Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Luulen että 5g/pv saisit samat tulokset. Tuo ylimenevä kreatiini kuormittaa juurikin niitä munuaisia. Normaalissa käytössähän siitä ei ole haittaa, mutta ylimääränen kusen kautta ulos kropasta, joten hyötysuhde on 0.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemusta ei ole tommosesta määrästä, mutta tietojeni perusteellan aika turhaa moinen määrä. Kreatiinivarastot on rajalliset (oliko 120g, jota voi vähän venyttää tankkaamalla 150g pintaan) ja urheileva ihminen voi kuluttaa 3-5g päivässä kreatiinia, riippuen suorituksesta ja kroppa tuottaa itse noin 1g päivässä.

Kaikenkokoisilla samanverran?

Kaikenkokoisilla samanverran?

Muuta en tähän hätään löytänyt tohon 120g kun "grown-up" ja 20-25% suurennuksesta tuolla puhuttiin tankkaamalla. Kreatiinin kulutus on verrannollinen lihaksien kokoon ja rasitukseen, siksi noin iso haarukka siinä kulutuksessa.

E. Yleensä jos näissä isoissa tutkimuksissa puhutaan vaan "aikuisesta", niin toi varastonmäärä on varmaankin aika vakio. Mitään mä en siis tiedä, olen vaan lukenut.

laadukkaat kreatiini valmistajat/tuotteet

177/65 pituus/paino
16v

Salilla on tullut jo pitemmän aikaa käytyä. Nyt lähti taas sali innostus pienen tauon jälkeen. Koen olevani ikäisekseni melko hyvässä kunnossa noin yleispiirteittäin. Tarkoitus olisi lisätä lihasmassaa ja voimaa. Minkälaista kreatiinia suosittelette, voitteko linkata joitain hyviä valmistajia/tuotteita?

177/65 pituus/paino
16v

Salilla on tullut jo pitemmän aikaa käytyä. Nyt lähti taas sali innostus pienen tauon jälkeen. Koen olevani ikäisekseni melko hyvässä kunnossa noin yleispiirteittäin. Tarkoitus olisi lisätä lihasmassaa ja voimaa. Minkälaista kreatiinia suosittelette, voitteko linkata joitain hyviä valmistajia/tuotteita?

Perus monohydraatti, halpaa ja toimivaa. Merkillä ei ole niinkään väliä, ota joku halpa vaikka massilta tai ftukusta.

Perus monohydraatti, halpaa ja toimivaa. Merkillä ei ole niinkään väliä, ota joku halpa vaikka massilta tai ftukusta.

kattelin fittnesstukun sivuilta sellaista tuotetta, kuin "Creatine Monohydrate, 500 g" hintahan silla oli 4,90€

Onko tommoinen tuote tilaamisen arvoinen kenties? vai löytyykö markkinoilta parempiakin tuotteita? ja allekirjoittaako muutkin kyseisen tuotteen laadukkuuden?

kattelin fittnesstukun sivuilta sellaista tuotetta, kuin "Creatine Monohydrate, 500 g" hintahan silla oli 4,90€

Onko tommoinen tuote tilaamisen arvoinen kenties? vai löytyykö markkinoilta parempiakin tuotteita? ja allekirjoittaako muutkin kyseisen tuotteen laadukkuuden?

Pari sivua taakkepäin on porukka tullut siihen tulokseen, että monohydraatti kun monohydraatti, fiksuinta ostaa halvinta. Itellä on just tota samaa kreatiinia tällä hetkellä, jos ei muuta niin psykologista vaikutusta. =)

Mulla loppuu kreatiinikuuri tossa kesäkuun lopussa ja tarkoitus olisi olla edes jonkinsortin rantakunnossa heinäkuun lopussa, joten kannattaako mun olla kesä kokonaan ilman kreatiinia vai vetää kuten tähänkin asti? Lähinnä kun tarkoitus olisi tuota vatsaa saada pienemmäksi, ettei lapset luulisi mua valaaksi rannalla :D

Mulla loppuu kreatiinikuuri tossa kesäkuun lopussa ja tarkoitus olisi olla edes jonkinsortin rantakunnossa heinäkuun lopussa, joten kannattaako mun olla kesä kokonaan ilman kreatiinia vai vetää kuten tähänkin asti? Lähinnä kun tarkoitus olisi tuota vatsaa saada pienemmäksi, ettei lapset luulisi mua valaaksi rannalla :D
Tässä jonkin aikaa sitten Fastilta tuli juuri mainosta että kreatiini auttaisi painon pudotuksessa. Aiheesta enemmän:
http://www.fastnews.fi/2011/kreatiinilla-vauhtia-laihdutukseen/

"Eräässä Virginia Techin tutkimuksessa laihduttajat käyttivät kreatiinia laihdutuksen aikana. Molemmat tutkimusryhmät laihtuivat tutkimuksen aikana, mutta kreatiinia käyttäneen ryhmän pudotetusta painosta pienempi osuus oli lihaskudosta kuin ilman kreatiinia laihduttaneilla. Placebo-ryhmä menetti siis enemmän lihaskudosta laihduttaessaan.

Arciero et al. tutkimuksessa tutkimushenkilöt käyttivätkreatiinia 28 päivän ajan. Ryhmässä, jossa henkilöt eivät harjoitelleet tutkimuksen aikana, lepoaineenvaihdunta kiihtyi 3 %. Voimaharjoittelua tehneiden ryhmässä lepoaineenvaihdunta kiihtyi 6 %."

eli ryhmä, joka ei tehnyt kuntosalitreeniä tutkimuksen aikana menetti enemmän lihasta treenaavaan ryhmään verrattuna. enpä usko että sillä krealla oli suuri osuus tuossa vaan juurikin se treenaamattomuus vs treenaaminen johti saatuun tulokseen.

wäcci varmaankin viittasi kysymyksellään tuohon kreatiinin aiheuttamaan nesteen kertymiseen?

Juurikin näin.
Tuntuu, että vatsa on alkanut pullottaa normaalia enemmän siitä lähtien kun aloitti kreatiinin käytön. Tosin aina olen ollut ns.laihaläski ja mahassa tuo ylimääräinen läski on näkynyt.

Mulla on tota star nutritionin kreatiinia niin siinä pussissa lukee että 1tl aamulla. Missä vaiheessa sitä kreatiinia kannattaa ottaa ? Jotkut ottaa aamulla (pussin mukaan) , jotkut treenin jälkeen, jotkut ennen treeniä. Milloin saisi parhaimman hyödyn irti vai onko noissa edes mitään eroja?

Mulla on tota star nutritionin kreatiinia niin siinä pussissa lukee että 1tl aamulla. Missä vaiheessa sitä kreatiinia kannattaa ottaa ? Jotkut ottaa aamulla (pussin mukaan) , jotkut treenin jälkeen, jotkut ennen treeniä. Milloin saisi parhaimman hyödyn irti vai onko noissa edes mitään eroja?

Jonkun ruokailun yhteydessä kun otat muun ruuan mukana niin menee "luonnonmukaisesti".. ajankohdalla ei niin väliä, vaikutus on kuitenkin hidas ja kertyvä viikkojen aikana.

Mites se nyt oli. Eli saako lihat paremmin erottuvuutta esim päkki, kun lopettaa krean käytön = nesteet häipyy? Vai meniks se just toistepäin? Olettaen siis, että päkki löytyy :D

uskoisin että krean käytön lopettaminen antaa paremmat mahdollisuudet saada ne vatsalihakset esille. ihan kuten itse sanoit, nestepöhö katoaa niin näyttää kireämmältä. kokeile.

Jos otat vaan kerran päiväs, niin parhaiten ne menee kohteeseen treenin jälkeen. Se krean hyöty on kuitenkin jatkuva, kun sitä päivittäin ottaa.

Ehkä menee vähän turhan pilkunnussimiseks, mutta osaako joku selittää ton kaikkien suositteleman 5g/pv määrän? Tankkauksen ymmärrän, jotta kreavarastoja saadaan venyyn, mutta: Olen useasta paikkaa lukenut, että kreatiinia saa "kulumaan" kropassa max 4g ja tuokin vaan lähes kokopäivän kestävällä urheilusuorituksella. Kroppa tuottaa itse n. 1g päivässä ja ruuan mukana tulee bout 1g/pv. Ylimääränen kreatiinihan käsitellään munuaisissa ja tulee kusen mukana pihalle, joten voisko tässä olla jotain yhteyttä, kun jotkut puhuu tosta, että kreatiini ei tee hyvää munuaisille. Noilla laskutoimituksillahan päästään siihen, että esim 3g lisäravinteena kreatiinia pitäisi riittää pitämään varastot täynnä. Toki kropassa "käytettykin" kreatiini tulee kusen mukana pihalle, mutta on helpompi käsitellä, kun "ylimääränen". Jos joku vois selittää, jos oon ihan kujalla, eikä vaan pastee 50eri tutkimusta.

Sitten toinen asia joka ihmetyttää, voiko kreavarastot päästä tyhjäksi. Ihminen kuluttaa keskimäärin 2g kreatiinia päivässä ja kroppa kerkee tuottamaan vaan 1g/pv, eli jos ei oteta lisäravinteena, eikä syödä kunnolla niin omalla matikallahan toi pääsee loppumaan, voiko näin olla?

Back
Ylös Bottom