Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Semmonen juttu tuli mieleen. Käyttääkö pakkislaiset kreatiinia dietillä ollessaan? Itse en ole omilla dieteilläni käyttänyt, joten ajattelin että mites muilla :)

Voi olla että tästä on joskus keskusteltu, mutta en ole oikein tätä ketjua pahemmin lukenut, enkä nyt jaksa ruveta kaikkia sivuja selaamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kenelläkään tietoa, jos on marevan lääkitys päällä, onko kreatiinin kanssa mitään sivuvaikutuksia ym. ? Lääkäriltäni kysyin, mutta hänkään tiennyt asiasta, kun ei ole kuulemma tutkimuksia tehty, eikä googlekaan osannut minua auttaa asiassa :wtf: Olisiko joku teistä näitä kumpaakin samaan aikaan "syönyt" ? :)

Kenelläkään tietoa, jos on marevan lääkitys päällä, onko kreatiinin kanssa mitään sivuvaikutuksia ym. ? Lääkäriltäni kysyin, mutta hänkään tiennyt asiasta, kun ei ole kuulemma tutkimuksia tehty, eikä googlekaan osannut minua auttaa asiassa :wtf: Olisiko joku teistä näitä kumpaakin samaan aikaan "syönyt" ? :)

Ei oo tietoo, mutta en kyllä usko, koska kreatiini on tietääkseni ihan tavallinen ravintoaine. Marevanista ei tullu muuta mieleen kun tää:

E: eipä tolla varfariinin yhteisvaikutuslistallakaan kreaa näkyny...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ite oon laittanu aamumysliin kreat, missä on vielä maitoa ja heraproteiinia. [...] En ota kreaa koskaan pelkän veden kanssa. Samaten en vedä jotain kahta grammaa C-vitamiinia pelkän veden kanssa...

Good for you! Emmäkään sitä pelkästään veden kaa ota ku tankkausjaksolla. Muuten sekotan sen aina palkkariin/gaineriin.

Joo, vi**umaisinta kun kuuman päivän aikana hiki tulee pintaan ja välillä kuivaa ja sitten taas pintaan.. En tiedä sitten lisääkö kreatiini mulla hikoilua ja sitä kautta vaikuttaa ongelmaan..

Pienelläkin bulkilla olemisella ja jos vedät paljon vitamiinejä ja muita mineraaleja varsinkin ennen treeniä niin hiki virtaa viimestä päivää ja se hiki haiseeki aika kuselle kans vaikka tuuletus pelittäisikin salilla. Aikoinaan kun elopainoa oli iha hemmetin vähän ja kreatiiniä kittasin , niin ei se hiki koskaan puskenut paljoa vaikka miten treenasi. Nykyään noin 20kg painavempana ja enemmän ruokaa ja lisäravinteita kiskoessa hiki virtaa todella helposti ja pienenkin aerobisen treenin jälkeen näyttää siltä, että olisi tullut juuri suihkusta. Myös salitreenin jos yksin käy tekemässä nopeasti niin sama homma, vaikka suht timmissä kunnossa olenkin. Ja sama homma vaikka taukoa olisikin kreatiinistä.

Naamaan sain monohydraatilla aikoinaan pientä pöhöä aikasiks, joka häiritsi itseäni sen verran, että käytän melkeinpä aina puryvaattia nykyään aina vain ennen treenejä. Mutta taidanpa seuraavan kreatiini tauon jälkeen testata pitkästä aikaa monohydraattia.

Onkos ketään huomannut tuosta monohydraatin tankkausjaksosta olevan mitään suurta hyöytyä, muuta kuin lievää painon nousua? Vai kannattaisiko alkaa kiskomaan vain sitä ennen jokaista treeniä ja vaikka palkkarissakin sitten jonkun verran vaikka seuraavat puolisen vuotta, tai muutaman kuukauden ajan?

Itse en ainakaan huomannut tankkauksesta olevan hyötyö. Tosin taisi mennä jollain tasolla vituiksi kun ei painokaan noussut.

Ensimmäinen treenin tankkauksen aloittamisen jälkeen tuntui menevän todella helposti ja sai hyvän pumpin. Myöhemmin totesin tämän todennäköisesti placeboksi, koska samaa tunnetta ei jatkossa ollut.

Tällä hetkellä lipitän aamuisin tuota starnutritionin creatine completea ja palkkarissa menee n. 5g monohydraattia.

E: syy miksi en tuota laturia juo ennen treeniä on se että treenaan lähes aina heti aamiaisen jälkeen.

kannattaako muuten ostaa/käyttää erillistä kreatiinia jos käyttää fastin muscle+:aa jossa on jonkin verran kreaa mukana ?

No sehän riippuu taas siitä, että paljon sitä kreaa tulee per dagen siinä muscle+:ssan mukana. Ite tähtään siihen n. 5g kreaa päivässä, eli kun taannoin oli jotain tollasta jauhetta missä oli kreaa 2g/pväannos, niin otin kyllä sen lisäksi vielä erilllistä kreaa.

Itse oon käyttänyt pitkään Massin Recovery-palautusjuomaa, jossa on mukana yhdessä päiväannoksessa jotain 3g kreatiinia. Muuta kreatiinilähdettä ei ole, ja juomaa nautin 5 kertaa viikkoon. Silti mulla on tuolla jatkuvalla käytöllä kreatiinitasot vähintään tarpeeksi korkeat. Työterveyslääkärin mukaan liiankin korkeat. Eli ei sen tartte olla sitä 5g per päivä, riittää vähempikin.

Itse oon käyttänyt pitkään Massin Recovery-palautusjuomaa, jossa on mukana yhdessä päiväannoksessa jotain 3g kreatiinia. Muuta kreatiinilähdettä ei ole, ja juomaa nautin 5 kertaa viikkoon. Silti mulla on tuolla jatkuvalla käytöllä kreatiinitasot vähintään tarpeeksi korkeat. Työterveyslääkärin mukaan liiankin korkeat. Eli ei sen tartte olla sitä 5g per päivä, riittää vähempikin.

Mitäs lekuri sanoi korkeista tasoista :D Että käy munuaisille? Itse olen vetänyt vuosia palkkarissa, erityisesti tossa Massin Recossa+latausjuomassa päivän kreatiinit josta tulee 8-10g kreatiinia.Lisäksi heitän nykyään aina heran sekaan lisämausteeksi monohydraattia. Eiköhän ne ylimääräiset tule kusen mukana pihalle :)

Mitäs lekuri sanoi korkeista tasoista :D Että käy munuaisille? Itse olen vetänyt vuosia palkkarissa, erityisesti tossa Massin Recossa+latausjuomassa päivän kreatiinit josta tulee 8-10g kreatiinia.Lisäksi heitän nykyään aina heran sekaan lisämausteeksi monohydraattia. Eiköhän ne ylimääräiset tule kusen mukana pihalle :)

En tiedä millainen fysiologia teillä on mutta itsellä kreatiini antaa selvän treenivasteen eli tehot nousevat mutta vain noin 10 viikon ajan jonka jälkeen on pakko jättää se pois että saisi taas noin kolmen kuukauden tauon jälkeen sen saman treeniboostin uudestaan käyttöön. Näinhan kreatiinia on alunperin oheistettu käytettäväksikin.

Eli kokeilkaas lopettaa sen käyttö vaikka viikoksi ja jos ei mitään eroa treeneissä tapahdu ei sillä aineella ole sitten mitään vaikutusta.
Lisäksi monohydraatin pitäisi vaikuttaa myös niin että kuuria lopetettaessa paino putoaa pari kolme kiloa. Jos tätäkään ei tapahdu ei enää ole muutenkaan mitään hyötya vetää kreatiinia koska sen vaikutus pitkälti perustuu kykyyn sitoa vettä lihasoluihin.

Missään nimessä edellämainituista syistä kreatiini ei pitäisi olla vakituinen palautusjuoman lisäaine.

Kyllä niitä vakituisia kreatiinin käyttäjiä on, mm hulkki kertoilee käyttävänsä vakituisesti palkkarissa, taukoja tosin kevyiden viikkojen aikana.

http://fast.emedia.fi/index.php?mid=501&a=show&id=264

Itse otan, ja olen ottanut varmaan 6kk, kanssa monohydraattia lähes joka päivä sen 5g ja treenilaturissa on sitten eksoottisempia versioita. Pari viikkoa sitten kävin verikokeissa ja kreatiniiniarvo(s-krea) oli 91, kun viitearvo on 60-100. 178cm/106kg ja rasvat 25%(mitattu viimeksi maaliskuussa mutta tuskin paljon siitä laskenut).
Lääkäri ei kommentoinut tähän arvoon mitään, mutta netistä lueskelin seuraavaa:

"Kreatiniini on pääasiallisesti lihaksista erittyvä aine jonka tärkein lääketieteellinen käyttö on munuaisten toiminnan tutkiminen. Jos munuaisten toiminta (syytä tai toisesta) huononee, kreatiniini nousee. Mitä huonompi munuaisten toimintakyky on, sitä korkeampi on kreatiniinitaso. Kreatiniinitaso ei kuitenkaan vaikean munuaisten vajaatoiminnan yhteydessä enää anna tarkkaa kuvaa munuaisten tilasta, vaan silloin on käytettävä muita suureita.
Tuloksia tarkasteltaessa on otettava huomioon tutkittavan lihasmassa. Tästä syystä miehillä on selvästi korkeammat kreatiniinitasot. Esimerkiksi lihaksikkaalla miehellä voi olla 120-140 umol/l lukemia, joka ei kuitenkaan tarkoita, että tutkittavalla on munuaisten vajaatoiminta.
Alentuneita arvoja tavataan laihoilla potilailla sekä kilpirauhasen liikatoiminnassa."

Ja siis kreatiinin käyttöhän nostaa kreatiniiniarvoja, koska kreatiniinini on kreatiinin hajoamistuote.
http://www.poliklinikka.fi/?page=7808053&id=2009738

Miks ees sillon? Muutenki toi tankkausjakso on jotain markkinamiesten keksintöä IMHO.

Eiiiii välttämättä... Ainaki erään tutkimuksen mukaan kreatasot nousi paljo korkeemmiks tankkausjakson avulla kuin ilman sitä.

En tiedä millainen fysiologia teillä on mutta itsellä kreatiini antaa selvän treenivasteen eli tehot nousevat mutta vain noin 10 viikon ajan jonka jälkeen on pakko jättää se pois että saisi taas noin kolmen kuukauden tauon jälkeen sen saman treeniboostin uudestaan käyttöön. Näinhan kreatiinia on alunperin oheistettu käytettäväksikin.

Eli kokeilkaas lopettaa sen käyttö vaikka viikoksi ja jos ei mitään eroa treeneissä tapahdu ei sillä aineella ole sitten mitään vaikutusta.
Lisäksi monohydraatin pitäisi vaikuttaa myös niin että kuuria lopetettaessa paino putoaa pari kolme kiloa. Jos tätäkään ei tapahdu ei enää ole muutenkaan mitään hyötya vetää kreatiinia koska sen vaikutus pitkälti perustuu kykyyn sitoa vettä lihasoluihin.

Missään nimessä edellämainituista syistä kreatiini ei pitäisi olla vakituinen palautusjuoman lisäaine.

Juu. Paitsi, ettei sitä 3 kuukautta tartte taukoo pitää. 1 kk pitäis riittää tasojen nollautumiseen. Ja sit taas tuo viikon tauko ei välttämättä riitä kreatiinin tehon/tehottomuuden testaamiseen. Niis tasois kestää jonku aikaa ennenku ne laskee.

Eiiiii välttämättä... Ainaki erään tutkimuksen mukaan kreatasot nousi paljo korkeemmiks tankkausjakson avulla kuin ilman sitä.

Juu. Paitsi, ettei sitä 3 kuukautta tartte taukoo pitää. 1 kk pitäis riittää tasojen nollautumiseen. Ja sit taas tuo viikon tauko ei välttämättä riitä kreatiinin tehon/tehottomuuden testaamiseen. Niis tasois kestää jonku aikaa ennenku ne laskee.

Ei ne tasot pääse mitenkään nollautumaan, jos vaan treenaa. Sillon keho tuottaa itsekin lihaksille tuota kreatiniinia.

Kreatiinia kannattaa ottaa 1h ennen treeniä, sekä välittömästä treenin jälkeen. Palautumisessa ainakin oli omalla kohdalla melko suuri vaikutus kun vertasi siihen että otti vain sen 5g ennen treeniä.

TUossa on melko paljon totta:

"Creatine: This is not an acronym, but I feel like I should explain this briefly. Creatine is an organic acid. It is a 3 amino acid protein, made of arginine, glycine and methionine. The primary benefit of creatine is that it is physically used as the energy base for our most powerful energy system: the Creatine Phosphate system. This produces more ATP per second than any other energy system our body has and directly powers our efforts for the first 10-15s of contraction. Pure strength training is powered primarily by creatine, and supplementation will help you get stronger faster. There are many secondary effects of creatine which you can read about on your own. They are not important for the purposes of this article.

Because our body does not have to MAKE much creatine when we supplement with it, the amino acids that would normally be sacrificed to creatine production can be used for muscle building, new blood cell generation, etc. Why does this matter? Well, our bodies do maintenance all the time, but it isn't magic. If your body is trying to make more muscle, it needs arginine and methionine. Sure, there are other amino acids involved, but guess what: IF YOU DON'T HAVE THEM ALL AT THE SAME TIME YOU AREN'T BUILDING ANY MUSCLE. Creatine supplementation allows us MAXIMIZE the healing process by making the protein you take after your workout directly available for healing instead of healing + creatine regeneration."

"Creatine: This is not an acronym..."

Alan diggaan Slizzin kirjotuksista enemmän ja enemmän. Sälli on aika tietonen ravintojutuista.

Hmm, jostain luin että olivat lääkärissä sekoittaneet kreatiini ja kreatiniini tasot.

Ei ne tasot pääse mitenkään nollautumaan, jos vaan treenaa. Sillon keho tuottaa itsekin lihaksille tuota kreatiniinia.

Noh, muotoillaan toisin: Kreatiinin käyttö LISÄRAVINTEENA nostaa kehon kreatiinitasot huomattavasti normaalia korkeammalle. Heti kun lopettaa kreatiinin käytön LISÄRAVINTEENA niin ne tasot alkaa laskea lähelle NORMAALITASOJA. Tässä prosessissa kuitenkin kestää ainakin muutama viikko. Noin kuukaudessa tasot pitäisi olla laskeutuneet takaisin NORMAALITASOIHIN. Eli toisin sanoen tasot nollautuu. M'kay? :evil:

Kreatiinia kannattaa ottaa 1h ennen treeniä, sekä välittömästä treenin jälkeen. Palautumisessa ainakin oli omalla kohdalla melko suuri vaikutus kun vertasi siihen että otti vain sen 5g ennen treeniä.

Oisit vertaillu niin päin, että otat sen 5g pelkästään treenin jälkeen (niin kuin se pitäisikin ottaa) ja sit verrannu onko mitään hyötyä ottaa sitä myös treeniä ennen? Oletuksena kreatiinin käytössä on, että sun keho on koko ajan täynnä sitä kreatiiniä. Treenin jälkeen sitä otetaan ainoastaan paikkaamaan treenin aikana kulutettua kreaa. Ja oletettavasti se myös menee paremmin kohteeseen treenin jälkeen anabolisen ikkunan ollessa auki. Täten ennen treeniä otettavalle krealle ei tunnu olevan mitään järkevää syytä? Varsinkaan jos se on ainut kerta päivässä kun sitä otetaan.

TUossa on melko paljon totta:

"...
Because our body does not have to MAKE much creatine when we supplement with it, the amino acids that would normally be sacrificed to creatine production can be used for muscle building, new blood cell generation, etc. Why does this matter? Well, our bodies do maintenance all the time, but it isn't magic. If your body is trying to make more muscle, it needs arginine and methionine. Sure, there are other amino acids involved, but guess what: IF YOU DON'T HAVE THEM ALL AT THE SAME TIME YOU AREN'T BUILDING ANY MUSCLE. Creatine supplementation allows us MAXIMIZE the healing process by making the protein you take after your workout directly available for healing instead of healing + creatine regeneration."

Jännää... En oo tätä teoreemaa ennen kuullut. Mutta jos näin on, niin kuinhan suurista (pienistä) eroista onkaan todellisuudessa kyse? Meinaan, jos oletetaan, että kehossa on esim. 2 miljoonaa aminohappoa ja niistä tuhat tarvitaan kreatiinin muodostukseen, niin tolla ei oo siltikään edes prosentin vaikusta yhtää mihkään :S

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom