yates -tyyliin pystymmässä asennossa. Kunhan mies vie rautaa eikä rauta miestä, niin molemmat varmasti toimivat. :)

Romua vaan jos paikat tosiaan kestää. +150kg kun rimpuilee +15 toistoo niin kyl se jonnekin käy :) Tosin pitää ne puhtaat sarjatkin sitte treenistä löytyä.

Itse teen samoin vipareissa ja olen kokenut tuon hyväksi tavaksi. Puhtaan tekniikan puolestapuhujana en ajatellutkan kunnostautua tätä threadia avatessani. Pikku cheattaaminen on OK, mutta liika on turhaa. Kultainen keskitie voisi tässäkin tapauksessa olla, että syklitetään se treeni vaikkapa voima/body tyyliseksi ja tehdään niitä "likaisempia" toistoja niinä voimapäivinä.

Nyt päästiin asian ytimeen! Eli kaikenlaiselle treenille on paikkansa, eikä siis kannata pelkästään repiä tai pelkästään nysvätä tekniikkaan panostaen. Ja tässä nyt sitten puhutaan nimenomaan naturaaliharrastajista. Isot pojat on sitten erikseen, kun alkaa oikeasti liikkumaan niitä lähemmäs kahden markan rautoja kulmasoudussa. Silloin on varmasti syytä panostaa tekniikkaan ja pitää painot maltililsempina, muuten sattuu varmasti vahinko ennemmin tai myöhemmin.

Mulla on aikalailla sellaine tyyli esim. selkätreenissä ja olkapäätreenissä, että aluksi tehdään vähän ronskimmalla tekniikalla ja sarjojen edetessä tehdään huolillisemmalla tekniikalla ja rauhallisemmin. Tunstus toimivan ainakin just vipareille olkapäätreenissä ja selkäliikkeissä kuten kulmasoutu ja ylätalja. Myös hauistreenissä pikku cheatti toimii ja on tekniikan kannalta ihan järkevääkin monessa liikkeessä. Esim. penkkipunnerrus on sellainen jossa en chettaile kun haluan pitää olkapääni kunnossa, jollakin pikku cheatti voi tässäkin toimia.

Vaikka tyyli olisi vapaa, niin painot kannattaa silti pitää sen verran maltillisina, että liikeradat pysyy kunnossa.

Nimenomaan! Eli ei siis huiskita menemään miten sattuu jo senkin takia ettei satu vahinkoja. Mutta tämä ketju onkin sitten treenipuolella, eli aloittelijoille ei missään tapauksessa suositella mitään cheattaamista ennenkuin ne tekniikat on muuten hiottu kuntoon.

Nyt päästiin asian ytimeen! Eli kaikenlaiselle treenille on paikkansa, eikä siis kannata pelkästään repiä tai pelkästään nysvätä tekniikkaan panostaen. Ja tässä nyt sitten puhutaan nimenomaan naturaaliharrastajista. Isot pojat on sitten erikseen, kun alkaa oikeasti liikkumaan niitä lähemmäs kahden markan rautoja kulmasoudussa. Silloin on varmasti syytä panostaa tekniikkaan ja pitää painot maltililsempina, muuten sattuu varmasti vahinko ennemmin tai myöhemmin.

Onhan se toki noin. Paitsi kyllä 150kg kulmasoudussa on jo isojen poikien paino. Dave Henry ainakin teki tuossa taannoin sarjat 150kg:lla ja kysehän ei herran tuntien ole mistään pumppisarjasta.

Itse en hirveästi viitsi ottaa aloitusviestiin kantaa, kun en mikään asiantuntija ole. On kuitenkin hyvin vaikea sanoa, kuka tekee egopainoilla ja ei. Kun on mahdotonta tietää, millaista ohjelmaa kukin noudattaa ja mitä se sitten sisältää. Monesti salilla sunnuntaireenaajat ihmettelevät jo sitä jos joku tekee negatiivisia.

Monet tuntuvat painottavan, että natuna tuo puhdas tekniikka ei ole kaiken a ja o. Olen hieman samaa mieltä, kunhan se tekniikka ei kuse niin että väärät lihakset tekevät suurimman työn ja loukkaantumisriski on suuri.

Eli tuli tässä nyt sittenkin otettua kantaa... taidan olla :david:

Ei se ole huono juttu, että muutkin lihasryhmät joutuvat avittamaan -> kroppa vahvistuu kokonaisvaltaisesti. Kun vaan pysyy siellä +6 toistomäärissä niin ei pitäs pahempia vammoja syntyä ja muistaa aina huolellisesti ottaa lämmöt.

Isoissa lihasryhmissä isot romut ja pienissä pienet, noin se tuntuu natuna hyvin toimivan. Tohon pitää lisätä vielä se, että tekee nuokin välillä toistepäin :)

Ei se ole huono juttu, että muutkin lihasryhmät joutuvat avittamaan -> kroppa vahvistuu kokonaisvaltaisesti. Kun vaan pysyy siellä +6 toistomäärissä niin ei pitäs pahempia vammoja syntyä ja muistaa aina huolellisesti ottaa lämmöt.

Isoissa lihasryhmissä isot romut ja pienissä pienet, noin se tuntuu natuna hyvin toimivan. Tohon pitää lisätä vielä se, että tekee nuokin välillä toistepäin :)

Mielestäni en kirjoittanut mistään avittamisesta.

...kunhan se tekniikka ei kuse niin että väärät lihakset tekevät suurimman työn...

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
välillä tulee tehtyä aikalailla isoillakin painoilla, mutta yleensä kohtuulliset painot ja aika puhdas tekniikka..

mä teen sellasessa 45 asteen kulmassa ja vasta otteella. hyvin ottaa latsit hittiä eikä tunnu lainkaan hauiksissa.

Kuten edelläkin moni jo sanonut niin itsekkin vaihtelen tyylejä. Esim. selkätreenit teen juurikin kuten timbe.
Alkuun runtaten ja pidemmälle mentäessä tekniikkaa ja tuntumaa lisää.

Itselläni oli pitkään kulmasoutupainot paikoillaan kun aina se tekniikka oli niiin tärkeää siis viimeisen toistonkin tein hitaan rauhallisesti ja teknisesti oikein.
Kas kummaa kun tuli mieleen että josko vähän voimapainotteisemmin treenaisi ja tinkisi tekniikasta niin painot lähtikin nousuun!

Tällähetkellä menee suht teknisesti runtaten sarjaa 95kg, kun taasen aikasemmin jollain 50-60kg. Selkään ja myös esim olkapäihin on tullut kokoa paljon, kun olen treenanut juurikin kuten wintikka tossa edellä kommentoi.

Suosittelen kuten suurin osa edellä-> molempia tyylejä. :rock:

Tota nyt vois jatkaa sillai et massakaudella isot painot, koska kroppa nesteinen -> nivelet kestää paremmin. Dietillä pudottaa romuja vähän ja parantaa tatsia. Välillä tankkailee hiilareita dietilläkin ja vetää ne kovat treenit sitte.

Ite vedän kulmasoudussa kaks ekaa sarjaa kovemmilla romuilla ja ei niin puhtaalla tekniikalla. Kolmannen teen taas pienillä painoilla tuntumaa hakien, hyvällä tekniikalla.

Muutama viikko vasta tuolla viikolla tullu tehtyy, eli saa nähä toimiiko vai ei

edit. kroppa varmaan vähän pystymmässä ku 45 astetta, riippuu vähä painoista

itse teen aina melko pystyssä ja kunnon raudoilla. miksi? siksi koska en saa 45-60 asteen kulmassa mitään tunnetta selkään. tunnen myös kavereita joilla 45asteen kulma toimii parhaiten..
Tehkää miten tykkäätte älkää kattoko miten muut tekee!

juuri selkä treenistä tulleena ja kulmasoutua 4 sarjaa "runtanneena" suht pystyasennossa, selkä on suht tulilla. omakin mielipide että eka runtataan, sit pumpataan.

Monessa postissa tullut hyviä pointteja. Joskus tuli oltua oikein tekniikan keisari :rolleyes: ja oppipa ainakin saamaan lihoille kunnon tuntuman. Mutta isompaa kehitystä en pumppailemalla saanut aikaiseksi vaan kyllä välillä hiukan rumemmin tehtäessä kehityksen huomasi selkeämmin. Ja kuten tuli todettua: kun tekniikka on saatu kuntoon, saa treenin menemään perille hiukan rumemmallakin tekniikalla. Toki vaihtelu tässäkin on iloinen asia. :D

Heh, välillä oikein nolottaa tehdä jotain vipareita juuri tuolla Timban mainitsemalla tyylillä, kun tunnen puritaanien paheksuvat katseet selässäni. :lol2:

Ja tredin aloittajalle: näyttäähän ne liian isot painot naurettavilta mutta kaipa niidenkin edes minimaalinen liikuttelu jonnekin perille menee. Oman saliurani aikana olen itsekin tehnyt varmaan kaikki mahdolliset "virheet" mutta siitäkin huolimatta on sitä piffiä tarttunut ihan mukavasti ja vieläpä kohtuu symmetrisesti :) . Tuo mun valitus liian-isoilla-painoilla-treenaavien-paheksumisen-hölmöydestä (v***u kun taas keksi ilmaisun) oli kai sellainen puoliprovo...

Tota nyt vois jatkaa sillai et massakaudella isot painot, koska kroppa nesteinen -> nivelet kestää paremmin. Dietillä pudottaa romuja vähän ja parantaa tatsia. Välillä tankkailee hiilareita dietilläkin ja vetää ne kovat treenit sitte.

Mulla on kyllä hiukan eri näkökulma tuohon. Itse dieetillä ollessani vähennän liikkeistä pois (ne vähät) hilavitkuttimet ja pyrin tekemään perusliikkeitä mahdollisimman isoilla painoilla. Tieteellisiä perusteluja mulla ei tähänkään ole, mutta olen järkeillyt homman siten, että vähiä energioita ei kannata tuhlata pikku liikkeisiin vaan pyrkiä antamaan lihaksille syy pysyä eli kunnon rankaisua isoilla painoilla. Tästä on kai joku joskus jossain sanonut/kirjoittanut, että tuo olisi hyvä asia omatuotannolle (Hulkki, apua!). Lisäksi vähemmillä liikkeillä treeniaika lyhenee, mikä on myös energioiden kannalta kiva juttu. Ja tulee siis tuo treeniaika käytettyä tehokkaasti.

:nolo:

Mut joo, näin siis meillä. Ja ihan kivasti OMALLA KOHDALLANI toiminut. :)

PS. Ihan hyvä pointti tuo nivelten kestäminen. Dieetillä isot painot kyllä tuntuisivat hiukan käyvän sidekudoksen päälle tjsp.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom