Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Lähinnä siksi kysyin kun itse käytän creakongia ja vain treenipäivinä (tämä siksi että perus monohydraatin päivittäistä käyttöä ei naama kestä). Ohje käskee ottamaan 30min ennen treeniä mutta en ikinä muista mitään laturia tehdä ja juoda niin olen sekoittanut octanen kanssa intraan ton creakongin. Tämäkin tapa lienee ok ja kreatiinit saa yhtälailla kroppaan kuin muutenkin?

Tämä tapaa lienee ok.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarjolla on nykyään aika paljon erilaisia vaihtoehtoja monolle. Pyruvaatti ja sitten nämä Kre-Akalyn-nimellä markkinoitavat, joissa molemmissa on ideana se, että nestettä ei kerry yhtä paljon kuin monossa ja tuotetta ei tarvitse vetää samanlaisella tankkaus-periaatteella, kuin monoa. Onko ko. vaihtoehtojen suhteen kuitenkin fiksua, että niitä käyttää vain jonkun parin kuukauden pätkän kerrallaan ja sitten pitää vähän taukoa? Näin ainakin itse menin toimimaan tuon monon suhteen.

^ Perusoletus näissä tapauksissa on, että on juonut liian vähän vettä, sillä krea sitoo vettä lihaksiin ja jos sitä vettä ei ole... Tai sit sun krea on jotain ihan muuta ku pitäis :kakka:

Ei tämä vedensitominen ole mikään ominaisuus: mikä tahansa molekyyli, joka imeytyy elimistöön, "sitoo" vettä joko suoraan (sillä on negatiivinen/positiivinen varaus) tai epäsuorasti, jolloin sillä ei välttämättä ole varausta mutta se joka tapauksessa nostaa kolloidiosmoottista painetta > nestettä diffuusiolla. Ainoa, mikä luonnonlakien mukaan ei aiheuta veden kertymistä elimistöön, on vesi itse pl. jotkin diureetit...

Tarjolla on nykyään aika paljon erilaisia vaihtoehtoja monolle. Pyruvaatti ja sitten nämä Kre-Akalyn-nimellä markkinoitavat, joissa molemmissa on ideana se, että nestettä ei kerry yhtä paljon kuin monossa ja tuotetta ei tarvitse vetää samanlaisella tankkaus-periaatteella, kuin monoa. Onko ko. vaihtoehtojen suhteen kuitenkin fiksua, että niitä käyttää vain jonkun parin kuukauden pätkän kerrallaan ja sitten pitää vähän taukoa? Näin ainakin itse menin toimimaan tuon monon suhteen.

Olen elänyt vahvasti siinä uskossa että nuo muut kreatiinimuodot on paskaa verrattuna monoon. Ehkä se porukan vähentyny finnituotanto monon vaihdon jälkeen kielii juurikin siitä, ettei vaikuttavaa ainetta pääse kehoon yhtä hyvin. Jotain imeytymiseroja kait näissä aineissa oli, jos en ihan paskaa puhu(?)

Ja ylläpitoon riittää se 3g annostus hienosti.

Jonninlaisen (tieteellisen)tekstinpätkän lukasin, jossa mainittiin että latausvaihetta ei välttämättä tarvi ollenkaan. Kuulemma tuolla 3g/pvä annoksella kreatiinitasot nousevat sisäisesti samaan tasoon, kuin tuolla 20g annoksellakin. Tämä tiedon jyvänenhän löytyy Lihastohtorin uusimman artikkelin linkistä kilpabodarien diettaamiseen ja siitä tehtyyn koosteeseen lisäravinteista, diettausmuodoista jne. Suosittelen jokaiselle! :thumbs:

Älä tuhlaa rahoja mihinkään muihin muotoihin kuin monohydraattiin. Ainoa kunnolla tutkittu muoto, jonka teho on todistettu useasti.

Ja pienellä vaivannäöllä saa helposti selvää siitä mihin kreatiinin teho perustuu, ja miksi sitä tulsi sentakia käyttää suhteellisen tiheästi (ei vain treenipäivinä). Saattaisi myös selvitä miksi se on ihan se ja sama mihin vuorokaudenaikaan sen nauttii.
Ja ylläpitoon riittää se 3g annostus hienosti.

Kuinka moni täällä siis sekottelee noita jauhoja? Esim. Whey-80 ja creatine monohydraattia? Itse käytän Starnutritionin Super gainer pro:ta palauttavana enkä sekoita joukkoon muita jauhoja. Tuotteessa siis kreatiinia mutta proteiiniakin löytyy semmonen 30%. Eli jos laittaa vaan tarpeeksi sitä mömmöö sinne purkkiin niin tarvittavat proteiinitarpeet myös täyttyvät. Vai olisiko kannattavampaa laittaa vaikka puolet super gainer prota ja puolet jotai perus whey-80/100? Vai onko mitään väliä?

Mä en ainaka enää ymmärrä niitä, jotka ostelee näitä gainereita (joskus junnuna itekki ostanu). Niissä on vaan lähinnä ylihintasta hiilaria ja ehkä jotain kreaa lisukkeena. Paljon järkevämpää ostaa kaikki erikseen ja sotkee haluamansa vahvusta settiä samalla rahaa säästäen. Tietenki jos tämä on liian raskasta, niin sillo varmaan nämä gainerit on paikallaan, mutta tällöin voidaanki kysyä, miks edes vaivautua koko hommaan.

Sinänsä outo kysymys ja miten se sitte loppupeleissä liitty kreatiiniin ku kuitenki enemmänki tuntu liittyvän proteiiniin?

Nopealla pläräämisellä ja huolellisella googlettelulla en löytänyt kunnollista vastausta kysymykseen, miksi kreatiinin käyttö juoksuttaa kuselle jatkuvasti? Ensimmäisen kerran tuli käytettyä kreatiinia varmaan kuusi vuotta sitten, jolloin kusemisen lisäksi aiheutti ongelmia ihon kukkiminen. Nyt vähän vanhenneena iho ei kuki, mutta vessassa tulee juostua.

Melko varmasti voin poissulkea liiallisen nesteen nauttimisen tai huonolaatuisen kreatiinin, sillä olen kokeillut useita eri merkkejä (monohydraattia kuitenkin) ja tarkkaillut nautittavan nesteen määrää. Myöskään en usko kroppani tuottavan liikaa kreatiinia, sillä hyöty on ollut huomattava treenatessa. Kreatiinin ottamisen jälkeen on jatkuva "paine" rakossa, joka poistuu kuitenkin vuorokauden sisällä. Olen kokeillut erilaisia määriä (5-20g) ja ongelma ei ole poistunut pitkänkään käytön jälkeen (9kk).

Voisikohan kreatiini aiheuttaa jotain ongelmia munuaisissa tai rakossa, jonka keho pyrkii poistamaan vai pitäisikö jo kokeilla muita valmisteita kuin monohydraatti?

Nopealla pläräämisellä ja huolellisella googlettelulla en löytänyt kunnollista vastausta kysymykseen, miksi kreatiinin käyttö juoksuttaa kuselle jatkuvasti? Ensimmäisen kerran tuli käytettyä kreatiinia varmaan kuusi vuotta sitten, jolloin kusemisen lisäksi aiheutti ongelmia ihon kukkiminen. Nyt vähän vanhenneena iho ei kuki, mutta vessassa tulee juostua.

Melko varmasti voin poissulkea liiallisen nesteen nauttimisen tai huonolaatuisen kreatiinin, sillä olen kokeillut useita eri merkkejä (monohydraattia kuitenkin) ja tarkkaillut nautittavan nesteen määrää. Myöskään en usko kroppani tuottavan liikaa kreatiinia, sillä hyöty on ollut huomattava treenatessa. Kreatiinin ottamisen jälkeen on jatkuva "paine" rakossa, joka poistuu kuitenkin vuorokauden sisällä. Olen kokeillut erilaisia määriä (5-20g) ja ongelma ei ole poistunut pitkänkään käytön jälkeen (9kk).

Voisikohan kreatiini aiheuttaa jotain ongelmia munuaisissa tai rakossa, jonka keho pyrkii poistamaan vai pitäisikö jo kokeilla muita valmisteita kuin monohydraatti?

Eikös tuota kusemista ole ollut itse kullakin? Itelläkin tuntuu että ehkä vähän enemmän kusettaa. Tuskin syytä huolestua.

Mä en ainaka enää ymmärrä niitä, jotka ostelee näitä gainereita (joskus junnuna itekki ostanu).

Eiks toi just meinaa että sä jos joku ymmärrät miks joku niitä ostaa :D
Mutta joo varmaan se helppous ja tietämättömyys on suurin syy ostaa niitä.

Sori OT, toi hyppäs vaa silmille toi sun lause :D

Eiks toi just meinaa että sä jos joku ymmärrät miks joku niitä ostaa :D
Mutta joo varmaan se helppous ja tietämättömyys on suurin syy ostaa niitä.

Sori OT, toi hyppäs vaa silmille toi sun lause :D

Joo, on kyl ihan off-topic, mut niitä gaineraitakin on monenlaisia. Suurimmas osas on ihan käypät ainesosat. Erot on lähinnä siinä kui paljo on hiilaria ja onko kreaa lisätty vai ei. Ja syy miks niitä käytetään löytyy jo nimestä, eli painon nosto. Gainerit on yleensä tosi edullisia, joten on aika sama ostaako valmiin mixin vaiko erikseen, kuhan valkkaa itelle sopivimman tuotteen. Iteki käytin gainereita urani alussa menestyksekkäästi ja käytän vieläkin palkkarina. Suosin niitä siks, koska niis on yleensä monipuolisemmat ainesosat kuin perusmalto ja perushera. Gainereiden dissaus lienee perua joltain 80-luvulta, kun niiden sisältö oli tyyliin 200g pöytäsokeria ja 15g proteiinia per annos (mm. Weider myy vastaavia edelleen), mut ajat on jo menny noista eteenpäin - järkevämpiäkin gaineita on tarjolla.

Riippuu kai aika pitkälti kreatiinin valmistajastakin. Itellä joskus Fastin krea keräs kivasti vettä naamaan.

Kreatiinin ei sinänsä pitäisi aiheuttaa munuaisille mitään haittaa, mutta jos sun munuaiset on jostain muusta syystä huonossa kunnossa, niin sitten voi esiintyä joitain interaktioita. JOS menet ikinä esim. virtsatestiin lekurille, niin muista mainita tuosta krean käytöstä tosiaan, sillä muuten siellä varmaan ihmetellään suhteettoman suurta kreatiniinin eritystä virtsassa (=kreatiinin hajoamistuote). Tuo lisääntynyt kreatiniinin eritys on siis ihan normaalia, koska kreatiiniakin tulee normaalimäärään verrattuna ylimäärä.

Mulla kävin muutama kuukausi sitten sellainen kumma juttu että kreatiini teki ihottumaa. Olen käyttänyt kreatiinia usean vuoden aina voimakaudella muutaman kuukauden kesäisin.
Luulin että ihottuma tuli jostain ihan muusta esim pesuaineista mut vaiva parani viikko kreatiinin käytön lopettamisen jälkeen. Ihottuma oli vähän vesirakko tyyppistä. Onko kellekkään tullut koskaan samanlaisia oireita?

Käyttääkö muuten kukaan kreatiinia pelkästään palautusjuomassa? Itse käytän välillä ns. normi jaksoissa muuta yleensä lisään vain palautusjuomaan (beta+krea+malto+hera). Ideana siis vain täydentää harjoituksessa menetetty kreatiini, ei nostaa kreatiinitasoja ylemmäksi kuin normaalisti. Tuntuu terveellisemmältä munuaisten kannalta :D Järjen hiventäkään? Ja vielä vähän off topic, tietääkö kukaan onko beta-alaniinilla jotain haittavaikutuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom