Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Tilasin tukusta vähän heraa ja mukana tuli sit kreatiiniakin.. Olen aiemmin ( n. vuosi sitten ) käyttänyt marketista ostettua American creatiinia ja se laitto kyllä mahan sekaisin, pääkivun päälle ja naaman kukkimaan..

Onko merkillä väliä vai olenkohan tarpeeksi rohkea kokeilemaan tota tukusta tullutta erimerkkistä kreatiinia vai onko vaikutukset merkistä riippumatta usein sama?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tilasin tukusta vähän heraa ja mukana tuli sit kreatiiniakin.. Olen aiemmin ( n. vuosi sitten ) käyttänyt marketista ostettua American creatiinia ja se laitto kyllä mahan sekaisin, pääkivun päälle ja naaman kukkimaan..

Onko merkillä väliä vai olenkohan tarpeeksi rohkea kokeilemaan tota tukusta tullutta erimerkkistä kreatiinia vai onko vaikutukset merkistä riippumatta usein sama?

Uskoisin, että merkki tuohon ei vaikuta, mutta jos uskallat niin kokeile.

Kannattaako tuota kreatiinia ottaa dietille mukaan, ettei sitten motivaatio tipu kun tulee sitä nestettä krean mukana vai tuleeko ?

Huhhuh, en ole kreaa käyttänyt aikoihin... mutta nyt dieetillä ajattelin ottaa pientä lisäpuhtia treeniin - Potkii ja hyvin!

Esim. penkissä 80kg 3 x 8 sarja on ollut jo tiukkaa, viimeisessä sarjassa puhti loppunut jo 5:n toiston kohdalla.

Tänään salilla 80kg tuntui niin helpolta ja kevyeltä parissa ekassa nostossa, että päätin nakata suorilta 85kg. Meni puhtaat 3 x 8 kg :)

Nyt 2pv tehnyt tuota "tankkausta", joten kyllä ne vaikutukset ainakin itsellä tulee nopeasti. Huomaa myös siitä, että olkapääkivut ovat kadonneet esim. dipissä. Tuntuu, että olkapäät on kuin "rasvatut" :D Neste se siellä jyllää.

En muistanutkaan miten paljon krea itselle vaikuttaa, nyt voiskin vedellä sen kuukauden putkeen :)

Itse olen ottanut palkkarissa 5g ja välipäivinä 3g. Latausjaksoja en ole harrastanut, vaikutukset alkavat tuolla annostuksella näkyä viikon-puolentoista jälkeen. Pumppi on kovempi, tehoa enemmän ja nivelet tosiaan rasvatun oloiset niin kuin dL00m tuossa sanoi, eli hyvin toimii mulla. Itselläni tehoa lisää varmasti se, että olen kasvissyöjä, eli en saa kreatiinia ravinnosta, otankin sitä aina useamman kuukauden putkeen ennen taukoja. Ei kai niitä taukojakaan olisi mikään pakko pitää.

En ole kreatiinia varsinaisesti omana tuotteenaan ikinä ostanut mutta oon huomannut että itellä palautusjuomat jotka sisältävät kreatiinia, aiheuttaa pahoinvointia. Kroppa menee ihan letkuks ja oksettaa.. En ole 100% varma onko tämä just kreatiini mutta kolmea eri kreatiinia sisältävää palautusjuomaa tullu kokeiltua ja kaikki aiheutti saman. Aiheuttaja saattaa tietysti olla myös joku muu aine jota nämä kaikki tuotteet on sisältäny. Pitäis varmaan vielä kokeilla ostaa purkki pelkkää kreaa ja käyttää palkkarista erillään. Tai sitte vaan unohtaa koko tuotteen käyttö.

edit. jokseenkin irrelevantti informaatio mutta Jari Sorsa joskus kerto tavan käyttää kreatiinia niin että se ei kerrytä nestettä mutta enpä muista miten tää kyseinen homma toimii :D

Vetääkö jengi tätä jatkuvasti vai pidättekö taukoja? Ite oon nyt parin vuoden aikana käyttäny aina jotain kuukauden pari ja sen jälkeen joku kuukauden tauko.

Kommentoidaanpa tähän vähän kun on niin taas osa porukasta hakoteillä.
Kreatiinin vaikutus perustuu pitkälti sen kykyyn kerätä nesteitä lihassolujen sisään, eikä toivottavaa lisäpotkua saa juurikaan aikaiseksi ilman tätä neste/solu efektiä.
Lisäksi ilmiö suojaa niveliä ja jänteitä kovassa rasituksessa.

Kreatiini ei sanottavasti pöhötä naamaa, jollei sitten pääosa lihassoluista ole poskissa :D

Tämä neste efekti on siis täysin toivottavaa ja katoaa 3-7 päivän kuluessa käytön lopettamisesta kokonaan.
Kreatiinin teho myös haviää itsestään noin 10 viikkoa kuurin aloittamisesta ja nesteet alkavat samalla myös hitaasti poistua kehosta vaikka käyttöä jatkettaisiinkin.
Kreatiinia ei tästä syystä kannata syödä ympäri vuoden, sillä sen vaikutukset häviävät ja kuurien valillä pitäisikin pitää vähintään 2 kuukautta taukoa.

Joo kyllähän se monohydraatti taitaa olla toimivin (ja just sen takia, kun se kerää nestettä jne), mutta tota etyyliesteriä kannattaa kokeilla, jos ei jostain syystä halua sitä nestettä niin paljoa.

Joo kyllähän se monohydraatti taitaa olla toimivin (ja just sen takia, kun se kerää nestettä jne), mutta tota etyyliesteriä kannattaa kokeilla, jos ei jostain syystä halua sitä nestettä niin paljoa.

Joo hinta/toimivuussuhde on varmaan parhaimmasta päästä. Itse en nestepöhöä pelkää vaan ymmärrän sen nesteen kertymisen hyödyt, varmaan sitten kun vetää ittensä reilusti alle kympin rasvojen niin voisin harkita etyyliesteriä tai muita designkreatiineja. Viimeksi vaan kun tuosta edes mainitsi niin tänne ilmesty yhtäkkiä kauhea määrä tutkimustuloksia miten noi on ihan turhia :P

Onhan noita muitakin kreatiineja, ku monohydraatti. Etyyliesterin ei pitäisi kerätä niin paljoa nestettä.

Testattu on eikä myöskään anna minkäänlaista havaittavaa efektiä oman käyttökokemukseni mukaan, puhdas monohydaatti on mulla potkinut aina hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom